Neliskanttinen öljytulppa???

outoa?

Tai siis tuo moottorin öljynvaihtotulpan avaimenreikä. Milläs työkaluilla te olette tulppianne availleet/öljynne vaihdelleet, kun tuo edellinen huoltomies on mennyt laittamaan sen niin
maan prkleen tiukalle. Löytyykö hyviä kotikonsteja vai pitääkö alkaa etsimään jotain renun erikoisavainta?

42

8382

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ars

      Jos siihen löydät sopivan vääntimen ja tulpan irroitat, huomaa sen erikoinen muoto myös sisäpuolelta (laguna -95 2.0 8v). laipan juuressa on huomattava pyöristys, jolloin tiiviste jää helposti "kantamaan" jos sen mitoittaa vain tulpan kierreosan halkaisijan mukaan.

    • enev

      Kyllä siihen saa ihan normaalista HYVIN varustetusta työkalukaupasta 1/2 tuuman vääntiöön sopivan 8 mm neliötapin. Ikkunan kahva käy myös, jos ei ole tiukassa (yleensä on). Ja sitten tiivisteeksi alkuperäinen ontto kuparitiiviste ja kiristys vain määrämomenttiin. Vanhan ja/tai sopimattoman tiivisteen kanssa ne yleensä on vedetty liian tiukalle, ja sen jälkeen on vaikeampi saada pitämään.

      • juho

        Kas kun en ole älynnyt kysellä onttoa tiivistettä. Olen aina ostanut Motonetistä tiivisteen, eikä se ole koskaan ollut ontto.

        Mistä niitä onttoja saa?


      • Vsku
        juho kirjoitti:

        Kas kun en ole älynnyt kysellä onttoa tiivistettä. Olen aina ostanut Motonetistä tiivisteen, eikä se ole koskaan ollut ontto.

        Mistä niitä onttoja saa?

        Merkkiliike myy sellaisia, sekä autonvaraosiin perehtyneet liikkeet.
        Ilmeisesti Motonet ei sitten myy moisia.
        Itse olen hakenut sen merkkiliikkeestä.
        Hinta ollut kai muutaman euron.....!! (Elämä on..!!! )


      • Kimmo
        juho kirjoitti:

        Kas kun en ole älynnyt kysellä onttoa tiivistettä. Olen aina ostanut Motonetistä tiivisteen, eikä se ole koskaan ollut ontto.

        Mistä niitä onttoja saa?

        Motonetistä saa kunhan osaa kysyä. On ainakin tähän asti saanut. Pari kertaa vuodessa tulee ostettua.


    • tee-se-itse

      pultistatuleehyväavainkunhiootaiviilaanelikanttiseksi.
      soritääyhteenkirjoittaminenmutkuvälilyöntieitoimi

      • Mra

        sullaeisittenvissiintoiminäppäimistönvälilyöntikunsäkirjoitat kaikenyhteen?

        Muille tiedoksi, että öljytulpan vääntimen voi ostaa edullisesti vaikka Biltemasta. En olisi ihan varma että omatekoinen työkalu on kovin fiksu, varsinkin jos tulppa on tiukalla. 2,50 eurolla saa neliskulmaisen avaimen , koot: 1/4”, 3/8”, 9/16”, 5/8” ja 11/16” sekä 8-n kulmaisen avaimen.
        http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm&linkki=191175.htm&tuote=191175&ryhmaid=58

        11-osainen avansarja maksaa 18,50 e. Neliökanta: 8, 11, 13 mm ja 3/8”. Kuusiokanta: 8, 9, 10, 12, 14, 17 ja 3/8”.

        http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm&linkki=19198.htm&tuote=19198&ryhmaid=58


      • eikämyöskäänluetunymmärtäminen
        Mra kirjoitti:

        sullaeisittenvissiintoiminäppäimistönvälilyöntikunsäkirjoitat kaikenyhteen?

        Muille tiedoksi, että öljytulpan vääntimen voi ostaa edullisesti vaikka Biltemasta. En olisi ihan varma että omatekoinen työkalu on kovin fiksu, varsinkin jos tulppa on tiukalla. 2,50 eurolla saa neliskulmaisen avaimen , koot: 1/4”, 3/8”, 9/16”, 5/8” ja 11/16” sekä 8-n kulmaisen avaimen.
        http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm&linkki=191175.htm&tuote=191175&ryhmaid=58

        11-osainen avansarja maksaa 18,50 e. Neliökanta: 8, 11, 13 mm ja 3/8”. Kuusiokanta: 8, 9, 10, 12, 14, 17 ja 3/8”.

        http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm&linkki=19198.htm&tuote=19198&ryhmaid=58

        Kannattaalukeaviestiensinläpiennenkuinvastaa


      • Mra
        eikämyöskäänluetunymmärtäminen kirjoitti:

        Kannattaalukeaviestiensinläpiennenkuinvastaa

        eisitälkukaanviitsituollaistahelkkarinpötköälueskellaenskerrallakunkirjoitatniin_koetapa_vaikka_shift_ _tavuviiva


      • Anonyymi

        Toivottavasti tämä pötkö kyrpä mulkku opettaja on tukehtunut oksennuksensa kiusaamasta ihmisiä. Opettajat oon vittumainen laji maanpääälläääääää


    • Anonyymi

      Voi voi suurta viisautta älä missään nimessä avaa konepelliä

    • Anonyymi

      kaikkea se ranskalainen inssi keksiikin mekaanikon päänvaivaksi, neliskanttinen öljytulppa, avaapas jos haluat :D
      Mutta kysehän ei olekaan oikeasta autosta vaan taruolennosta. Ennen näki tekstiä Renault Elf ja elf tarkoittaa tonttua...

      • Anonyymi

        Ilmeisesti Ranskalaisen autonsuunnittelijan pahin vihollinen on automekaanikko, joka joutuu korjaamaan niitä ja suunnittelija tekee kaikkensa vaikeuttaakseen mekaanikon työtä.


      • Anonyymi

        En muista missä automerkissä, mutta joskus olen käyttänyt öljytulpassa tavallista ½" räikkäväännintä. Ehkä tuossa renussa on sitten oma kokonsa ja varmasti jokaisessa autohuollossa sellainen löytyy asentajan pakista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En muista missä automerkissä, mutta joskus olen käyttänyt öljytulpassa tavallista ½" räikkäväännintä. Ehkä tuossa renussa on sitten oma kokonsa ja varmasti jokaisessa autohuollossa sellainen löytyy asentajan pakista.

        Se 8 mm neliskantti ropun avain ei ole mikään eriskummallisuus, sitä on käyttänyt Peugeotit Citroenit ja Renaultit jo 60 luvulta. 8mm neliskantti josta on viilattu pois ne terävät kantit n. millin verran jokaisesta. Useimmat neliskantti avaimet ovat terävä kanttiset mutta sen voi viimeistellä itse. Se ei ole erikoisempi yhtään kuin M7 ruuvit joita osa ihmettelee myös !!


      • Anonyymi

        Se neliskanttinen avaimenreikä on ollut Renaultilla /Peugeotilla iät ja ajat ja joka itseään autokorjaajaksi nimeää niin ei hän kyllä autojen lähellä ole montaa kertaa edes ollut.


      • Anonyymi

        Tuo neliskantti roppu on ollut koko60luvun ja sieltä eteenpäin,että ei se kenellekkään pitäis olla mikään erikoisuus,paitsi niille jotka ei sais avata konepeltiä ollenkaan


    • Anonyymi

      2005 ketjuun hienoja lisäyksiä.
      Onko neliskanttinen tulppa edelleen käytössä näissä 2010 ja jälkeen autoissa.
      En tiedä kun ole käyttänyt Rellun huollossa.

      • Anonyymi

        Mulla on nyt 2010 Dacia ,Renaultin 1,6 ja siinä on kantit normaalille kiinto avaimelle !!


      • Anonyymi

        2020 mallin cliossa on edelleen neliökanta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on nyt 2010 Dacia ,Renaultin 1,6 ja siinä on kantit normaalille kiinto avaimelle !!

        Aidoissa renaulteissa on neliö. Feikeissä perinteinen.


    • Anonyymi

      Ylimääräisestä räiän jatkovarresta saa rälläkällä työstettyä koloon sopivan työkalun minuutissa.
      Tietysti voi hakea hylsytapin kaupasta seuraavaa tarvetta varten. Eiköhän niitä erikseen myydä ettei koko sarjaa tarvitse ostaa.

    • Anonyymi

      Siis räikän jatkovarresta...

    • Anonyymi

      Nissanissa näkyy myös olevan tuo 8 mm nelikantti.

    • Anonyymi

      Harmitti kun ei ikkunaveivi passannut vaan piti liikkeestä hakea renault öljytulpan työkalu. RENÖÖÖ

    • Anonyymi

      Piti vaihtaa Renaulttiin öljyt. Öljyt ja suodatin motonetistä, yhteensä 100km matkaa. Sitten auton alle huomasin tällaisen erikoisuuden kuin nelikantainen roppu.

      Motonettiin en takaisin aja ja paikalliset varaosaliikkeet on kiinni ja öljyt vaihdetaan nyt vaikka sitten lyömällä reikä öljypohjaan.
      Kävin pakin läpi ja löysin tällaisen hylsynpitimen vai mikä nyt onkaan joka ei sovellu isolle eikä pienelle hylsylle ja mitä en ole koskaan tarvinnut. Halkaisija oli tässä noin 10 milliä. Rälläkällä 8 milliseksi ja toimii.

      Kannattaa aina tarkistaa mitä kaluja näissä paskoissa tarvitaan.

    • Anonyymi

      Montaa kulkupeliä on tullut harrastemielessä korjattua ja huollettua. Eikä yhtään kulkupeliä ole vielä tullut vastaan, jossa ei olisi tarvinnut merkkikohtaista tai muuten harvinaista työkalua.
      Viimeisin hankinta oli 5,5 mm kuusiokolo ruuvauskärki, normaalisarjoissa kun viitosesta hypätään suoraan kuutoseen.
      Ei auto tai moottoripyörärempoissa pärjää millään kalliillakaan 200-osaisella hylsy ja väänninsarjalla. Aina tarvitaan outoja välikokoja, välillä myös ihan merkkikohtaisia erikoistyökaluja.

      • Anonyymi

        Neliskanttisen pään, varren tekee melkein mistä vain, helppo hioa kulmahiomakoneella sopivaan kokoon. Vaikka hioo isosta pultista tai huonosta jatkovarresta jos on.

        Aina kannattaa säästää erilaista materiaalia, paloja lihakunnan muovilaatikkoon tallin tai talon varastoon. Metallirunkosesta tuolista joka oli huono otin metallit ja pyörivän tolpan talteen, tuli tärkeä tarvetta ja siit sai! 100 euroa olisi maksanut samat tarpeet halvasta terästarvikeliikkeestä ja ison laakerin tilaus. Mukava mennä katomaan omia varastoja ottaa sieltä, ei tarvitse ajella minnekään.


        traktorin öljyproppu oli huono sisäneliö, hitsasi isom mutterin määlle, keskelle puikolla täyttöä. Nyt saa 19mm avaimella auki, eikä ole pohjassa vaan sivussa ja suojassa.


      • Anonyymi

        Ei taida olla montaa "kallista" 200 osaisia hylsy ja väänninsarjoja samassa laatikossa. Taitavat olla import firmojen sarjoja joissa määrä rakennettu ruuvauskärjistä , ruuvimeisseleistä, pihdeistä, muista.

        Työkalumerkit jotka keskittyy myymään työkaluja on heillä aina työkalukuvasto, kymmeniä erilaisia sarjoja rakennettu koteloihin 1/4, 3/8, 1/2, 3/4. ja kaikki muut työkalut, niitä on oikeasti laajasti.

        Suosittelen lataamaan Gedoren, Gedore red, Ks-Tools, Hazet, Facom, Bahco, Ko-ken, Bgs työkalukuvastot, Wiha, Felo, Wera, Witte, Hafu, uuvimeisseleitä, osittain muita. Edullisia työkaluja monilla ja ne valikoimat. Löytyy vaikka millaisia esim "hylsysarjoja" tai jos haluaa piirroitusvälineitä tai erikoistyökaluja, kaikki pinnoiteet, on kymmeniä erilaisia avainmalleja, pituuksia, kaikki erilaiset vasarat ja päät ja paljo muuta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei taida olla montaa "kallista" 200 osaisia hylsy ja väänninsarjoja samassa laatikossa. Taitavat olla import firmojen sarjoja joissa määrä rakennettu ruuvauskärjistä , ruuvimeisseleistä, pihdeistä, muista.

        Työkalumerkit jotka keskittyy myymään työkaluja on heillä aina työkalukuvasto, kymmeniä erilaisia sarjoja rakennettu koteloihin 1/4, 3/8, 1/2, 3/4. ja kaikki muut työkalut, niitä on oikeasti laajasti.

        Suosittelen lataamaan Gedoren, Gedore red, Ks-Tools, Hazet, Facom, Bahco, Ko-ken, Bgs työkalukuvastot, Wiha, Felo, Wera, Witte, Hafu, uuvimeisseleitä, osittain muita. Edullisia työkaluja monilla ja ne valikoimat. Löytyy vaikka millaisia esim "hylsysarjoja" tai jos haluaa piirroitusvälineitä tai erikoistyökaluja, kaikki pinnoiteet, on kymmeniä erilaisia avainmalleja, pituuksia, kaikki erilaiset vasarat ja päät ja paljo muuta

        No joo, yleensä niissä ei ole 200 osaa, mutta esimerkiksi tuollaista Facomin 138-osaista CM.138 settiä joutuu vielä täydentämään jos jonkinnäköisillä merkki ja mallikohtaisilla erikoisuuksilla, vaikka ihan ok setti muuten onkin,
        Eikä siinäkään ole siis mukana rellun öljyproppuavainta...vaikka franskalainen setti onkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No joo, yleensä niissä ei ole 200 osaa, mutta esimerkiksi tuollaista Facomin 138-osaista CM.138 settiä joutuu vielä täydentämään jos jonkinnäköisillä merkki ja mallikohtaisilla erikoisuuksilla, vaikka ihan ok setti muuten onkin,
        Eikä siinäkään ole siis mukana rellun öljyproppuavainta...vaikka franskalainen setti onkin.

        Facom merkin omistaa stanley black & decker osti 2005, joitakin muutoksia tullut. Toivottavasti ei muutu paljon, esim valikoima kapene.

        https://i.ibb.co/qB2mjrM/237a-1.jpg
        https://i.ibb.co/9rZhQ3V/facom3.png
        https://i.ibb.co/0QVSB3j/facom5.png
        https://i.ibb.co/RSPwmcT/facom11.png
        https://i.ibb.co/hfRCwjJ/facom14.png


    • Anonyymi

      Tämä se on kaiken huippu 🤣😆🤣😆🤣😅 ranskalaiset insinöörit tsihihiii 😄

    • Anonyymi

      Laitetaan vielä öljytulppien / proppujen erilaisista avaimista kuvia, vanhaan ketjuun. Ottakaahan kuvat talteen.

      Näin helppoa on ollut työkalukuvastoista katsominen ja hankkiminen tai tekeminen itse. Nämä on Facomin 2005 kuvastosta

      Huono kuvapalvelu kun ei toimi Ö Ä. Muuten olisin laittanut Öljytulppa-avaimet nimeksi.


      https://i.ibb.co/NtZ8BVc/Avaimet1.jpg
      https://i.ibb.co/9WWWrgc/Avaimet-kiskossa.jpg

      • Anonyymi

        Niin ja se sopiva tiukkuus momentti öljypropuissa, ettei mene kierre. Tiedätte mitä vääntimen varren pituus merkitsee, pidemmällä tulee helpommin enemmän vääntömomenttia.


    • Anonyymi

      Renun öljyproppu on hermoja raastava, jos ei satu olemaan oikeanlaista franska-tyylistä avainta öljyn vaihdon yhteydessä. Hermojen Niuva yhteen sopivuus viilaaminen ei lopu vielä proppuun, jos vaikka sen jotenkin auki saisikin.
      Omassa entisessä renussani oli öljynsuodatin tehty lyhyeksi ja sen päässä pyöreitä kuoppia, johon ei normaalia hihna tai metallipanta suodatin avainta saanut kiinni, ainakaan helpolla. Olisi pitänyt olla ns. rönö kumpi kutee te luxe holkki, sellaisella aukeaa helposti ja niitähän saa ostaa hyvin varustelluista vinkkeli tähtikoloruuvi liikkeistä, joten ei pitäisi olla haastavaa (vaikeata) öljynvaihto renuun ja voihan sellaisen suodatin holkin ostaa ihan jo kannatuksenkin vuoksi eli tehdään maailmasta vielä hieman renumaisempi eli V-mäisempi paikka kun turhake holkki sitten pyörii nurkissa ja on ken ties kadoksissa taas kun vaihdellaan arvokkaaseen, rakkaaseen hyvät ajo-ominaisuudet omaavaan renuun öljyjä eli öljyä, yksi öljyhän siellä moottorissa on eli öljyjä ei tarvitse vaihtaa ja muutenkin renun öljyn vaihtoväli on jopa 30.000 km. näin joskus joku renault insinööööööri tiedotti. Oho tuli liikaa ööötä. johtunee (potentiaali muoto) öljyisestä asiasta.
      Kun sitten on proppu neliskantti avain ja holkki suodatin avain, niin todella helppoa liruttaa vanha öljy pois ja laittaa sitten uuden untukainen öljy tilalle ja jos ollaan kuumissa oloissa Paris dakar Sahara seudulla, niin pari banaania öljyn joukkoon niin voitelee kuumassa. Kuulin tämän ohjeen kerran huippu formula tiimiläiseltä, suomalaiselta mekaanikolta ja mestari formula kuski istui vieressä syöden makkaraa, terveisiä vain teille, jos muistatte tilanteen.

    • Anonyymi

      Se on siksi neliskanttinen koska siihen ei tarvi öljyjä vaihtaa niin ne on ranskalaiset insinöörit laskelmoinu punaviinipäissään. Jos se kestää 10-15tkm se riittää koska se on "auton" käyttöikä mitä se muutenkaan kestää ja sen jälkeen paaliin. Turhaanpa sitä relluihin öljyjä vaihtaa kun se on jo öljynvaihtoon mennessä paalaustavaraa ja ser jätettä. Jos hermot ei sitä totuutta kestä ja halua uskoa on parempi hakeutua niuvaan hoitoon.

    • Anonyymi

      Olisikin vain se öljyproppu. Mitä olen omaa clioa vuosien varrella rempannut niin aina saa olla spesiaalityökaluja ostamassa joka hommaan. Nyt on onneksi (toivottavasti) kaikki hommattuna niin ei tarvitse enää sen takia harmaita hiuksia saada. Ehdottomasti merkin negatiivisin puoli on huoltojen/korjausten monimutkaisuus. Ranskalaiset insinöörit eivät ole lainkaan miettineet miten tämä korjataan, luultavasti mietitty kunhan sillä 100tkm pääsee niin ei ole meidän murhe.

      • Anonyymi

        Hauska yritys. Ihan perustyökalut mitä autopajoissa köytetään riittää ja erikoishommissa jokaisessa merkissä on jotain erikoistyökaluja. En tiedä kuinka vanhasta Cliosta puhut, mutta ellei ole joku todella vanha, niin sulla on kovin heppoinen työkaluvalikoima jos ei riitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hauska yritys. Ihan perustyökalut mitä autopajoissa köytetään riittää ja erikoishommissa jokaisessa merkissä on jotain erikoistyökaluja. En tiedä kuinka vanhasta Cliosta puhut, mutta ellei ole joku todella vanha, niin sulla on kovin heppoinen työkaluvalikoima jos ei riitä.

        Milläs vitulla selität esimerkiksi sen, että alatukivarsien vaihto vaatii apurungon alas laskemisen????


    • Anonyymi

      Työkalujen shoppailu ja auton itse huoltaminen on ihan mukavaa hommaa. Yleensä olen takuuajan jälkeen siirtynyt lähes pelkästään tee-se-itse huoltoihin, kun merkkiliikkeessä lähes pelkän öljynvaihdon ja katsastuskohteiden läpikäynnin sisältävä huolto maksaa 274€. Rellu Clioon siis.
      Jos samaan hommaan varaa hieman aikaa ja hankkii neliskanttisen avaimen 0€-50€ hinnalla, riippuen tekeekö sen itse kulmahiomakoneella tarpeetonta ilmaisosaa muotoillen vai käykö hankkimassa kalleimman mahdollisen. Niin hommassa jää joka tapauksessa vaivanpalkkaa noin 150-200€ ja lisäksi se neliskulmainen vääntöosa on sitten valmiina palveluun seuraavanakin öljynvaihtokertana.

      • Anonyymi

        Työkaluista

        Vaikka en ole renaultteja ole omistanut, työkaluja kaikissa tarvitaan monessa paikassa, ei voi tehdä asioita kunnolla jos ei ole työkalua ja oppia. Erilaisia kantoja voi olla, kuten 17mm kuusiokolo manuaalivaihteiston kylkeen tulppaan josta laitoin vaihteistoöljyt toiseen merkkiin.

        Ostin ensimmäisiä työkaluja 14-15v että sai kunnollisia ja omia, ei ollut vielä minkäänlaisia internet sivustoja, pdf kuvastoja, paperinen kuvallinen työkalumerkin iso kuvasto kertoi millaisia on olemassa ja on edelleen useita. 18v eteen auton iskunvaimentien vaihto kun alkoi pomppimaan. Siitä lähtien huollot ja korjaukset, vianetsinnät.



        Pari viikkoa sitten korjasin toisen mb:tä Tarpeellista oli E torx hylsyjä 1/4 kiinnityksellä. Ne sopivat paikkaan jossa oli torx kantainen ( 3/8 olisi ollut liian iso ) Eli tuli taas tarvetta E torx hylsyille. Tullut joskus ostettua hylsykiskoon kaikkia kokoja joskus 1-2e kpl hyvät hylsyt, hinta&laatu suhde.

        Joitakin torx kantaisia saattaa saada 6 kulmaisella auki mutta eihän se ole oikea hylsy.

        1/2 koossa ostin joskus yhden merkin alta myydyn taiwan e torx +3e.
        stahlwille made in germany aika monta kertaa kalliimpi, en tiedä missä on muussa on selvää eroa kuin hinnassa. Nähnyt tätäkin muutosta myös kymmenien vuosien aikana. Laaja valikoima silti löytyy vain työkalumerkeiltä jotka myyvät yhden merkin alta kaikkea, tekevät itse osan ja hankkivat muilta valmistajilta jne.


    • Anonyymi

      Juuu on kokemusta ykköskoppasen Meganen öljypropusta ja öljynvaihdosta. Jos en nyt ihan väärin muista (kun siitä on jo tovi aikaa kun kyseisen kotteron omistin) niin taisin väsätä sen avaimen asuntoni ikkunan tai oven kahvasta jossa oli samankokoinen neliskanttinen pää. Siihen kahvaosaan työnsin muistaakseni jonkun putken pätkän että sain tarpeeksi momenttia..

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      70
      2032
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1569
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      150
      1505
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1328
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1260
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      275
      1105
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1012
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      127
      1007
    9. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      112
      988
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      52
      818
    Aihe