mietiskely

toni

Onko täällä palstalla paljon mietiskelijöitä?

8

607

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mä vaan

      Kuka voi sanoa paljon vai ei, kun kukaan tänne kirjoittava ei tunne kaikkia tänne kirjoittavia?

      Kyllä itse mietiskelen. Miksi sitä kysyt?

      • toni

        Luen Paul Bruntonin kirjaa, hän kertoo paljon mietiskelystä.. Joskus yritin tyhjentää mieltä stressaavilta ym. maallisilta asioilta ja keskittyä tyhjentämään mieltä.
        Nyt sitten, kun olen alkanut lukea tuota kirjaa, kiinnostuin taas asiasta.
        Ja haluan tietää, onko Paul oikeassa kun hän puhuu "sisäisestä äänestä", joka aikanaan mm. kertoo lisäämään miettimisaikaa?
        Ja millaisissa asennoissa ajattelijat harjoittavat sitä?


      • mä vaa
        toni kirjoitti:

        Luen Paul Bruntonin kirjaa, hän kertoo paljon mietiskelystä.. Joskus yritin tyhjentää mieltä stressaavilta ym. maallisilta asioilta ja keskittyä tyhjentämään mieltä.
        Nyt sitten, kun olen alkanut lukea tuota kirjaa, kiinnostuin taas asiasta.
        Ja haluan tietää, onko Paul oikeassa kun hän puhuu "sisäisestä äänestä", joka aikanaan mm. kertoo lisäämään miettimisaikaa?
        Ja millaisissa asennoissa ajattelijat harjoittavat sitä?

        Mietiskelyn vaikeus on sen yksinkertaisuus. Sinun mielesi on monimutkainen ja se monimutkaistaa asioita. Rakenne on syntynyt automaattisesti, siis se monimutkaisuus.

        En ole lukenut kirjaa, mutta kyllähän meissä on sisäinen ääni. Mitähän tarkoittaa "miettimisaika"? Tarkoitatko mietiskelyyn käytettyä aikaa? On täysin mahdollista, että sisäisesti kokee, että mietiskelyyn käytettyä aikaa on hyvä lisätä.

        Aivan hyvin voi aloittaa tuolilla istumalla. Selän tulee olla suorana. Asennon tulee olla sellainen, että siinä asennossa voi istua pitkään. Tietysti voi istua lattialla jalat ristissä ja takapuoli tyynyllä.


      • gaborone
        toni kirjoitti:

        Luen Paul Bruntonin kirjaa, hän kertoo paljon mietiskelystä.. Joskus yritin tyhjentää mieltä stressaavilta ym. maallisilta asioilta ja keskittyä tyhjentämään mieltä.
        Nyt sitten, kun olen alkanut lukea tuota kirjaa, kiinnostuin taas asiasta.
        Ja haluan tietää, onko Paul oikeassa kun hän puhuu "sisäisestä äänestä", joka aikanaan mm. kertoo lisäämään miettimisaikaa?
        Ja millaisissa asennoissa ajattelijat harjoittavat sitä?

        Periaatteessa mikä tahansa käy jos siinä voi tyhjentää mielensä, eli se tuntuu mukavalta, eikä siinä nojaa mihinkään (jos nojaat, saatat nukahtaa, meditaatio on sellanen tila).

        Yleensä meditointia harjoitetaan jonkunlaisessa risti-istunnassa (myöskin lootusasento on risti-istunta ja se on paras vaihtoehto jos vaan taivut tarpeeksi) tai sitten sankariasennossa. Voit katsoa Taavi Kassilan kirjasta Kuningasjooga. Siellä näkyy kuvana eri meditaatioasennot. Siellä myös kerrotaan erilaisia meditaatioharjoituksia, joita kannattais kokeilla...

        Meditaatio ei muuten itseasiassa ole mietiskelyä, koska meditaatio tilassa ei ole minkäänlaisia ajatuksia ja mieli on hiljaa.

        Hare Krishna!


      • gaborone
        toni kirjoitti:

        Luen Paul Bruntonin kirjaa, hän kertoo paljon mietiskelystä.. Joskus yritin tyhjentää mieltä stressaavilta ym. maallisilta asioilta ja keskittyä tyhjentämään mieltä.
        Nyt sitten, kun olen alkanut lukea tuota kirjaa, kiinnostuin taas asiasta.
        Ja haluan tietää, onko Paul oikeassa kun hän puhuu "sisäisestä äänestä", joka aikanaan mm. kertoo lisäämään miettimisaikaa?
        Ja millaisissa asennoissa ajattelijat harjoittavat sitä?

        Mieli tyhjenee helpoiten kun keskityt johonkin mantraan, eli siis toistat sitä mielessäsi. Se tavallaan kuluu vähitellen pois, eikä mieleesi jää sitten ajatuksia... Voit kokeilla esim. om- mantraa (se lausutaan oum. Voit ajatella tai hokea ääneen, miten tykkäät).

        Hare Krishna!


      • Vaisnava
        gaborone kirjoitti:

        Mieli tyhjenee helpoiten kun keskityt johonkin mantraan, eli siis toistat sitä mielessäsi. Se tavallaan kuluu vähitellen pois, eikä mieleesi jää sitten ajatuksia... Voit kokeilla esim. om- mantraa (se lausutaan oum. Voit ajatella tai hokea ääneen, miten tykkäät).

        Hare Krishna!

        Mielen täysi tyhjentäminen tuntuu olevan liian vaikeaa ainakin sellaiselle ADHD:llä paiskatulle kuin minä. Onneksi kuitenkin mielen tyhjentäminen lähes kokonaan niin, että sinne jää vain se jota rakastaa, onnistuu :) Eli Krishna voi täyttää pääkopan niin tehokkaasti, ettei muuta enää mahdu sisään meditaation aikana.


    • gaborone

      Uskoisin että kaikki jotka täällä käy jatkuvasti. Itsestäni voin ainakin luvata.. Ja varmaan myös Vaisnavasta.. Ja ehkäpä Bhagastakin.. :)

      Hare Krishna!

      • Bhaga

        Itse ainakin yritän mietiskellä Krishnaa niin usein kuin mahdollista. Helpointa se on mantran:

        Hare Krishna Hare Krishna
        Krishna Krishna Hare Hare
        Hare Raama Hare Raama
        Raama Raama Hare Hare

        ...avulla.

        Mietiskelen tuon mantran ainakin 1728 kertaa päivässä rukoushelmillä, joissa on 108 helmeä. Aikaa tuohon harjoitukseen menee sellainen kaksi tuntia ja tulokset huomaa heti. :D

        Lisäksi kuuntelen mp3-soittimella bhajanssia ja mietiskelen myös sillä tavalla Krishnaa.

        Hare Krishna!


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      17
      1465
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1305
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1202
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1092
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe