Kumpi esikoislestadiolaisten joukko on se oikea?

Anonyymi

Minua on hämmentänyt viime aikoina se, että kumpi näistä esikoislestadiolaisista ryhmittymistä on se oikea joukko? Omasta lähipiiristä porukkaa on molemmissa ja itse taas olen enemmän liikkunut sen leirin puolella, joka kaappasi rukoushuoneet itselleen. Kuitenkin olen viime aikoina käynyt myös tämä toisen esikoislestadiolaisen ryhmän seuroissa ja kyllä sielläkin tuntuu sama Jumalan sana kaikuvan. Ainoa ero näiden kahden esikoislestadiolaisen joukon välillä on se, että miten ne suhtautuvat Jellivaaran vanhempiin. Eihän sen pitäisi olla mikään jakava kysymys sillä eihän meidän usko voi rakentua joidenkin jellivaaralaisten mukaan. Eikö uskomme pitäisi perustua Pyhään Raamattuun? Voiko olla niin, että kummatkin esikoislestadiolaisuuden haarat ovat edelleen elävässä uskossa vaikkakin sinänsän mitättömän syyn vuoksi ovat menneet erilleen? Vai voisiko olla niinkin, ettei kumpikaan ole enää oikealla polulla? Olen kysymyksineni aivan hukassa ja saan erilaisen vastauksen riippuen, keneltä kysyn.

35

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Rakas ystäväni, kehoitan Sinua pysymään siinä joukossa, joka otti sakramentit omiin käsiin. Siinä joukossa on Jumalan lasten ilo ja vapaus sekä Pyhän Hengen Voima!

      • Anonyymi

        Minä kehotan Sinua rakas ystäväni miettimään sellaista asiaa, että onko mielestäsi niin, että muissa joukoissa ei voi olla Jumalan lasten ilo ja vapaus sekä Pyhän hengen voima.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä kehotan Sinua rakas ystäväni miettimään sellaista asiaa, että onko mielestäsi niin, että muissa joukoissa ei voi olla Jumalan lasten ilo ja vapaus sekä Pyhän hengen voima.

        En ota kantaa siihen, mitä muissa joukoissa on. Halusin vaan kertoa omakohtaisen kokemuksen siitä ilosta, riemusta ja vapaudesta, mikä löytyy sakramenttien omiin käsiin ottaneiden joukosta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ota kantaa siihen, mitä muissa joukoissa on. Halusin vaan kertoa omakohtaisen kokemuksen siitä ilosta, riemusta ja vapaudesta, mikä löytyy sakramenttien omiin käsiin ottaneiden joukosta!

        Kun saarnaajat kuitenkin ottavat hyvin voimakkaasti kantaa siihen, mitä muissa joukoissa on, esimerkiksi Pyhän Hengen osalta, ihmettelen miksi olet niin varovainen.

        Minähän vain kohotin Sinua miettimään asiaa, en ottamaan kantaa. En siis kysynyt kantaasi.


    • Anonyymi

      Kuuntele, missä kirkastetaan Kristusta, missä puhutaan uskosta lahjana, eikä työnä.
      Vältä niitä, jotka vähimmässäkään määrissä korostavat joidenkin ihmisten erehtymättömyyttä tai vaativat ehdotonta luottamusta ihmisiin.

    • Anonyymi

      Ei kumpikaan.

    • Anonyymi

      Jeesus sanoi," seuraa minua". Ei kehoita seuraamaan joukkioita.

    • Anonyymi

      Oikea joukko on se lukemattomien ihmisten joukko, jonka ainoa pelastuksen toivo on Jeesuksessa Kristuksessa. Itse olen Esikoiset ry:n jäsen. Olen 65 vuotta kuulunut esikoislestadiolaisiin, mutta liikkeen muututtua epämääräiseksi sekakirkoksi, joka ei ole rekisteröitynyt kuitenkaan lain edellyttämällä tavalla vapaakirkoksi, jota johtaa omasta mielestään erehtymättömät ihmiset, en voi enään sellaiseen joukkoon enään kuulua. Totta on, ettei mikään maallinen yhteisö ketään pelasta, mutta siellä missä syntiset saavat vapaasti uskoa Kristukseen, ilman ruotsalaisten henkilöiden orjuutta, siihen joukkoon kuulun. 😇

      Kun kristityt julkaisivat hengellistä lehteä, alkoi kova panetuskampanja ruotsalaisten henkilöiden toimesta ja vaade lopettaa lehti välittömästi.
      Kun kristityt ylistivät Kristusta kuorolaululla ja toisten kristittyjen iloksi, alkoi ruotsista kuulua taas kova panettelukampanja.
      Kun eräs saarnaajamme valmistui papiksi, taas alkoi panetuskampanja "Kajaaniin asti".

      Kun seurakuntamme muodosti neuvotteluelimen saarnaajiemme kanssa, taas sama kanpanja panetteluineen ja käsky lopettaa toiminmta.
      Kun Venäjälle vietiin Kristuksen evankeliumia Lars Lestadiuksen sijasta, taas alkoi Ruotsista johdettu panetuskampanja ja lopulta lähetystyökielto koko liikkeelle.
      Syy tähän kieltoon: Koska esikoiset ry sanoi irti sakraaliyhteyden evankelisluterilaiseen kirkkoon, ryhtymällä kirkkolain ja kirkkojärjestyksen vastaisestri toimittamaan omat maallikoiden toimittamat kasteet ja ehtoollistilaisuudet, loppui yhteistyö myös venäläisen ev.lut. kirkon kanssa. Ne saarnaajat jotka osallistuivat kirkkomme vastaiseen toimintaan eivät olleet enään tervetulleita Venäjälle.

      Esikoiset ry ei kunniottanut Suomen yhdistyksiä koskevaa lakia, muuttaessaan liikkeen tällaiseksi sekakirkoksi ja irti evankelisluterilaisesta kirkosta. Myöskään kirkkomme lakia ja järjestystä ei noudatettu, vaikka oltiin kirkkomme jäseniä!!
      Tällainen laittomuuden harjoittaja maallisia lakeja kohtaan ei ole enään sellainen, jota Kristukseen uskovilta edellytetään.

      Room. 13:1 Jokainen olkoon alamainen sille esivallalle, jonka vallan alla hän on. Sillä ei ole esivaltaa muutoin kuin Jumalalta; ne, jotka ovat, ovat Jumalan asettamat.

      - Tässä useita syitä miksi nykyisin kuulun Esikoiset ry:een.
      - Ja useita syitä miksi en enään kuulu Esikoislestadiolaiset ry:een

      • Anonyymi

        Koita selvittää itsellesi kumpi ryhmä teki ja mitä. Esikoiset ry EI ole ottanut omia ehtoollisia jne..


      • Anonyymi

        parhaat "tapaukset" ei enään tiedä edes sitä, että kumpaan kuuluvat

        näköjään


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        parhaat "tapaukset" ei enään tiedä edes sitä, että kumpaan kuuluvat

        näköjään

        Kyllä on sinullakin tarkka selvyys siitä mihin - suuteen pitäissi kuulua, että sinä heille siihen kuuluville voisit antaan seurakunnan todistuksen, että tää nyt meni oikeaan paikkaan.


        Miettikää nyt vihne ja kaikki muutkin luulijat. Eei teillä, anteeksi nyt vaan ole mitään valtaa sen suhteen, kuka pääseen taivaaseen tai on pääsemättä.

        No en ihan oikeasti vihnettä väitä luulijaksi, mutta kaikki muut täällä kirjoittelijat luulevat .

        Kiitos vihne kirjoituksistasi.


      • Anonyymi

        Innostuit liikaa ja sotkit yhdistykset. Todellisuus oli juuri päinvastoin.


    • Anonyymi

      Tässä on paljon faktaa siitä, mikä johti Esikoiset ry:n perustamiseen,

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Tarkkaile hedelmiä.

    • Anonyymi

      Minä tarkkailin omenapuussani hedelmiä päivästä toiseen.

      eräänä päivänä huomasin ettei ollut mitään tarkkailtavaa, kaikki olivat pudonneet maahan j a puolittain mustia ja kelvottomia.

      sen pituinen se hedelmän tarkkailuprosessi.

      • Anonyymi

        Laita ureaa siihen maahan omanapuun juurelle jos olivat sellaisia muumio-omenia. Se on tauti, joka jää maahan mustista muumio-omenista, jos niitä ei poista heti. Se urea siinä maassa estää sen taudin leviämistä sen maan kautta juuristoon. Ymmärsitkö, vai ajatteletko vain näitä uskonasioita?


    • Anonyymi

      Saakohan siellä taivaassa juhlissa oltaessa istumapaikan sen mukaan mihin .laisuuteen on elämänsä kuluttanut!?

      mitenkäs jos käykin niin että kun jellivaaran rakkaat wanhimmat saapuvat, heille annetaan tuolit eteisestä, naulakoitten alta!

      sitten tulee pelastusarmeijan vanhat edustajat ja kas heille osoitetaan pehmeät sohvat ihan eturivin seutuvilta.

      helluntain vanhat naisevankelistat istuvat tietenkin kateederilla pehmeissä nojatuoleissa!

      on se vaan mukava että siellä on puolueettomat järjestäjät.

      • Anonyymi

        Luterilaiset ja sleyn vanhat jäärät istuu seinustojen kovilla puupenkeillä ja kuorivat perunoita!

        Lutteri veivaa käsin raastinmyllyä, ammattilainen kun oli .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luterilaiset ja sleyn vanhat jäärät istuu seinustojen kovilla puupenkeillä ja kuorivat perunoita!

        Lutteri veivaa käsin raastinmyllyä, ammattilainen kun oli .

        Mutta kas, kukas se istuukaan puhujain rivistössä.... !? vihnehän s eon ihan selvästi!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta kas, kukas se istuukaan puhujain rivistössä.... !? vihnehän s eon ihan selvästi!

        VIHDOINKIN


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta kas, kukas se istuukaan puhujain rivistössä.... !? vihnehän s eon ihan selvästi!

        J a sinun paikkasi löytyy mistä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        J a sinun paikkasi löytyy mistä?

        tarkkailija katos!


      • Anonyymi

        No jos on pitkät seurat, voisi ajatella, että hyvä nojatuoli.

        Mutta siihenhän ihminen puutuu, sellaiseen tekemättömyyteen. Eiköhän seisomapaikka, ainakin nyky saarnoja kuunnelleena olisi parasta hottia.

        Siis tällaiselle lähes uskonnottomalle.

        Suon hyvät paikat noille helluntain evankelistoille, olivatpa naisia tai miehiä (Rainer Friman esimerkiksi) ja pelastusarmeijan upseeristolle vähintään yhtä hyvät paikat kuin esikoislestadiolaisten niin sanotuille lähetysmiehille, jotka kuitenkin paremminkin olivat jotain muuta. Varmoissa seurakunnissa kävität ja kauniisti kotiin lähetettiin. Jos ymmärrätte mitä tarkoitan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mutta kas, kukas se istuukaan puhujain rivistössä.... !? vihnehän s eon ihan selvästi!

        Tosi on! Minulle avautui muutama ovi, joita lestadiolaiset eivät koskaan edes kahvaa kopeloineet. No, tietysti on niin, että suutari pysyköön lestissään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta kas, kukas se istuukaan puhujain rivistössä.... !? vihnehän s eon ihan selvästi!

        VIISI PAPPIA TAIVAAN PORTILLA

        Ja katso, jo yö oli tullut ja minä taas uneksin, 

        niin saavuin matkalta ajan ma portille Saalemin.

        Näin Pietarin, vartiomiehen,

        joka tutkien kirjojaan nyt puntaroi kenelle avoin on ovi tai suljetaan.

         

        Pian portille salkkua kantain, kuin mietteissä kulkien,

        mies asteli vanha ja harmaa, näin varmana lausuen:

        ”Kai tunnettu talossa tässä on Englannin Bunyan, John?

        Voin mainita: oppi sama myös minulla turvana on.”

        ”Jaa”, virkahti Pietari kotvan sitä kirjaansa silmäten,

        ”on totta, täältä mä löydän nimen Aukusti Jauhiainen.

        Mut pyydän: käy penkille tuonne nyt osaasi vartoamaan.

        Jok` ainoa prelaatti täällä perin tarkasti tutkitaan.”

         

        Ma unessa portilla viivyin ja uutta ja kummaa näin.

        Kas, rovasti Muroma, Urho, tuolta asteli pystypäin.

        Ja hän julisti: ”Lutherusta ja Sanaa ma rakastin,

        myös puolesta isien kirkon kuin leijona taistelin.”

        Taas kurkisti kirjanhansa Pyhä Pietari, viitaten:

        ”Jo penkillä tuolla vartoo sanaa tuomion Jauhiainen.

        Saat sinäkin sinne mennä, kunnes tekosi punnitaan.

        Ei täällä sua auta Luther, ei Paavi ja mahti maan.”

         

        Mies Lapista, partaniekka, tuli hitaasti tallustain,

        se Laestadin vanha avain oli hänellä kädessä vain.

        Luo portin kun astui, aikoi heti kokeilla avaintaan.

        - Ei kääntynyt saranoillaan ovi jykevä tuumaakaan.

        Niin naurahti Pietari siihen ja virkahti sanan vain:

        ”Ei aukene portti, sillä minä ainoan avaimen sain.

        Käy tuonne nyt Muroman viereen, joka Suomen lie Lutherus.

        Eikö sukua samaa ollut sun Lappisi Laestadius?”

         

        On kulunut tuokio lyhyt, mä katson ja kuuntelen.

        Mies vähäinen varreltansa tuli kiivaasti astellen,

        ja hän touhusi: ”Helluntaihin olen kuulunut päällä maan.

        Kai selvää, ilohon taivaan ohi muitten ma mennä saan?”

        Niin vastasi Pietari: ”Varro, kun tilejäs tarkkailen.

        Olet saarnamiehiä, huomaan, sinä Vilho Soininen.

        Ei. Et ole kelvollinen vielä Saalemin riemuhun.

        Käy penkille Augustin viereen, siellä oikea paikka sun.”

         

        Ja Pietari kääntyi, hetken mua tiukasti silmäten.

        ”Käy”, viittas hän, ”joukkoon samaan myös sinäkin,

        Rantanen, niin saatte te, puolueporhot, sisun, sappenne puhaltaa.

        Ei suuntasarvet päässä päästä Saalemin porttien taa.”

         

        Ma heräsin Pietarin sanaan: ”Taas aikahan palatkaa

        ja oppikaa toisianne jo veljinä rakastamaan.

        On varmaa: Laumanne kyllä pian sovinnon paikalla ois,

        jos paimenet riitelemättä tietä taivaan käydä vois."

         

        - Vilho Rantanen


    • Voin helpottaa oloasi.
      Kun ihminen kuolee se palaa samaan tilaan jossa oli ennen syntymäänsä.
      Eli älä turhaan huoli mistään esikoiduudesta.

      Mitään taivaassa elämää ei ole olemassa.

      • Anonyymi

        Mistä tiedät?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä tiedät?

        Ei hän sitä mistään tiedä, hän vain luulee tai ehkä jopa uskoo niin.

        Kaiken viisauden aluhan on siinä, kun ihminen ymmärtää, että hän ei tiedä oikeastaan yhtään mitään.

        Tuollaisen "uskomustiedon" jakaminen ei ainakaan minun oloani helpottanut yhtään.
        Mutta kiitokset hänelle yrityksestä.


    • Nyt paljastan kantani jakaantumiseen, vaikka kukaan ei ole sitä minultta kysynyt. Tämä tulee siis yllättäen ja tilaamatta.
      Jakautuminen oli Jumalan tahdon eli sallimuksen mukainen. Kun seurakunta on muodollisesti yhtä, mutta sisäisesti jakautunut, niin julistukseen tulee seuraavanlaista maustetta. Otetaan vaikkapa luonnon lohi leikkuulaudalle. Kun se on käsitelty niin osa saa hyvät fileet ja toinen osa saa perkeet.
      Joku siinä keskivaiheilla ei oikein uskalla tarttua kumpaankaan.
      Kun on järjestäydytty uudelleen, niin perkeet voi heittää pois, ei tarvitse syöttää ruotoja kenellekkään. Kummassakin porukassa voidaan ottaa käyttöön Jeesuksen toimeksiannon Pietarille: Ruoki minun karitsoitani, kaitse minunn lampaitani ja ruoki minun lampaitani. Sarvipää pässi aina jotain löytää, mutta miten karitsa, jos omat jalat eivät vielä kanna kovin pitkälle.

    • Anonyymi

      Ei ole kuin yksi esikoislestadiolaisten joukko. On helppo valita mikä niistä on oikea. Esikoiset ry, ei ole enää esikoislestadiolainen. Se on kuolleen luterilaisen kirkon helmaan mennyt.

      • Anonyymi

        Kuka sinä olet?


      • Anonyymi

        Esikoiset ry jatkaa ev.lut. kirkon yhteydessä kuten esikoislestadiolaiset ovat vuodesta 1902 asti kuuluneet. Ei tarvitse ruudinkeksijää ymmärtääkseen että esikoislestadiolaisuus on opetuksiltaan ja strategialtaan ratkaisevasti muuttunut vuonna 2016. Jellivaarasta johdettu operaatio. Aikanaan haukkuivat "leeviläisiä", nyt ovat itse vielä pahemmassa lirissä kun "leeviläiset", jotka edelleen kuuluvat kirkkoon.

        Ev.lut. irkkoon kuuluminen on ollut jo lestadiolaisuutta edeltäneille, lukijaisuudelle ja uuslukijaisuudelle tärkeä asia. Aina 1700 luvulta saakka.

        Esikoislestadiolaisuutta lukuun ottamatta kaikki lestadiolaisryhmät kuuluvat tänäkin päivänä ev.lut. kirkkoon. Liike eteni omassa vanhurskaudessaa niin puhdaskätisiksi, että omanvanhurskauden lemu haisee siitä liikkeestä jo neljänneksen päähän.

        Miksi Jeesus Kristus ja hänen täydellinen vanhurskautensa ei kelpaa esikoislestadiolaisille lahjaksi? Luuletteko kykenevänne Jeesusta parempaan? Hävetkää jos osaatte.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esikoiset ry jatkaa ev.lut. kirkon yhteydessä kuten esikoislestadiolaiset ovat vuodesta 1902 asti kuuluneet. Ei tarvitse ruudinkeksijää ymmärtääkseen että esikoislestadiolaisuus on opetuksiltaan ja strategialtaan ratkaisevasti muuttunut vuonna 2016. Jellivaarasta johdettu operaatio. Aikanaan haukkuivat "leeviläisiä", nyt ovat itse vielä pahemmassa lirissä kun "leeviläiset", jotka edelleen kuuluvat kirkkoon.

        Ev.lut. irkkoon kuuluminen on ollut jo lestadiolaisuutta edeltäneille, lukijaisuudelle ja uuslukijaisuudelle tärkeä asia. Aina 1700 luvulta saakka.

        Esikoislestadiolaisuutta lukuun ottamatta kaikki lestadiolaisryhmät kuuluvat tänäkin päivänä ev.lut. kirkkoon. Liike eteni omassa vanhurskaudessaa niin puhdaskätisiksi, että omanvanhurskauden lemu haisee siitä liikkeestä jo neljänneksen päähän.

        Miksi Jeesus Kristus ja hänen täydellinen vanhurskautensa ei kelpaa esikoislestadiolaisille lahjaksi? Luuletteko kykenevänne Jeesusta parempaan? Hävetkää jos osaatte.

        Onko esikoiset ry kirkon jäsen, maksaako se kirkollisveroa? Kyllä se lemu tulee sieltä. Suurin osa esikoislestadiolaisista kuuluu vielä kirkkoon, Esikoislestadiolaiset ry ei seurakuntana ole koskaan liittynyt kirkkoon, eikä maksanut kirkollisveroa.

        Olet harvinaisen tyhmä mies. Olet roikkunut mukana seurakunnassa, jota pidät vääränä, yli 60v. Ei ihme, että pidä sitä vääränä, koska et ole ymmärtänyt sitä. Oletko luullut, että jotakin tarvitsee tehdä vanhurskauden eteen? Olet todelle väärässä. Meillä on lahjavanhurskaus. Kaikki synnit annetaan anteeksi Jumalan puolesta ja Jeesuksen ansiosta, ilman ehtoja.


    • Anonyymi

      Kyllä' se pitåå vastaanottaa ihan omakästisesti, j a sitten kastattaa itsensä Apostolien mallin mukaan, ja sitten voikin jo ottaa ensimmäisiä askelia Jeesuksen perässä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pohjanmaan käräjäoikeus on tuominnut Evita Enni Bettiina Kolmosen 3 vuoden ja 2 kuukauden mittaiseen

      23-vuotias Kolmonen suunnitteli aseellista iskua Isonkyrön yläkouluun. Hän muutti mielensä viime hetkellä. Koulusurmaa K
      Maailman menoa
      91
      1899
    2. Rasistinen ääripersu iski Oululssa taas

      Jo toinen veitsihyökkäys Oulun Valkeassa: viitteitä, että teko olisi kopio edellisestä viikosta, sanoo poliisi. Kauppak
      Maailman menoa
      405
      1364
    3. Nainen, varmaan järkyttyisit jos saisit tietää tunteeni

      että vieläkin olen sinuun ihan hulluna, niin että tunnen olevani jatkuvasti sekaisin. On hajamielisyyttä, unohtelua ja s
      Ikävä
      48
      1275
    4. ''Jokainen,joka antaa luottamuksensa Rydmanille,antaa hyväksyntänsä tälle toiminnalle!''

      https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010507069.html Onko ala-ikäisten tyttöjen lähentely sekä alkoholin tuputtaminen he
      Perussuomalaiset
      126
      1237
    5. Nainen, tilanne on sellainen

      kovin erikoinen, ja sellainen, etten sitä tänne voi kirjoittaa. Mutta voin sanoa olevani kiperässä tilanteessa, tilantee
      Ikävä
      105
      1174
    6. Jo 2-vuotiailta joudutaan poistamaan hampaita

      Huolestuttavaa, ei ole ruokailutavat kunnossa https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010491761.html Huolestuttava ilmiö leviä
      Maailman menoa
      58
      1154
    7. Onko välillämme tunteiden telepatiaa

      Nainen, sano mitä tämä on? Tunnen välillä sinut niin elävästi, tunnen yhteyden, tunnen rakkauden ja hyväksynnän. Olisi h
      Ikävä
      43
      985
    8. Teen aloitukset minkälaisia te sinkku miehet ovat? Ja naiset saavat kommentoida?

      Minusta oli hausta tämä Rosa Tanin miehet on hänen mukaan haluavat vain alle 30 vuotiaita ja sitten varsinkin haluavat 2
      Sinkut
      129
      933
    9. Jos molemmat tykkää

      niin miksi se on niin vaikea sanoa suoraan? Kumpikaan ei pysty, vaikka tunteita on. Onko jotenkin helpompi ilmaista se y
      Ikävä
      33
      818
    10. Tulta ja tulikiveä, sarvia ja häntiä

      Koska kristilliset ääriainekset pelottelevat tavallisia ihmisiä, on välttämätöntä puhua tästä aiheesta. Siis helvetistä
      Hindulaisuus
      383
      766
    Aihe