Surkee kesä 2020

Anonyymi

Mun kesä meni ihan surkeeks jo loman alettua. Vanhemmilla oli ollut jo kauan riitaa ja usein kerrostaloasunnostamme kuuluva melu oli niin kova, että ullakkoasunnon juoppoporukan pitämä melu kalpeni sen rinnalla mennen tullen. Olin todella onnellinen, kun pääsin monen muun 15vuotiaan tavoin rippileirille. Siellä sain oikeesti nauttia kesästä ja kaikki tuntui olevan hyvin. Vanhempiini en ottanut kertaakaan yhteyttä. Kun rippileiri loppui olin suoraan sanottuna pettynyt. Joutuisin palaamaan taas siihen helvettiin joka oli kestänyt jo vuosia. Kun bussi saapui kirkon pihaan erotin meidän ruosteisen farmari Volvon jo kaukaa. Kävelin hitaasti ja vastahakoisesti kohti autoa. Yllätys oli suuri, kun ratin takana olikin äitini eikä isää näkynyt missään. Hyppäsin etupenkille, heitin repaleisen matkalaukun takapenkille ja kysyin, että missä isä on. Äiti sanoi, että ajetaan kotiin ja puhutaan sitten. Sanoin ok ja äitini käynnisti auton ja painoi kaasua niin, että jälkeen jäi pelkästään musta savu pöllähdys ja dieselin katku. Ajoimme väärään suuntaan. Ajoimme pois päin kotitalostamme. Kysyin, että mitä helvettiä tämä on ja äitini vain sanoi katse koko ajan tiessä me mennään kotiin ja puhutaan sitten. Sanoin taas ok ja istuimme hiljaa. Noin puolituntia myöhemmin sanoin, että pitää päästä käymään kusella ja äitini ajoi auton tien sivuun. Nousin pois ja aioin kusta ojaan, mutta äiti huusi, että mene nyt poika kauemmas kuselle. Tämä periaatteessa kävi mulle hyvin sillä saisinpa hetken miettiä mitä oli tapahtunut. En kuitenkaan keksinyt mitä oli käynyt ennen kuin löin oven kiinni tullessani takaisin autoon. Samassa, kun ovi rämähti kiinni tajusin, että äiti ja isä ovat nyt vihdoin eronneet. Oli vähän vaikeeta olla huutamatta onnesta, kun tajusin, että he olivat vihdoin tajunneet erota! En joutuisi kuuntelemaan sitä jokapäiväistä riitaa! Jes!

Kun tulin takaisin autoon äitini vaikutti jo hieman puheliaammalta ja uteli miten ripari oli mennyt. Selitin kaiken suht iloisena mutta halusin tietää millainen olisi uusi kotimme. Tunti myöhemmin jo hieman ylikuumentunut automme kääntyi metsittyneelle pikkutielle jolla mahtui vain vaivoin kulkemaan. Tiellä oli rapistunut puukyltti ja vanha metallinen postilaatikko. Pysähdyimme vanhan tasakattoisen 1kerroksisen noin 100neliön hirsimökin pihaan. Sen seinät oli vinot ja ikkunoista osa vanerien alla, mutta olin iloinen. Parempi sekin kuin jatkuva riitely. Äitini käänsi avainta ja talon nariseva ovi aukesi. Sisällä oli lautalattia ja talo oli sisustettu jo äitini toimesta. Mun huoneessa oli mun tavaroita mutta ei kaikkea. Hylly oli eri kuin aiempi ja mun Taulu TV oli muuttunut putkitelkaksi. Kysyin missä loput kamat on ja äiti sanoi, että ne on isäsi luona. Talven saat viettää hänellä. Tämä ei myöskään ollut ongelma sillä isä oli tosi mukava silloin, kun äiti ei ollut samassa tilassa. Äiti teki pihvejä puuhellan levyllä ja söimme. Äiti oli suht vaitonainen isän ja hänen väleistä enkä halunnut nostaa asiaa esille. Katsoimme järvelle isoista ikkunoista ja olimme vain hiljaa. Äitini oli myös ehtinyt tutustua naapureihin ja oli saanut kuulla, että olemme ainoat ympärivuotiset asukkaat tällä alueella. Yksi mökkinaapureista oli ärsyttävä perhe jonka lapset häiritsivät ja kiusasivat ja toisella puolella oli vanha pariskunta joka oli tosi mukava. Kesä näytti sujuvan hyvin, mutta sitten kaikki alkoi mennä pieleen. Mopokortin saanti lykkäytyi kokeen epäonnistuttua, naapurin kakarat ärsytti ja tyttö johon olin riparilla ihastunut sanoi ettei tunne samoin. Äitini palkka oli pieni joten viikkorahanikin oli pieni. Leikkasin ison tontin nurmen koneella joka hädin tuskin pysyi käynnissä ja kesä meni raataessa ja mökin ehostamisessa. Vanerien alta paljastui rikottuja ikkunoita ja niidenkin uusimiseen meni rahaa. Huoneeni haisi kauheelle jatkuvasta tuuletuksesta huolimatta ja katto vuoti sisään. Kaikki oli jatkuvaa kituuttamista. Lopulta äiti joutui pistämään Volvon seisontaan ja asioimaan pitkien etäisyyksien päässä pyörällä. Ruoka oli halvinta mitä kaupasta sai ja se maistui pahalle. Lopulta rahat oli koossa kattoremonttia varten ja se teetettiin. Katto tuli kuntoon, mutta paljastui samalla vaurioita jotka vaatisivat korjauksia ennen kuin talon turvallisuus oli riittävä asumiseen. Pian on siirto isälle tuttuun kerrostaloon ja katsotaan miten siellä menee.

Onko kellään toisella tällaista järjestelyä kun mun vanhemmilla? Olisi kiva tietää kokemuksia jos on! 😃

3

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Onko jonkun kaunokirjallisesta koulutyöstä varastettu juttu? On vähän sellainen maku. Hyvin se on kirjoitettu, ei siinä mitään, mutta jotkut yksityiskohdat tekee tästä enemmän tarinointia kuin aidon nykyhetken tilanteen.
      Harvemmin tällaisia kirjoittajia kohtaa enää teini-ikäisissä kun on niin paljon muuta tekemistä köyhänäkin, ellei kyseessä ole jokin kouluaine tai vastaava tarinointi. Vaikuttaa puoliksi realistiselta menneisyyden muistelemiselta.

    • Anonyymi

      Mun vanhemmat asuu erillään, mutta samassa taloyhtiössä. Monet sanoneet et oon onnekas ku vanhemmat tulee nii hyvin toimeen et voivat nähä toisiaan päivittäin ilman riitaa.

    • Anonyymi

      Varmasti todella monella lapsella on kaksi kotia. Ei avioero mikään harvinainen ole ja usein jos avioero tulee niin sitten muutetaan erilleen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      2011
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1922
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      145
      1505
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1204
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1163
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1128
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1127
    Aihe