Suinula- nimisiä paikkoja on Suomessa ainakin kaksi, yksi Jämsän Kuorevedellä ja toinen Kangasalalla.
Mikä tuo suinu on? Guukkeli ei tunne. Onko se jokin paikan maastoon liittyvä, vanha suomenkielinen sana? Vai onko se jokin muuta merkitsevä sana jolla on kuvailtu esim kyseisessä paikassa asunutta henkilöä? On Hämeessä ja Pirkanmaalla muitakin ihmekyliä, kuten Lihasula ja Suomasema.
Mikä on SUINU
9
545
Vastaukset
- Anonyymi
Suinuu oli aikoinaan lääkäriasema Joensuussa. Suinusta en tiedä.
- Anonyymi
Hyrskymurtoa kaivattaisiin taas, lähtis nämä koronaahokevat sinne minne kuuluvatkin
- Anonyymi
Oho. sohaisitko kirjoituksesi vahingossa väärään paikkaan, ei täällä koronasta ole keskusteltu vaan Lihasulasta.
- Anonyymi
Kangasala taipuu muuten muotoon Kangasalla, ei Kangasalalla.
Suinu on joidenkin lähteiden mukaan muodostunut asukkaiden nimestä, 1500-luvulla paikkakunnalla eli Månss Såini, jälkeläisen nimi muuntui muotoon Soinij, ja ehkä siitä on muotoutunut Soinila-> Suinula.- Anonyymi
Niin, piti vielä laittamani, että myös Lihasula-nimelle löytyy selitys. Kylä lienee saanut nimensä Antti Heikinpoika -nimiseltä talonpojalta, jonka liikanimi oli Lihasuu.
- Anonyymi
Guukkeli on pieni lintu. Kirjoitetaan kuitenkin usemmiten Kuukkeli
- Anonyymi
Ollaanpa sitä viisaita.
- Anonyymi
Hyrskymurto käski avaamaan konekivääritulen ylioppilasjoukkoon Suinulassa
- Anonyymi
Suinu on saamen kieltä ja peräisin siltä ajalta kun lappalaiset asuttivat näitä seutuja.
Se tarkoittaa heinäkenkää. Ennen sukkien keksimistä jaloissa pidettiin väljiä varmaankin jostakin nahkasta tehtyjä töppösiä ja niihin tungettiin kuivaa heinää. Näin saatiin lämmin ja pehmeä jalkine.
Joskus takavuosina google löysi verkkokaupan, mikä myi pehmeitä sukkia, joiden nimi oli Suinu.
terveisiä Jämsän Kuoreveden Suinulasta
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565160Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o202305- 1031494
- 921436
Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2041398En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos231386Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681135Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly81090- 721017
Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi2671015