Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

70luvun talo hajoo käsiin!

Anonyymi

Asun 70luvun noin 200neliön talossa joka ny hajoo näköjään käsiin. Ovista irtoo kahvat, putket reistailee, sähköt ei toimi joka huoneessa ja sisäilma on huono. Itse oon asunut Täälä syntymästäni asti eli vuodesta 2002. Oon auttanut semmosen 1800luvun talojen remonteissa mut tällaisesta 1970luvun tasakatosta ei oo mitää kokemusta. Talon katto täysin tasaanen ja rakennettu 1970 eli taitaa olla juuri niitä taloja jotka väistämättä homehtuu käsiin.

Onko mitään tehtävissä tän suhteen? Siellä 1800luvun talojenkin remonteissa oon kantanut vain painavii tavaroita ja isä hoitanut kaikki taitoa vaativat työt. Isä ei enää voi mitään tehä, kun halvaantunut. Onko ihan purkukuntoinen tää talo? Ja jos vaikuttaa nii ei oo ikinä tehty peruskorjausta vaan kaikki on alkuperäistä ja 1kerroksinen ellei kellaria lasketa. Onko jollakulla kokemusta tällaisesta talosta?

Ja vain asiallisia vastauksia.

18

114

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      70luvun rötisköt on täynnä hometta ja kaikkee vikaa. Tilaa kaivuri ja kaada koko asbestikasa nurin!

      • Anonyymi

        Asun itse 1973 rakennetussa talossa. Vaimo ei anna purkaa, vaikka kaava antaisi mahdollisuuden tuplata pinta-ala. Rakennan kyllä taloja, joten uusi rakennus ei olis temppu eikä mikään.

        Katto on harjakatto ja peltiä. Huoltomaalaan sitä 5 vuoden välein. On kunnossa, mutta vaimo haluaa konesumapeltikaton ja aurinkopaneelit. Ajattelin sellaisen tehdä, kunhan kerkiän.

        Pienen omakotitalon putkiremppa on parin päivän juttu. Vedän nykyään PEX-putkia.

        Omaan taloon ajattelin tehdä myös sähkörempan. Tonttijohto vaihtuu sellaiseksi, että sen päähän saa myös kunnon latausaseman autoille. Vikavirta on itsestäänselvyys mutta laitan myös valokaarivikasuojat sekä kuormanohjaukset. Korjaan maadoituksen niin, että kaikki tontin rakennukset ovat samassa potentiaalissa.

        70-luvun talon korjaus on sikäli helppoa, että niissä ei ole juuri lainkaan talotekniikkaa. Suurin osa onnistuu tavalliselta ihmiseltä.

        Sen sijaan näissä uusissa rakentamissani taloissa vaaditaan ainakin yhdeltä asukkaalta insinöörin koulutus. Teen nykyään videot talojen käytöstä ja huollosta. On sen verran monimutkaista puuhaa. Silti joka syksy joku soittaa ja kysyy miten lattialämmityksen saa päälle. Vastaus on, että odottamalla, sillä20 tonnia betonia lämpiää julmetun hitaasti.


    • Anonyymi

      Yleensä pahin homeongelma on kellarissa tuon ajan taloissa.

      Voisiko kellarin tiivistää omaksi osastokseen ja alipaineistaa siten ettei sieltä vuoda ilmaa yläkertaan? Sillä oletuksella että on muuten kunnossa.

      Tuo pitäisi nähdä. Voi olla myyntiä vaille valmis tai sitten ihan korjattavissa oleva.

      • Anonyymi

        Älä nyt .Juuri oli tämänpäivän Iltasanomassa, kun rakennetaan betonilaatalle, niin kosteus nousee kapilaarisesti koko taloon. Vasta uusimmat rakennussäännöt sanovat että isokivistä sepeliä valettavan betonilaatan alle. Tiedän vanhan talon ,jossa on koko alakerran kellari maan alla. Toki siellä jonkin verran on kosteutta , mutta maa on kuivaa, on siis maalattia , muuta kuin saunassa.


    • Anonyymi

      Talon mätiminen kestää reilut 40 vuotta, kun remontit jätetään tekemättä.

      Puskutraktoria pukkaa, jos on 70-luvun talo, missä on kaikki normaali kunnossapitokin jätetty väliin. Näihin päiviin mennessä olisi jo aikaa sitten kuulunut kylppäri rempata, parantaa sadevesiviemäröintiä, tehdä salaojat.... ja ehkä tässä olisi tullut jotain isompaakin eteen, kuten valesokkelin kengitys yms. Niitä vaurioita tuppaa paljastumaa, kun tehdään remonttia. Nyt tekniikka pitkälti tiensä päässä ja siihen päälle vielä muutamat pikku yllärit, jotka ei enää ole niin pieniäkään, jos/kun vaurio on saanut vuosikymmenet kehittyä.... yleensä uuden rakentaminen on järkevämpi vaihtoehto.

    • Anonyymi

      Onhan se nyt pikaisesti puskutraktori tilattava tontille jos ovesta kahva irtoaa :D

      • Anonyymi

        Kyllä se on näin suomi24:n taloasiantuntijan mielestä.
        Lisäksi toinen kommentoija tykkää kehua kuinka hyviä taloja hän rakentaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se on näin suomi24:n taloasiantuntijan mielestä.
        Lisäksi toinen kommentoija tykkää kehua kuinka hyviä taloja hän rakentaa.

        Essolnvaareilla silmän kiinni ja pää pensaassa. Aloituksessa mainittiin myös hajoamassa olevat putket ja reistailevat sähköt. Mistään remonteista ei mainintaa, joten vaikutti normi tapaukselta - ei tässä remonttia tarvi tehdä, koska ei ole ennenkään tehty.

        Myös essonvaarien reaktio on normaali. Ei minun talossani mitää vikaa ole... todellinen arvo on tontin hinta miinus purkukustannukset, mutta rahaa pitäisi saada, omien kuvitelmien mukaan, ainakin sata tonnia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Essolnvaareilla silmän kiinni ja pää pensaassa. Aloituksessa mainittiin myös hajoamassa olevat putket ja reistailevat sähköt. Mistään remonteista ei mainintaa, joten vaikutti normi tapaukselta - ei tässä remonttia tarvi tehdä, koska ei ole ennenkään tehty.

        Myös essonvaarien reaktio on normaali. Ei minun talossani mitää vikaa ole... todellinen arvo on tontin hinta miinus purkukustannukset, mutta rahaa pitäisi saada, omien kuvitelmien mukaan, ainakin sata tonnia.

        Kuka on tämä Esso, jonka vaariin tämä reppana aina viittaa jutuissaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Essolnvaareilla silmän kiinni ja pää pensaassa. Aloituksessa mainittiin myös hajoamassa olevat putket ja reistailevat sähköt. Mistään remonteista ei mainintaa, joten vaikutti normi tapaukselta - ei tässä remonttia tarvi tehdä, koska ei ole ennenkään tehty.

        Myös essonvaarien reaktio on normaali. Ei minun talossani mitää vikaa ole... todellinen arvo on tontin hinta miinus purkukustannukset, mutta rahaa pitäisi saada, omien kuvitelmien mukaan, ainakin sata tonnia.

        Essonvaarilta taas älyvapaa kommentti.

        Olen ollut korjaamassa 1500 luvulla alunperin rakennettua asuinrakennusta. Siinä asutaan edelleen. 2 metrinen kiviseinä ei mene miksikään 500 vuodessa. Asumiseen riittää hyvin, että sisäpuoli rempataan nykyaikaan sopivaksi. Itse en kyllä siinä asuisi, koska keittiöön ei saatu normaalia huonekorkeutta. Omistajaa se ei haittaa, kun ei ole pitkä.

        1902 rakennettuu hirsitaloon vaihdoin alimmat hirret ja talossa asutaan taas,
        jne jne.

        Kaikesta saa asuttavan. Kysymys on vain rahasta ja vaihtoehtoiskustannuksista. Jos teettää ulkopuolisilla, niin uuden rakentaminen tulee nopeasti halvemmaksi kuin vanhan korjaaminen. Syy on verokiilassa, ts. veromaksajien ryöstössä.

        Essonvaari voisi olla hiljaa ja levittämättä typeryyttään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Essonvaarilta taas älyvapaa kommentti.

        Olen ollut korjaamassa 1500 luvulla alunperin rakennettua asuinrakennusta. Siinä asutaan edelleen. 2 metrinen kiviseinä ei mene miksikään 500 vuodessa. Asumiseen riittää hyvin, että sisäpuoli rempataan nykyaikaan sopivaksi. Itse en kyllä siinä asuisi, koska keittiöön ei saatu normaalia huonekorkeutta. Omistajaa se ei haittaa, kun ei ole pitkä.

        1902 rakennettuu hirsitaloon vaihdoin alimmat hirret ja talossa asutaan taas,
        jne jne.

        Kaikesta saa asuttavan. Kysymys on vain rahasta ja vaihtoehtoiskustannuksista. Jos teettää ulkopuolisilla, niin uuden rakentaminen tulee nopeasti halvemmaksi kuin vanhan korjaaminen. Syy on verokiilassa, ts. veromaksajien ryöstössä.

        Essonvaari voisi olla hiljaa ja levittämättä typeryyttään.

        > Olen ollut korjaamassa 1500 luvulla alunperin rakennettua asuinrakennusta.

        Huonosti rakennettu, kun korjata piti!

        Näin siis sinun logiikallasi.

        > 1902 rakennettuu hirsitaloon vaihdoin alimmat hirret ja talossa asutaan taas,
        jne jne.

        Huonosti rakennettu, kun korjata piti!

        Näin siis sinun logiikallasi.

        Ja sitähän et tiedä, montako kertaa noita on jo aikaisemmin korjattu. Mutta ne on niitä hyviä perinnerakennuksia, mitä ei tarvi korjata. Näin toimii essovaarin valikoiva muisti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Olen ollut korjaamassa 1500 luvulla alunperin rakennettua asuinrakennusta.

        Huonosti rakennettu, kun korjata piti!

        Näin siis sinun logiikallasi.

        > 1902 rakennettuu hirsitaloon vaihdoin alimmat hirret ja talossa asutaan taas,
        jne jne.

        Huonosti rakennettu, kun korjata piti!

        Näin siis sinun logiikallasi.

        Ja sitähän et tiedä, montako kertaa noita on jo aikaisemmin korjattu. Mutta ne on niitä hyviä perinnerakennuksia, mitä ei tarvi korjata. Näin toimii essovaarin valikoiva muisti.

        Muille lukijoille: termi " essovaarin" tarkoittaa sitä, että kyseinen kirjoittaja ei tiedä asiasta yhtikäs mitään.


    • Anonyymi

      Ei tietenkään asukkaassa ole mitään vikaa, jos tuollaisia perusteellisia vikoja ilmenee vanhassa talossa, kuin kahvan irtoaminen.

      Kyllä 50 v vanha talo pitäis olla vielä uuden veroinen, jos oikein rakennettu. Putkistot pitää kestää 100 vuotta hulppeesti ja sähkökoskettimet kans vähintään 95 vuotta mutta tuon akan vois vaihtaa 60 vuoden jälkeen, jos suuria remppoja tiedossa.

      • Anonyymi

        Omistin 10 vuotta 1930-luvun talon. Sähköt kyllä toimivat, mutta johdot oli kankaalla ja lyijyllä päällystettyjä. Lyijy hapettuu hauraaksi, joten vaihdoin ne. Kytkimet olivt yllättävän hyväkuntoisia, ilmeisesti keraamisia. Vaihdoin nekin. Vesijohdot taisivat nekin olla lyijyä, joten vaihdoin PEXeihin.

        Remppasin ja myin pois. Raha tuplaantu reaaliarvoisesti laskien.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Omistin 10 vuotta 1930-luvun talon. Sähköt kyllä toimivat, mutta johdot oli kankaalla ja lyijyllä päällystettyjä. Lyijy hapettuu hauraaksi, joten vaihdoin ne. Kytkimet olivt yllättävän hyväkuntoisia, ilmeisesti keraamisia. Vaihdoin nekin. Vesijohdot taisivat nekin olla lyijyä, joten vaihdoin PEXeihin.

        Remppasin ja myin pois. Raha tuplaantu reaaliarvoisesti laskien.

        Vesijohdot ei ole olleet lyijyä Rooman valtakunnan jälkeen eli 1500 vuoteen. Jatkuva veden juonti lyijyputkista aiheuttaa lyijymyrkytyksen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vesijohdot ei ole olleet lyijyä Rooman valtakunnan jälkeen eli 1500 vuoteen. Jatkuva veden juonti lyijyputkista aiheuttaa lyijymyrkytyksen.

        TUO ON TOTAALISEN VÄÄRÄ TIETO!

        USA:ssa lyijyputkia ja -osia käytettiin vesijohdoissa vuoteen 1986 -asti. Euroopassa lyijyä käytettiin yleisesti vielä 1980-luvulla.

        Vuonna 2018 tehdyssä vesianalyysissä Brysselin vesinäytteistä 2 % oli lyijyn saastuttamaa (eli lyijyä yli 10 mikrogrammaa litraa kohti).

        Lyijy vaikuttaa älykkyyteen. Jos nyt sitten seuraa Euroopan taphtumia, niin ei sitten ihmettele.


    • Anonyymi

      Ei ehkä ois hyväkuntosii valokatkaisijoita pitänyt vaihtaa. Vanhat sopii niin hyvin vanhaan taloon. Omassa rintamamiestalossa uusittu sähköt, mutta silti jätetty vanhakin sähkötaulu seinälle, koska se vaan sopii. Valokatkaisijoita tänne ei uusita ellei anna näpeille säkäreitä.

    • Anonyymi

      Kyllä teillä on pienet ongelmat. Mä nyysiin k-kaupasta käsidesin, kun se perhanan kauppias ei ole halpuuttanut tarpeeksi lenkkimakkaraa.

      Sen käsidesikin on pirun pahanhajuista. Käytin desiä vähän joka paikkaan, kun niin halpaa. Oon käynyt tota naapurin muijaa auttamas (enhän mä nyt ite niinkään tarvii) hyvän hyvyyttäni ja käsittelin sen desillä oikein ronskilla kädellä (ai perhana, kun karvasteli tovin ittellä) sanoisin, että oli eläväinen nainen alla.

      Nyt se perhana on lyönyt luukun kiinni ja mä kun luulin toimivani sen ihannemiehenä.

      Lasken tään kaikki ton k-kauppiaan syyksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2485
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2173
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      83
      1829
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1621
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1586
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1565
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1528
    8. 60
      1396
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      89
      1319
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1254
    Aihe