Sossuntäti ja omaishoidettava

Anonyymi

Nyt on pakko jakaa täällä ja hakea vertaistuksea, koska ei voi muuallekaan kirjoittaa.

Hoidettavani on 70 -vuotias muistiongelmainen ja mielenterveysongelmainen. Hän ei ole edunvalvonnassa ja käyttää itsemääräämisoikeuttaan asioissaan. Raha-asiat, apteekkiasiat, terveydenhoito yms....eli olen täysin voimaton ja joudun vain seuraamaan tätä farssia.
En oikein tiedä mistä aloittaisin. Itse olen takuueläkkeellä ja saan lisäksi hoidettavasta omaishoidontuen. Asutaan minun talossani, josta maksan yksin kaikki menot, lämmitys on sähköllä ja sillä toimii myös lämminvesivaraaja ja lattialämmitys. Muutaman satasen auto on itselläni koska joukkoliikennettä ei ole ja pakko on päästä asioille sekä kauppaan 25 km matka. Hoidettava ei osallistu talouteen millään tavalla.
Päivät makoilee sohvalla ja keksii erilaisia sairauksia joita hänellä voisi olla. Tänä vuonna ei ole viikkoa jolloin ei olisi lääkärissä käyty. Hän on oppinut, että kun käy tk:ssa valittamassa saa lähetteen niin pääsee keskussairaalaan, missä sitten tutkitaan eikä vikaa löydy. Tämän jälkeen mennään yksityiselle puolelle, eikä sielläkään tule toivottua diagnoosia. Rahat menee ja minä elätän. Kaiken huippu oli viime syksynä. Hoidettavalta otettiin ajokortti pois muistiongelmien sekä kolmiolääkkeiden vuoksi mutta hän kövikin yksityisellä niin sai kortin takaisin hyvillä selityksillään. Sillä hän osaa sen paikan tullen puhua mustan valkoiseksi ja kukaan terveydenhoitohenkilökunnasta ei näe hänen lävitseen.
Joudun seuraamaan tätä kaikkea sivusta tuppisuuna. Ensinäkään en uskalla lääkärissä tms. puhua mitään, sillä tiedän kotimatkan ja kotona olon olevan sen jälkeen täyttä helvettiä ja toiseksi olen VAIN omaishoitaja, joka katsotaan tämän viriilin ja fiksun asiakkaan rinnalla kuin olisin täysin pöljä .
Hoidettava käyttää vaippoja ja kastelee öisin petinsä. Joudun öisin seuraamaan pysyykö petissä, hoitamaan lääkityksen ym. Kyllähän te omaishoitajat tiedätte mitä tämä on.
Raha-asiat hänellä on rempallaan, koska ei halua edunvalvontaa eikä anna minun hoitaa niitä. Laskupino vain lisääntyy ja ulosotosta tulee lappua lapun perään. Siellä on sairaalamaksut, tk-maksut ym. Olen puhunut tästä sosiaalihoitajalle sekä muistihoitajalle , terveyskeskuksessa asiat on tiedossa mutta kukaan ei ota kantaa mihinkään. Olen voimaton näissä aioissa.
Hoidettava nostaa eläkkeensä käteiseksi....ja käyttää sen omiin tarpeisiinsa paitsi ruokaan, lämpöön tai elämiseen. Minun eläke on elämistä varten sekä omaishoidon tukeni hänen elättämistään varten.
Joku oli neuvonut hänet ilkeyksillään hakemaan toimeentulotukea. Olen ollut puhelimitse yhteydessä sosiaaliohjaajaan ja kertonut tilanteen ja todennut myös, etten osallistu toimeentulotuen hakemiseen, enkä myöskään aio toimittaa tiliotteitani sosiaalitoimistoon koska en itse hae toimeentulotukea enkä sitä saakaan. En halua kuulla, että myykää talo ja eläkää niillä rahoilla.
Eilen hoidettava taas kinuamassa rahaa tai maksusitoomusta lääkkeisiin. istuin autossa odottamassa.
Koska en hae toimeentulotukea minun ei ole pakko käsittääkseni alistua viemään tiliotteita nähtäville. Käsittääkseni se ei kuulu omaishoitajuuteen vaikka olemmekin avioliitossa. En ole sieltä mitään vailla, saan pankista lainaa jos tarvitsen. Ja lisäksi meillä on avioehto.
Hän tuli toimistosta avioerokaavakkeen kanssa ja sanoi, että sosiaalihoitaja oli käskenyt täyttää sen. Sen jälkeen tehdään vuokrasopimus ja hän saa asumistuen .
Miten tämä hyödyttää minua sekä taloudellista tilannetta? Eli muutan pois omasta talostani vuokralle ja hoidettava jää talooni vuokralaiseksi, omaishoidontuki joka lopetetaan jää pois ja tilalle saan vuokratulon josta maksan 28 % veroa? Lisäksi molempien eläke nousee kun asutaan erillään. Sanoin, ettei tämä näin mene, että käskee sen sossuntädin hankkia hänelle hoitopaikka, hoidettava vastasi, ettei häntä voida kotoaan laittaa väkisin minnekään. Eli tiedoksi, että taloani en myy ja jos en siellä itse asu ei asu kukaan muukaan.
En ihan oikeasti ymmärrä nyt tätä tilannetta! Eikö niillä sosiaalihoitajilla ole sen vertaa ammatti/ihmistuntemusta, että laittaisivat hoidettavan mielenterveyspuolelle hoitoon. Tilanne on nyt se, että tämä rumba on kestänyt yli 20 vuotta. Joka vuosi menee samaa rataa. Tulee syklejä vuodenaikojen mukaan milloin hoidettava tekee mitäkin. Keväällä kuntoillaan, kesällä lorvitaan, syksyllä sairastetaan, loskakelillä ollaan sossussa , joulun aikaan laihdutetaan....ja joka viikko lääkärissä...
Nyt ajattelin, kun lopettavat omaishoidontuen, lähden kotoani ja soitan vanhuspalveluun, että hoidettava on yksin. Menkää ja hakekaa pois eikä palautusoikeutta ole.

Onko teillä toisilla ollut tälläistä samanlaista tilannetta?
Yhteiskunta hämmentää soppaa ja kukaan ei ota tuloksesta vastuuta.

19

1886

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Aivan järkyttävää elämä teillä.
      Mistä voisi apua hakea, tuollainen elämä voi jatkua, ihmisarvoinen elämä kuuluu myös omaishoitajalle.
      Itsekin liikutuin kertomuksestasi, kyyneleet tulee silmistä, miten voi tällaista elämää voi olla suomessa jota mainostetaan onnellisten ihmisten maaksi.
      Toivotaan että saat apua, mutta mistä apua saa ja voi hakea, laitoshoitoon hoidettavasi kuuluisi, anteeksi suorat sanani.

      • Anonyymi

        Kukaan tosiasiassa ei välitä omaishoitajasta. 10v olin hoitajana ja nyt saan vai haukkumisia kun en jaksanut ja hoidettava on hoivakodissa. Kukaan ei ota tosissaan uupumista. Hämeenlinnan kaupunki ei edes taksilippuja anna huonojalkaiselle hoitajalle mutta tervejalkaiset pakolaiset saavat automaattisesti. Kyllä syletti kun mamut menee joka asiassa ohi.


    • Anonyymi

      Tilanteesi on niin rankka että olisikohan ihan järkevää allekirjoittaa ne avioeropaperit. Sen jälkeen ilmoitat että expuolisosi pitää muuttaa muualle ja sinä jäät asumaan omaan taloosi. Kunta saa hankkia hänelle asunnon ja järjestää hoidon, sinun ei tarvitse siitä vastata. Koska tilanne on mennyt noin pahaksi, korjauskeinot ovat radikaaleja, mutta sillä saisit itsenäisyytesi takaisin ja stressi loppuisi. Elämäsikin paranisi, ei sitä kannata heittää hukkaan.

      • Anonyymi

        Varoisin nyt kyllä avioeroa, sillä siinä yhteydessä tuo omaishoitaja joutuu maksamaan puolet asunnon arvosta puolisolleen, ellei ole avioehtoa ja puoliso on varaton.

        Muuten kyllä avioero olisi hyvä ratkaisu. Joku tolkku tilanteeseen olisi saatava, sillä eihän tuollaista menoa jaksa. Tällaisissa tapauksissa on tehty murhiakin, mikä ei paljon ihmetytä.

        Onko puolisoilla yhteisiä tai onko miehellä lapsia, joiden pitäisi tulla nyt apuun. Apua on saatava!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varoisin nyt kyllä avioeroa, sillä siinä yhteydessä tuo omaishoitaja joutuu maksamaan puolet asunnon arvosta puolisolleen, ellei ole avioehtoa ja puoliso on varaton.

        Muuten kyllä avioero olisi hyvä ratkaisu. Joku tolkku tilanteeseen olisi saatava, sillä eihän tuollaista menoa jaksa. Tällaisissa tapauksissa on tehty murhiakin, mikä ei paljon ihmetytä.

        Onko puolisoilla yhteisiä tai onko miehellä lapsia, joiden pitäisi tulla nyt apuun. Apua on saatava!

        Niin, tuossa aloituksessa puhuttiin vain ympäripyöreästi omasta talosta. Jos se on hankittu yhteisin varoin, niin silloin on edessä talon myynti ja rahojen tasajako.

        Joka tapauksessa avioerossa suuremman omaisuuden omistava joutuu maksamaan tasinkoa köyhemmälle puolisolle, mikäli ei ole tehty aikanaan avioehtoa. Mutta sekin on vain kertakirpaisu, sen jälkeen ei ole enää mitään velvoitteita eronneeseen puolisoon nähden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varoisin nyt kyllä avioeroa, sillä siinä yhteydessä tuo omaishoitaja joutuu maksamaan puolet asunnon arvosta puolisolleen, ellei ole avioehtoa ja puoliso on varaton.

        Muuten kyllä avioero olisi hyvä ratkaisu. Joku tolkku tilanteeseen olisi saatava, sillä eihän tuollaista menoa jaksa. Tällaisissa tapauksissa on tehty murhiakin, mikä ei paljon ihmetytä.

        Onko puolisoilla yhteisiä tai onko miehellä lapsia, joiden pitäisi tulla nyt apuun. Apua on saatava!

        Ei joudu mitää maksamaan .Aloituksessa lukee aivan selvästi että heillä on avioehto.Ukko mäelle ja oviin uudet lukot. Soittaa sen jälkeen sossuun että saavat hakea ukon pois. Sitten uusi elämä alkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varoisin nyt kyllä avioeroa, sillä siinä yhteydessä tuo omaishoitaja joutuu maksamaan puolet asunnon arvosta puolisolleen, ellei ole avioehtoa ja puoliso on varaton.

        Muuten kyllä avioero olisi hyvä ratkaisu. Joku tolkku tilanteeseen olisi saatava, sillä eihän tuollaista menoa jaksa. Tällaisissa tapauksissa on tehty murhiakin, mikä ei paljon ihmetytä.

        Onko puolisoilla yhteisiä tai onko miehellä lapsia, joiden pitäisi tulla nyt apuun. Apua on saatava!

        Ei puolison lapset välitä mitään luulevat että asia ei heille kuulu


    • Anonyymi

      Ota nyt hyvä ihmeinen yhteyttä sinne sosiaalitoimistoon ja käske niitä hommaamaan sille ukolles asunnon ja palvelut ja lopeta se omaishoidontuki,mikä loukkaus tuokin kun tuodaan kiitokseksi sossusta avioeropaperit!Jos itseäs yhtään arvostat,niin siis todellakin heivaa tuommonen ukko ja pian!Kun noin hyvin neuvovat,niin pitäkööt huolta omistaan!Sano että olet aivan lopussa ja ettet jaksa enää!Kyllä yhteiskunta huolehtii omaistaan,turjaan tuhlaat rahojasi moiseen loiseen...

      • Anonyymi

        Vai tarkottiko se ukko että hän muuttaa vuokralle sinun taloosi,nostaa asumistuet ja sinä maksat kaikki kulut niinku tähänki asti?Elä ole pelle,soita häneltä salaa sosiaalitoimistoon ja selitä tilanne,käske heitä homaamaan sille ukolle asunto,ja kaikki tarvittava tuki mitä hän tarvitsee,sosiaalitoimisto hoitaa tuollaisten asiat jotka eivät itse kykene tai välitä.Toivottavasti saat hoidettua homman parhain päin,kirjoitahan kuulumisia...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai tarkottiko se ukko että hän muuttaa vuokralle sinun taloosi,nostaa asumistuet ja sinä maksat kaikki kulut niinku tähänki asti?Elä ole pelle,soita häneltä salaa sosiaalitoimistoon ja selitä tilanne,käske heitä homaamaan sille ukolle asunto,ja kaikki tarvittava tuki mitä hän tarvitsee,sosiaalitoimisto hoitaa tuollaisten asiat jotka eivät itse kykene tai välitä.Toivottavasti saat hoidettua homman parhain päin,kirjoitahan kuulumisia...

        Minä ymmärsin että ukko jäisi vuokralle hoitajan yksin omistamaan taloon.
        Miten kävisi jos hoidettava saisi asumistuen, maksaisiko hän vuokran, epäilen ettei koska ei ole nykysinkään ei ole halua osallsistua edes ruokamenoihinsa eikä mihinkään muihinkaan menoihin.
        Todella vaikea tilanne alottajan kohdalla, myydäkö talo ja ja itse lähteä velkataakka mukanaan talostaan pois, paljonko hän joutuisi erotessa velkaa tekemään että saisi hoidettavan osuuden talosta hoidettua.

        Todella surullinen ja epätoivoinen tilanne, ei tällaista saisi kenenkään kohdalle tulla.

        Ei tämä jaksamisen toivotus yhtään auta ei mitään ratkaisua tuo, mutta käsi sydämellä toivotan jaksamista aloittajalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä ymmärsin että ukko jäisi vuokralle hoitajan yksin omistamaan taloon.
        Miten kävisi jos hoidettava saisi asumistuen, maksaisiko hän vuokran, epäilen ettei koska ei ole nykysinkään ei ole halua osallsistua edes ruokamenoihinsa eikä mihinkään muihinkaan menoihin.
        Todella vaikea tilanne alottajan kohdalla, myydäkö talo ja ja itse lähteä velkataakka mukanaan talostaan pois, paljonko hän joutuisi erotessa velkaa tekemään että saisi hoidettavan osuuden talosta hoidettua.

        Todella surullinen ja epätoivoinen tilanne, ei tällaista saisi kenenkään kohdalle tulla.

        Ei tämä jaksamisen toivotus yhtään auta ei mitään ratkaisua tuo, mutta käsi sydämellä toivotan jaksamista aloittajalle.

        No jos omaishoitaja on omistanut talon jo ennen avioliittoa,ja hänellä on näyttöä että on maksanut kaikki kulut,ei hänen tarvitse suorittaa jakoa,eli antaa ukolle mitään.Ilmiselvästi tämä nainen on aivan lopussa tämän pellen kans..kyllä tuollaisen vyötiäisen katseleminen ja kyytiminen vie varmasti voimat.Kyllä olet paikkaan itsesi järjestänyt.Sinulla ei ole voimia erota,olet sen ikäinen,hiljainen kärsijä.Rukoile joka ilta niin kyllä ne asiat järjestyy parhain päin...kun ukkos seuraavan kerran on sairaalajaksolla,ilmoitat vain sosiaalihoitajalle että vievät hänet johonkin hoitolaitokseen,tukiasuntoon,sinä et enää vastaa hänestä,koska et jaksa yksinkertaisesti.Apua on saatava!


    • Anonyymi

      ” Kyllä olet paikkaan itsesi järjestänyt.”
      Niipä, helppoa on sanoa noin, miksi aloit omaishoitajaksi.
      Kysytäänkö sitä miten monelta haluatko vai etkö halua alkaa omaishoitajaksi.
      Elämä ja hoidettavat muuttuu vuosien kuluessa paljonkin.
      Missä kunnossa hoidettava oli kun hän omaishoitajaksi alkoi, oliko heillä elämä samanlaista kuin nyt on.

    • Anonyymi

      Aikamoinen umpisolmu on, kun sekoittuu taloudelliset asiat, juridiset asiat, sosiaaliset asiat, henkinen puoli jne. Vahvaa tekoa olet, kun olet kestänyt parikymmentä vuotta umpihullua puolisoa. Itse en jaksaisi.

      Tein joskus aikanaan hoitotyötä. Muutama miespuoliso ratkaisi tilanteen siten, että jätti hakematta puolisonsa lomajaksolta kotiin. Ilmoitti, ettei enää hoida. Mielestäni avioero on paras ratkaisu, mutta ymmärrän, että taloudellisen sekasotkun johdosta ei ole. Jos puoliso on laitoshoidossa, niin ei hänen laitosmaksujaan kai sinun eläkkeestäsi peritä? Eli koeta saada hoidettavasi muualle. Älä ole kiltti, kiltteydestä ei ole hyötyä. Nykyään Kela maksaa perustoimeentulotuen, joten oletan, että sosiaalityöntekijöille kuuluisi enemmän sosiaalipuolen työtä. Eli voit jutella sossussa omasta jaksamisestasi ja eri vaihtoehdoista selvitä tilanteesta..

      Itse olen sairaseläkkeellä mielenterveyssyillä, enkä sitä olisi, jos olisin liian kiltti. Eli vedä omat jaksamiskortit peliin. Nyt ei kannata salailla tuntemuksia, vaan pikemminkin liioitella. Kun maalaat lähestyvän katastrofikuvan (voit varmasti nähdä mielessäsi, mihin voi päätyä loppuun ajetun omaishoitajan ahdinko), niin eiköhän se onneton hoidettavasi saa suojapaikan jostain muualta. Tuo ei ole normaalia elämää, eikä sinun tarvitse sellaista elää ja sietää.

    • Anonyymi

      Onko mitään parempaan suuntaan tapahtunut?

    • Anonyymi

      Vähän samanlainen tapaus kuin aloittajalla mutta talo on minun ja meillä on hoidettavan kanssa avioehto.
      Hänellä on ulosottovelkoja. Rahoitusyhtiöiden velkoja ym.
      Ennen kuin sairaus todettiinnoli puhelinmyyjiltä tilannut lehtiä, niitä kuuluisia sukkia ja alushousuja ym. Sairaala ja tkmaksut ulosotossa, siis kaikki.
      Nyt sitten sosduntäti kävi kotikäynnille ja sanoi, että kelalta pitää anoa toimeentulotukea.
      Sitä haettiin hoidettavalle.
      Eläkkeeni ja omaishoidonpalkkio riittää juuri ja juuri elämiseen ja talon ylläpitoon, sähköön, vakuutuksiin ym . pakolliseen.
      Toisen eläke menee lääkkeisiin ja hunsaa omiin tarpeisiinsa.
      Kelan toimeentulotuen päätös oli, ettei tukea tule, koska puolisolla omaisuutta jonka voi realisoida.
      Minkä h...tin, sorry, vuoksi minä muka on taloni toisen velkojen vuoksi mihin minulla ei ole osaa eikä arpaa?
      Siellä kelassa ei yhtään ihmetelty sitä, miten kaikki talouden maksut olivat minun tiliotteellani ja toisen puolison vain käteisnostoja.
      Yhtään maksukuittia ei häneltä vaadittu eikä löytynyt. Sossun tädistäkin oli ihan ok se, että minä listanhan kaikki.
      Omaishoidon tuki pitäisi olla henkilökohtaista tuloani, palkkani. Mutta täällä sillä ainakin maksetaan hoidettavan hyvinvointi, intervallihoidot, ruoka, lämpö, hygienia.

      Jos Omaishoidon tuki menee kelalle, niin olemme hädässä.

      • Anonyymi

        Lisään vielä, että yritin puolisolle edunvalvontaa mutta sekään ei onnistunut. Sillä sossuntäti kysyi hoidettavalla haluaako hän edunvalvonnan. Ei halunnut. Ammatti-ihmisen mielestä hän pärjää loistavasti taloudellisesti.
        Kyllä minäkin pärjäisin loistavasti jos joku toinen kustantaisi elämiseni ja olemukseni.


    • Anonyymi

      Siinäs näät ei kukaan omaishoitajista välitä. 10 v taistelin kunnes tuli stoppi. Kieltäydin olemasta omaishoitaja. En vaan jsksanut

    • Anonyymi

      Näin se on, riitoja ym. kyllä riittää omaishoitajaille.

    • Anonyymi

      Taas näitä provoaloituksia. Eikö ikäihmisen elämään kuulu terveiden asioiden edistäminen?

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1535
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1174
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1107
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1006
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      965
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      927
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      852
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      674
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      650
    Aihe