Hirvikoira harkinnassa

Näin erällä ohjelmassa miehen käyttävän hirvi-/jälkikoiraa pitkässä hihnassa.Hihna oli kymmeniä metrejä ja kuvissa ehkä max 10m suorana. Ajattelin, että tietyssä maastossa tuo olisi fiksu juttu nykyisessä susitilanteessa.
Itse olen mäyräkoiramies. Tiedän, että mäykky ajaa hirveä ja on kohtuuvaivalla koulutettevissa lähes mihin tahansa koiranvirkaan. Olen liikkunut hihnakoiran kanssa myös metsäsässä jälkikoiran hommissa.
Onko kellään kokemusta ajavan jälki-/hirvikoiran käytöstä hihnassa? Miten homma sujuu ja tuleeko paljon harmeja hihnan takia? Omien kokemusten mukaan koira menee ali ja isäntä yli kaatuneesta puusta ja muitakin harmeja tuossa hihnahommassa on ollut mutta miten useamman kilometrin ajo sujuisi?
Olisiko pitkä hihna parempi jalkavammalla koiralla joka loikkii enemmän esteiden yli? Kun ollaan haukkutilanteessa, niin päästättekö koiran irti? Haukkuhan voi siirtyä useita kilometrejä ja haukku on vellikello susille.
Kertokoaa kokemuksista.

3

95

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Omaa jämptiä käyttänyt pitkällä n 15m liinalla. Ongelma on siinä että koira jäljellä vetää niin paljon ettei tahdo pystyssä itse pysyä.

• Anonyymi

Jämpti loikkii melko hyvin kaatuneiden puiden yli. Jos/kun puussa on oksia jäljellä, niin melkoista tuskaa edetä matalan koiran kanssa.
        Onko homma toiminut jämptin kanssa muuten hyvin?

• Anonyymi

Olen opettanut oman Jämptin ihan pennusta asti , kun seuraa hirviä tai Karhua , ja tulee hankalia maasto kohtia , on oksasia maapuita , katajia , vaivaiskoivikkoa , jängillä isoja mättäitä johon Koiran pallit saattaa tartua , niin ja Lapissa koivun könkkärät , minun jämpti pitää palleja toisella takajalalla , siloin kun on pahat maastot viipottaa kolmella jalalla karhun perässä . toimii , on muutamia Karhuja saatu ja lukematon määrä hirviä .

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      47
      5146
    2. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      326
      1918
    3. Nainen, se auttaisi jo paljon minua

tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin
      Ikävä
      113
      1838
    4. Anja ja Janne

Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut
      Tuusniemi
      70
      1517
    5. Tässä epämiellyttävä totuus

Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät
      Ikävä
      68
      1467
    6. Miksi olet niin ehdoton mies?

Yksi virhe ja heti pihalle?
      Ikävä
      81
      1214
    7. Elämäni rakkaus

Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh
      Ikävä
      32
      1213
    8. Entä jos sinäkin?

Ehkä sinäkin ajattelet minua?
      Ikävä
      36
      1056
    9. On vaikea uskoa

Että hän olisi niin syvästi rakastunut
      Ikävä
      42
      1035
    10. Mikä sinussa on parasta

Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä
      Ikävä
      21
      984
    Aihe