Luin netistä, että työ määrää ihmisen kastin/kastittomuuden Intian vanhoillisessa kastikulttuurissa. Eli jos olet siivooja, olet kastiton, ja taas jos joku on pappi hän kuuluu ylimpään kastiin tai jos teet siistiä toimistotyötä kuulut johonkin suht orkeaan kastiin.
Miksi kuitenkin on ihmisiä, jotka tekevät siistiä toimistotyötä mutta kuuluvat kastittomiin eli daliteihin? Sanotaan myös, että kastia ei voi vaihtaa eikä kastiton voi päästä ylemmän kastin jäseneksi. Eikö siis ihminen joka vaikka on ollut alun perin kastiton mutta opiskelee itsensä siistiin toimistotyöhön länsimaisessa yliopistossa (sellaisia on), ole sen jälkeen ylemmän kastin jäsen, jos kerta työ määrää kastin??
Kumpi on totta: työ määrää kastin/kastittomuuden vai se ettei sitä voi vaihtaa sitä kastia vaan sen määrää esim. ihonväri?
Kuka päättää mihin kastiin / kastittomat-luokkaan ihminen kuuluu?
Anonyymi
2
288
Vastaukset 2
- Anonyymi
En ole tutustunut asiaan Intiassa, mutta Suomessa siitä päättää SAK.
- Anonyymi
Ihmisten ei pitäisi kuulua kasteihin, vaan heidät pitäisi vain jakaa sotilaisiin ja siviileihin. Lisäksi olisi hävitettävä perinnäissäädöksiä, jotta kehitys ja järki pääsisivät hallitsemaan, ja jotta sisäsiittoisuutta ei tulisi.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ampuminen kylpylässä
Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa751729- 241216
Kemijärvellä vesionnettomuus
Pitkänsillan ja taiteilijanniemen välillä nähty henkilön painuvan veden alle. Mitä on tapahtunut? Onko vesihiisi taas as341112Hei, voitko kuunnella
Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu135933Joku porukka lähtenyt täältä
Ihmeen hiljainen on palsta nyt. Yleensä tänne tulvii aloituksia yms, mutta nyt on kyllä erikoisen hiljaista.189826- 64704
Olipa yllätys
Kuten hyvin moni tiesi/arvasi että valetta alusta loppuun toi *olemme ystäviä* satu. Instassaan käsi kädessä kuva kertoo192629- 77622
On todella ikävää
Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit79608- 49571
Se kun olit pitkästä aikaa silmieni edessä
Oli kyllä sykähdyttävää. Tiedätkö, mikä laittaa minut ikävöimään sinua? Kun palautan mieleeni valtavan ihanan olemuksen,32528- 55517
- 57502
- 36474
Oletteko koskaan torjuneet kaivattuanne?
Minä olen, kun en silloin tajunnut vielä ihastuneeni. Yritin paikata tapahtunutta, mutta ei onnistunut enää.25457Kai sä mies ymmärrät..
..ettet jättänyt vaihtoahtoa. Tottakai toivon vielä, että pystyisit toimimaan niin että asiat korjaantuisivat. Vahvast28432- 33423
- 40417
- 16409
- 82398