Mummun perse

Anna Sofia Nylundin elokuvassa sunnutaina ylen Teemalla kerrottiin jostain vanhasta lehmuksesta.
Jos oikein ymmärsin, tämä oli kasvanut jossakin torin laidassa, mutta jouduttu kaatamaan torin saneerauksen yhteydessä.
Nylund kertoi tästä lehmuksesta, että sen runko oli erittäin roisoinen, ja siitä syystä se tunnettiin mimellä Mommos (joku), siitä sanasta en saanut selvää, mutta hän ruotsinsi sen "Mommus röv", eli suomeksi Mummun perse. Koko elokuva oli muutenkin suorastaan inhorealistinen.
Mutta miten on, kun minun muistoni Pietarsaaresta ulottuvat aina 50. luvun alkuun, enkä muista että torin laidassa, saati itse torilla, olisi missään vaiheessa kasvanut lehmusta, enempää kuin mitään muutakaan puuta.
Muistaako joku jotakin muuta ?

4

367

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Vaikka itse olen asunut Jeppiksessä vain 14 vuotta , 60 ja 70 luvuilla, niin hyvinkin muistan.Tuo lehnus oli jotenkin niin miellyttävön muhkea, alapää muistutti tosiaan jonkun vanhemman tukevamman naisen peräpäätä.

Kyllä siihen tuli joskus väsyneenä nojailtua, , muutaman kerran jopa nukahdettua , kun Kellarista väsyneenä horjahteli alas Raatihuoneenkatua.

Siihä oli mukava hetken levähtää ja uinahtaa, , se ei koskaan kieltänyt läheisyyttä kuten niin usein nuo Kellarin nirppanokat.

R.I.P mommos proppu?

• Olet oikeassa, minunkin muistini palautui kun sain tietää, millä kohtaa se sijaitsi; se oli siis Raatihuoneenkadun varrella, jota en mieltänyt torialueeksi.
        Vitsi taitaa olla siinä että itse opettelin ryypiskelyn "Montussa", kun "kellaria" ei vielä ollutkaan :)
        " R.I.P mommos proppu?"
        Joo, Ilmeisesti murresana, tuskinpahjän sitä muuten olisi ruotsintanutkaan.

• Anonyymi

Lessut kaato hienon puun. Nyt saa ostaa henkka maukan riepuja ja muistella ku oli ennen hieno tori meillä

• Anonyymi

Erikoiset zoomi valot sinulla päällä saatko tyydyksen iteleksantienpoeka.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      177
      11198
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      54
      5328
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      46
      2565
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      37
      2256
    5. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1781
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      43
      1675
    7. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      31
      1320
    8. Känniläiset veneessä?

Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      36
      1265
    9. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      6
      1086
    10. Daniel Nummelan linjapuhe 2025

Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo
      Luterilaisuus
      112
      1014
    Aihe