Työhöntulotarkastus ja psyykenlääkitys

Anonyymi

Hei,

onko työhöntulotarkastuksessa jotain, esim.veri tai virtsakoetta, jossa näkyisi psyykenlääkitys? Olen siinä käsityksessä, että niistä ei kannata työterveydessä mainita... Kyse on vanhasta sairaudesta ja vointini nykyään hyvä, mutta syön lääkkeitä, enkä halua sen tulevan työnantajan tietoon.

4

334

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Minä ainakin rehellisesti työterveydessä kerroin oman tilanteeni ja, että se on hallinnassa. Näkivät järjestelmästäkin tiedot kun annoin luvan siihen. Asiasta valehtelu tai salaaminen osoittaa sen enemmän, että ei ole itse hallinnassa ja kaikki kohdallaan.
      Normaalisti kai kuuluisi jakaa kyllä rehellisesti oma terveyshistoria, että he eivät tee mitään vääriä tulkintoja. Työterveyden tehtävä ei ole alkutarkastuksessa puuttua sinun lääkkeisiin tai hoitoihin vain varmistaa, että olet työhön tarpeeksi terve ja itse tasapainossa. Se on yleensä hyvä juttu, että sinulla on lääkitys kohillaan ja muita sairauksia hoidetaan jo - niin ainakin itseni kohdalla se nähtiin, että asia on OK ja sovittiin, että tämän puolen asiat hoidan sielllä hoitotaholla jota minua on aikaisemminkin hoitanut.

Minun kohdalla he olisivat voineet ihan hyvin pitää minua epätasapainoisena, koska olin juuri menettänyt pitkäaikaisen lemmikkini ja itkin melkein koko lääkärintarkistuksen. Olin silti asiallinen, puhuin selkeästi surusta huolimatta ja kerroin missä tilanteessa olin sekä lääkityksistäni - minulta tarkistettiin sydän lääkkeiden takia, ettei ollut tullut pitkästä lääkityksestä mitään haittavaikutuksia. Stressin takia tietenkin mittaukset ihan pyllystä, mutta mittasin paremmin viikon ajan kotona ja sydänfilmillä selvisi, että olen ihan terve.

Työterveys ei oikeasti välitä mistään muusta kuin, että sovellut työhön mitä teet ja ei kerro asioitasi työnantajalle. Verikokeet saatetaan tehdä, minkä takia on hyvä kertoa lääkitykset, jotta ei taas tule virheitä verikokeita tulkittaessa. Itselläni oli useampi lääkitys mitkä vaikutti vereen ja yhden olisi voinut tulkita huumausaineeksi, jos en olisi kertonut etukäteen. Jouduin jopa hieman työterveyslääkärin kanssa yhdessä tulkitsemaan veriarvojani ja muita, koska minä tiesin paremmin mitkä on itselläni normaalit arvot ja hän varmisti vielä myöhemmin asian kun sai terveydenhuollostani aikaisemmat testit mihin verrata.

Voit tietenkin olla kertomatta ja ei tarvitse antaa mitään lupaa, että näkevät jostain terveyshistoriasi, mutta se saattaa aiheuttaa sen, ettei työterveydenhuolto voi antaa työnantajallesi lausuntoa terveydentilastasi. Varmaan ihan kiinni tilanteesta.

• Anonyymi

Kiitos asiallisesta vastauksesta. En rehellisesti sanottuna luota yhtään lääkäreihin huonojen kokemuksien vuoksi ja työterveyteen meno pelottaa. Olen aiemmin valehdellut työterveydessä, enkä ole jäänyt kiinni, mutta työt ovatkin olleet pätkiä ja terveystarkastukset sen mukaisia. Nyt olisi pitempiaikainen työ kyseessä, enkä tiedä kuinka tarkkoja ovat.

• Anonyymi

Ei kannata kertoa mitään lääkkeistä. Kyllä se tarkastus hyvin menee kun kerran olet tasapainoinen ihminen nykyään.

• Anonyymi

Kyllä ne kaivaa 0maKantasta selville kaiken.
      Alkoholisteja kun ei enää palkata.
      Maksa-arvot kertoo loput.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      234
      3982
    2. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      123
      2297
    3. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      82
      1996
    4. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      140
      1449
    5. Mistä kehon osasta

Pidät minussa eniten?
      Ikävä
      77
      929
    6. Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan

Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein
      Maailman menoa
      127
      927
    7. Hotelli kainuu

Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!
      Kuhmo
      37
      920
    8. Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?

Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!
      Luterilaisuus
      330
      849
    9. Pitäis vaan lopettaa

Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei
      Ikävä
      8
      827
    10. J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti

Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl
      Seinäjoki
      61
      756
    Aihe