Flunssa rokote

Anonyymi

Olen ihmetellyt mistä johtuu niin negatiivinen asenne tulossa olevaa flunssa rokotetta kohtaan.Ainakin täällä Joutsenossa vanhukset ovat kielteisellä kannallaV
Mie tulin niin kipeäks viime kerralla
Käsi oli monta päivää niin kipeä
No en varmaan ota syön vitamiineja
Tulin kuitenkin flunssaanvaikka otin rokotuksen
No sehän on jokaisen itse päätettävissä.No voikaa hyvin kaikki ja lycka till sano ruotsalainen

27

208

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Syksyllä ja talvella on monta eri flunssa liikkeellä.
      Nytkin arviolta kolme "tavallista" flunssaa.

Vaikka et saanut kausi-influenssaa, olit voinut saada jonkun muun flunssan.
      Ei kausi-influenssarokote suojaa kuin kausi-influenssalta ja senkin voi saada,
      mutta yleensä lievänä, kun on rokotus.

Virukset muuntuvat maailmalla liikkuessaan, rokote ei välttämättä
      tehoa niin hyvin mutatoituneeseen virukseen eli muuntuneeseen virukseen.

Eteläisessä Suomessa toivotaan, että rokotus saataisiin pian.
      En ole kuullut rokotevastaisia mielipiteitä.

• Kyllä mäkin olen kielteisellä kannalla, eli en ota mitään rokotuksia,
      en ole ottanut moneen vuoteen, ja pahemmin ei ole flunssat iskenyt. Nyt pitääkin koputtaa puuta.
      Mutta nyt on sillä lailla erilainen tilanne ja kuvittelen, että helpompaa,
      koska olen ollut täällä melko yksin ja räkäneniä ei ole pahemmin piipahdellut.
      Lapsenlapsilta päiväkotien ja koulujen kautta ne flunssa-aallot kiertävät.

Vastuskykyä olen kaikin käytettävissä olevin konstein vahvistaa.

• Anonyymi

En mie flunssa rokotetta epäile , mutta jos ja kun tulee corona rokote niin tuumin kyllä 2 kertaa otanko.Jos sen edes vanhukset saa nuoremmat ovat etusijalla mikä on ihan oikeen.

• Anonyymi

Mie en oo samaa mieltä, vaikken rahise kuin aloittaja.

• Anonyymi

Flunssaan ei ole rokotetta. Influenssa on eri asia ja siihen saa pistoksen halutessaan. - Nm. Rokottamaton

• Anonyymi

Kaikki tuon nyt ymmärtää viisastelemattakin kun kuitenkin ns.kausiflunssaan rokotuksella estoa haetaan.
        Kuulun riskiryhmään lähes 80:senä ukkona. Aina olen rokotuksen ottanut. Otan nytkin, vaikka se pitää luurijonotuksena tilatakin tällä kertaa.

Oliko se juuri viime syksynä kun sanottiin jälkeen päin, että sattui ihan väärä ja tehoamaton rokote.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kaikki tuon nyt ymmärtää viisastelemattakin kun kuitenkin ns.kausiflunssaan rokotuksella estoa haetaan.
        Kuulun riskiryhmään lähes 80:senä ukkona. Aina olen rokotuksen ottanut. Otan nytkin, vaikka se pitää luurijonotuksena tilatakin tällä kertaa.

Oliko se juuri viime syksynä kun sanottiin jälkeen päin, että sattui ihan väärä ja tehoamaton rokote.

Kausi-influenssa. Flunssat tulevat ja menevät, oli kausi mikä tahansa, eikä rokote auta niihin pätkän vertaa. - Nm. Vieläkö kangesta

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Viime syksynä virus muuntui, se ei tullutkaan sellaisena Suomeen kuin oli
        ennustettu. Siksi sen teho oli heikompi. Se piti olla enimmältään joku A-virus, ei ollut.
        Rokotteessa oli kolmea virusta vastaan aine.

• Joskus viime vuosituhannella olen ottanut influenssarokotteen kai pari-kolme kertaa. Työnantajan toivomuksesta. Ja saihan se minut tuntemaan itseni tärkeäksi firmalle, että se minun sairastumiseni takia olisi mennyt konkurssiin.

En ole influenssaa, enkä muitakaan räkätauteja tosin potenut kovin monta kertaa ilman rokotteitakaan. Ja tänä talvena vielä pienempi mahdollisuus sada influenssavirusta, kun tuon toisen viruksen takia välttelen kansanjoukkoja ja pesen käsiäni aina jos missä piipahdan.

• Anonyymi

Myöhhää lähetän porukalla, kah kaakenlaasta piikkijä tarjothan. Joutaa tästä.

• Anonyymi

Kyllä savikiekonkin on paras ottaa rokotus, kun riskiryhmään kuuluu.

• Anonyymi

Totta ihmeessä otan, olen sairastanut tosi kovan influenssan 80 -luvilla, enkä halua kokea enää sitä toista kertaa. Kuukausi kaupalla niin vetämätön olo jälkeenkin päin, lisäksi appiukkoni kuoli aikoinaan 60 -luvulla flunsan jälkitautiin, sai sydänlihaksen tulehduksen ja menehtyi siihen.

Pirre

• Anonyymi

jos rokotus kohta tulee kipeäksi, se on merkki siitä et se tehoaa, itse olen aina ottanut rokotuksen

• Anonyymi

Kyl vaan tulin kipeeks kun otin sen influenssa piikin. Rokotuskohta ei ollut kipeä mutta muuten oli pitkään huono olo, pelkäsin että mikähän tauti minuun tartutettiin.
      Selvisin siitä kevään mittaan ja päätin etten toiste mene. Jäi viimeiseksi jos minä saan valita.

• Anonyymi

Olen ottanut influenssarokotteen aina kun sitä on tarjottu, nyt ikäihmisenä siis. Koskaan ei ole pistokohta tullut kipeäksi enkä muutenkaan mitään vaivoja sen jälkeen saanut. On toki voinut jokin räkätautikin tulla vaikka olin "rokotettu". Eri asioita ovat.

Nyt on helppoa kun ainakin meillä päin voi kätevästi ja helposti varata piikkiajan netistä. Varasin, ensi viikolla se aika taitaa olla.

• Anonyymi

Kehoittaisin tarkkaan miettimään miltä rokote suojaa. Esim. astmaa sairastavat kuuluvat
        siihen ryhmään, että rokote antaa suojan. Itse sairastan astmaa, joten otan aina rokotteen.
        Kerran jäi kausi-influnssarokote ottamatta ja sairastuin vakavasti. Lopulta flunssa muuntui keuhkonkuumeeksi ja loppu oli lähellä. Lääkärin mukaan astmaa sairastaville rokote antaa hyvän suojan ei tietenkää täydellistä.
        Jokainen on yksilö rokote ei vaikuta toisille paljon mitään, mutta toinen voi kokea sen kovinkin hankalaksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kehoittaisin tarkkaan miettimään miltä rokote suojaa. Esim. astmaa sairastavat kuuluvat
        siihen ryhmään, että rokote antaa suojan. Itse sairastan astmaa, joten otan aina rokotteen.
        Kerran jäi kausi-influnssarokote ottamatta ja sairastuin vakavasti. Lopulta flunssa muuntui keuhkonkuumeeksi ja loppu oli lähellä. Lääkärin mukaan astmaa sairastaville rokote antaa hyvän suojan ei tietenkää täydellistä.
        Jokainen on yksilö rokote ei vaikuta toisille paljon mitään, mutta toinen voi kokea sen kovinkin hankalaksi.

Mutku se influenssarokote ei anna suojaa flunssia vastaan. Ts. flunssan saat, jos olet saadaksesi, vaikka olisit rokottautunut influenssaa vastaan. - Nm. Kaksi eri asiaa

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minulla on ollut niin monta keuhkokuumetta elämäni aikana - siis ihan jo ennen näitä rokotusmahdollisuusksia/tarjouksia - että en ole luvuissa pysynyt. Siksikin haluan joka vuosi ottaa influenssarokotteen. Otin myös maksullisen pneumokokkirokotuksen muutama vuosi sitten kun sairastuin muutenkin vakavasti. Tuskin noista rokotuksista haittaa on?

Nyt kyllä surettaa kun korona pisti koko elämän uusiksi, ainakin matkustelun osalta. Hitsi kun pian saisivat aikasiksi luotettavan rokotteen. Mutta aikaa siihen taitaa kulua.

• Influenssarokote tehoaa vanhuksilla jopa alle 50 prosentin, ei ole takeita etteikö kuitenkin sairastu.
      Parempi vaan kulkea maski kasvoilla ja vältellä väkijoukkoja.

• Anonyymi

Voi myös luulla, että kausi-influenssarokotus ei tehonnut, jos saa jonkun tavallisen flunssan.
        Niitä on liikkeellä jatkuvasti erilaisia, ihminen sairastaa 2-3 flunssaa vuodessa
        tietämättäänkin, koska ne ovat ovat niin lieviä, ettei tajua edes flunssaa sairastaneensa.

• Anonyymi kirjoitti:

Voi myös luulla, että kausi-influenssarokotus ei tehonnut, jos saa jonkun tavallisen flunssan.
        Niitä on liikkeellä jatkuvasti erilaisia, ihminen sairastaa 2-3 flunssaa vuodessa
        tietämättäänkin, koska ne ovat ovat niin lieviä, ettei tajua edes flunssaa sairastaneensa.

Yleensä influenssa on paljon rajumpi kuin tavallinen kausiflunssa ja saattaa aiheuttaa ikäviäkin jälkitauteja.
        Maskin käyttäminen julkisissa paikoissa on ainakin minut säästänyt flunssatartunnoilta.
        En ole sairastanut edes tietämättäni, lienee harvinaista ettei huomaa olevansa flunssassa.

• Anonyymi
        Luukkis kirjoitti:

Yleensä influenssa on paljon rajumpi kuin tavallinen kausiflunssa ja saattaa aiheuttaa ikäviäkin jälkitauteja.
        Maskin käyttäminen julkisissa paikoissa on ainakin minut säästänyt flunssatartunnoilta.
        En ole sairastanut edes tietämättäni, lienee harvinaista ettei huomaa olevansa flunssassa.

Kun nenäni on joskus ryyskänyt niin olen mielikuvitellut sen olleen minun kauteen liittyvää nuhakuumetta ilman muita oireita. Mitään paikkaa ei ole särkenyt eikä ole ollut lämmön oireitakaan. Liikuntaharrastustani haittaamatta se on mennyt ohi. Milloin nopeammin, milloin hitaammin.
        En ole tullut ajatelleeksi, että olen saattanut olla viiruslinko mutta en ole onnistunut tartuttamaan vaimoniakaan.

• Anonyymi

Myö otettii ko. rokotus säännöllisesti jo lukuisia vuosia ennen maksutonta ikää.
      Yhtään influenssan tapaistakaan ei ole ollut eikä mikään paikka kipeytynyt.
      Kipeytyneelle olkapäälle annan vihjeen, ettei jännitä massivista olkalihastaan piikityksen aikana.

Reippaasti yli karanteenin ikärajan olevina otamme taatusti kyseisen rokotuksen ja myös koronarokotuksen heti kun se on saatavana emmekä odota mitään ilmaisjakelua.

• Anonyymi

Lisäys.
        Minulla oli viimeinen influenssa 1968v. Koko 1969 so. avioliittomme jälkeen meillä kummallakaan ei ole ollut yhtä ainoaa kuumeilevaa nuhakuumetta (flunssaa).
        Aloitimme influenssa rokotukotuksien ottamisen jo "maksuikäisinä" joskus 90 luvulla.
        Otamme edelleen sen vuosittain. Jokunen vuosi sitten sen kylkiäisenä sai pneumokokki rokotteen.
        En tiedä onko rokortuksilla mitään merkitystä mutta yhtään influenssaa ei ole ollut eikä myöskään mitään sivuvaikutuksia.

• Anonyymi

Aika on varattu,voiko yleensä Suomessa luottaa mihinkään mediaan.

• Anonyymi

Sain tänään kausi-influenssa-rokotteen kotihoitajan toimesta.
      Rokotteet ovat loppuneet yksityisiltä lääkäriasemilta eikä lisää tule.
      Se lisännee kunnallisten jonojen ruuhkaa.

• Joskus -70-luvulla olen influenssan sairastanut. Yhden kerran olen rokotteen ottanut.
      Nyt ajattelin ottaa, kun on tuo korona samaan aikaan liikkeellä. Ettei ainakaan kahta tautia tule yhtäaikaa.
      No, en ole flunssiakaan sairastanut, kun joskus hamassa menneisyydessä, en edes muista koska.
      Flunssa-viruksia meillä liikkuu yli 200 erilaista, niiden aiheuttamiin tauteihin ei ole rokotetta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      170
      6824
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      59
      4582
    3. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      35
      3853
    4. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      67
      3135
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1925
    6. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      27
      1656
    7. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      17
      1640
    8. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      40
      1553
    9. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      34
      1419
    10. Haluaisitko enemmän ?

Haluaisitko enemmän kuin ystävyyden ? M-N
      Ikävä
      143
      1197
    Aihe