Hei! Yhdistelmäajoneuvokuljettajan ammatti kiinnostaa. Pohdin vain sitä, millainen ajoneuvotekninen osaaminen täytyy kuljettajalla olla. Riippuu varmasti siitä, ajaako lyhyttä vai pitkää matkaa, mitä tavaraa ja millaisessa yrityksessä. Itseäni ei ajoneuvotekniikka juuri kiinnosta, ja siksi olenkin huonohko siinä. Toki sitä täytyy vain opetella, pieniä huoltotoimia tm, mikäli ammattiin lähtee opiskelemaan. Itse olen linja-autonkuljettaja, työskennellyt paikallisliikenteessä ja pärjännyt tiedoillani ja taidoillani mainiosti.
Kaipaisin kokemuksia muutenkin ammatista ja työstä, etenkin pidemmistä reissuista.
Kuljettajan ajoneuvotekninen osaaminen
3
92
Vastaukset
- Anonyymi
Venäjällä yhdistelmäajoneuvokuljettajan pitää olla autoinsinööri, en tiedä miten on sääntö Suomessa.
- Anonyymi
Nykyautoille ei paljoo voi tienpäällä tehdä jos vikoja tulee, mutta jonkinlaista remppataitoo ois hyvä olla. Itsellä työkalupakki mukana pystyy ainakin jotain tekee.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nykyautoille ei paljoo voi tienpäällä tehdä jos vikoja tulee, mutta jonkinlaista remppataitoo ois hyvä olla. Itsellä työkalupakki mukana pystyy ainakin jotain tekee.
Riippuu talosta. Itse olen melkein aina ollut sellaisissa firmoissa missä joutunut tekemään pienehköjä huoltohommia, etupäässä valojen kunnossa pitoa ja rasvausta ( nosturi alusta, kärryn kääntööytä ), tosin uudemmissa ei kaikissa ole enää erikseen rasvattavia nippoja alustassa, mutta olenkin ajanut miltei aina etupäässä vanhahkolla kalustolla.
Parkkilamput teettävät ehkä eniten töitä yleensä. Nehän ovat ledejä nykyisin, joten polttimon vaihdolla ei juuri enää selviä, vaan täytyy vaihtaa koko valo. Itellä mukana ollut yleensä sähkötarvikepakki ladattava pieni rälläkkä, sekä käsitoho jolla saa kutistesukat liitosten päälle lämmitettyä kiinni. Lisäksi tietenkin sopivia kiinnike pultteja ja muttereita. Johtoviat ovat kaikkein viheliäisimpiä korjattavia, tai siis niiden löytäminen .
Joskus vikoja on auton tai kärryn pistokkeissa , sekä jakorasioissa.
Kesällä ihan mukavakin touhuta pitkällä tauolla, mutta talvella usein perin ikävää ja silloinhan juuri niitä vikojakin eniten ilmenee.
En tykkää tai en oikeastansa siedä sitä, että on paljon parkkeja tai työvaloja pimeänä, joten siksi rustailen niitä itse.
On ollut useita työnantajia, joita ei juuri auton valot tunnu kiinnostavan, katsastukseen laitetaan ja jopa silloinkin on jätetty joku parkkivalo vika korjaamatta.
Toki, jos on sellainen firma missä on oma korjaamo ja kalusto pidetään firman puolesta kunnossa ja puhtaana kaikin osin, niin se kait se paras juttu on. Omalle kohdalle ei ole vain sellaista taloa osunut koskaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911525
Asiallinen lähestyminen
Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk1711220En tiedä..
Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse1041070Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."
Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll15957- 83885
- 66803
Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?
Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?40777Kirjoita nainen meistä jotain tänne
tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K60744Vedalainen metafysiikka
Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli289743Ai jaa sinä oletkin ahnas
Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.107738