Leena Lehtolainen

ella

Onko muita, jotka on lukenut kaikki Leena Lehtolaisen kirjat? Mitä mieltä ootte, mikä on paras? Huonoin?

15

5832

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paperitoukka

      Olen lukenut tietääkseni kaikki Lehtolaisen dekkarit. Pidän niistä kyllä kovasti. Yhteiskunnallinen näkökulma on sopivasti mukana kuvioissa. Jotenkin tulen verranneeksi niitä Liza Marklundin dekkarikirjallisuuteen.

    • Hiidenkivi-N66

      Lehtolaiset luettu kannesta kanteen. Pidän kaikista Maria Kallio -dekkareista, koska niissä on mukana naisen elämä plus- ja miinus-puolineen ja koska yhteiskuntakriittisyys ei ole niissä pelkkää päälle liimattua muka-kantaaottavuutta. Lehtolainen punoo juonet huolellisesti, ei kaunistele kauheuksia mutta osoittaa, mikä pahoissa asioissa on niin väärää ja tuhoisaa, ja kirjoittaa hyvää suomen kieltä. Ei pelkkää viihdettä, vaikka viihdyttääkin.

      "Tuulen puolella" jäi erityisesti mieleen: upeita henkilökuvauksia, toimivaa moraalista pohdintaa. Ehkä "Harmin paikka" oli sarjan heikoin lenkki. En vieläkään oikein tajua, miksi se sadomasokistibile oli pitänyt väen vängällä ympätä juoneen. Tuomaan eksoottista lisäväriä?

      Niistä muista Lehtolaisen teoksista pidän parhaana "Tappavaa sädettä". Tosin siinäkin Maria Kallio on mukana... Se on ehyt kokonaisuus, jossa syyn ja seurauksen suhde näkyy & tuntuu. Kirjan luettuani olin todella vaikuttunut ja mietin, onko lain kirjaimen noudattaminen todellakaan aina se paras tapa jakaa ja noudattaa oikeutta tässä maailmassa. Se kirja pisti pohtimaan!

      • Ninni

        Itse olen tehnyt Lehtolaisesta vuosia sitten esitelmän kouluun ja nyt puolisen vuotta sitten kirjoitin erääseen lehteen kirja-arvostelun hänen tuoreimmasta kirjastaan Jonakin onnellisena päivänä.

        Olen lukenut hänen kaikki kirjansa ja kaikista olen pitänyt. Suosikkini lienee myöskin tuo Tappava säde, se todellakin pisti ajattelemaan sitä, että mikä loppupeleissä on oikein ja väärin.

        Kuitenkin jokin Lehtolaisen kirjoissa mättää. Minun silmääni ne tuntuvat jotenkin "teennäisiltä", vaikka en osaakaan kovin kuvailla, että missä mielessä. Jokin vaan kusee En tiedä, että lieneekö syy siinä, että katsoin aikoinani ne minisarjat, jotka näihin kirjoihin perustuvat. Ne nimittäin olivat vähän outoja. Mutta viihteenä Lehtolainen on ihan toimivaa, juuri sopivaa lomalukemista :)


      • ella
        Ninni kirjoitti:

        Itse olen tehnyt Lehtolaisesta vuosia sitten esitelmän kouluun ja nyt puolisen vuotta sitten kirjoitin erääseen lehteen kirja-arvostelun hänen tuoreimmasta kirjastaan Jonakin onnellisena päivänä.

        Olen lukenut hänen kaikki kirjansa ja kaikista olen pitänyt. Suosikkini lienee myöskin tuo Tappava säde, se todellakin pisti ajattelemaan sitä, että mikä loppupeleissä on oikein ja väärin.

        Kuitenkin jokin Lehtolaisen kirjoissa mättää. Minun silmääni ne tuntuvat jotenkin "teennäisiltä", vaikka en osaakaan kovin kuvailla, että missä mielessä. Jokin vaan kusee En tiedä, että lieneekö syy siinä, että katsoin aikoinani ne minisarjat, jotka näihin kirjoihin perustuvat. Ne nimittäin olivat vähän outoja. Mutta viihteenä Lehtolainen on ihan toimivaa, juuri sopivaa lomalukemista :)

        Juu ja tuosta sarjasta vielä sen verran, että Minna Haapkylä ei sopinut laisinkaan Maria Kallion rooliin. Haapkylä on aivan liian ujo ja hillitty Maria Kallioon verrattuna.
        Minusta Lehtolaisen loppuratkaisut joissakin kirjoissa hieman ontuu. Hyvänä esimerkkinä Kuoleman Spiraali, jossa Kallio vaan aivan yhtäkkiä mielessään ratkaisee kuka on ollut murhaaja. Ratkaisu on jossain kirjoissa jopa hieman tylsä, kun taas kirjaa antaa vähän niinkuin lupauksen mielenkiintoisesta loppuratkaisusta.


      • lukurobotti
        Ninni kirjoitti:

        Itse olen tehnyt Lehtolaisesta vuosia sitten esitelmän kouluun ja nyt puolisen vuotta sitten kirjoitin erääseen lehteen kirja-arvostelun hänen tuoreimmasta kirjastaan Jonakin onnellisena päivänä.

        Olen lukenut hänen kaikki kirjansa ja kaikista olen pitänyt. Suosikkini lienee myöskin tuo Tappava säde, se todellakin pisti ajattelemaan sitä, että mikä loppupeleissä on oikein ja väärin.

        Kuitenkin jokin Lehtolaisen kirjoissa mättää. Minun silmääni ne tuntuvat jotenkin "teennäisiltä", vaikka en osaakaan kovin kuvailla, että missä mielessä. Jokin vaan kusee En tiedä, että lieneekö syy siinä, että katsoin aikoinani ne minisarjat, jotka näihin kirjoihin perustuvat. Ne nimittäin olivat vähän outoja. Mutta viihteenä Lehtolainen on ihan toimivaa, juuri sopivaa lomalukemista :)

        Lehtolaisen kirjat on htyvin kirjoitettu, mutta täysin epäuskottavia.No, jos
        joku haluaa tällaista lukea, niin siitä vaan.


    • Debbie

      Kaikki Maria Kallio-dekkarit on tullut luettua läpikotaisin. Sen lisäksi vielä pari muutakin Lehtolaisen kirjaa, jossa Kallio ei ollut nimiosassa. Sitä tv-sarjaa en suin surminkaan suostunut katsomaan, mutta Kuolemanspiraali-kirjaan liittynyttä kuunnelmaa kuuntelin Ylen Ykköseltä yhden kerran. Yleensä en kuuntele moisia radionäytelmiä, mutta kerta teki poikkeuksen.

      Täytyy sanoa, että Leena Lehtolaisen kirjat ovat olleet Maria Kallio-hahmon ansiosta erittäin kiinnostavia. Naispoliisi harvoin kertoo elämästään siten, että tuosta ammatista voisi opiskelevat naiset saada kimmokkeen pyrkiä samaiselle alalle. Minä tosin teen töitä toisaalla, mutta poliisina voisin olla (?), jos olisin pituudeltani niissä mitoissa mitä vaaditaan ja olisin monta kertaa rämäpäisempi, kuten tuo Kallio on.

      Lehtolaisen kirjoja löytyy omastakin hyllystä. Muutama vielä uupuu, kun ei ole missään divareissakaan ollut saatavilla. Joku tuolla kertoikin verranneensa usein tätä kirjailijaa Liza Marklundiin. Kyllä heissä samantapaista kertojanlahjaa täytyy olla. Tosin Marklund heittää tarinansa Kvällspressen-lehden maailmaan, kun taas Maria Kallio luovii rikosten keskellä.

      Jännityksellä ja syvällä nautinnolla odottelen jatkoa Maria Kallio-sarjalle, joka jäi vaiheeseen Ennen lähtöä-kirjan jälkeen. Haluaisin tietää monia asioita, kunhan vain ei jätettäisi liikaa tilaa liihottelulle vaan jatkettaisiin jatkossakin rikosten tutkimista. Mariastahan voisi kertoa enkelitarinoitakin, mutta toivon, että Lehtolainen ei hae hänelle tälläistä päätöstä, jos ja kun sarja lopulta päättyy.

    • Minna

      Jonakin onnellisena päivänä. yksi parhaimmista kirjoista joita olen lukenut!

    • Momo1

      Joskus aikoinaan, kun aloin lukea muutakin kuin Tiina-kirjoja ja Blytoneita, tarttui kirjaston nuoret aikuiset hyllystä käsiini kirja Kitara on rakkauteni. Se kirja tempaisi minut kirjojen maailmaan ja oli juuri se oikea porras josta kiivetä lastenosaston portaat aikuisten osastolle. En ole lukenut tuota nuorisokirjaa kertaakaan sen jälkeen. Ei varmaan tuntuisi enää samalta. Haluan säilyttää sen muistona siitä miten siirryin kirjallisuuden kannalta katsottuna lapsuudesta teini-ikään.

    • Hessu-Hintelä

      Jännitys on jossain kohtii arvattavaa kun hintelät miehet kuitenkin ottaa parhaat naiset. ja hinteläksi tulee kun syö sieniä.

    • lassi.junkkarinen

      Jos pidät Leena Lehtolaisesta, niin suosittelen tutustumaan myös Johanna Tuomolaan. Naisdekkaristi, joko kirjoittaa kyllä erittäin koukuttavia kirjoja.
      http://www.johannatuomola.com/

    • vitun t3nup3ll3

      siiiiis daaa surunsaari novelli oli iha paska

    • 24

      Lemppareitani ovat Tappava säde sekä Kun luulit unohtaneesi, jossa yhden perheen vaiheista kerrotaan eri osapuolten näkökulmista. Myös Lehtolaisen novellikokoelmat ovat hyviä.

      • Lukuhullu

        Olen myös lukenut kaikki Lehtolaiset, paitsi nuorisokirjan Kitara on rakkauteni. Just sain loppuun uusimmaan Oikeuden jalopeuran, josta en kauheesti tykännyt. Henkivartijasta tuttu Hilja Ilveskero on jotenkin outo ja teennäinen hahmo. Kirjan takana puhuttiin Ilveskero-trilogiasta eli tulossa on jossain vaiheessa vielä kolmas tästä ronskista naisvartijasta kertova kirja. Tässä Oikeuden jalopeurassa jäi kaikki kesken.
        Maria Kallioista tykkään eniten. Marian omaa elämää lasten ja Antin kanssa sivutaan myös koko ajan kirjoissa sekä toisten poliisien henkilökohtaisia juttuja.
        Ne ei-dekkarit Kun luulit unohtaneesi ja Jonakin onnellisena päivänä ovat mielestäni liian täyteen ympättyjä. Samaan kirjaan ahdetaan kaikki ihmisen mahdolliset ongelmat.


      • TÅSLE
        Lukuhullu kirjoitti:

        Olen myös lukenut kaikki Lehtolaiset, paitsi nuorisokirjan Kitara on rakkauteni. Just sain loppuun uusimmaan Oikeuden jalopeuran, josta en kauheesti tykännyt. Henkivartijasta tuttu Hilja Ilveskero on jotenkin outo ja teennäinen hahmo. Kirjan takana puhuttiin Ilveskero-trilogiasta eli tulossa on jossain vaiheessa vielä kolmas tästä ronskista naisvartijasta kertova kirja. Tässä Oikeuden jalopeurassa jäi kaikki kesken.
        Maria Kallioista tykkään eniten. Marian omaa elämää lasten ja Antin kanssa sivutaan myös koko ajan kirjoissa sekä toisten poliisien henkilökohtaisia juttuja.
        Ne ei-dekkarit Kun luulit unohtaneesi ja Jonakin onnellisena päivänä ovat mielestäni liian täyteen ympättyjä. Samaan kirjaan ahdetaan kaikki ihmisen mahdolliset ongelmat.

        Tappava säde on paras, vaikka juoni on kyllä ennalta-arvattava niille jotka ovat lukeneet Montgomeryn Sinisen linnan. Kun luulit unohtaneesi on huonoin. Tosin olen lukenut vain osan Lehtolaisen kirjoista.


    • Kuusirinne

      Olen lukenut Maria Kallio -dekkarit kaikki ja joitakin näitä uudempiakin Ilveskero-sarjan kirjoja. Olen samaa mieltä, että "Tappava säde" on yksi parhaista.

      Mielestäni Lehtolaisen ote on hieman herpaantunut. Pidin Kallio-sarjan alkupään tuotannosta enemmän. Ilveskero ei oikein pure.

      Luen dekkareita laidasta laitaan ja suomalaisista pidän komisario Jokisesta sekä Harjunpäästä Lehtolaisen Kallion lisäksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2635
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2233
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      87
      1971
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1695
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1681
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1636
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1626
    8. 91
      1563
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      128
      1437
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1274
    Aihe