Monet sijaisvanhemmat tuntuvat olevan "kokopäivävanhempia". pride-koulutuksessa on kuitenkin painotettu, että sijaisperheeksi kelpaa ihan tavallinen perhe. Tällä ymmärrän, että tavallisen perheen tavalliset vanhemat voivat käydä töissä. Sijaislapset vaativat paljon, terapiat, erityistarpeet, päivätapaamiset ymym. verottavat työssäkäyntiä, monet työnantajat suhtautuvat nihkeästi jatkuviin poissaoloihin. Miten teillä? Miten olette yhdistäneet sijaisvanhemmuuden ja työelämän?
Voiko sijaisvanhempi olla töissä?
16
5892
Vastaukset
- lainamami
aiemmin oli töissä kun meillä oli vain yksi sijoitettu lapsi ja tällä vähemmän ongelmia. Voihan biologisillakin lapsilla olla kaikenlaisia ongelmia jotka vaativat terapiaa, joten sitä en pitäisi mitenkään ihmeellisenä, jos käy töissä ja täytyy lasta välillä kuljettaa terapioissa. Paljon homman onnistumiseen vaikuttaakin se varmaankin, et kuinka joustava työpaikka ja bioperhe ja sosiaalipuoli on? Eikä sosiaalitoimi nyt välttämättä ramppaa yhtenään kodissa tai tapaamisia sen kanssa ole kuin ´1-4 kertaan vuodessa. Biovanhempien tapaamisetkin on sitten oma hommansa, jos lapsi tapaa heitä kovin usein niin tapaamisten sovittelu onkin sitten oma ristinsä. Voitte kuitenkin kysellä sellaisia lapsia jotka tapaavat harvemmin vanhempiaan tai he tapaavat vaikka pari tuntia kuussa, jos vaikka töiden jälkeen onnistuisi.
Sijaisperheiden tarve on Suomessa tällä hetkellä niin kova, että varmasti lapsiakin ja bioperheitä on monenlaisia, et kyselemään sosiaalitoimesta!
Kuitenkin itse kokisin, et perhettänne ja lasta voisi auttaa jos voisit olla alkuun edes jonkun aikaa kotona vaikka muutaman viikon tai pari kuukautta.- Kaisuli
Eipä siinä mitään, jos olisin vasta aloitteleva sijaisäiti, mutta lapsi on nyt totutellut meillä oloa 6 vuotta. Olen siis ollut kotona, rahallisesti kitkutellen kuukausi kerrallaan, virkavapaalla. Nyt on kuitenkin sellainen tilanne, että koululykätty lapsemme on vihdoin pääsemässä kouluun ja esimieheni ei aio kirjoittaa lisävirkavapaata vaan vaatii minua tekemään päätökseni, lisäksi lapsi on sellainen, että tarvii kouluun viejää ja hakijaa eikä selviä koulun jälkeen yksin, terapiakin alkaa 2 kertaa viikossa syksyllä. Sossukin laittamassa minua ahtaalle tämän kotiin jäämisen/töihin menon kanssa. Rivien välistä luettu, että lapsi sijoitetaan muualle, jos en jää kotiin. Ollaan niinku umpikujassa tällä hetkellä.. :(
- reservi
Kaisuli kirjoitti:
Eipä siinä mitään, jos olisin vasta aloitteleva sijaisäiti, mutta lapsi on nyt totutellut meillä oloa 6 vuotta. Olen siis ollut kotona, rahallisesti kitkutellen kuukausi kerrallaan, virkavapaalla. Nyt on kuitenkin sellainen tilanne, että koululykätty lapsemme on vihdoin pääsemässä kouluun ja esimieheni ei aio kirjoittaa lisävirkavapaata vaan vaatii minua tekemään päätökseni, lisäksi lapsi on sellainen, että tarvii kouluun viejää ja hakijaa eikä selviä koulun jälkeen yksin, terapiakin alkaa 2 kertaa viikossa syksyllä. Sossukin laittamassa minua ahtaalle tämän kotiin jäämisen/töihin menon kanssa. Rivien välistä luettu, että lapsi sijoitetaan muualle, jos en jää kotiin. Ollaan niinku umpikujassa tällä hetkellä.. :(
mieli tekisi kehotaa sanomaan sossulle, että maksa sama palkka lapsen hoidosta kuin minkä palkkatyöstäni saisin se entinen hoitopalkkio, niin jään kokopäiväisesti kotiin.
mutta eihän ne maksa. nauravat vaan ja sanovat, että lapsi muualle.
onko mitään osa-aika työn mahdollisuutta työpaikallasi. lapsen hoidettavuuden takia irtisanominen tuskin on työnantajalle laillista. niin että jos et itse irtisanoudu, niin palkattomat vapaat on kai pakko myöntää lapsen hoidon takia. lääkärintodistuksella tietysti.
itse olen osa-aikatyössä, mutta muuten vähän samassa tilanteessa. työnantaja tekee organisaatio uudistusta ja uhkana on joko ulos tai kokoaikaiseksi. saa nyt nähdä. - *****
Kaisuli kirjoitti:
kouluun ja koulusta pois.Kaupunki jossa asutte on velvollinen järjestämään kuljetuksen jos lapsi esim.erityislapsi tai pystytte esittämään hyvät syyt miksi lapsi ei voi kulkea koulumatkojaan itse.
Ja tuohon yksinoloon koulun jälkeen,olisiko jotain iltapäiväkerhoa koulussa johon lapsi voisi mennä?
Tuo taksikuljetus muuten toimii myös terapiakäynneissä jos ei ole kyse terapiasta jossa vanhemman täytyy olla mukana.
Meillä menee tyttö mm.puheterapiaan taksilla ja tulee kotiin,sijoittanut kunta maksaa omavastuosuuden taksikuljetuksesta n.157 euroa vuodessa ja loput kustantaa kela.
Taksikuski vie tytön terapeutin luo ja odottaa odotushuoneessa terapian ajan ja tuo tytön sitten kotiin.
Olisiko tästä mitään apua teille? - lainamami
Kaisuli kirjoitti:
mitä tässä nyt sanoisi, oletpa kiperässä tilanteessa. Tsemppiä!
- kokenut
Kaisuli kirjoitti:
Nyt olisi sinulla hyvä mahdollisuus pyytää lisäpalkkiota vaikean lapsen hoidosta. Se on nimittäin oikeutettua. Jos kieltäytyvät, niin sano, että viekää sitten muualle. Hyvistä sijoituspaikoista on pula, joten sossukin kokeilee teitä ja käyttää törkeästi hyväksi.
Käyttäkää tekin. - Kaisuli
kokenut kirjoitti:
Nyt olisi sinulla hyvä mahdollisuus pyytää lisäpalkkiota vaikean lapsen hoidosta. Se on nimittäin oikeutettua. Jos kieltäytyvät, niin sano, että viekää sitten muualle. Hyvistä sijoituspaikoista on pula, joten sossukin kokeilee teitä ja käyttää törkeästi hyväksi.
Käyttäkää tekin.Lisäpalkkio 170€ on jo saatu. lapsi todella on niin oireileva, että hän ei voisi jäädä enää iltapäivähoitoon, laittaisi koko porukan ja tilat sekaisin stressistä ja väsymyksestä. Muuten se voisi ehkä toimia, vaikka iltapäivähoito meillä loppuukin jo klo 16. Sinne on vaan kovat jonot, enkä usko, että ottaisivat noin vaativaa lasta sinne ilman omaa hoitajaa. Taksikuljetus kyllä varmaan järjestyisi (jaa-a, koulumatka vain 1300m) mutta lapsi ei voi olla yksin kotona, kotiapua sijoittava kunta ei suostu järjestämään, sitä on jo kysytty. Olette antaneet hyviä neuvoja, ehkä niistä jokin onnistuu
Kaisuli kirjoitti:
Lisäpalkkio 170€ on jo saatu. lapsi todella on niin oireileva, että hän ei voisi jäädä enää iltapäivähoitoon, laittaisi koko porukan ja tilat sekaisin stressistä ja väsymyksestä. Muuten se voisi ehkä toimia, vaikka iltapäivähoito meillä loppuukin jo klo 16. Sinne on vaan kovat jonot, enkä usko, että ottaisivat noin vaativaa lasta sinne ilman omaa hoitajaa. Taksikuljetus kyllä varmaan järjestyisi (jaa-a, koulumatka vain 1300m) mutta lapsi ei voi olla yksin kotona, kotiapua sijoittava kunta ei suostu järjestämään, sitä on jo kysytty. Olette antaneet hyviä neuvoja, ehkä niistä jokin onnistuu
merkitystä jos lapsi on muuten niin esim.vaarantajuton tms että ei pysty kulkemaan matkaa yksin.
Mekin saimme kuljetuksen vaikka matkaraja 3 km ei ylittynyt kun jaksoimme tarpeeksi kinata ja valittaa asiasta.
Toinen vaihtoehto iltapäivähoidon tilalle on ehkä yksityinen perhepäivähoito,lapsi voisi mennä hoitajallle aina koulun jälkeen,kannattaa ainakin kysellä jos sielläpäin on hoitajia(näin on toimittu joissakin tapauksissa)
Harmi että sosiaalityöntekijöiden pitää pistää sijaisvanhemmat noin ahtaalle,ei ole varmaan lapsenkaan etu että tempastaan pois teiltä ja sijoitetaan uuteen paikkaan ja vain siksi että sossut haluavat jälleen kerran säästää väärässä paikassa.
Me ollaan kanssa oltu joskus pattitilanteessa ja on tuntunut että ei löydy mitään järkevää ulospääsyä,mutta toistaiseksi asiat on järjestynyt vaikka usko on jo mennyt siihen mahdollisuuteen.
Toivottavasti teidänkin tilanteessa asiat järjestyy.Tsemppiä!ja ilmottelehan miten käy. - Kaisuli
**** kirjoitti:
merkitystä jos lapsi on muuten niin esim.vaarantajuton tms että ei pysty kulkemaan matkaa yksin.
Mekin saimme kuljetuksen vaikka matkaraja 3 km ei ylittynyt kun jaksoimme tarpeeksi kinata ja valittaa asiasta.
Toinen vaihtoehto iltapäivähoidon tilalle on ehkä yksityinen perhepäivähoito,lapsi voisi mennä hoitajallle aina koulun jälkeen,kannattaa ainakin kysellä jos sielläpäin on hoitajia(näin on toimittu joissakin tapauksissa)
Harmi että sosiaalityöntekijöiden pitää pistää sijaisvanhemmat noin ahtaalle,ei ole varmaan lapsenkaan etu että tempastaan pois teiltä ja sijoitetaan uuteen paikkaan ja vain siksi että sossut haluavat jälleen kerran säästää väärässä paikassa.
Me ollaan kanssa oltu joskus pattitilanteessa ja on tuntunut että ei löydy mitään järkevää ulospääsyä,mutta toistaiseksi asiat on järjestynyt vaikka usko on jo mennyt siihen mahdollisuuteen.
Toivottavasti teidänkin tilanteessa asiat järjestyy.Tsemppiä!ja ilmottelehan miten käy.Niin, pakkohan tämän on piakkoin ratketa. Työt pitäisi aloittaa todellakin elokuun alussa ja koulut sekä terapiat. En halua irtisanoutua kokonaan työstäni, sillä siihen meillä ei ole varaa. Kurjaa vain on se, että sossun kanssa on välit vähän niin ja näin. joskus tuntuu siltä, että pärstävärkki ei miellytä, muuten kyllä autettais. Ehkä me ollaan joskus sanottu jotain väärin tai jotain, vaikea sanoa. Yritämme vielä sossua lähestyä. Ajattelin, että parasta olis saada avustaja lapselle kotiin ja yksityinen pphoitajakaan ei olis varmaan paha ratkaisu, jos sellainen vaan löytyy! Mietintämyssy on nyt pantava päähän.
Edelleen vaan kiinnostaa miten te muut olette ratkaisseet ja aiotte ratkaista omat työongelmanne. Menetämme kohta jo yöunemme tämän asian takia... - *****
Kaisuli kirjoitti:
Niin, pakkohan tämän on piakkoin ratketa. Työt pitäisi aloittaa todellakin elokuun alussa ja koulut sekä terapiat. En halua irtisanoutua kokonaan työstäni, sillä siihen meillä ei ole varaa. Kurjaa vain on se, että sossun kanssa on välit vähän niin ja näin. joskus tuntuu siltä, että pärstävärkki ei miellytä, muuten kyllä autettais. Ehkä me ollaan joskus sanottu jotain väärin tai jotain, vaikea sanoa. Yritämme vielä sossua lähestyä. Ajattelin, että parasta olis saada avustaja lapselle kotiin ja yksityinen pphoitajakaan ei olis varmaan paha ratkaisu, jos sellainen vaan löytyy! Mietintämyssy on nyt pantava päähän.
Edelleen vaan kiinnostaa miten te muut olette ratkaisseet ja aiotte ratkaista omat työongelmanne. Menetämme kohta jo yöunemme tämän asian takia...mutta jouduin lopettamaan työt koska sijoitetun lapsen terapiat ja tutkimukset vaati niin paljon että hoitolapsia sitten retuutettiin varahoitajalle monta kertaa viikossa eikä se minusta ollut oikein hoitolapsiakaan kohtaan.
Mies on ollut kokoajan kodin ulkopuolella töissä mutta aluksi kun hän kuljetti lasta tutkimuksissa jne hänelle annettiin potkut tästä syystä ja joutui etsimään toisen työpaikan. Lopetin pphoitajan työn ja jäin sijaislapsen hoitopalkkion varaan,tulojen suhteen ja aloin itse hoitamaan terapiat ja muut sijaislasta koskevat menot.
Tätä on nyt jatkunut vuosia ja rahallisesti on tosi tiukkaa mutta eipä tässä paljon vaihtoehtoja ole kun ei mistään vastaan tulla tässä asiassa.
Voit yrittää valittaa asiasta sijoittaneen kaupungin lastensuojelun johtajalle että saisitte ne palkkaamaan hoitajan iltapäiviksi.Esim.mll.n hoitajat ei luulis ihan maltaita maksavan sijoittaneelle kaupungillekkaan. - Kaisuli
***** kirjoitti:
mutta jouduin lopettamaan työt koska sijoitetun lapsen terapiat ja tutkimukset vaati niin paljon että hoitolapsia sitten retuutettiin varahoitajalle monta kertaa viikossa eikä se minusta ollut oikein hoitolapsiakaan kohtaan.
Mies on ollut kokoajan kodin ulkopuolella töissä mutta aluksi kun hän kuljetti lasta tutkimuksissa jne hänelle annettiin potkut tästä syystä ja joutui etsimään toisen työpaikan. Lopetin pphoitajan työn ja jäin sijaislapsen hoitopalkkion varaan,tulojen suhteen ja aloin itse hoitamaan terapiat ja muut sijaislasta koskevat menot.
Tätä on nyt jatkunut vuosia ja rahallisesti on tosi tiukkaa mutta eipä tässä paljon vaihtoehtoja ole kun ei mistään vastaan tulla tässä asiassa.
Voit yrittää valittaa asiasta sijoittaneen kaupungin lastensuojelun johtajalle että saisitte ne palkkaamaan hoitajan iltapäiviksi.Esim.mll.n hoitajat ei luulis ihan maltaita maksavan sijoittaneelle kaupungillekkaan.Harmi, että olette joutuneet kokemaan moista. Me emme voi vaarantaa mieheni työtä, hänen tuloistaan riippuu elintasomme ja yleensä mahdollistaa kykymme elää, maksaa velkoja ja asua tässä omakotitalossa. hän on kuitenkin pystynyt ottamaan osaa lapsen kuljetuksiin tähän asti (tapaamiset, tutkimukset), mutta työnantaja on alkanut niistä kyselemään. Nykyään minä hoidankin kaikki menot. Meillä ei ole varaa ottaa potkuja työstä.
Te olette olleet älyttömän kilttejä ja uhranneet valtavasti lapsen eteen. Kyllä sosiaalitoimi on sitten kiittämätön, kun ajattelee miten paljon sijaisvanhemmat uhraavat omastaan ilman mitään kiitosta. - *****
Kaisuli kirjoitti:
Harmi, että olette joutuneet kokemaan moista. Me emme voi vaarantaa mieheni työtä, hänen tuloistaan riippuu elintasomme ja yleensä mahdollistaa kykymme elää, maksaa velkoja ja asua tässä omakotitalossa. hän on kuitenkin pystynyt ottamaan osaa lapsen kuljetuksiin tähän asti (tapaamiset, tutkimukset), mutta työnantaja on alkanut niistä kyselemään. Nykyään minä hoidankin kaikki menot. Meillä ei ole varaa ottaa potkuja työstä.
Te olette olleet älyttömän kilttejä ja uhranneet valtavasti lapsen eteen. Kyllä sosiaalitoimi on sitten kiittämätön, kun ajattelee miten paljon sijaisvanhemmat uhraavat omastaan ilman mitään kiitosta.niihin potkuihin varaa ollut.Mies oli jonkin aikaa työttömänäkin potkujen jälkeen ja elelimme kyllä tosi tiukoilla.Jatkoin pp.hoitajana niin kauan että mies pääsi taas töihin ja sitten lopetin.Emme uskaltaneet ottaa enää uutta riskiä että tämäkin työpaikka menisi näiden poissaolojen takia.Hänen palkkansa on kuitenkin se suurempi jolla itseasiassa elämme.Eihän nämä hoitopalkkiot riitä mihinkään.
Onneksi miehelle kävi kuitenkin hyvin,sai paremmin palkatun paikan ja muita etuja joita edellisessä paikassa ei ollut,joten kaikesta huolimatta loppu hyvin:)
Paitsi että itseni pitäisi aloittaa kanssa työt nyt syksyllä koska hoitopalkkiot pienenee kun lapsi kasvaa ja jos emme saa kelasta enää korotettua hoitotukea(ovat kiristäneet kriteereitä)..edellytys että saan korotettuna hoitopalkkiota.Hoitopalkkio pienenee minimiin eli n.250 euroon niin ei jää enää muuta vaihtoehtoa.Mutta...lapsella alkaa puheterapian lisäksi theraplayterapia ja siellä pitisi käydä kai kerran viikossa ja olla itse mukana,joten en tiedä kuinka tästä taas selvitään.
Ei tämä kauhean oikeuden mukaiselta kyllä tunnu.Vaakakupissa lapsen hyvinvointi tai leipä pöydässä,miten niistä voi valita,kummatkin kun ovat myös sijoitetulle tytölle tärkeitä.Monen muun asian rinnalla. - Kaisuli
***** kirjoitti:
niihin potkuihin varaa ollut.Mies oli jonkin aikaa työttömänäkin potkujen jälkeen ja elelimme kyllä tosi tiukoilla.Jatkoin pp.hoitajana niin kauan että mies pääsi taas töihin ja sitten lopetin.Emme uskaltaneet ottaa enää uutta riskiä että tämäkin työpaikka menisi näiden poissaolojen takia.Hänen palkkansa on kuitenkin se suurempi jolla itseasiassa elämme.Eihän nämä hoitopalkkiot riitä mihinkään.
Onneksi miehelle kävi kuitenkin hyvin,sai paremmin palkatun paikan ja muita etuja joita edellisessä paikassa ei ollut,joten kaikesta huolimatta loppu hyvin:)
Paitsi että itseni pitäisi aloittaa kanssa työt nyt syksyllä koska hoitopalkkiot pienenee kun lapsi kasvaa ja jos emme saa kelasta enää korotettua hoitotukea(ovat kiristäneet kriteereitä)..edellytys että saan korotettuna hoitopalkkiota.Hoitopalkkio pienenee minimiin eli n.250 euroon niin ei jää enää muuta vaihtoehtoa.Mutta...lapsella alkaa puheterapian lisäksi theraplayterapia ja siellä pitisi käydä kai kerran viikossa ja olla itse mukana,joten en tiedä kuinka tästä taas selvitään.
Ei tämä kauhean oikeuden mukaiselta kyllä tunnu.Vaakakupissa lapsen hyvinvointi tai leipä pöydässä,miten niistä voi valita,kummatkin kun ovat myös sijoitetulle tytölle tärkeitä.Monen muun asian rinnalla.Meillä kyllä nousee hoitokorvaus lapsen iän karttuessa, outoa, että teillä se laskee! Kelasta ei olla saatu mitään.
Theraplayta meillekin ollaan mietitty jossain vaiheessa, mutta olen kuullut monilta sijaisvanhemmalta, että se on aivan hirmu sitovaa, tapahtuu yleensä päiväaikaan ja vaatii terapian lisäksi vanhempainohjantaa tai jotain vastaavaa mihin tulee vaan vanhemmat erikseen.
On se leivän tulo vaan niin tärkeä, että ilman sitä ei elä kyllä sijaislapsikaan. Sossun on ihan turha sanoa, että pitäisi laittaa asioita tärkeysjärjestykseen, lisäksi syyllisti meitä sanomalla, että :"mitä jos kyseessä olisi oma lapsesi, olethan sinä tämänkin äiti."! Eli meidän nyt vaan täytyy ratkaista tämä ongelmamme näköjään ihan yksin. Ehkä se sossu ei tajua oikeasti, miten ahtaalle on meidät pistänyt.
- työllinen
kyllä vaikeeta on yhdistää työ ja sijaisvanhemmuus. Pitäis olla silmät selässä, kun lapset ovat keskenään. Ja kova huoli työpäivän aikana, vaikka teemmekin melko sännöllistä työtä 8-16, mitä tapahtuu kotona, kun lapset tulee koulusta. Ja sitten on nämä terapiat. Vaikka taksi tuo ja vie, ei voi olla varma miten sujuu, pitäis olla paikalla lähettämässä ja vastaanottamassa. Palaverit ja tapaamiset on aina päiväaikaan. joudun usein ottamaan palkatonta ja selittämään taas puutaheinää esimiehelle, joskus otan "sairaspäivän". Sitte ottaa pattiin, kun ei biovanhempi tulekkaan paikalle. Vanhemman tapaamisia on kaksi kertaa kuukaudessa, älyttömän hankalaa, varsinkin, kun joudutaan vielä matkustamaan 60km vanhemman kotikuntaan.
Kyllä musta tuntuu välillä, et ihan alussa huijattiin sanomalla, ettei elämän tarvii muuttua, lapselle on annettava tavallinen perheen malli ja arki - KK.
Pakko olla töissä että elää.
Toinen meistä voi vaikuttaa työaikoihinsa (muuten olisikin mahdotonta), niin päästään hoitamaan kaikki perheneuvolat, päivätapaamiset, palaverit, vaikka välillä täytyy molempien osallistua (toinenkin on sitten poissa töistä, mikä kyllä näkyy palkassa). Onneksi on ymmärtävä työnantaja, jossain toisessa työpaikassa ei onnistuisi. - sijaisisä2
Jos lapsi on vähääkään vaikeahoitoinen, ei molempien töissäolo ole mahdollista. Kun toinen jää pois töistä, ei palkkio ja kulukorvaus vastaa läheskään menettettyä ansiota. Se on aivan hanurista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1593465
Juniorivalmennus Jokereissa..
Mitä hittoa siellä seurassa oikein tapahtuu?? Tämän kauden U14 ikäluokkaan on mahdutettu kaksi päävalmentajaa. Tälle kau612725Ammuskelua taas
Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.332110- 1301687
- 781554
Seksikkäin asu mikä päällä olet nähnyt kaivattusi ?
Seksikkäin asu mikä yllä olet nähnyt kaivattusi ?831544Introverttinä osastolla
Yhdellä lääkäritapaamisella hoitaja valitti lääkärille etten tee mitään muuta kuin makaan ja ulkoilen. Kävin kuitenkin s3681472- 971215
- 891125
On tullut aika lukita kaupunginjohtajan ovi, ja hlö pihalle
Ei kahta eikä yhtäkään selitystä, ylimielisyys on kääntyi varomattomuudeksi, ja kaupungin jo ennestään kuihtuva talou1951106