Marraskuun marinaa

Anonyymi

Mulla mieli mataa maassa. Mistä moinen masennus ?

42

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tutkiskele itseäsi. Ei huvita alkaa kenenkään märehtimisiä analysoimaan.

      • Anonyymi

        Tämä biisi voi ilahduttaa monen monta kuuntelijaa pois asenteesta, voi pahuksen pahus, mikä pimee, synkkä, vetisistä vetisin marraskuu!
        Kumpparit jalkaan, ulos vetisen räntäiseen maailmaan. Kotiin tullessa sitten kahvit "norrin" kanssa, jospa helpottaa vähän iloisemmalla mielellä jatkaa päivää. Vaikka Nordea taas tekee niitä ikuisia muutoksia ohjelmaan! "Ketuttaa niin pirusti!"
        L.
        https://www.youtube.com/watch?v=QxW6DeHJme4


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä biisi voi ilahduttaa monen monta kuuntelijaa pois asenteesta, voi pahuksen pahus, mikä pimee, synkkä, vetisistä vetisin marraskuu!
        Kumpparit jalkaan, ulos vetisen räntäiseen maailmaan. Kotiin tullessa sitten kahvit "norrin" kanssa, jospa helpottaa vähän iloisemmalla mielellä jatkaa päivää. Vaikka Nordea taas tekee niitä ikuisia muutoksia ohjelmaan! "Ketuttaa niin pirusti!"
        L.
        https://www.youtube.com/watch?v=QxW6DeHJme4

        Tommonenen ruma u l i n a EI piristä ketään,
        musiikista ei tietoakaan,


    • Anonyymi

      Marisijaa ja marinoita ei kaivata lisää.

    • Anonyymi

      Kysypä Vastaamon psykologeilta, sitä kautta mekin saadaan tietää.

    • Anonyymi

      Et ole ainut. Sama tunne on täälläkin.

      Sosiaalisena ihmisenä on vaikea, kun kaikki on "seis".

    • Anonyymi

      Kuvittelette vaan, että marraskuussa kuuluu masentua.
      Eläkää niinkuin ennenkin, säät ja vuodenajat tulee ja menee.
      Kyllähän niihin pitää tässä iässä jo olla tottunut.

      • Anonyymi

        Kirjoitin tuossa ylempänä, että olen aloittajan kanssa samassa tilassa.

        Minua ei vuodenajat masenna, mutta tuohon ohjeistukseesi, että "eläkää niinkuin ennenkin", se ei nyt vaan onnistu. (korona)


    • Parempi lie, että on marinaa kuin murinaa,
      kuulostaa jotenkin kepeämmältä ja murinaan nsuosittelisin vain

      Eikä marinakaan ole kuukaudesta kiinni, voihan maaliskuussakin kuulua jostain marinaa.
      Synkkyyteen hoitokeinona voi kokeilla vaikkapa vanhan kansan taikuutta, ripustaa pyhään pihapuuhun nauhoja, yksi nauha jokaiselle murhetukselle tai kissan kanto kainalossa auttaa myös.
      Ja jos sormenpäitä kirjaimet syyhyttää, voi kirjoitta listan murhetuksista, rvaikka anskalaisin viivoin merkkaa kaikki päivän vinksin vonksin asiat ylös.
      Kun viimeinenkin on muistiin kirjoitettu, pitää avata uusi sivu ja taas ranskalaisin viivoin kirjoittaa talteen kaikki hyvät ilostukset omasta elämästä, pienimmätkin pilkahdukset kantsii merkata ylos. Listoja voi päivän mittaan täydentää, niin voi vahingossa käydä niin, etti marinaa illalla enää muistakkaan. Kokkeileppas.

    • ai niin siihen murinaan olisin tietenkin suositellut vain underbergiä,
      se auttaa ainakin jos murina tulee vatsan seudulta.

    • Anonyymi

      Johtuukohan tuo nyt marraskuusta, tuskin sitä tarkoititkaan vaan ajankohtaa :)

      Itse olen huomannut, että minun dementiani on lisääntynyt koronan aikana. Johtuneeko siitä, että vähän on tekemisiä "tässä ja nyt". Aivot ovat liian paljon käyttämättömässä tilassa. Arkiaskareet sujuvat rutiineilla. Tokihan olen yrittänyt pelata pasianssia, otin kortit oikein esiin etten vaan koneella istuisi. Koneella nääs pelaan muistipelia. Ristikkolehteä täytän oikein kynällä.
      Eilen luin jostain, että neulominen on lisääntynyt ja sitä pidetään oikein meditatiivisena. Olen yhden villatakin, kymmenkunta sukkaparia ja parit vanttuut neulonut. Aika-ajoin siis leijun "sfääreissä" ;)

      Mansikka puskee kukkaa ruukussa terassillani ja muutaman päivän välein napsin mansikoita.

      Ei tainut nyt osua kirjoittamani ihan aloituksen teemaan, mutta "haittaaks se":

      wap

    • Vielä on takataskussa yksi juttu,
      hei maristaan yhdessä, perustetaan marinamaja, otetaan sukankutimet tai kaarnalaivan vuoluhommat ja mennään majaan ja istutaan melkein lootusasentoon ja samalla höpistään joutavia, niin johan helpottaa,
      Tuleen tuijotus auttaa myös, eli siihen keskelle majaa vaan tuikkuasetelmat ja tuikkujen tuprutukset ja henkäykset vievät marinat mennessään taivaan tuuliin.

      • Anonyymi

        Hyvä idea ja hyvä nimi marinamaja, maissii.
        Minulle tuli mieleen marisätkä. Mistähän? No varmaan siitä, että katsoin Netfixistä leffaa missä vähän iäkkäämmät ladyt pössyttelivät ihan arkipäivän oloisesti. Siellähän sitä myydään ihan kaupassa. Meillä myydään kaupassa marimekkoja ja mariskooleja ;)
        Mietin tässä, että pitäisikö minun kyykätä muutaman kerran, että polvinivelet öljyyntyisivät ennen lootusasentoon istahtamista. Saattaa muuten käydä niin että joutuu vaipumaan ainaiseen nirvanaan tuikkuja tuijotellessa, kun ei ylös pääse.

        wap


    • Anonyymi

      Marisenpa minäkin. On se niin surkeeta kun vettä tihnuttaa ja on niin pimmeetä päivälläkin että valot pitää olla ikkunan ääressäkin lukiessa. Onneksi sain käytyä lenkillä muutamana päivänä peräkkäin, nyt voin huilata kun vettä alkaa sataa ennusteiden mukaan ihan kunnolla. Huoh.

      Ilonaiheita. Kiva kun pääsen lapsenlapsia kaitsemaan tänään illemmalla. Oikein hyvä että vanhastakin ihmisestä on hyötyä, ja tälle wanhalle homma suuri ilo!

      Niin, tuo sade. Nyt se potuttaa, mutta annas olla kun ehkä jo muutaman päivän päästä tulee pakkasia - ja sitä mukaa liukkaat tiet sekä autoilijoille että kävelijöille. On nastarenkaat kyllä, mutta nastakenkiä ei. Sauvatkaan ei liukkaalla suuremmin auta.

      Mutta ajatelkaas, että reilun kuukauden päästä pimeys kääntyy valostumisen puolelle. Loppiaisena sen jo hullukin huomaa, sanovat. Vielä ei ole näkynyt edes lunta. Toivotaan että lunta sataa viimeistään ennen joulua. Toivossa kun elää niin elo on paljon mukavampaa, eikö?

      Nyt on muuten hyvä aika miettiä joululahjoja, jos kenellä sellainen tapa vielä on. Mulla on muutama varattuna, vielä pitää miettiä läheisille kivoja pieniä yllätyksiä. Sillä eihän nykyisin kukaan tarvitse paljon mitään, mutta ylläreitä ei voita mikään, varsinkaan jouluylläreitä! Jos vaan keksii.

      Joulukortit postiin? Enpä taida... tai jos ihan muutaman.

    • Anonyymi

      Miksi marista ? Mieti vaihtoehtoja.
      Onhan se paljon mukavampaa saada olla kotona vaikka pikku masiksessa
      kuin tehohoidossa koronan takia tai kuollut. Kolme on kuollut koronaan eilisen jälkeen.

    • Anonyymi

      Täytyy tietää, milloin jokin vaihe on tullut päätökseen.
      Ajanjakso on ohi, ovi suljetaan, yksi luku elämästä on takana - ei ole tärkeää mitä nimeä käyttää, vaan tärkeää on jättää menneisyyteen ne elämän hetket, jotka ovat jo kuluneet ohi.
      Ei voi palata ajassa taaksepäin ja saattaa kaikkea ennalleen.

      • Mä luulen, että mulle on käynyt juuri noin,
        yksi ajanjakso on kääntämässä sivuaan, tämä ajanjakso turhauttaa, tuntuu tosi joutavalla.
        Tykkäsin enemmän siitä entisestä, se oli vapautta ja joskus iloa täynnä ja hupia,
        nyt tästä touhusta kokonaisuutena on tullut raskasta, paitsi pienestä siivusta iloa, joka siihen yhä kuuluu.
        Uskon sellaiseen sanontaan, että kun yksi ovi sulkeutuu, toinen avautuu, parhaassa tapauksessa yhdenoven suljettua kaksi tai useampia levähtää auki.
        Joskus käy niin, ettei millään raaskisi luopua , sitä nauttii ja iloitsee jotenkin tästä murusen verran,
        Jospa jätänkin ikkunan verran vielä vanhaa auki. Onkohan se vain rusinoiden valintaa pullasta kun pulla muuten maistuu puulta.
        Pienen hyvän valinta on parempaa kuin kaiken turhan pyörittäminen; mutta voihan siinä käydä niinkin, ettei saa niitä kahta 'rusinaa' ilontuojaa jos ei nauti koko pullaa tai ainakin osaa siitä,, eli rusina ei niin makealta enää maistuisikaan.

        Eli jos tästä höpinästä jotain selvää saisin, koska entinen ei enää palaa, rakennan erilaisen uuden johon kuuluu se pieni hyvä entisestä ja paljon jotain muuta, no, enpä tästäkään tullut hullua hurskaammaksi, ajatuksia voi joskus pyöritellä ja joutua vaikkapa ojasta allikkoon.
        Terveisiä siis allikosta.


      • Anonyymi
        maissii kirjoitti:

        Mä luulen, että mulle on käynyt juuri noin,
        yksi ajanjakso on kääntämässä sivuaan, tämä ajanjakso turhauttaa, tuntuu tosi joutavalla.
        Tykkäsin enemmän siitä entisestä, se oli vapautta ja joskus iloa täynnä ja hupia,
        nyt tästä touhusta kokonaisuutena on tullut raskasta, paitsi pienestä siivusta iloa, joka siihen yhä kuuluu.
        Uskon sellaiseen sanontaan, että kun yksi ovi sulkeutuu, toinen avautuu, parhaassa tapauksessa yhdenoven suljettua kaksi tai useampia levähtää auki.
        Joskus käy niin, ettei millään raaskisi luopua , sitä nauttii ja iloitsee jotenkin tästä murusen verran,
        Jospa jätänkin ikkunan verran vielä vanhaa auki. Onkohan se vain rusinoiden valintaa pullasta kun pulla muuten maistuu puulta.
        Pienen hyvän valinta on parempaa kuin kaiken turhan pyörittäminen; mutta voihan siinä käydä niinkin, ettei saa niitä kahta 'rusinaa' ilontuojaa jos ei nauti koko pullaa tai ainakin osaa siitä,, eli rusina ei niin makealta enää maistuisikaan.

        Eli jos tästä höpinästä jotain selvää saisin, koska entinen ei enää palaa, rakennan erilaisen uuden johon kuuluu se pieni hyvä entisestä ja paljon jotain muuta, no, enpä tästäkään tullut hullua hurskaammaksi, ajatuksia voi joskus pyöritellä ja joutua vaikkapa ojasta allikkoon.
        Terveisiä siis allikosta.

        kuka on ikäihminen yli 65v vai yli 70v, kun rokotuksia sais kohtapuoliin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kuka on ikäihminen yli 65v vai yli 70v, kun rokotuksia sais kohtapuoliin

        Rokotteet jo loppuu kohta. Pitkää kiirettä.
        Olen jo saanut rokotuksen , 70 v ja myös puolisoni riskiryhmäläinen 64v.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rokotteet jo loppuu kohta. Pitkää kiirettä.
        Olen jo saanut rokotuksen , 70 v ja myös puolisoni riskiryhmäläinen 64v.

        tarkoitin koronarokotusta, kun ikäihmiset sais alussa


      • Anonyymi
        maissii kirjoitti:

        Mä luulen, että mulle on käynyt juuri noin,
        yksi ajanjakso on kääntämässä sivuaan, tämä ajanjakso turhauttaa, tuntuu tosi joutavalla.
        Tykkäsin enemmän siitä entisestä, se oli vapautta ja joskus iloa täynnä ja hupia,
        nyt tästä touhusta kokonaisuutena on tullut raskasta, paitsi pienestä siivusta iloa, joka siihen yhä kuuluu.
        Uskon sellaiseen sanontaan, että kun yksi ovi sulkeutuu, toinen avautuu, parhaassa tapauksessa yhdenoven suljettua kaksi tai useampia levähtää auki.
        Joskus käy niin, ettei millään raaskisi luopua , sitä nauttii ja iloitsee jotenkin tästä murusen verran,
        Jospa jätänkin ikkunan verran vielä vanhaa auki. Onkohan se vain rusinoiden valintaa pullasta kun pulla muuten maistuu puulta.
        Pienen hyvän valinta on parempaa kuin kaiken turhan pyörittäminen; mutta voihan siinä käydä niinkin, ettei saa niitä kahta 'rusinaa' ilontuojaa jos ei nauti koko pullaa tai ainakin osaa siitä,, eli rusina ei niin makealta enää maistuisikaan.

        Eli jos tästä höpinästä jotain selvää saisin, koska entinen ei enää palaa, rakennan erilaisen uuden johon kuuluu se pieni hyvä entisestä ja paljon jotain muuta, no, enpä tästäkään tullut hullua hurskaammaksi, ajatuksia voi joskus pyöritellä ja joutua vaikkapa ojasta allikkoon.
        Terveisiä siis allikosta.

        Terveisiä allikosta;
        Hyvin kirjoitit niitä allikoita taitaa olla meillä jokaisella.
        Vuoristorata kuvaa elämääni, elämä on rajua, mieletöntä peliä, elämä
        on kun laskuvarjohyppy, elämässä otetaan riskejä, kaadutaan ja noustaan uudestaan. Minulla on monia arpia, mutta kannan mukanani myös muistoja
        hetkistä, joita en olisi koskaan elänyt, jos en olisi uskaltanut ylittää rajoja.


    • Anonyymi

      Olisin varmaan onnellinen, jos mieltä veisi maahan vain marraskuu. - Nm. Ei syy eikä mikään

    • Ei ole mieli maassa, pimeys panee ihmettelemään kun on poltettava valoja keskellä päivääkin.
      Ei siihen totu, pimeyteen, joka vuosi yllättää, vaikka on nähnyt tällä iällä jo monta Marraskuuta.
      Sanoin just aamulla itselleni että ihanaa kun on kaunis koti (ainakin omasta mielestäni) ja pääsen välillä mökille.
      Saan olla ja elää miten itse haluan. Kunhan huolehdin vaativasta karvakasasta jolle on ostettava kissanruokaa ja keksittävä virikkeitä.
      Kaveri käy vapaillaan, hyvä että en kokonaan erakoidu.
      Kohta on Joulu ja sitten alkaa päivä taas pidentymään. Kevät on parasta aikaa, kun luonto herää.

      • Anonyymi

        Ja mikä paras uutinen, koronarokotus tulossa ja ens kesänä, olis taas normaalia elämä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja mikä paras uutinen, koronarokotus tulossa ja ens kesänä, olis taas normaalia elämä.

        En olisi ihan noin toivorikas.


      • Anonyymi kirjoitti:

        En olisi ihan noin toivorikas.

        Toivoa sopii. Saa nähdä kenelle annetaan rokotus ja onko sitä riittävästi.
        Riskiryhmät ja terveydenhoito henkilöstö ainakin pitäisi olla ensi sijalla.


      • Anonyymi
        liekko kirjoitti:

        Toivoa sopii. Saa nähdä kenelle annetaan rokotus ja onko sitä riittävästi.
        Riskiryhmät ja terveydenhoito henkilöstö ainakin pitäisi olla ensi sijalla.

        Kyllähän tuo jo uutisissa kerrottiin. - Nm. Jäikö väliin


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllähän tuo jo uutisissa kerrottiin. - Nm. Jäikö väliin

        Taisi jäädä. Noinhan sen pitääkin mennä.
        En kuuntele uutisia koko ajan, Puoli yhdeksältä ja sen jälkeen A-studion, mutta alkaa jo kiinnostus loppua, koronaa, tai Yhdysvaltain vaalit...


    • Onkohan marraskuunkaktus sama kuin joulukaktus,
      entäs pääsiäiskaktus, sama vai eri, onko kellään kokemusta,
      Kävin puutarhasivuilla, niin siellä annettiin hoito-ohjeita marraskuunkaktukselle ja heti kohta hoito-ohjeita joulukaktukselle.
      Onkohan lehtien muodoissa eroa, tässä minkä vähän aikaa sitten hankin ja kukkii nyt lohenpunaisin kukin,, on sellaiset pienet viikset siinä lehden reunassa, mutta olen nähnyt kaktuksen lentiä ilman näitä niiksiäkin , tavallaan pyöreämpinä.
      Mene ja tiedä , pääasia että kukkii kauniisti ja runsaasti.

      • Anonyymi

        eilen oli et 70v alkaen, mutta tarkoittaako se jos vaikka täyttää ensi vuonna vai mitä..


    • Anonyymi

      Ei yhtään masenna, jotenkin jo joulu fiiliksilläkin tässä...ihmisillä valoja pihoilla ja ikkunoissakin..

    • Anonyymi

      Niin se mieli ailahtelee minulla vielä tälläkin ikää. Uusi teini-ikäkö.
      Nyt pitäisi löytyä joku intohimoinen uusi harrastus. Miten nuo mieluisat harrastukset kuten neulominen ovat väliin alkaneet turruttaa. Varmaan siksi, kun ovat muuttuneet rutiineiksi.

      Maissii mainitsi nuo kaktukset. Jaoin omat kaktukseni muuttaessa, kun katsoin ettei niille(kään) tilaa riitä. Nyt olisi mieltä ilahduttavaa laskea nuppuja ja katsoa kukkien avautumista. Taidan ostaa kaktuksen.

      Sinnitellään.

      wap

      • Opettelin uudelleen virkkaamaan. Olen jäänyt ihan koukkuun virkkaamiseen.
        Laitan äänikirjan kuulumaan ja alan virkata, sielu lepää.
        En olisi uskonut, meni vuosikymmeniä että ei ollut kiinnostusta käsitöihin.
        Ompelin kyllä vaatteita, se on jäänyt, korjaan korkeintaan ja voin lyhentää housunlahkeita tai muuta helppoa tuttaville.
        Nyt sekoan lankahyllyn äärellä, tekisi mieli ostaa kaikki.


      • Anonyymi
        liekko kirjoitti:

        Opettelin uudelleen virkkaamaan. Olen jäänyt ihan koukkuun virkkaamiseen.
        Laitan äänikirjan kuulumaan ja alan virkata, sielu lepää.
        En olisi uskonut, meni vuosikymmeniä että ei ollut kiinnostusta käsitöihin.
        Ompelin kyllä vaatteita, se on jäänyt, korjaan korkeintaan ja voin lyhentää housunlahkeita tai muuta helppoa tuttaville.
        Nyt sekoan lankahyllyn äärellä, tekisi mieli ostaa kaikki.

        Kiitos vinkistä, tuo et samalla kuunnella voi äänikirjoja, jospa jo huomenna aloitan.


    • Ihanaa kun täällä on edes yksi aloitus, jossa saa marista ihan syvämmen pohjasta,

      Tänään piti tehdä jotain mitä en olisi millään halunnut tehdä.
      Olin viime jouluna Pärnussa joulunvietossa ja olin varannut jo elokuussa täksikin jouluksi sinne jouluni. Tänään sen jouduin perumaan pitkin hampain kun sielläkin on niin kiihtyvä koronatilanne.
      Nyt meni kaikki uusiksi.

      Ihmettelin, että mikä ihmeen roska tuossa kliiviani tyvessä oli, mutta se olikin kukka, ihana oranssinen kukkarypäs, viikko vielä ja se hehkuu kunnolla.

      • Anonyymi

        Peilasin mikä ihme kukkanen tuolla persposkessa , mutta sehän onkii ruusufinni. Tosi upeesti hehkuu ja kuumottaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Peilasin mikä ihme kukkanen tuolla persposkessa , mutta sehän onkii ruusufinni. Tosi upeesti hehkuu ja kuumottaa.

        Voi, kulta-pieni, ihanan kukan löysit,
        ja vielä hehkuvan ja kuumottavan,
        harvalla on sellaista onnea löytää peilistään sellaista upeaa ruusua.


    • Jospa marinat olisi marraskuulta ohi. On tässä marinan aiheita ollutkin ihan omaksi tarpein.

      Tänään loppui marinat, en marise enää koko tänä vuonna. Ajelimme valosan ajan rauta-ja sisustuskauppoja läpi, etsien huoneeseeni laminaatteja. No, eihän niitä vanhoihin sopivia kaupoista löytynyt ei sinne päinkään. Siinä ajettessamme kumppanini naureskeli onpahan muka jottain tekemistä.

      Olimme jo menettäneet toivomme, mutta päätin lopuksi ajaa raksakirppikselle.
      Siellä ne odottivat somasti nurkassa yksi avaamaton paketti ja yksi avattu. Laminaatteja juuri se määrä, jota etsimme, ei yhtään vähempää ei enempää. Maksoin onnesta pyöreenä 12 euroa koko kasasta ja sain kaupantekijäiseksi joulukortteja, jotka vien yksinäisille vanhuksille keräykseen.

      Asioilla on tapana järjestyä.

      • Anonyymi

        Kävipä satumainen tuuri, siinä sitä onnen aihetta koko loppuvuodeksi👍


    • Oliko kenelläkään reseptiä hyvään marinaadiin possun ulkofileelle?
      (Kaneliässät menossa juuri nyt ,ohh sitä jouluista tuoksua!)

      • Anonyymi

        Eikö siellä netti toimi? Ja joko joulu siellä?


    • Anonyymi

      On ollut pitkä pimeä lumeton syksy,, ei ihmekään jos vähän marisuttaakin , mutta toivotaan lumen tuovan valoa ympäröivään luontoon ja sitä kautta mielikin kevenee.
      Pirre

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14861
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    5. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    6. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3054
    7. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    8. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    9. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3046
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe