luukku yläpohjaan

Anonyymi

Kertookahan mikä on oikea tapa tehdä käyntiluukku yläpohjaan. Talon pääty ja vaakalautaverhous.

16

5281

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      siihen se on helpointa tehdä, ja kulkusilta ullakolle..

      • Anonyymi

        Tavalla meinasin että millä keinoin ja välinein tuo luukku tulee helpoiten.

        Muutenkin tehdäänkö tuollaiset luukut niin että verhoilulautaa laitettaessa jätetään jo aukko vai verhoiullaanko umpeen ja sitten siitä jo kiinni olevasta materiaalista tehdään luukku (laudoittamalla/levyttämällä tausta "kasaan" ja leikkaamalla reunat auki kiinnittämällä saranat.)


    • Anonyymi

      riippu vähän talon korkeudesta rintamamies taloon pitää sitten hankkia jo helvetin pitkät alumiini tikkaat että pääsee luukulle

      • Anonyymi

        Rintamamiestaloissa ullakolle pääsy on huomioitu jo tekovaiheessa, eli ullakko on avoin, vain huone keskellä, sivut auki, noin normaali lähtökohta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rintamamiestaloissa ullakolle pääsy on huomioitu jo tekovaiheessa, eli ullakko on avoin, vain huone keskellä, sivut auki, noin normaali lähtökohta.

        Aloittaja taisikin kysyä yläpohjasta se taitaa olla eriasia kuin ullakko, minä ainakin ymmärrän yläpohjan siten, että se tila on ylimmäisten huoneiden yläpuolinen tila, se jossa on eristeet näkyvissä ja osa savupiippua ja seuraavaksi ylöspäin on kattorakenteet. Näin ainakin minun rintamamies talossa. Luukku on sitten talon päädyssä ihan kolmion alla ja vaatii todella pitkät tikkaat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja taisikin kysyä yläpohjasta se taitaa olla eriasia kuin ullakko, minä ainakin ymmärrän yläpohjan siten, että se tila on ylimmäisten huoneiden yläpuolinen tila, se jossa on eristeet näkyvissä ja osa savupiippua ja seuraavaksi ylöspäin on kattorakenteet. Näin ainakin minun rintamamies talossa. Luukku on sitten talon päädyssä ihan kolmion alla ja vaatii todella pitkät tikkaat.

        Miksi tähän pitää liittää rintamamiestalo mitenkään. Yläpohja on joka talossa.


    • Anonyymi

      Niin siis haluan tehdä luukku päätyyn. Toiselta puolelta jo katsottu kohta että tiettyjen pystytolppien väliin ja ylälaita ja alalaita tiedossa.

      Aloitusreiän voisi tietekin tehdä poralla ja alkaa käsisahalla sahaamaan mutta tiedän ettei siitä tule suora koska ihan saletisti se saha vikuroi sen verran. Ja käsisahan reuna repii sitä laudan reunaakin. Kokeilin irto lautaan.

      Miten kokenut kirvesmies tuon aukon tekisi?

      Onnistuuko helposti upotussahalla...sellaista ei ole mutta pitää varmaan ostaa jos sellainen on hyvä.

    • Anonyymi

      Mikä lie "oikea tapa", mutta itse merkkasin halutun luukun kohdan lautojen pintaan, porasin aloitukseen muutaman pikkureiän vierekkäin ja kuviosahalla laudat poikki. Hioin pienet kuviosahan kiemurtelut suoraksi lautojen päistä, jolloin samalla tuli sopivasti vähän lisää väljyyttä luukun ympärille.

      Luukku on aika hyvin räystään suojassa, mutta funtsailin siihen aukkoon ja luukkuun limitykset niin että kestää vinosateenkin. Pystytolppiin aukon laidoilla kiinnitin laudanpätkät. En laittanut saranoita, vaan sisäpuolelle luukun alareunaan kiinnitin ruuveilla pari alumiiniliparetta jotka menee n. 1.5cm luukun alla olevan laudan taakse. Luukun ylimmän laudan yläreunasta poistin pari senttiä ja sen taakse ruuvasin luukun yläpuolisen laudan taakse ulottuvan peitelevyn . Kun luukkua työntää ylöspäin pari senttiä niin se vapautuu. Pelivaraa sattui tulemaan juuri ja juuri riittävästi, koska aukon ja luukun koko näyttää vaihtelevan eri vuodenaikoina ilmankosteuden takia.

      Omasta mielestä tuli hyvä ja huomaamaton luukku. Ainoa pieni kauneusvirhe ehkä se että ruuvasin luukun laudanpätkät turhankin tiukkaan nippuun, jolloin sen ylemmät laudat vähän porrastaa muun seinän kanssa.

      • Anonyymi

        ... Ja vielä lisäyksenä että samaan taloon tehtiin myöhemmin uusi ulkoverhous, ja myös silloin värkkäilin luukun ihan samaan tyyliin. Tai sillä erotuksella että remonttimiehet jättivät valmiiksi aukon luukun kohdalle ja luukku syntyi ylijäämäpätkistä.


    • Anonyymi

      Tein sitten käsisahalla ja kylläpä on vittumainen homma. Ihan pientä suurimmalta osin vaeltelua mutta kylläpä repii leikkuu reunaa. Uusi saha. Yhdessä kohtaa sitten vähän isommankin välin kun meni saha jotenkin sopivan vmäisestii liian viistoon. Saa nähdä joutuuko yhden tai kaksi ulkoverhouslaudan päätä hieman katkaisemaan ja tekemään jonkunlaisen korjauspalan.

      • Anonyymi

        Miten tuo edes onnistuu käsisahalla? Joku kapeateräinen pistosaha vai mikä?


    • Anonyymi

      Siten että aikasi hinkkaat siihen uraa sahanterällä ja kun on läpi niin alat sahaamaan perinteisellä tavalla.

    • Anonyymi

      Upotussahalla tehdään ensin sahaus saranapuolelle, kiinnitetään saranat ja jatketaan sitten muiden reunojen sahausta. Tulee sahaus ja asennus samalla kertaa.

      • Anonyymi

        No minä tein sillä käsisahalla melkein samalla lailla...aluksi laitoin taakse vähän lautaa pitämään koko luukun kasassa sitten sahasin ekana saranapuolen, sitten vähän kaikkia muitakin reunoja. Saranat paikalleen ja sahasin kaikki loputkin reunat.

        Käytetään upotussahalla niiitä johteita vai tehdäänkö ohjurit laudasta tms?

        EN suosittele käsisahahommina.


      • Anonyymi

        Huomannut että monesti nuo saranoidut luukut näyttäis roikkuvan rumasti vinossa. Siksikin tein itse tosiaan tuollaisen "paikalleentiputettavan", ja onhan se huomaamattomampikin. Vähän pelkäsin että lonksuuko ja irtoaako se jopa kovassa tuulessa, mutta hyvin on pysynyt myrskyissä paikoillaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No minä tein sillä käsisahalla melkein samalla lailla...aluksi laitoin taakse vähän lautaa pitämään koko luukun kasassa sitten sahasin ekana saranapuolen, sitten vähän kaikkia muitakin reunoja. Saranat paikalleen ja sahasin kaikki loputkin reunat.

        Käytetään upotussahalla niiitä johteita vai tehdäänkö ohjurit laudasta tms?

        EN suosittele käsisahahommina.

        Käsisahalla kun sahaa niin näköjään sitä voimaa välittyy niihin verhoilulautoihin aika paljon niin luukun yhdellä kohtaa se laudoitus pikkusen pönöttää eri tasossa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8276
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2253
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1919
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1654
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1442
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe