Työhöntulotarkastus ja psyykenlääkitys

Anonyymi

Hei,

onko työhöntulotarkastuksessa jotain, esim.veri tai virtsakoetta, jossa näkyisi psyykenlääkitys? Olen siinä käsityksessä, että niistä ei kannata työterveydessä mainita... Kyse on vanhasta sairaudesta ja vointini nykyään hyvä, mutta syön lääkkeitä, enkä halua sen tulevan työnantajan tietoon.

4

285

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Minä ainakin rehellisesti työterveydessä kerroin oman tilanteeni ja, että se on hallinnassa. Näkivät järjestelmästäkin tiedot kun annoin luvan siihen. Asiasta valehtelu tai salaaminen osoittaa sen enemmän, että ei ole itse hallinnassa ja kaikki kohdallaan.
      Normaalisti kai kuuluisi jakaa kyllä rehellisesti oma terveyshistoria, että he eivät tee mitään vääriä tulkintoja. Työterveyden tehtävä ei ole alkutarkastuksessa puuttua sinun lääkkeisiin tai hoitoihin vain varmistaa, että olet työhön tarpeeksi terve ja itse tasapainossa. Se on yleensä hyvä juttu, että sinulla on lääkitys kohillaan ja muita sairauksia hoidetaan jo - niin ainakin itseni kohdalla se nähtiin, että asia on OK ja sovittiin, että tämän puolen asiat hoidan sielllä hoitotaholla jota minua on aikaisemminkin hoitanut.

Minun kohdalla he olisivat voineet ihan hyvin pitää minua epätasapainoisena, koska olin juuri menettänyt pitkäaikaisen lemmikkini ja itkin melkein koko lääkärintarkistuksen. Olin silti asiallinen, puhuin selkeästi surusta huolimatta ja kerroin missä tilanteessa olin sekä lääkityksistäni - minulta tarkistettiin sydän lääkkeiden takia, ettei ollut tullut pitkästä lääkityksestä mitään haittavaikutuksia. Stressin takia tietenkin mittaukset ihan pyllystä, mutta mittasin paremmin viikon ajan kotona ja sydänfilmillä selvisi, että olen ihan terve.

Työterveys ei oikeasti välitä mistään muusta kuin, että sovellut työhön mitä teet ja ei kerro asioitasi työnantajalle. Verikokeet saatetaan tehdä, minkä takia on hyvä kertoa lääkitykset, jotta ei taas tule virheitä verikokeita tulkittaessa. Itselläni oli useampi lääkitys mitkä vaikutti vereen ja yhden olisi voinut tulkita huumausaineeksi, jos en olisi kertonut etukäteen. Jouduin jopa hieman työterveyslääkärin kanssa yhdessä tulkitsemaan veriarvojani ja muita, koska minä tiesin paremmin mitkä on itselläni normaalit arvot ja hän varmisti vielä myöhemmin asian kun sai terveydenhuollostani aikaisemmat testit mihin verrata.

Voit tietenkin olla kertomatta ja ei tarvitse antaa mitään lupaa, että näkevät jostain terveyshistoriasi, mutta se saattaa aiheuttaa sen, ettei työterveydenhuolto voi antaa työnantajallesi lausuntoa terveydentilastasi. Varmaan ihan kiinni tilanteesta.

• Anonyymi

Kiitos asiallisesta vastauksesta. En rehellisesti sanottuna luota yhtään lääkäreihin huonojen kokemuksien vuoksi ja työterveyteen meno pelottaa. Olen aiemmin valehdellut työterveydessä, enkä ole jäänyt kiinni, mutta työt ovatkin olleet pätkiä ja terveystarkastukset sen mukaisia. Nyt olisi pitempiaikainen työ kyseessä, enkä tiedä kuinka tarkkoja ovat.

• Anonyymi

Ei kannata kertoa mitään lääkkeistä. Kyllä se tarkastus hyvin menee kun kerran olet tasapainoinen ihminen nykyään.

• Anonyymi

Kyllä ne kaivaa 0maKantasta selville kaiken.
      Alkoholisteja kun ei enää palkata.
      Maksa-arvot kertoo loput.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      453
      3876
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      318
      1662
    3. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      116
      1486
    4. En kadu sitä, että kohtasin hänet

mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      89
      1454
    5. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1388
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      59
      1346
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      50
      1266
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      93
      1204
    9. Oot ihana

Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      44
      1059
    10. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      33
      1047
    Aihe