Voiko hormonihoitoja saada ilman transpolia?

Anonyymi

Oon kohta 17-vuotias muunsukupuolinen afab ja tiedän haluavani hormonihoitoja ja masektomian mahdollisimman pian. En kuitenkaan haluaisi saada näitä transpolin kautta koska se vaikuttaa suhteellisen paskalta, ainakin muiden transihmisten mukaan. Maksan ne itse ihan mielelläni kunhan ei vaan tarvis mennä sinne. Saako näitä muita kautta ja kuinka vaikeaa se on? En ole löytänyt infoa tästä oikeastaan mistään. Kiitos.

30

3203

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Muut transihmiset? Kyllä me muut transihmiset ihan arvostetaan, että on olemassa transpoli, jonka kautta saamme elintärkeät hoidot ja vielä ilmaiseksi toisin kuin monissa muissa maissa.

      • Anonyymi

        En mä sitä sulta tai keltään muulta kielläkkään. Ei vaan ole mulle välttämättä se ykkösvaihtoehto. Oon vaan kuullut lähinnä huonoja kokemuksia, siinä kaikki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En mä sitä sulta tai keltään muulta kielläkkään. Ei vaan ole mulle välttämättä se ykkösvaihtoehto. Oon vaan kuullut lähinnä huonoja kokemuksia, siinä kaikki.

        Hyvistä kokemuksista ei yleensä puhuta, koska se on oletusarvo.

        Transpoli on tarkoitettu kypsille, yhteistyökykyisille ja -haluisille, psyykkisesti terveille henkilöille. Muut joutuvat turvautumaan laittomiin hormoneihin ja ulkomailla taitaa saada mastektomian, jos rahaa löytyy. Muunsukupuoliselle ei kai ole väliä mitä henkkareissa lukee, joten sekin on kai ok.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvistä kokemuksista ei yleensä puhuta, koska se on oletusarvo.

        Transpoli on tarkoitettu kypsille, yhteistyökykyisille ja -haluisille, psyykkisesti terveille henkilöille. Muut joutuvat turvautumaan laittomiin hormoneihin ja ulkomailla taitaa saada mastektomian, jos rahaa löytyy. Muunsukupuoliselle ei kai ole väliä mitä henkkareissa lukee, joten sekin on kai ok.

        Mun mielestä koko homma on aika surullinen, varsinkin kun muita vaihtoehtoja ei ole tarjolla. Monen hoidot on lykkääntyneet jonkun teini-iän lyhyen masennusjakson takia. Joillain ei ole varaa yksinkertaisesti odottaa vuositolkulla ehkä saavansa joskus hoitoja. Vaikka transpolilla on varmasti omat hyvät puolensa ja on hienoa että saa ilmaiseksi, ei se meinaa etteikö sen toimia saisi kritisoida ollenkaan. Plus ei-binääri diagnoosilla on huomattavasti vaikeampi saada suurimpaa osaa hoidoista, eikä juridisen sukupuolen vaihto onnistu myöskään.
        Turhauttaa vaan yksinkertasesti. Haluaisin elää omana itsenäni ilman tollasta saatanan sähläystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mun mielestä koko homma on aika surullinen, varsinkin kun muita vaihtoehtoja ei ole tarjolla. Monen hoidot on lykkääntyneet jonkun teini-iän lyhyen masennusjakson takia. Joillain ei ole varaa yksinkertaisesti odottaa vuositolkulla ehkä saavansa joskus hoitoja. Vaikka transpolilla on varmasti omat hyvät puolensa ja on hienoa että saa ilmaiseksi, ei se meinaa etteikö sen toimia saisi kritisoida ollenkaan. Plus ei-binääri diagnoosilla on huomattavasti vaikeampi saada suurimpaa osaa hoidoista, eikä juridisen sukupuolen vaihto onnistu myöskään.
        Turhauttaa vaan yksinkertasesti. Haluaisin elää omana itsenäni ilman tollasta saatanan sähläystä.

        Kukapa ei haluaisi, mutta parempi tuo on kuin lähteä hankkimaan laittomia hormoneita, joiden saaminen on aina epävarmaa. Muunsukupuoliset saavat kyllä diagnoosin ja hormonit ym, jos käyttäytyvät asiallisesti ja ovat psyykkisesti terveitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kukapa ei haluaisi, mutta parempi tuo on kuin lähteä hankkimaan laittomia hormoneita, joiden saaminen on aina epävarmaa. Muunsukupuoliset saavat kyllä diagnoosin ja hormonit ym, jos käyttäytyvät asiallisesti ja ovat psyykkisesti terveitä.

        No sitä tässä kysyinkin koska en tiennyt eikä mistään saa kunnollista tietoa. Kieltämättä pelottaa etten saa sitä hoitoa mitä tarviin. Varsinkin kun on kärsiny ihan diagnosoidusta keskivaikeasta masennuksesta neljä vuotta. Ihan kun olisin vähemmän muunsukupuolinen jonkun liittymättömän sairauden takia, varsinkin kun tiesin oman identiteetin jo ennen masennusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No sitä tässä kysyinkin koska en tiennyt eikä mistään saa kunnollista tietoa. Kieltämättä pelottaa etten saa sitä hoitoa mitä tarviin. Varsinkin kun on kärsiny ihan diagnosoidusta keskivaikeasta masennuksesta neljä vuotta. Ihan kun olisin vähemmän muunsukupuolinen jonkun liittymättömän sairauden takia, varsinkin kun tiesin oman identiteetin jo ennen masennusta.

        Minä olin ollut mm.pakkohoidossa kun kuukautiseni alkoivat. Psykiatri ymmärsi kyllä, että ongelmani johtuivat nimenomaan transsukupuolisuudesta. Lastenpsykiatri siis ei todellakaan ymmärtänyt, mutta transpolilla ymmärrettiin.


      • Anonyymi

        Mitä en tajunnut, kun olin erittäin tietoinen omistavani emättimen? Kummasti kuitenkin sain terveen paperit psykiatrilta ja lapsuuden psykiatrini on myöntänyt olleensa väärässä.


    • Anonyymi

      Ihan kaikkea ei kannata uskoa. Jos transpolille menee asenteella v*ttu, mä haluun nyt kaiken ja mua ei yhteiskunta ja lääkärit pompota, tottakai psykiatrille muodostuu kuva kypsymättömästä teinistä, jolle mielellään suosittelee ensin keskusteluapua ennen kuin uskaltaa kirjoittaa diagnoosin. Asiallisuudella ja rauhallisuudella pärjää pitkälle. Tilanne on vaikea lääkärillekin. Itse olen kokenut itseni pojaksi todella varhaisesta elämästäni, mutta koska olin aluksi liian defensiivinen ja napit vastakkain psykiatrin kanssa, myös minä jouduin vuodeksi ns. jäähylle ja terapiaan. Nyt olen yli 40 ja elänyt juridisena miehenä yli 15 vuotta, yksi vuosi sinne tai tänne ei tilannettani heilauttanut.

      Hormonit maksavat satasia, saati laittomat hormonit, joiden hankinnasta voi myös saada rikosrekisterin ja veriarvojen seuranta yksityisellä on myös kallista. Testojen käyttö ilman kohdunpoistoa aiheuttaa kohdun käpristymisen, mikä on todella kivuliasta. Mastektomiaan tarvitaan yksityiselläkin diagnoosi.

      • Anonyymi

        Joo en mä sinne ajatellutkaan mennä vaan vittuilemaan. En mä ihan niin tyhmä ole. Se pitää kai sitten itse nähdä, mutta pidän silti rajani mielessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo en mä sinne ajatellutkaan mennä vaan vittuilemaan. En mä ihan niin tyhmä ole. Se pitää kai sitten itse nähdä, mutta pidän silti rajani mielessä.

        Joo, en ajatellutkaan niin, sori jos kuulosti siltä. Lähinnä mietin niitä tyyppejä, jotka puhuu, kuinka transpolilla mikään ei toimi ja kaikki on mua vastaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo en mä sinne ajatellutkaan mennä vaan vittuilemaan. En mä ihan niin tyhmä ole. Se pitää kai sitten itse nähdä, mutta pidän silti rajani mielessä.

        Sukupuoletonta ihmistä ei ole olemassa, miten teitä auttaisi että kehonne vammautetaan?
        Jos naiselta poistetaan rinnat on se pelkkää ruumiinvamman tuottamista, rinnattomuus kun ei naiselle ole normaali ja terve tila.
        Jokainen muusu on joko mies tai nainen kuitenkin, leikkaukset ei sitä muuta.
        En todellakaan tajua miten naisesta tekisi muka sukupuolettoman se että hän pyrkii saamaan maskuliinisia piirteitä testolla ja tissien poistolla?
        Meinaatteko että sukupuolet ikäänkuin kumoaisi toisensa? Eihän se niin mene, siinä on vaan lisää sitä teidän inhoamaanne sukupuolisuutta.
        Eikö voisi olla omissa mielikuvissaan mitä tykkää ja jättää keho terveeksi?
        Kun sukupuoletontahan kehosta ei kuitenkaan voi tehdä onneksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sukupuoletonta ihmistä ei ole olemassa, miten teitä auttaisi että kehonne vammautetaan?
        Jos naiselta poistetaan rinnat on se pelkkää ruumiinvamman tuottamista, rinnattomuus kun ei naiselle ole normaali ja terve tila.
        Jokainen muusu on joko mies tai nainen kuitenkin, leikkaukset ei sitä muuta.
        En todellakaan tajua miten naisesta tekisi muka sukupuolettoman se että hän pyrkii saamaan maskuliinisia piirteitä testolla ja tissien poistolla?
        Meinaatteko että sukupuolet ikäänkuin kumoaisi toisensa? Eihän se niin mene, siinä on vaan lisää sitä teidän inhoamaanne sukupuolisuutta.
        Eikö voisi olla omissa mielikuvissaan mitä tykkää ja jättää keho terveeksi?
        Kun sukupuoletontahan kehosta ei kuitenkaan voi tehdä onneksi.

        "Jos naiselta poistetaan rinnat on se pelkkää ruumiinvamman tuottamista, rinnattomuus kun ei naiselle ole normaali ja terve tila."
        Menepä sanomaan tuo rintasyöpään sairastuneelle jolta on rinta tai rinnat poistettu. Tai naiselle joka rintasyöpäriskin vuoksi poistattaa rintansa vapaaehtoisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jos naiselta poistetaan rinnat on se pelkkää ruumiinvamman tuottamista, rinnattomuus kun ei naiselle ole normaali ja terve tila."
        Menepä sanomaan tuo rintasyöpään sairastuneelle jolta on rinta tai rinnat poistettu. Tai naiselle joka rintasyöpäriskin vuoksi poistattaa rintansa vapaaehtoisesti.

        "Jos naiselta poistetaan rinnat on se pelkkää ruumiinvamman tuottamista, rinnattomuus kun ei naiselle ole normaali ja terve tila."
        Menepä sanomaan tuo rintasyöpään sairastuneelle jolta on rinta tai rinnat poistettu. Tai naiselle joka rintasyöpäriskin vuoksi poistattaa rintansa vapaaehtoisesti.""

        Juu aivan hyvin voin sanoa tuon k.o henkilöille ja he ovat varmasti kanssani aivan samaa mieltä!
        Hehän eivät haluaisi luopua rinnoistaan! Heidän on pakko jos haluavat välttyä syövältä ja elää.
        Iso osa haluaa korjaavan leikkauksen mahdollisimman pian juuri siksi että rinnattomuus ei ole naiselle normaali ja terve tila vaan vamma joka ahdistaa.
        Nekin jotka odottavat uusien rintojen konstruktioleikkausta käyttävät rintaproteeseja sen aikaa, ei kukaan henkisesti kypsä nainen halua naisellisia osiaan turmeltavan.

        Ottaisiko aloittaja FGM:n myös? Kolmostyypin mallin? Siinä pääsisit eroon seksuaalisen nautinnon kokemisen mahdollisuudesta, eikö se olisi tosi sukupuoletonta?


    • Anonyymi

      No ei voi saada.

      • Anonyymi

        Kun hoitoja sai vielä huonosti ja olivat todella hitaita, todella moni transmies aloitti hoidot itsenäisesti. Monille se tarkoitti laittomia hormoneita ja osalle esim.Virosta reseptillä hankittuja. En siis todellakaan suosittele tätä, mutta ei se mahdotonta ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun hoitoja sai vielä huonosti ja olivat todella hitaita, todella moni transmies aloitti hoidot itsenäisesti. Monille se tarkoitti laittomia hormoneita ja osalle esim.Virosta reseptillä hankittuja. En siis todellakaan suosittele tätä, mutta ei se mahdotonta ole.

        No ei voi kyllä suositella. Anna ajan kulua niin saat kyllä oikeat hormoonitkin. Varaa aika lääkärille ja sano, että tahdot hoitoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei voi kyllä suositella. Anna ajan kulua niin saat kyllä oikeat hormoonitkin. Varaa aika lääkärille ja sano, että tahdot hoitoa.

        " oikeat hormoonitkin."
        Aloittajahan haluaa väärät hormonit, oikeat hänellä ovat jo luonnostaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " oikeat hormoonitkin."
        Aloittajahan haluaa väärät hormonit, oikeat hänellä ovat jo luonnostaan.

        Tulkintakysymyshän tuo, mutta yleensä oikeat hormonit ovat ne, jotka rauhoittavat ja saavat ihmisen voimaan hyvin, kuten oikein diagnosoitujen kohdalla tapahtuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tulkintakysymyshän tuo, mutta yleensä oikeat hormonit ovat ne, jotka rauhoittavat ja saavat ihmisen voimaan hyvin, kuten oikein diagnosoitujen kohdalla tapahtuu.

        "kuten oikein diagnosoitujen kohdalla tapahtuu."
        Rauhoittavat ehkä muutamaksi vuodeksi jos sitäkään niillä "oikein diagnosoiduilla", kunnes ihminen ei kestä enää sitä että elää valheessa.
        Ihmisessä kun on sisäsyntyinen tarve totuuteen ja rehellisyyteen.
        transhoidot ovat pelkkä laastari jonka alla tulehdus pahenee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "kuten oikein diagnosoitujen kohdalla tapahtuu."
        Rauhoittavat ehkä muutamaksi vuodeksi jos sitäkään niillä "oikein diagnosoiduilla", kunnes ihminen ei kestä enää sitä että elää valheessa.
        Ihmisessä kun on sisäsyntyinen tarve totuuteen ja rehellisyyteen.
        transhoidot ovat pelkkä laastari jonka alla tulehdus pahenee.

        Mietin millä tavalla se, että käyttää hormoneita voidakseen hyvin on valehtelua? Kenellekään en väitä olevani cismies. Mutta aivan kuten miehet yleensäkään en mielelläni kuuluta sitä ympäriinsä, että olen steriili ja impotentti.

        En elä valheessa, päin vastoin, mutta aivan kuten sokean saadessa näön toiseen silmään tai metrin mittaisen kasvettua 140-senttiseksi, alun euforia väistyy ja jäljelle jää puolisokea/140-senttinen aikuinen/tosi lyhyt impotentti mies, joka ei saanut lapsuudessa tukea identiteetilleen. Elämäni ei ole helppoa eikä ruusuilla tanssimista. En ole saanut kumppania, en lapsia enkä prosessin vuoksi kyennyt opiskelemaan, joten teen vain töitä, joista en pidä ja jotka eivät minulle sovi mutta ilman koulutusta en pääse muualle. Eli siis olen ymmärtänyt prosessin olleen virhe ja kadun, koska en saavuttanutkaan huikeaa onnea? Öö... mitäh? Olen identiteetiltäni poika/mies. Tätä en ole valinnut ja näin on ollut pikkulapsesta lähtien. Mulla oli kaksi vaihtoehtoa, elää poikana joka näyttää naiselta tai elää poikana, joka näyttää mieheltä. Molemmat vaihtoehdot olivat huonoja, mutta tämä on niistä kuitenkin se parempi. Ilman prosessia eläisin myös ilman seksiä ja lapsia. Tai toki olisin voinut harrastaa seksiä, mutta mitä iloa siitä olisi ollut, kun en olisi siitä kiihottunut?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " oikeat hormoonitkin."
        Aloittajahan haluaa väärät hormonit, oikeat hänellä ovat jo luonnostaan.

        No sinä joka et näytä ymmärtävän tätä asiaa voisit jättää kommentoimata
        Mikä on oikeaa tai väärää toisille ihmisille tietää hän ihan itse


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No sinä joka et näytä ymmärtävän tätä asiaa voisit jättää kommentoimata
        Mikä on oikeaa tai väärää toisille ihmisille tietää hän ihan itse

        Heräsit kommentoimaan melkein vuoden vanhaan kommenttiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heräsit kommentoimaan melkein vuoden vanhaan kommenttiin.

        Joku oli nostanut ketjun jo aiemmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joku oli nostanut ketjun jo aiemmin.

        Entä sitten - pitäisi olla sen verran järkeä että katsoo päiväyksen viestistä johon aikoo kirjoittaa vastauksen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä sitten - pitäisi olla sen verran järkeä että katsoo päiväyksen viestistä johon aikoo kirjoittaa vastauksen.

        Niin kuin sillä olisi väliä?


    • Anonyymi

      Minä on transpolilta(helsinki) vain hyvää sanottavaa. Ihanampia ihmisiä en ole koskaan tavannut.

      • Anonyymi

        Hirvee tabu, kun yrittää asiallisesti kysyä jo kolmatta kertaa, että onko kirjoittaja myös muunsukupuolinen, joilla on ollut ts:n verrattuna ongelmia polilla, vai ei, mutta ilmeisesti tätä ei nyt vaan saa kysyä :D


    • Anonyymi

      Onko sulla sähköpostia? Jos edelleen ajankohtaista.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1930
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1519
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      133
      1323
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1298
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1210
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      271
      1019
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      972
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      107
      925
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      111
      896
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      48
      751
    Aihe