Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Siivoojankin työ voi olla kutsumus

Anonyymi

Toimin siivoojana asumisen vammaispalveluyksikössä kehitysvammaisten ja autististen eri ikäisten aikuisten ihmisten parissa. Minulla ei ole varsinaista koulutusta siivoustyöhön vaan olen päätynyt siivoojaksi toimittuani ensin pääasiassa keittiöalalla. Työni on arkista puurtamista, mutta ei milloinkaan tylsää. Kahta samanlaista päivää ei ole. Työympäristöni voi katsoa olevan haastava. Vauhtia ja vaarallisia tilanteitakin riittää. Haasteet tuovat kuitenkin työhöni mielekkyyttä. Arkisen ja usein edelleenkin aliarvostetun työn haasteiden voittaminen tekee työstäni juhlaa joka päivä!
Parasta glamouria on kuin kiitokseksi saatu hymy tai halaus tai vaikkapa vain pieni hento hipaisu tai huomion hakuinen töytäisy - hei olen tässä - ! :)
Teen työtäni kuin lapselleni, veljelleni tai sisarelleni -läheiselleni- yhdelle vähimmistä periaatteella ja ajatuksella. Tärkein työvälineeni ei löydy siivousvaunustani vaan minusta itsestäni. Tahdon uskoa, että sydämellä tehty työ myös näkyy. On tärkeää kokea olevansa ihminen paikallaan kuten itsekin koen olevani.
Ihanat ja kannustavat työkaverit, toimiva yhteistyö asiakkaan kanssa sekä valloittavat persoonat asuntolamme asukkaina tekevät siivoojan työstäni rikkaan ja erityisen. Saan tehdä hyvää ja antaa pienen panokseni näille erityisille ihmisille.
Tsemppiä kaikille siivoustyötä tekeville tai ammattia suunnitteleville tänä haastavana aikana! Olemme tärkeä lenkki päivittäiselle hyvinvoinnille!

2

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Minä taas tykkäsin siitä osuudesta kun sain olla rauhassa ja osaksi näkymätön. Siivooja saa tehdä kaikessa rauhassa töitään ja vain tervehditään, nykyään etenkin otetaan paremmin väistämällä huomioon ja koronan myötä tullut sellainen hiljainen arvostus. Niin eletään symbioosissa, missä ei tarvitse liikaa kahvipöytäkeskustella.
      (Väistämisessä tarkoitan, että huomidaan kun siivooja tulee ja annetaan tilaa, mikä on joskus ollut ongelma.)

      Yhtä usein käy myös niin, että kun mistään muualta ei löydä keneltä kysyä niin siivoojalta kysytään neuvoa missä on jotain tai ihan minkä sosiaaliavun puoleen tarvitsee kääntyä. Siivoojana täytyy tietää yllättävän paljon itse työn ulkopuolista nippelitietoa jotta voi ohjata ihmiset oikeaan paikkaan, kun niin monesti vain se siivooja on paikalla. Se on ihan kivaa kun ei keskustellessa tarvitse väkisin myydä mitään vaan voi neuvoa ja auttaa.

      • Anonyymi

        (Keskustelun aloittaja)
        Ikävää on, että joskus siivoojan odotetaankin olevan näkymätön ja kuin ei olemassa fyysisesti ollenkaan, mutta työt tulisi tulla tehdyksi kuitenkin. Onneksi työkohteessani saan olla näkyvä osa työyhteisöämme ja työni saan hoitaa itsenäisesti omaan rytmiini sopivasti. Meitä on moneksi; onneksi! Toiset viihtyvätkin enemmän "taka-alalla" ja hoitavat työnsä hiljaisesti.
        Totta tuokin, että siivooja tietää paljon ja on usein perillä asioista paremmin kuin muut mitä kohteessa tapahtuu esimerkiksi viat kuten rikkoutuneet ovenkahvat, allas- ja viemäritukokset, laiteviat jne...me kun käymme läpi joka ikisen nurkan ja usein huomaamme asiat ensimmäisenä. Nautin työssäni myös juuri siitä, että tunnen kohteeni hyvin jokaista pientä lattiapinnan lommoa myöten. Ei ole koloa tai yläpintaa jossa ei pölyhuiskani olisi "vieraillut" :) Tämäkin kaikki osaltaan saa tuntemaan työnsä ja olemisensa tarpeelliseksi. :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      70
      2277
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2093
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1698
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1516
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1510
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1417
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1384
    8. 52
      1278
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      63
      1221
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1196
    Aihe