Ylen Areena ei toimi Firefoxissa (Mint 20)

Anonyymi

Mikähän lienee ettei pitkästä aikaa monen vuoden hyvän toiminnan jälkeen tässä uusimmassa versiossa Firefoxilla lähde mitkään areenan videot toimimaan?

72

1350

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kyllä omassa mint 20 toimii Yle areenan videot firefoxilla. Oletko asentanu/päivittäny multimediakoodekit siihen?

      Itse en saanut toimimaan Windows ohjelmia winen kautta. Voi olla että tässä uusimmassa 20:ssä on vielä jotain bugeja. Täytyy kai asentaa vanha Mint 19.3 takaisin.

      • Anonyymi

        Mulla toimii sekä Areena että Windows softat (Winen kautta) Mint 20.2:ssa joten teillä molemmilla on jotain vikaa systeemeissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla toimii sekä Areena että Windows softat (Winen kautta) Mint 20.2:ssa joten teillä molemmilla on jotain vikaa systeemeissä.

        Sinulla on vikaa korvien välissä, kun tuollaistakin pitää valehdella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla toimii sekä Areena että Windows softat (Winen kautta) Mint 20.2:ssa joten teillä molemmilla on jotain vikaa systeemeissä.

        PASKA PUHETTA! HYVIN TOIMII!

        VAPUSEN VALHEITA KOKO PASKA TAAS!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulla on vikaa korvien välissä, kun tuollaistakin pitää valehdella.

        Minulla muka vikaa korvien välissä?? EI vaan sinulla on koska aloit heti herjaamaan! Minä kun EN valehtele toisinkuin sinä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        PASKA PUHETTA! HYVIN TOIMII!

        VAPUSEN VALHEITA KOKO PASKA TAAS!

        Niinhän mä juuri sanoin että hyvin on toiminut, miksi sanoit mulle että paskapuhetta???


    • Anonyymi

      Firefoxissa pitää olla evästeet päällä jotta Areenan videot toimisi!

    • Anonyymi

      OnkoFirefoxissa jokin lisäosa asennettuna. Duck Duck Go essential ei toimi Yle Areenan kanssa.

      • Anonyymi

        Tai siis areena ei toimi jos DDG Essential on asennettu.


    • Anonyymi

      Mintti nyt on täyspaskakurttaus muutenkin.

      • Anonyymi

        Kerropa sitten meille muille mikä on parempi käyttis?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerropa sitten meille muille mikä on parempi käyttis?

        Esimerkiksi Ubuntu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esimerkiksi Ubuntu.

        Tyrkky on tyrkky aina vaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esimerkiksi Ubuntu.

        Mikäs siinä jos tykkää olla yhtiön armoilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikäs siinä jos tykkää olla yhtiön armoilla.

        Tuo Minttipoju ei snaijaa, että sen Mintin paskan pohjalla on Ubuntu, mutta siihen päälle on liimailtua kaikkea toimimatonta skeidaa. Toimimattomasta on tehty toimimaton.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo Minttipoju ei snaijaa, että sen Mintin paskan pohjalla on Ubuntu, mutta siihen päälle on liimailtua kaikkea toimimatonta skeidaa. Toimimattomasta on tehty toimimaton.

        Muun muassa tuollaiset jatkuvan järmäyksen takia en U:ta käytä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muun muassa tuollaiset jatkuvan järmäyksen takia en U:ta käytä.

        Siinäpähän tappelet toimimattoman paskasi kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo Minttipoju ei snaijaa, että sen Mintin paskan pohjalla on Ubuntu, mutta siihen päälle on liimailtua kaikkea toimimatonta skeidaa. Toimimattomasta on tehty toimimaton.

        "Toimimattomasta on tehty toimimaton."

        Mitä ihmettä? Siis sanot että toimimattomasta on tehty toimimaton? Mitä mahdat tarkoittaa sillä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Toimimattomasta on tehty toimimaton."

        Mitä ihmettä? Siis sanot että toimimattomasta on tehty toimimaton? Mitä mahdat tarkoittaa sillä?

        Joku trolli sekoilee. Ei näille kannata mitään vastata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinäpähän tappelet toimimattoman paskasi kanssa.

        Siksipä en U:ta käytä ettei tarvitse tapella, ei käyttiksen eikä U-trollien kanssa.
        kyllä minä ne käkkytä-U:t olen katsastanut muttei sovellu minulle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo Minttipoju ei snaijaa, että sen Mintin paskan pohjalla on Ubuntu, mutta siihen päälle on liimailtua kaikkea toimimatonta skeidaa. Toimimattomasta on tehty toimimaton.

        Arvaas miksi suurin osa muiden distrojen käyttäjistä ei alkuunkaan pidä Ubuntu -käyttäjistä? Kannattaa varmaan lukea kommenttisi läpi niin asia selvinnee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esimerkiksi Ubuntu.

        Ilmaiset VPN:t ei toimi Ubuntulla tai vähän tai ei ollenkaan ongelmallisesti jos manuaaliseti käynnistää eikä laita lisäkuvaketta kuvaketta mutta sitten kokonaan lakkaa toimimasta parissa päivässä, jos asentuu alunperinkään. Ja ne luotettavista vpn:stä.

        Sitten voi ostaa ja maksaa kryptpilla mutta kaksi parasta vaatii tietyn kryptosaitin ja sinne on lähetettävä papperit! Ja jos hommaa sellaisen jossa voi olla anonyymi ja maksaa millä vain kukkarolla, niin sillä ei jostai syystä näe striimejä missään massa, edes Suomessa Areenalla vaikka olisi valinnut suomalaisen IP:n - ekalla kerralla video toimi muttei enää seuraavat videot käynnistynytkään, ja maailmalla se ekakaan ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo Minttipoju ei snaijaa, että sen Mintin paskan pohjalla on Ubuntu, mutta siihen päälle on liimailtua kaikkea toimimatonta skeidaa. Toimimattomasta on tehty toimimaton.

        Mint ei ole toimimaton, koitapa keksiä parempia ja uskottavampia valheita!


    • Anonyymi

      Itsellä ainakaan ei mitään ongelmaa Mint 20, FF, ja Areena -yhdistelmällä.

      • Anonyymi

        Kannattaa siirty pois ubuntusta ja johdannaisista jos ei toimi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa siirty pois ubuntusta ja johdannaisista jos ei toimi.

        Ja mihin sitten siirtyä?


    • Anonyymi

      Mitäs latailet koneelles aina uusimmat versiot
      Eihän noiden uusimpien versioiden tietoturva-aukkojakaan ole viellä ehditty korjaileen.

    • Anonyymi

      Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis.

    • Anonyymi

      Ainakin 2 vuotta tuli käytettyä takkuavaa MInttiä ja nyt koneella taas Ubuntu. Oli kyllä virhe tuo Minitin asennus. Siihen pikkuhiljaa tavallaan tottui. Ei siinä isoa vikaa ollut mutta kaikenlaista pientä ja taitaa olla sama kuin windowsissa että alkaa hidastumaan jos ei asenna välillä uudestaan.
      Uusin Ubuntu on antanut hyvän ensivaikutelman vaikka en unitystä gnome-työpöytään siirtymisestä aikanaan pitänytkään. Sehän on aivan tyylikäs ja toimiva.
      Käytin siis ennen minttiä Ubuntua useita vuosia.

      • Anonyymi

        Milllainen rauta? Siis samalla raudalla Ubuntu toimii sujuvasti (ainakin alkuun) mutta Mint ei pidempään käytettynä?

        Minä kun nimenomaan ajatteli asentaa uuden Mintin ykköseksi ja Ubuntun rinnalle, vain nuo kaksi käyttistä ko. i5-koneelle.


      • Anonyymi

        Minäkin aloitin Windowsin jälkeen Mintillä, joka miellytti ulkoisesti. Siinä vaan oli omat ongelmansa, kuten katkeileva wlan-yhteys. Vihon viimeisen tempun teki, kun hajosi versiopäivityksen yhteydessä kokonaan.

        Kokeilin vähän aikaa Manjaroa, ja Fedoraa Cinnamonilla. Nyt olen näköjään päätynyt Debianiin Cinnamonilla. Työpöydän teemaksi laitoin Minttiä mukailevan New-Mintyn. Toistaiseksi olen ollut ihan tyytyväinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minäkin aloitin Windowsin jälkeen Mintillä, joka miellytti ulkoisesti. Siinä vaan oli omat ongelmansa, kuten katkeileva wlan-yhteys. Vihon viimeisen tempun teki, kun hajosi versiopäivityksen yhteydessä kokonaan.

        Kokeilin vähän aikaa Manjaroa, ja Fedoraa Cinnamonilla. Nyt olen näköjään päätynyt Debianiin Cinnamonilla. Työpöydän teemaksi laitoin Minttiä mukailevan New-Mintyn. Toistaiseksi olen ollut ihan tyytyväinen.

        Huonoa tuuria raudan suhteen (?) sillä jollakin toisella raudalla Wlan olisi todennäköisesti toiminut hyvin myös päivityksien jälkeen., kuten suurimmalla osalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huonoa tuuria raudan suhteen (?) sillä jollakin toisella raudalla Wlan olisi todennäköisesti toiminut hyvin myös päivityksien jälkeen., kuten suurimmalla osalla.

        Asuksen sisäinen wlan-kortti kyseessä. Kyllä siihen monenlaista ajuria kokeiltiin, mutta pätkimisongelmaan ei vaikuttanut. Saattoi toimia välillä päivän, mutta toisinaan ei minuuttiakaan. Kone piti käyttää vähintän lepotilassa, jotta sai heräteltyä wlanin päälle. Jotain herjaa näkyi dmesgissä, en muista enää mitä. Windowsin puolella sama kortti toimi ihan hyvin, joten ajuripuolen ongelmasta kyse. Usb-wlan toimi ihan hyvin. Asus muuten sekin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asuksen sisäinen wlan-kortti kyseessä. Kyllä siihen monenlaista ajuria kokeiltiin, mutta pätkimisongelmaan ei vaikuttanut. Saattoi toimia välillä päivän, mutta toisinaan ei minuuttiakaan. Kone piti käyttää vähintän lepotilassa, jotta sai heräteltyä wlanin päälle. Jotain herjaa näkyi dmesgissä, en muista enää mitä. Windowsin puolella sama kortti toimi ihan hyvin, joten ajuripuolen ongelmasta kyse. Usb-wlan toimi ihan hyvin. Asus muuten sekin.

        Yes, noita Wlan-ongelmia on lukemani mukaan toisinaan vaikea selvittää ja saada kuntoon, mutta ilmeisemmin rauta- ajuri-juttu, koska useimmissa raudoissa toimii.

        Jossakin oli kauan sitten artikkelin / listaa myös raudoista joissa Linux-jakelut toimivat vakaammin kuin toisissa, mutta en nyt löytänyt sitä. Ilmeisesti toisiin rautoihin löytyy helpommin toimivat Wlan-ajurit.

        Windowsin suhteen en muista lukeneeni vastavista Wlan-ongelmista, mutta Kympin pakopäivitykset kyllä tekevät aika ajoin muista eri laitteista toimimattomia ilman softa-ratkaisua, eli pakko hankkia uusi laite aiemmin moitteetta toimineen tilalle. Kymppiin en itse ole kajonnut ja toivon voivani pysyä siitä poissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yes, noita Wlan-ongelmia on lukemani mukaan toisinaan vaikea selvittää ja saada kuntoon, mutta ilmeisemmin rauta- ajuri-juttu, koska useimmissa raudoissa toimii.

        Jossakin oli kauan sitten artikkelin / listaa myös raudoista joissa Linux-jakelut toimivat vakaammin kuin toisissa, mutta en nyt löytänyt sitä. Ilmeisesti toisiin rautoihin löytyy helpommin toimivat Wlan-ajurit.

        Windowsin suhteen en muista lukeneeni vastavista Wlan-ongelmista, mutta Kympin pakopäivitykset kyllä tekevät aika ajoin muista eri laitteista toimimattomia ilman softa-ratkaisua, eli pakko hankkia uusi laite aiemmin moitteetta toimineen tilalle. Kymppiin en itse ole kajonnut ja toivon voivani pysyä siitä poissa.

        Lisäys edelliseen.

        Muistelen lukeneeni miten Kympin pakkopäivitys oli rikkonut jonkin laitteen toimivuuden, olisiko se ollut printteri ja sitten pitkän mutkan kautta henkilö oli lopulta saanut neuvon asentaa W7:n ajuri ko. laitteelle ja se oli onnistunut Kympissä ja ongelma ratkaistu. Mutta hankalaksi osaa mennä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäys edelliseen.

        Muistelen lukeneeni miten Kympin pakkopäivitys oli rikkonut jonkin laitteen toimivuuden, olisiko se ollut printteri ja sitten pitkän mutkan kautta henkilö oli lopulta saanut neuvon asentaa W7:n ajuri ko. laitteelle ja se oli onnistunut Kympissä ja ongelma ratkaistu. Mutta hankalaksi osaa mennä.

        Jos en väärin muista, niin kortissa saattoi olla uutuuttaan jotain ongelmaa Windowsin (7) puolella (tyyliin yli 10 vuotta sitten), ja se korjaantui ottamalla wlanin virransäästötilan pois käytöstä. Ongelma kyllä hävisi lopulta ajuripäivityksen myötä, ja kortti toimi edelleen Windows 10:n aikaankin.

        Linuxin puolellakin kokeilin tuota virransäästön pois kytkemistä, mutta muistaakseni se ei auttanut. Ellei sitten virransäästötila mennyt automaattisesti päälle. Epäilen että ongelma saattoi liittyä "wlan-saasteeseen". Ehkä kortti ei osannut vaihtaa kanavaa tai jotain, vaan jäi jumiin. Yhteyden katkeaminen oli nimittäin täysin satunnaista, mutta useimmiten katkesi heti koneen käynnistämisen jälkeen. Ehti vaan näkyä, että yhteys on muodostettu, ja sitten jo katkesikin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos en väärin muista, niin kortissa saattoi olla uutuuttaan jotain ongelmaa Windowsin (7) puolella (tyyliin yli 10 vuotta sitten), ja se korjaantui ottamalla wlanin virransäästötilan pois käytöstä. Ongelma kyllä hävisi lopulta ajuripäivityksen myötä, ja kortti toimi edelleen Windows 10:n aikaankin.

        Linuxin puolellakin kokeilin tuota virransäästön pois kytkemistä, mutta muistaakseni se ei auttanut. Ellei sitten virransäästötila mennyt automaattisesti päälle. Epäilen että ongelma saattoi liittyä "wlan-saasteeseen". Ehkä kortti ei osannut vaihtaa kanavaa tai jotain, vaan jäi jumiin. Yhteyden katkeaminen oli nimittäin täysin satunnaista, mutta useimmiten katkesi heti koneen käynnistämisen jälkeen. Ehti vaan näkyä, että yhteys on muodostettu, ja sitten jo katkesikin.

        Jep, osaavat pahimmillan olla arvoituksellisia juttuja, mutta jännä homma, että sama rauta / kortti nyttemmin toimii kertomallasi jakelulla.

        "Nyt olen näköjään päätynyt Debianiin Cinnamonilla"

        Ps. Nyt tänään pitäisi saada tuo mun Mint-Ubuntu dual-boot asennus tehtyä ja toimimaan i5 - koneesa, mutta edellisestä asennuksesta on jo ikuisuus, eli pitää etsiä aapiset ihan alusta alkaen kun en enää muista miten se meni ... BIOSin asetuksista alkaen ...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep, osaavat pahimmillan olla arvoituksellisia juttuja, mutta jännä homma, että sama rauta / kortti nyttemmin toimii kertomallasi jakelulla.

        "Nyt olen näköjään päätynyt Debianiin Cinnamonilla"

        Ps. Nyt tänään pitäisi saada tuo mun Mint-Ubuntu dual-boot asennus tehtyä ja toimimaan i5 - koneesa, mutta edellisestä asennuksesta on jo ikuisuus, eli pitää etsiä aapiset ihan alusta alkaen kun en enää muista miten se meni ... BIOSin asetuksista alkaen ...

        Linuxit voi asentaa huoletta rinnakkain. Katsoo vaan, että asentaa grubin sille levylle, jolta haluaa koneen käynnistyvän. Ja grubin voi asentaa halutessaan vaikka usb-tikullekin. Silloin saa koneen käynnistymään esimerkiksi eri käyttikseen, kun tikku on paikallaan, ja muulloin toiseen, kun laittaa biosista usb:n boottiprioriteetin korkeammalle kuin kiintolevyn.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Linuxit voi asentaa huoletta rinnakkain. Katsoo vaan, että asentaa grubin sille levylle, jolta haluaa koneen käynnistyvän. Ja grubin voi asentaa halutessaan vaikka usb-tikullekin. Silloin saa koneen käynnistymään esimerkiksi eri käyttikseen, kun tikku on paikallaan, ja muulloin toiseen, kun laittaa biosista usb:n boottiprioriteetin korkeammalle kuin kiintolevyn.

        Laitoin juuri äsken aihetta koskevan kyssärin tuohon ylle Rufus-ketjuun.

        Kyseessä kannettava Lenovo L520 - i5 (noin vuodelta 2011) ja juurikin tuota GRUB-hommaa olen pähkäillyt.

        Ajattelin osioida levyn ensin kahteen osaan, (en muuten enää muista kunnolla edes Linuxien nimikkeitä osioille merkityksineen, primääri, vapaa, ext4 jne. ) ja sitten olisi ajatus aloittaa Mintin asennuksella, mutta eikös se oletuksellisesti aseta GRUBin "sen kylkeen kiinni" ja siten jos myöhemmin haluaa ottaa juurikin tuon ensin asennetun jakelun pois niin hups' kone ei starttaakaan.

        Jostakin vuonna yksi ja kaksi luin, että GRUBille voi tehdä ihan omankin osion ja jos voi, niin pitäisi tietään sen koko?

        Mutta eikös asennustikulla saa "hajonneen" tai "kadonneen" GRUBin tarvittaessa korjattua, asennettua uudestaan, tosin ei hajuakaan miten toimia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laitoin juuri äsken aihetta koskevan kyssärin tuohon ylle Rufus-ketjuun.

        Kyseessä kannettava Lenovo L520 - i5 (noin vuodelta 2011) ja juurikin tuota GRUB-hommaa olen pähkäillyt.

        Ajattelin osioida levyn ensin kahteen osaan, (en muuten enää muista kunnolla edes Linuxien nimikkeitä osioille merkityksineen, primääri, vapaa, ext4 jne. ) ja sitten olisi ajatus aloittaa Mintin asennuksella, mutta eikös se oletuksellisesti aseta GRUBin "sen kylkeen kiinni" ja siten jos myöhemmin haluaa ottaa juurikin tuon ensin asennetun jakelun pois niin hups' kone ei starttaakaan.

        Jostakin vuonna yksi ja kaksi luin, että GRUBille voi tehdä ihan omankin osion ja jos voi, niin pitäisi tietään sen koko?

        Mutta eikös asennustikulla saa "hajonneen" tai "kadonneen" GRUBin tarvittaessa korjattua, asennettua uudestaan, tosin ei hajuakaan miten toimia.

        Käynnistyslataaja on levykohtainen (sda, sdb jne.). Asennustikulla voi korjata grubin.

        Jos tyhjälle levylle haluat kaksi Linuxia asentaa, niin tee niille molemmille omat ext4-osiot ja yksi yhteinen swap-osio.

        Viimeisenä asennettava käyttis kysyy tietysti myös asennetaanko grub. Sitähän ei ole pakko siinä vaiheessa asentaa uudelleen, mutta silloin ei tule uusin käyttis grubin valikkoon. Sen saa grubiin boottaamalla ensin asennettuun, ja ajamalla päätteessä "sudo update-grub".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käynnistyslataaja on levykohtainen (sda, sdb jne.). Asennustikulla voi korjata grubin.

        Jos tyhjälle levylle haluat kaksi Linuxia asentaa, niin tee niille molemmille omat ext4-osiot ja yksi yhteinen swap-osio.

        Viimeisenä asennettava käyttis kysyy tietysti myös asennetaanko grub. Sitähän ei ole pakko siinä vaiheessa asentaa uudelleen, mutta silloin ei tule uusin käyttis grubin valikkoon. Sen saa grubiin boottaamalla ensin asennettuun, ja ajamalla päätteessä "sudo update-grub".

        HDD-levyllä (muistaakseni 250 GB) on Ubuntu Mate 16.04, jonka ajan yli, otan vain ensin kotikansion ja kirjainmerkit talteen.

        Tuosta itselleni ensimmäisestä Linux-asennuksesta on niin pitkä aika, että siihen liittyvät asiat ovat kovin harmaassa ja ontuvassa muistissa ... BIOS-asetukset, MBR, FAT32? UEFI vs. Legacy jne. eli miten ne vaikuttavat asennukseen tuolle koneelle.

        Mutta ajatuksena aloittaa Mintin asennuksella, niin muistaakseni sen asennusvaiheessa tulee vastaan levyn osioinnin mahdollisuus, joskin juuri hiljattain luin artikkelin että toisena asennettava jakelu jo oletuksellisesti jakaa levyn 50/50 ellei itse tee siihen muutoksia.

        Jos antaa toisena asennettavan jakelun tehdä GRUBin, niin eikö se asennu olemassa olevan päälle / tilalle ja silloin viimeksi asennettu tulee starttiin näkyviin, eli ei kahta GRUBia?

        Tein Rufuksella asennustikut ja valitsin vetovalikosta MBR, toivotavasti oikea vaihtoehto tuolle raudalle.

        Rufuksesta puuttui joitakin filuja ja se kysyi niiden lataamista netistä, en tiedä mistä se ne haki (tietoturva mielessäni), muutoin ei olisi saanut tomivaa live-tikkua.

        Filut: Idlinux.sys ja Idlinux.bss


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        HDD-levyllä (muistaakseni 250 GB) on Ubuntu Mate 16.04, jonka ajan yli, otan vain ensin kotikansion ja kirjainmerkit talteen.

        Tuosta itselleni ensimmäisestä Linux-asennuksesta on niin pitkä aika, että siihen liittyvät asiat ovat kovin harmaassa ja ontuvassa muistissa ... BIOS-asetukset, MBR, FAT32? UEFI vs. Legacy jne. eli miten ne vaikuttavat asennukseen tuolle koneelle.

        Mutta ajatuksena aloittaa Mintin asennuksella, niin muistaakseni sen asennusvaiheessa tulee vastaan levyn osioinnin mahdollisuus, joskin juuri hiljattain luin artikkelin että toisena asennettava jakelu jo oletuksellisesti jakaa levyn 50/50 ellei itse tee siihen muutoksia.

        Jos antaa toisena asennettavan jakelun tehdä GRUBin, niin eikö se asennu olemassa olevan päälle / tilalle ja silloin viimeksi asennettu tulee starttiin näkyviin, eli ei kahta GRUBia?

        Tein Rufuksella asennustikut ja valitsin vetovalikosta MBR, toivotavasti oikea vaihtoehto tuolle raudalle.

        Rufuksesta puuttui joitakin filuja ja se kysyi niiden lataamista netistä, en tiedä mistä se ne haki (tietoturva mielessäni), muutoin ei olisi saanut tomivaa live-tikkua.

        Filut: Idlinux.sys ja Idlinux.bss

        Lisäys. Unohtui tuo swap-juttu. Koneessa on tällä hetkellä 4GB muistia, jonka saa halutessaan lisättyä muistaakseni max 2x4 GB, eli pitäiskö swapin olla suunnilleen tuon max muistin määrä, en muista kaavaa.

        Jotkut sanoo, ettei tuo muistia hitaampi swap nykyisin olisi niin tärkeä ja voivan joissakin tapauksissa / tilanteissa jopa hidastella ja tahmata systeemiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäys. Unohtui tuo swap-juttu. Koneessa on tällä hetkellä 4GB muistia, jonka saa halutessaan lisättyä muistaakseni max 2x4 GB, eli pitäiskö swapin olla suunnilleen tuon max muistin määrä, en muista kaavaa.

        Jotkut sanoo, ettei tuo muistia hitaampi swap nykyisin olisi niin tärkeä ja voivan joissakin tapauksissa / tilanteissa jopa hidastella ja tahmata systeemiä.

        Jos sulla on riittävästi muistia, esim. 8 Gigaa niin et tarvitse swappia, ainakaan SSD-levylle sitä swappia ei kannata laittaa. Jopa 4 Gigaa on normaalioloissa riittävä ilman swappiakin, nimimerkillä kokemusta on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäys. Unohtui tuo swap-juttu. Koneessa on tällä hetkellä 4GB muistia, jonka saa halutessaan lisättyä muistaakseni max 2x4 GB, eli pitäiskö swapin olla suunnilleen tuon max muistin määrä, en muista kaavaa.

        Jotkut sanoo, ettei tuo muistia hitaampi swap nykyisin olisi niin tärkeä ja voivan joissakin tapauksissa / tilanteissa jopa hidastella ja tahmata systeemiä.

        Ei sillä swapin koolla ole merkitystä millilleen. Minulla on itsellä 4 gigan swappi SSD:llä, ja lisäksi 12 gigan swappi pyörivällä kiekolla. Minä laittaisin tuohon sinun asennukseen 4 gigan swap-partition.

        Itse en ole UEFI-asennusta viitsinyt koskaan tehdä Linuxille kuin pelkästään joskus kokeillut Virtualboxissa.

        Voit mennä helpomman kaavan mukaan ja antaa "asennusvelhon" suorittaa levyn osioinnin. Eka asennushan käyttää koko levyä ja grub asennetaan siinä vaiheessa. Toista asentaessa valitset sitten rinnalle asennuksen. Voit antaa grubin asentua siinäkin, niin on ainakin molemmat käyttikset näkyvillä heti seuraavassa bootissa. Oletuksena taitaa tosin viimeiseksi asennettu jäädä oletukseksi, mutta sen voi muuttaa jälkikäteenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos sulla on riittävästi muistia, esim. 8 Gigaa niin et tarvitse swappia, ainakaan SSD-levylle sitä swappia ei kannata laittaa. Jopa 4 Gigaa on normaalioloissa riittävä ilman swappiakin, nimimerkillä kokemusta on.

        Tuo swap vähän jakaa mielipiteitä samaakin lähtökohtaa / rautaa koskien .... olen vähän kahden vaiheilla, kun ajatus ollut myöhemmin laittaa tuohon koneeseen 2 x 8 GB.

        Nyt en muista enkä jaksa avata konetta, onko siinä 1 x 4 GB vai ikävästi 2 x 2GB, mutta melko usein Lenovo on laittanut puolet maksimista yhdellä kammalla, niin saa sitten kätevästi lisättyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo swap vähän jakaa mielipiteitä samaakin lähtökohtaa / rautaa koskien .... olen vähän kahden vaiheilla, kun ajatus ollut myöhemmin laittaa tuohon koneeseen 2 x 8 GB.

        Nyt en muista enkä jaksa avata konetta, onko siinä 1 x 4 GB vai ikävästi 2 x 2GB, mutta melko usein Lenovo on laittanut puolet maksimista yhdellä kammalla, niin saa sitten kätevästi lisättyä.

        Piti kirjoittaa, laittaa 2 x 4 GB _ ei 2 x 8 GB, kukka lie oli näppikselläni ;-)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos sulla on riittävästi muistia, esim. 8 Gigaa niin et tarvitse swappia, ainakaan SSD-levylle sitä swappia ei kannata laittaa. Jopa 4 Gigaa on normaalioloissa riittävä ilman swappiakin, nimimerkillä kokemusta on.

        Minulla on 12 gigaa keskusmuistia ja pakko pitää swappia, koska koneen käyttötapa on muistille hupaisa. Aikaisemmin oli pelkästään 12 gigan swappipartitio pyörivällä levyllä ja oli todella hidasta. Tuossa muutama päivä sitten uhrasin 4 gigaa ssd:ltä swappitiedostolle, ja nyt ei swappailua juurikaan edes huomaa.

        Esim. tässä virtuaalikoneessa, josta kirjoittelen, on 3 gigan keskusmuisti, ja 2 gigan swappi ssd:llä myös. Keskusmuistia näyttää olevan virtukoneessa käytössä 2222 megaa ja swappia 220 megaa. Isäntäkoneen muistista on käytössä 6703 megaa, ja swappia ei tällä hetkellä lainkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sillä swapin koolla ole merkitystä millilleen. Minulla on itsellä 4 gigan swappi SSD:llä, ja lisäksi 12 gigan swappi pyörivällä kiekolla. Minä laittaisin tuohon sinun asennukseen 4 gigan swap-partition.

        Itse en ole UEFI-asennusta viitsinyt koskaan tehdä Linuxille kuin pelkästään joskus kokeillut Virtualboxissa.

        Voit mennä helpomman kaavan mukaan ja antaa "asennusvelhon" suorittaa levyn osioinnin. Eka asennushan käyttää koko levyä ja grub asennetaan siinä vaiheessa. Toista asentaessa valitset sitten rinnalle asennuksen. Voit antaa grubin asentua siinäkin, niin on ainakin molemmat käyttikset näkyvillä heti seuraavassa bootissa. Oletuksena taitaa tosin viimeiseksi asennettu jäädä oletukseksi, mutta sen voi muuttaa jälkikäteenkin.

        Usein saa lukea, että SSD:lle ei kannattaisi / tulisi swapia lainkaan luoda levyn tekniikasta johtuen.

        Mutta miten tuo ensimmäisenä asennettavan jakelun levyn alustus kun en muista.

        Kysyykö se jossakin vaiheessa UEFi vs. Legacy vai pitääkö se _ennen asenusta_ BIOSissa valita? En edes tiedä / muista onko tuossa mun vanhassa raudassa edes vaihtoehtoja.

        En linkkaa kun joskus s24 sisäiset linkit saavat robon poistamaan koko viestin, eli lainaus erään henkilön kommentista vanhassa ketjussa:

        "Uefi ongelmallinen koska se vaatii oman osion kiintoevylle ja altistaa bootin näin saastumiselle. Hieno mainos sana Secure boot onkin ihan anti secure boot."

        Jos toisena asennettavannataa luodä GRUBin, niin tuleeko niitä sitten kaksi?

        Alla olevaa hieman tavailin, mutta siinä ei GRUBista mainittu lainkaan.

        "How to dual boot Ubuntu and Linux Mint | Tutorial"

        - https://markontech.com/linux/dual-boot-ubuntu-and-linux-mint/

        Niin, ja olikos se MBR oikea valinta Rufksessa kun tein asennustikkua?

        PS. Entä "henkilötiedot" kun tuon tuton kuvaamana lopuvaiheessa pytää antamaan oman nimenä ja sitten antamaan koneelle nimen.

        En koskaan ole laittanut tuollaisiin kohtiin omaa nimeäni, enkä muista mitä naputtelin Mateen aikoinaan.

        Voiko rinnakkaisissa jakeluissa olla samat tiedot tuossa kohdassa, vai pitäisikö ne edes hieman nimetä eri tavoin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Usein saa lukea, että SSD:lle ei kannattaisi / tulisi swapia lainkaan luoda levyn tekniikasta johtuen.

        Mutta miten tuo ensimmäisenä asennettavan jakelun levyn alustus kun en muista.

        Kysyykö se jossakin vaiheessa UEFi vs. Legacy vai pitääkö se _ennen asenusta_ BIOSissa valita? En edes tiedä / muista onko tuossa mun vanhassa raudassa edes vaihtoehtoja.

        En linkkaa kun joskus s24 sisäiset linkit saavat robon poistamaan koko viestin, eli lainaus erään henkilön kommentista vanhassa ketjussa:

        "Uefi ongelmallinen koska se vaatii oman osion kiintoevylle ja altistaa bootin näin saastumiselle. Hieno mainos sana Secure boot onkin ihan anti secure boot."

        Jos toisena asennettavannataa luodä GRUBin, niin tuleeko niitä sitten kaksi?

        Alla olevaa hieman tavailin, mutta siinä ei GRUBista mainittu lainkaan.

        "How to dual boot Ubuntu and Linux Mint | Tutorial"

        - https://markontech.com/linux/dual-boot-ubuntu-and-linux-mint/

        Niin, ja olikos se MBR oikea valinta Rufksessa kun tein asennustikkua?

        PS. Entä "henkilötiedot" kun tuon tuton kuvaamana lopuvaiheessa pytää antamaan oman nimenä ja sitten antamaan koneelle nimen.

        En koskaan ole laittanut tuollaisiin kohtiin omaa nimeäni, enkä muista mitä naputtelin Mateen aikoinaan.

        Voiko rinnakkaisissa jakeluissa olla samat tiedot tuossa kohdassa, vai pitäisikö ne edes hieman nimetä eri tavoin?

        Käyttöä varten se SSD-levykin on hommattu. Minäkin sitä hetken aikaa pihistelin, mutta kun kerran 256 gigan levyssä on vielä vuoden tai kahden käytön jälkeen tyhjää 160 gigaa, niin antaa palaa. Minulla ei ole levyn käyttö muutenkaan mitään säästeliästä. Koneessa on tällä hetkellä 6 levyä kiinni. Ja nyt palvelinklusteritestailun myötä alkoi swapille tulla kysyntää.

        Biosista valitaan käytetäänkö UEFIa vai ei.

        Käynnistyslataaja eli GRUB on levykohtainen.

        Käyttäjätunnukset ja nimet voi olla mitä sattuu. Itse en tosin ääkkösiä niissä käytä. Rinnakkaisasennus ei välttämättä vaikuta nimeämiseen, koska eri käyttikset eivät voi olla yhtä aikaa käynnissä. Ellei merkitystä ole millä nimellä kone lähiverkossa näkyy, tosin nimen voi muuttaa jälkikäteenkin. Käytännössä koneen nimi on /etc/hostname tiedostossa.

        Minulla on kaikki levyt MBR:nä, joten eiköhän se toimi, kun levy ei ole yli 2 teranen, ja osioita ei tule neljää enempää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Usein saa lukea, että SSD:lle ei kannattaisi / tulisi swapia lainkaan luoda levyn tekniikasta johtuen.

        Mutta miten tuo ensimmäisenä asennettavan jakelun levyn alustus kun en muista.

        Kysyykö se jossakin vaiheessa UEFi vs. Legacy vai pitääkö se _ennen asenusta_ BIOSissa valita? En edes tiedä / muista onko tuossa mun vanhassa raudassa edes vaihtoehtoja.

        En linkkaa kun joskus s24 sisäiset linkit saavat robon poistamaan koko viestin, eli lainaus erään henkilön kommentista vanhassa ketjussa:

        "Uefi ongelmallinen koska se vaatii oman osion kiintoevylle ja altistaa bootin näin saastumiselle. Hieno mainos sana Secure boot onkin ihan anti secure boot."

        Jos toisena asennettavannataa luodä GRUBin, niin tuleeko niitä sitten kaksi?

        Alla olevaa hieman tavailin, mutta siinä ei GRUBista mainittu lainkaan.

        "How to dual boot Ubuntu and Linux Mint | Tutorial"

        - https://markontech.com/linux/dual-boot-ubuntu-and-linux-mint/

        Niin, ja olikos se MBR oikea valinta Rufksessa kun tein asennustikkua?

        PS. Entä "henkilötiedot" kun tuon tuton kuvaamana lopuvaiheessa pytää antamaan oman nimenä ja sitten antamaan koneelle nimen.

        En koskaan ole laittanut tuollaisiin kohtiin omaa nimeäni, enkä muista mitä naputtelin Mateen aikoinaan.

        Voiko rinnakkaisissa jakeluissa olla samat tiedot tuossa kohdassa, vai pitäisikö ne edes hieman nimetä eri tavoin?

        "Usein saa lukea, että SSD:lle ei kannattaisi / tulisi swapia lainkaan luoda levyn tekniikasta johtuen."

        Näin juuri, itsekään en laittanut swappia lainkaan koska SSD-levy ja sellaset kuluu äkkiä loppuun jos varsinkin paljon swappaa, toisaalta jos RAM-muistia on tarpeeksi, ei swappia edes tarvitse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Usein saa lukea, että SSD:lle ei kannattaisi / tulisi swapia lainkaan luoda levyn tekniikasta johtuen.

        Mutta miten tuo ensimmäisenä asennettavan jakelun levyn alustus kun en muista.

        Kysyykö se jossakin vaiheessa UEFi vs. Legacy vai pitääkö se _ennen asenusta_ BIOSissa valita? En edes tiedä / muista onko tuossa mun vanhassa raudassa edes vaihtoehtoja.

        En linkkaa kun joskus s24 sisäiset linkit saavat robon poistamaan koko viestin, eli lainaus erään henkilön kommentista vanhassa ketjussa:

        "Uefi ongelmallinen koska se vaatii oman osion kiintoevylle ja altistaa bootin näin saastumiselle. Hieno mainos sana Secure boot onkin ihan anti secure boot."

        Jos toisena asennettavannataa luodä GRUBin, niin tuleeko niitä sitten kaksi?

        Alla olevaa hieman tavailin, mutta siinä ei GRUBista mainittu lainkaan.

        "How to dual boot Ubuntu and Linux Mint | Tutorial"

        - https://markontech.com/linux/dual-boot-ubuntu-and-linux-mint/

        Niin, ja olikos se MBR oikea valinta Rufksessa kun tein asennustikkua?

        PS. Entä "henkilötiedot" kun tuon tuton kuvaamana lopuvaiheessa pytää antamaan oman nimenä ja sitten antamaan koneelle nimen.

        En koskaan ole laittanut tuollaisiin kohtiin omaa nimeäni, enkä muista mitä naputtelin Mateen aikoinaan.

        Voiko rinnakkaisissa jakeluissa olla samat tiedot tuossa kohdassa, vai pitäisikö ne edes hieman nimetä eri tavoin?

        "PS. Entä "henkilötiedot" kun tuon tuton kuvaamana lopuvaiheessa pytää antamaan oman nimenä ja sitten antamaan koneelle nimen."

        Minä olen antanut nimeksi ihan vaan KOTI, enkä mitään muuta. Koneen nimeksi tulee jotain vaikka kotiXXXX jossa nuo x:sät on pelkkiä numeroita. Tällä kone siis tunnistetaan lähiverkossa jos sellanen on kotiverkkona ja useita koneita ja jakaa tiedostoja lähiverkossa omien koneiden kesken. Eli ei kannata stressata noiden kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käyttöä varten se SSD-levykin on hommattu. Minäkin sitä hetken aikaa pihistelin, mutta kun kerran 256 gigan levyssä on vielä vuoden tai kahden käytön jälkeen tyhjää 160 gigaa, niin antaa palaa. Minulla ei ole levyn käyttö muutenkaan mitään säästeliästä. Koneessa on tällä hetkellä 6 levyä kiinni. Ja nyt palvelinklusteritestailun myötä alkoi swapille tulla kysyntää.

        Biosista valitaan käytetäänkö UEFIa vai ei.

        Käynnistyslataaja eli GRUB on levykohtainen.

        Käyttäjätunnukset ja nimet voi olla mitä sattuu. Itse en tosin ääkkösiä niissä käytä. Rinnakkaisasennus ei välttämättä vaikuta nimeämiseen, koska eri käyttikset eivät voi olla yhtä aikaa käynnissä. Ellei merkitystä ole millä nimellä kone lähiverkossa näkyy, tosin nimen voi muuttaa jälkikäteenkin. Käytännössä koneen nimi on /etc/hostname tiedostossa.

        Minulla on kaikki levyt MBR:nä, joten eiköhän se toimi, kun levy ei ole yli 2 teranen, ja osioita ei tule neljää enempää.

        "Käyttöä varten se SSD-levykin on hommattu. Minäkin sitä hetken aikaa pihistelin, mutta kun kerran 256 gigan levyssä on vielä vuoden tai kahden käytön jälkeen tyhjää 160 gigaa, niin antaa palaa. Minulla ei ole levyn käyttö muutenkaan mitään säästeliästä. Koneessa on tällä hetkellä 6 levyä kiinni. Ja nyt palvelinklusteritestailun myötä alkoi swapille tulla kysyntää."

        Niin on mutta swappi kuluttaa SSD:n ennenaikojaan loppuun, SSD toki kestää jonkun verran kirjoituksia mutta liika on liikaa ja swapilla SSD voi olla entinen ja joudut hankkimaan uuden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Käyttöä varten se SSD-levykin on hommattu. Minäkin sitä hetken aikaa pihistelin, mutta kun kerran 256 gigan levyssä on vielä vuoden tai kahden käytön jälkeen tyhjää 160 gigaa, niin antaa palaa. Minulla ei ole levyn käyttö muutenkaan mitään säästeliästä. Koneessa on tällä hetkellä 6 levyä kiinni. Ja nyt palvelinklusteritestailun myötä alkoi swapille tulla kysyntää."

        Niin on mutta swappi kuluttaa SSD:n ennenaikojaan loppuun, SSD toki kestää jonkun verran kirjoituksia mutta liika on liikaa ja swapilla SSD voi olla entinen ja joudut hankkimaan uuden.

        Mielummin käytän kuitenkin SSD:tä kuin tahmaista konetta. SSD-levy ei "risahda" kerralla, vaan siellä on varamuistia jäljellä, jota otetaan käyttöön ajan myötä. Mutta jokainen käyttää toki rautaansa kuinka haluaa.

        Toistaiseksi levynhallinnan tuomio on: Levy on kunnossa (36° C / 97° F)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käyttöä varten se SSD-levykin on hommattu. Minäkin sitä hetken aikaa pihistelin, mutta kun kerran 256 gigan levyssä on vielä vuoden tai kahden käytön jälkeen tyhjää 160 gigaa, niin antaa palaa. Minulla ei ole levyn käyttö muutenkaan mitään säästeliästä. Koneessa on tällä hetkellä 6 levyä kiinni. Ja nyt palvelinklusteritestailun myötä alkoi swapille tulla kysyntää.

        Biosista valitaan käytetäänkö UEFIa vai ei.

        Käynnistyslataaja eli GRUB on levykohtainen.

        Käyttäjätunnukset ja nimet voi olla mitä sattuu. Itse en tosin ääkkösiä niissä käytä. Rinnakkaisasennus ei välttämättä vaikuta nimeämiseen, koska eri käyttikset eivät voi olla yhtä aikaa käynnissä. Ellei merkitystä ole millä nimellä kone lähiverkossa näkyy, tosin nimen voi muuttaa jälkikäteenkin. Käytännössä koneen nimi on /etc/hostname tiedostossa.

        Minulla on kaikki levyt MBR:nä, joten eiköhän se toimi, kun levy ei ole yli 2 teranen, ja osioita ei tule neljää enempää.

        Ainoa haitta on se jos SSD-levy vahingoittuu swappailun vuoksi, mutta kuten mainitsit, niin on monia erilaisia tilanteita ja käyttötarpeita, eli tilanteen mukaan.

        Minulle on vaan harmaata muistialuetta se mikä olisi se "oikea" valinta UEFI vs. Legacy, kun en lainkaan muista miten sen tein tuohon rautaan kaun sitten. Valinta varmaankin tulee tehdä yhtenä ensihommana ennen evarsinaista jakelun asennusta.

        Eli annan toisen asennettavan asentaa GRUBinsa oletuksilla "jos haluaa" kuten ilmeisesti haluaa ellei sen asentumistä estä.

        Käyttäjätunnuksien suhteen ensimmäinen asia joka itsellä on mielessä, on yksityisyys ja tietoturva, eli mitä vähempi verkkoon päin jotakin "ID-tunnistettavaa" riskeeraa näkyä, niin sen parempi. Kotiverkkoa eri koneineen ja yhteisine printterieneen ymv. ei ole, eli sen suhteen voisin laittaa nimeksi vaikka "xxtt7ö" ymv.

        Ok, hyvä tuon MBR:n suhteen, asia reilassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Käyttöä varten se SSD-levykin on hommattu. Minäkin sitä hetken aikaa pihistelin, mutta kun kerran 256 gigan levyssä on vielä vuoden tai kahden käytön jälkeen tyhjää 160 gigaa, niin antaa palaa. Minulla ei ole levyn käyttö muutenkaan mitään säästeliästä. Koneessa on tällä hetkellä 6 levyä kiinni. Ja nyt palvelinklusteritestailun myötä alkoi swapille tulla kysyntää."

        Niin on mutta swappi kuluttaa SSD:n ennenaikojaan loppuun, SSD toki kestää jonkun verran kirjoituksia mutta liika on liikaa ja swapilla SSD voi olla entinen ja joudut hankkimaan uuden.

        Swapille kirjoitetaan niin harvoin että ei sillä levy kulu tietenkään jos ei käytetäkään. Swapin olemassa olo ei siellä levyllä haittaa. Ubuntu ei swappia taida käyttävänkään vaan ilmeisesti swap-fileä. Se tehdään käynnistyksessä aina uudestaan eri kohtaan levyä joten ylimääräistä kulumista ei tule silloinkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainoa haitta on se jos SSD-levy vahingoittuu swappailun vuoksi, mutta kuten mainitsit, niin on monia erilaisia tilanteita ja käyttötarpeita, eli tilanteen mukaan.

        Minulle on vaan harmaata muistialuetta se mikä olisi se "oikea" valinta UEFI vs. Legacy, kun en lainkaan muista miten sen tein tuohon rautaan kaun sitten. Valinta varmaankin tulee tehdä yhtenä ensihommana ennen evarsinaista jakelun asennusta.

        Eli annan toisen asennettavan asentaa GRUBinsa oletuksilla "jos haluaa" kuten ilmeisesti haluaa ellei sen asentumistä estä.

        Käyttäjätunnuksien suhteen ensimmäinen asia joka itsellä on mielessä, on yksityisyys ja tietoturva, eli mitä vähempi verkkoon päin jotakin "ID-tunnistettavaa" riskeeraa näkyä, niin sen parempi. Kotiverkkoa eri koneineen ja yhteisine printterieneen ymv. ei ole, eli sen suhteen voisin laittaa nimeksi vaikka "xxtt7ö" ymv.

        Ok, hyvä tuon MBR:n suhteen, asia reilassa.

        Eipä se swappailu ole sen kummempaa kirjoittamista kuin muukaan tallentaminen. SSD:ssä ei edes tapahdu edes varsinaista mekaanista kulumista. Pyörivän levyn swappi on pitänyt välillä melkoista jyryytystä, jos on ollut samalla levyllä kuin käyttöjärjestelmä.

        En keksi miksi pelkässä Linux-asennuksessa kannattaisi käyttää UEFI:ia. Minä en käyttäisi. Tai ainakin olen tullut toimeen ihan hyvin ilman UEFI:ia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä se swappailu ole sen kummempaa kirjoittamista kuin muukaan tallentaminen. SSD:ssä ei edes tapahdu edes varsinaista mekaanista kulumista. Pyörivän levyn swappi on pitänyt välillä melkoista jyryytystä, jos on ollut samalla levyllä kuin käyttöjärjestelmä.

        En keksi miksi pelkässä Linux-asennuksessa kannattaisi käyttää UEFI:ia. Minä en käyttäisi. Tai ainakin olen tullut toimeen ihan hyvin ilman UEFI:ia.

        "Pyörivän levyn swappi on pitänyt välillä melkoista jyryytystä, jos on ollut samalla levyllä kuin käyttöjärjestelmä."

        Missä muualla se voi olla? Mutta jätän tuosta asennusesta swapin kokonaan pois.

        "En keksi miksi pelkässä Linux-asennuksessa kannattaisi käyttää UEFI:ia. Minä en käyttäisi. Tai ainakin olen tullut toimeen ihan hyvin ilman UEFI:ia."

        Niin, en edes muista miten tuon asian tein tuossa ensiasennuksessani kauna sitten ja siksipä siitä täällä kyselin, että mitä ja miten ja missä vaiheessa.

        BIOSissa oli muistaakseni vielä jokin muua asetus joka piti tarkistaa / muuttaa, olisiko e ollut "fast-jotakin" tai jotakin hieman tuohon suuntaan, joka piti olla oikeassa moodissa jotta homma pelaisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Pyörivän levyn swappi on pitänyt välillä melkoista jyryytystä, jos on ollut samalla levyllä kuin käyttöjärjestelmä."

        Missä muualla se voi olla? Mutta jätän tuosta asennusesta swapin kokonaan pois.

        "En keksi miksi pelkässä Linux-asennuksessa kannattaisi käyttää UEFI:ia. Minä en käyttäisi. Tai ainakin olen tullut toimeen ihan hyvin ilman UEFI:ia."

        Niin, en edes muista miten tuon asian tein tuossa ensiasennuksessani kauna sitten ja siksipä siitä täällä kyselin, että mitä ja miten ja missä vaiheessa.

        BIOSissa oli muistaakseni vielä jokin muua asetus joka piti tarkistaa / muuttaa, olisiko e ollut "fast-jotakin" tai jotakin hieman tuohon suuntaan, joka piti olla oikeassa moodissa jotta homma pelaisi.

        Yhden levyn koneessa swapin on melkein pakko olla sillä ainoalla levyllä. Olen kyllä kokeillut USB3-tikkuakin pitää swappina, mutta se vasta hidas onkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Pyörivän levyn swappi on pitänyt välillä melkoista jyryytystä, jos on ollut samalla levyllä kuin käyttöjärjestelmä."

        Missä muualla se voi olla? Mutta jätän tuosta asennusesta swapin kokonaan pois.

        "En keksi miksi pelkässä Linux-asennuksessa kannattaisi käyttää UEFI:ia. Minä en käyttäisi. Tai ainakin olen tullut toimeen ihan hyvin ilman UEFI:ia."

        Niin, en edes muista miten tuon asian tein tuossa ensiasennuksessani kauna sitten ja siksipä siitä täällä kyselin, että mitä ja miten ja missä vaiheessa.

        BIOSissa oli muistaakseni vielä jokin muua asetus joka piti tarkistaa / muuttaa, olisiko e ollut "fast-jotakin" tai jotakin hieman tuohon suuntaan, joka piti olla oikeassa moodissa jotta homma pelaisi.

        Ja swapin voi ottaa jälkikäteen käyttöön myös tiedostona, niin ei tarvitse asennusvaiheessa varata sille omaa osiota.


    • Anonyymi

      Entä toimiiko MTV, joka valitettavasti vaatii kirjautumisen. Näkyykö se myös muissa EU-maissa vai tuleeko IP:n olla Suomessa?

      • Anonyymi

        Maikkarin sivustolta löytyy :
        "MTV3 KATSOMO ULKOMAILLA 2020 – VPN AVAA KAIKKI OHJELMAT"
        senkun katsot miten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maikkarin sivustolta löytyy :
        "MTV3 KATSOMO ULKOMAILLA 2020 – VPN AVAA KAIKKI OHJELMAT"
        senkun katsot miten.

        Tulisi vain löytää mahdollismman luotettava VPN-softa, sillä suurin osa niistä on haitakkeita ja valitettavasti merkittävä osa myös maksullisista.

        Sitten MTV:n kirjautumiseen tarvitaan e-mail, mutta ei kait sillä ole merkitystä jos se ei ole kotimainen, sillä ihmisillä on mailiosoitteita mistä päin vain otettuna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maikkarin sivustolta löytyy :
        "MTV3 KATSOMO ULKOMAILLA 2020 – VPN AVAA KAIKKI OHJELMAT"
        senkun katsot miten.

        Se ei vissiin ole MTV3 sivustolla. JOssa on mm "Huomaathan, että Windows Vistalla,XP:lla tai Windows 7:lla mtv-palvelu (ent. MTV Katsomo) ei valitettavasti enää toimi."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se ei vissiin ole MTV3 sivustolla. JOssa on mm "Huomaathan, että Windows Vistalla,XP:lla tai Windows 7:lla mtv-palvelu (ent. MTV Katsomo) ei valitettavasti enää toimi."

        W7 yhdellä "peruskäyttökoneella" jolla en kuitenkaan mene pankki - ymv. asioita hoitamaan.

        Eli tuota MTV:tä pitäisi kokeilla jollakin Linux-jakelulla, toimineeko?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        W7 yhdellä "peruskäyttökoneella" jolla en kuitenkaan mene pankki - ymv. asioita hoitamaan.

        Eli tuota MTV:tä pitäisi kokeilla jollakin Linux-jakelulla, toimineeko?

        Maikkari nyt on sellanen konkurssikypsä roskafirma ettei sen sivustot taida toimia kunnolla millään käyttiksellä. Muistaakseni aikoinaan ne sen sivut vaati jopa silverlightia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se ei vissiin ole MTV3 sivustolla. JOssa on mm "Huomaathan, että Windows Vistalla,XP:lla tai Windows 7:lla mtv-palvelu (ent. MTV Katsomo) ei valitettavasti enää toimi."

        Mikä ei ole maikkarin sivustolla????
        Miksi minun pitåisi huomata kaikki laitteet millä maikkari ei toimi??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        W7 yhdellä "peruskäyttökoneella" jolla en kuitenkaan mene pankki - ymv. asioita hoitamaan.

        Eli tuota MTV:tä pitäisi kokeilla jollakin Linux-jakelulla, toimineeko?

        Löytyy noita W7:n VPN ohjeita netistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Löytyy noita W7:n VPN ohjeita netistä.

        Kuten jo edellä mainitsin, niin useimmat VPN-softat, maksullisetkin ovat enempi tai vähempi tai hyvinkin paljon haitakkeita.

        Alla kiinnostvaa infoa taulukoineen ... yksi Svedun softa nousee itselleni ykköseksi:

        - https://thebestvpn.com/118-vpns-logging-policy/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten jo edellä mainitsin, niin useimmat VPN-softat, maksullisetkin ovat enempi tai vähempi tai hyvinkin paljon haitakkeita.

        Alla kiinnostvaa infoa taulukoineen ... yksi Svedun softa nousee itselleni ykköseksi:

        - https://thebestvpn.com/118-vpns-logging-policy/

        Onko myös F-securen maksulliset VPN-softat haitakkeita?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko myös F-securen maksulliset VPN-softat haitakkeita?

        Tuosta artikkelin taulukon tiedositahan se käy selvästi esille, eli jäi omalta ostolistaltani ehdotomasti pois, vaikka oli harkinnassa.

        Ruotasainen Mullvad on kiinnostava ja toimii myös Linux-jakeluisa ... taitaa olla viisi eemeliä / kk kolmelle koneelle ja sen voi maksaa vaikka Paypalilla tai jopa Bitcoineissa nimettömästi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maikkari nyt on sellanen konkurssikypsä roskafirma ettei sen sivustot taida toimia kunnolla millään käyttiksellä. Muistaakseni aikoinaan ne sen sivut vaati jopa silverlightia.

        Eikö enää vaadi?


    • Anonyymi

      kyllä mulla toimii moitteitta

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1595
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1234
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1157
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1076
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      2
      1062
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1029
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      950
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      922
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      816
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      9
      731
    Aihe