Hoitoala ei ole kutsumusammatti.

Anonyymi

On varmasti ihmisiä, jotka kokevat itselleen tahdon asikasi (*tehy 2007) lukea itsensä hoitajaksi ja olla onnellinen, kun on päässyt alan töihin sairaanhoitajana, tai lähihoitajana.

Itselleni on ollut järkyttävää huomata mihin onnettomaan tilanteeseen olen saattanut itseni ja perheeni kouluttautumalla hoitajaksi.

Olen tehnyt tätä työtä yli 15-vuotta. Minulla ei koskaan ollut edes haaveena hakeutua hoitoalalle tarkoitus oli tehdä jotain aivan muuta. Se ei onnistunut ja minut lykätiin opistoon lähihoitajaksi. ( saatte nauraa; surkea lähihoitaja!)
Miksi en jättänyt koulua kesken? No kun oli vuosi koulua takana, niin puhelin alkoi soida ja sijaisuuksia alkoi sadella valtavasti.

Sitten sitä tuli käytyä koulu loppuun, ei se edes oikeasti kiinnostanut, mutta ammatti piti saada, kun mistään ei saanut tukia, eikä muitakaan avustuksia.

Valmistumisen jälkeen töitä irtosi helposti. Aluksi määrä-aikaisena ja viimeiset yli 10-vuotta vakinaisena. Palkka on naurettavan huono.

Olen loppu.

Mietin usein alanvaihtoa. Ei ole helppoa, kun ei ole millä maksaa opiskelut. On mm. lainaa.

No työkyvyttömyys psyykkisin perustein. Olen kärsinyt masennuksesta vuodesta 1996 syönyt eri masennuslääkkeitä. Ja toimin hoitajana. Nytkin minulla on lääkitys.
Toki osaan esiintyä töissäni siten, ettei minun ajatuksiani ole helppo tulkita ja näyttelen toista roolia, mitä todellisuudessa olen. Se on raskasta.

Itsemurha on usein (joka päivä) mielessä. Hukuttautuminen, lääkkeiden yliannostus, itsensä ampuminen, aseita ei vaan helposti saa, kaulan viilto pitkältä matkalta jollain todella terävällä.
Saan töistä käsiini suuria määriä lääkkeita, joilla henki lähtee varmasti. Ahdistaa, masentaa. Ei ole juuri poissaoloja töistä. Pelkään kasvojen menetystä, jos epäonnistun em asioissa/asiassa.

Burn out!

Pois vaan tästä maailmasta.

Älkää lähtekö tälle polulle se ei kannata.

Kertokaapa omia tuntemuksia, ja mitä ajatuksia tekstini teissä herätti.

Suuri KIITOS.

Nimim: Sairastava hoitaja.

5

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eipä tunnu ketään kiinnostavan.

    • Anonyymi

      Ihmiset ei halua vastata tälläsiin kysymyksiin koska ovat usein itse niitä jotka valittaa hoitajien työstä jos eivät esim pääse jonon kärkeen. Jos joutuisivat ajattelemaan asiaa hoitajan kannalta niin joutuisivat samalla puntaroimaan ja reflektoimaan omaa itseään, mihin nykyihmisellä ei ole kykyä. Mä ajattelin itse myös hoitoalaa mutta tajusin jo tutustumiskurssin aikana että ei, mä en todellakaan lähde tappamaan itseäni siksi että saisin pyöritettyä Suomen valtion terveydenhoidoksi kutsuttua oravanpyörää joka ei johda mihinkään

      • Anonyymi

        JA se että on halu auttaa muita ei tarkota sitä olisi intoa/ täytyisi tuhota oma psyyke siksi että koittaa vikoilla voimilla auttaa loputonta ihmismerta. Lisäksi alan epäkiitollisuus esim. omaiset joille joudut perustelemaan jatkuvasti jo selittämäsi asiat, jatkuva valitus asioista joille et itse voi yhtään mitään, työvoimapula. Sekä se fakta että jos joutuu itse tilanteeseen jossa sitä apua tarvitsee niin huomaat hyvin nopeasti, ettet sitä saa. Lekuri vähättelee eikä sillä ole taitoa tai aikaa perehtyä sun ongelmiin tai ajatusmaailmaan. Eli määrää sulle jotain mömmöjä ja saat viikon saikkua jonka jälkeen pääset taas kuuntelemaan ylempien lääkärien huutoa ja/tai äkäisten työkavereiden kyräilyä koska ovat myös rättiväsyneitä esim. huonoihin työoloihin, työhön ilman taukoja, työvoimapulaan, siihen samaan huutoon jota harrastavat nyt myös itse.... Tän maan kaikkien hoitotyöntekijöiden pitäisi nostaa kädet kerralla ilmaan ja antaa ihmisten oikeasti delata. Sitten voitaisiin ottaa kellosta aikaa kuinka nopeasti alkaisi tapahtua


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        JA se että on halu auttaa muita ei tarkota sitä olisi intoa/ täytyisi tuhota oma psyyke siksi että koittaa vikoilla voimilla auttaa loputonta ihmismerta. Lisäksi alan epäkiitollisuus esim. omaiset joille joudut perustelemaan jatkuvasti jo selittämäsi asiat, jatkuva valitus asioista joille et itse voi yhtään mitään, työvoimapula. Sekä se fakta että jos joutuu itse tilanteeseen jossa sitä apua tarvitsee niin huomaat hyvin nopeasti, ettet sitä saa. Lekuri vähättelee eikä sillä ole taitoa tai aikaa perehtyä sun ongelmiin tai ajatusmaailmaan. Eli määrää sulle jotain mömmöjä ja saat viikon saikkua jonka jälkeen pääset taas kuuntelemaan ylempien lääkärien huutoa ja/tai äkäisten työkavereiden kyräilyä koska ovat myös rättiväsyneitä esim. huonoihin työoloihin, työhön ilman taukoja, työvoimapulaan, siihen samaan huutoon jota harrastavat nyt myös itse.... Tän maan kaikkien hoitotyöntekijöiden pitäisi nostaa kädet kerralla ilmaan ja antaa ihmisten oikeasti delata. Sitten voitaisiin ottaa kellosta aikaa kuinka nopeasti alkaisi tapahtua

        Aamen!


    • Anonyymi

      Kutsumus teoriassa ja kutsumus käytännössä. Voihan sitä teorian tasolla olla vaikka kuin kauniita ideoita siitä, miten työtä pitäisi tehdä, mutta kun joutuu rämpimään ala-arvoisten reaalielämän käytössä olevien käytäntöjen suossa, niin varmasti häviää se vähäinenki kutsumus, joka joskus on ollut. Nimimerkillä kokemusta on ja alalta ulostuttu pois.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      34
      2754
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      9
      1975
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      17
      1433
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1325
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      8
      1300
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      17
      1221
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1131
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1075
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1044
    10. 21
      1038
    Aihe