Karenssin saaminen

Anonyymi

Niinhän siinä kävi, että työkkäri paukkasi karenssin kun en voinut ottaa työpaikkaa vastaan. Työpaikkaan matkaa 25 kilometriä, eikä julkisilla pääse aamulla seitsemäksi. Autoa ei ole, eikä edes polkupyörää. Meniköhän nyt ihan oikein, että kävellä pitäisi 50 kilometriä joka päivä. Ei hyvää päivää näitä työllistämistoimia.

68

726

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mikäli kyseessä olisi ollut palkkatyö, josta olisi saanut TES mukaista palkkaa ni jotenkin olisi ehkä saanut lainattua rahaa autoon tai sumplittua kimppakyydin mutta tämäkin on todella hankalaa.

      Mikäli kyseessä oli "Työllistömistyö" eli yhteiskunnan tuet 9 euron kulukorvaus päivässä niin mielestäni erittäin kohtuutonta antaa karenssi. Tekisin valituksen heti ja ottaisin yhteyttä Oikeusaputoimistoon Aluehallintavirastoon.

      • Anonyymi

        Olennaista on myös tarkistaa se mitä "työllistymissuunnitelmassa" lukee, se kuuluu tehdä yhteistyössä sitä ei viranomaisen kuulu sanella.

        Siitähän tietysti saa riidan aikaan jos tarjottu työ on jotain ihan muuta mitä suunnitelmassa lukee (jos se on asiallisesti tehty) mutta sekin kannattaa tuoda esiin että tarjottu työ ei ole sitä mitä on haettu.

        Ammatin tai elinkeinon valitseminen kuuluu perustuslaillisiin oikeuksiin, ja jos te-toimisto ratkaisuillaan alkaa tekemään vastoin sitä, kannattaa ainakin nostaa asiasta meteli.

        Lähtökohtaisesti, te-toimiston kanssa saa riidan aikaan ihan mistä tahansa, koska heillä on tavoite putsata tilastot, ja kansalla puolestaan on lakiin perustuvat oikeudet ammatteihinsa nähden. Tässä on jatkuva kitka vain siksi että työvoimapolitiikkaa tehdään väkisin vastoin perustuslakia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olennaista on myös tarkistaa se mitä "työllistymissuunnitelmassa" lukee, se kuuluu tehdä yhteistyössä sitä ei viranomaisen kuulu sanella.

        Siitähän tietysti saa riidan aikaan jos tarjottu työ on jotain ihan muuta mitä suunnitelmassa lukee (jos se on asiallisesti tehty) mutta sekin kannattaa tuoda esiin että tarjottu työ ei ole sitä mitä on haettu.

        Ammatin tai elinkeinon valitseminen kuuluu perustuslaillisiin oikeuksiin, ja jos te-toimisto ratkaisuillaan alkaa tekemään vastoin sitä, kannattaa ainakin nostaa asiasta meteli.

        Lähtökohtaisesti, te-toimiston kanssa saa riidan aikaan ihan mistä tahansa, koska heillä on tavoite putsata tilastot, ja kansalla puolestaan on lakiin perustuvat oikeudet ammatteihinsa nähden. Tässä on jatkuva kitka vain siksi että työvoimapolitiikkaa tehdään väkisin vastoin perustuslakia.

        Sinähän luet kummasti perustuslakia.

        Kyllä se kuule perustuslaissa lukee näin, "18§ Jokaisella on oikeus (ihmisoikeus siis) lain mukaan hankkia toimeentulonsa valitsemallaan TYÖLLÄ, (PILKKU) AMMATILLA tai elinkeinolla ->", ELI ITSE VALINTA OIKEUS TYÖHÖN kuin työhön.

        Sitten sanat-lain mukaan eli tarkoittaa lyhyesti sitä, että elinkeino, työ tai ammatti ei ole lakien vastaista vaan lailla voidaan säännellä työnvaatimukset, ammatin vaatimukset ja elinkeinon eli et voi tehdä kyläsepänpajassa lihanleikkuutta taikka sairaalassa pajatöitä.

        Et voi valita ammattina palkkamurhaamista elinkeinona.

        Miksi tuo lukemansa ymmärtäminen on niin itun vaikeaa joillain??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinähän luet kummasti perustuslakia.

        Kyllä se kuule perustuslaissa lukee näin, "18§ Jokaisella on oikeus (ihmisoikeus siis) lain mukaan hankkia toimeentulonsa valitsemallaan TYÖLLÄ, (PILKKU) AMMATILLA tai elinkeinolla ->", ELI ITSE VALINTA OIKEUS TYÖHÖN kuin työhön.

        Sitten sanat-lain mukaan eli tarkoittaa lyhyesti sitä, että elinkeino, työ tai ammatti ei ole lakien vastaista vaan lailla voidaan säännellä työnvaatimukset, ammatin vaatimukset ja elinkeinon eli et voi tehdä kyläsepänpajassa lihanleikkuutta taikka sairaalassa pajatöitä.

        Et voi valita ammattina palkkamurhaamista elinkeinona.

        Miksi tuo lukemansa ymmärtäminen on niin itun vaikeaa joillain??

        ""Ammatin tai elinkeinon valitseminen kuuluu perustuslaillisiin oikeuksiin"



        "Kyllä se kuule perustuslaissa lukee näin, "18§ Jokaisella on oikeus (ihmisoikeus siis) lain mukaan hankkia toimeentulonsa valitsemallaan TYÖLLÄ, (PILKKU) AMMATILLA tai elinkeinolla ->", ELI ITSE VALINTA OIKEUS TYÖHÖN kuin työhön."


        No, tämä se on tietysti oma ajanvietteensä kun pilkkua viilataan huolella. Itse pyrin vain viittaamaan siihen mitä perustuslaissa sanotaan, siksi pidin lauseeni aika lyhyenä.

        Turhaan minua kritisoit, kritisoi ennemmin systeemiä, joka ei mm. tätäkään sääntöä pyri noudattamaan, aina on jokin "suunnitelma" tai "palvelu" jonka sisältöön tulee sellaista millä pyritään ohittelemaan tämäkin laki. Ja vieläpä viranomaisvastuulla.


    • Anonyymi

      Jos ei ole mahdollisuutta mennä toisaalle sit ei ole. Kyllä tässä on ollu palkkatyöstä kyse koska ne 9 euron hommelit usein järjestetään kotikunnassa lain mukaan

    • Anonyymi

      Te toimiston valehtelevet,manipuloivat narsistit, simputtavat työttömiä, touhu pitää saada loppumaan, järki puuttuu. Nosta syyte.

    • Anonyymi

      Toimeentulotukea hakemaan

      • Anonyymi

        MINÄ en hae mitään enkä mene minnekään!


        167-176


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        MINÄ en hae mitään enkä mene minnekään!


        167-176

        Sä kiljukaulakaan et mahda millekää mitää perkele.


    • Anonyymi

      Jos ei ole rahaa sitähän ei ole.Missä sitä olis jos asuu vuokralla ja se kaikki palaa siihen ????

    • Anonyymi

      "Työtarjoukseen", eli määräykseen hakea osoitettua työtä ei tule esittää kantanaan ettei pysty moista matkaa kulkemaan. Työhaastattelu on oikea aika ja paikka tuoda esiin kulkuneuvon puutteen ja vaikkapa ehdottaa työsuhdeajoneuvoa palkan lisänä. Tuskin paikkaa irtoaa mutta pysyy TE-toimisto tyytyväisenä.

      • Anonyymi

        Juurikin näin. Idiotismia mennä inisemään työkkärille matkasta ja jättää hakematta paikkaa. Työhaastattelu on oikea paikka keskustella asioista, eikä työkkärikään ala perseillä jos ei tule valituksi.


      • Anonyymi

        Juuri näin.
        Ensin haetaan työpaikkaa.
        Sitten odotetaan haastatteluun pääsyä ja jos tärppää, niin siellä pyydetään kyyditystä tai työsuhdeautoa tai liukuva työaika.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin.
        Ensin haetaan työpaikkaa.
        Sitten odotetaan haastatteluun pääsyä ja jos tärppää, niin siellä pyydetään kyyditystä tai työsuhdeautoa tai liukuva työaika.

        Keppi tuottaa huonoa vointia

        Hallitus päättää uusista työllisyyslinjauksista ensi keväänä. Valtiovarainministeriö laskee niiden työllisyysvaikutukset.

        Outisen mukaan tieteenteon perusvaatimukset täyttävissä työllistämistoimien vaikuttavuusarvioissa on huomioitava tulonjakovaikutukset ja suhdannetilanne.

        Näin porkkana osoittautuu pidemmällä aikavälillä vähintään yhtä tehokkaaksi työllistämistoimeksi kuin keppi. Keppi lisää todistettavasti köyhyyttä, alentaa tulevaa palkkatasoa, lyhentää tulevia työsuhteita, vähentää työntekijöiden valmiutta vaihtaa työpaikkaa sekä lannistaa vähemmän koulutettuja ja sairaita aktivoitumasta työmarkkinoille.

        Työnantajalähtöisten joustojen kääntäminen työntekijälähtöisiksi ja säällisiin työehtoihin perustuvan täystyöllisyyden takaaminen on kuitenkin hankalaa työvoiman äärettömän globaalin ylitarjonnan, finanssikapitalismin ja kilpailuvaltiojärjestelmän aikakaudella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keppi tuottaa huonoa vointia

        Hallitus päättää uusista työllisyyslinjauksista ensi keväänä. Valtiovarainministeriö laskee niiden työllisyysvaikutukset.

        Outisen mukaan tieteenteon perusvaatimukset täyttävissä työllistämistoimien vaikuttavuusarvioissa on huomioitava tulonjakovaikutukset ja suhdannetilanne.

        Näin porkkana osoittautuu pidemmällä aikavälillä vähintään yhtä tehokkaaksi työllistämistoimeksi kuin keppi. Keppi lisää todistettavasti köyhyyttä, alentaa tulevaa palkkatasoa, lyhentää tulevia työsuhteita, vähentää työntekijöiden valmiutta vaihtaa työpaikkaa sekä lannistaa vähemmän koulutettuja ja sairaita aktivoitumasta työmarkkinoille.

        Työnantajalähtöisten joustojen kääntäminen työntekijälähtöisiksi ja säällisiin työehtoihin perustuvan täystyöllisyyden takaaminen on kuitenkin hankalaa työvoiman äärettömän globaalin ylitarjonnan, finanssikapitalismin ja kilpailuvaltiojärjestelmän aikakaudella.

        "Työnantajalähtöisten joustojen kääntäminen työntekijälähtöisiksi ja säällisiin työehtoihin perustuvan täystyöllisyyden takaaminen on kuitenkin hankalaa työvoiman äärettömän globaalin ylitarjonnan, finanssikapitalismin ja kilpailuvaltiojärjestelmän aikakaudella."

        Jep, asiasta tulee joka tapauksessa ongelma myös velkojen ja hintatason yms. kautta. Jos täystyöllisyys halutaan, sen on kuitenkin voitava demokratiaan perustuvassa maassa tapahtua markkinaehdoilla eli neuvotellen ehdoista, ja jos Suomessa on jo lähtökohtaisestikin työmarkkinat työntekijäpuolen ja työnantajapuolen kartellien (l.liittojen) määräysvallassa, niin ongelma siitä senkuin vain kasvaa.

        Maan hallituksen on voitava tehdä ratkaisuja itsenäisesti, ohittaen em. liittojen päämäärät, mikäli työmarkkinajärjestöt eivät keskenään pysty tekemään ratkaisuja joilla lisätään suomalaisen palkkatyön kysyntää. Se vaatisi sekä investointeja työnantajapuolelta mutta samalla myös menokuria ay-liikkeeltä, KOSKA homman tarkoitushan on saada aikaan nimenomaan UUSIA työpaikkoja, palkkoineen päivineen.

        Niin kauan kun ay-liike ja elinkeinoelämä ei suostu yhteistyössä ratkaisemaan ongelmaa, riita vain kasvaa entisestään, ja sitten alkaa tulemaan jo isommatkin lait vastaan kun esim. elinkeinoelämä mielihalut on kansan ilmaistyö, mutta sittenpä tuleekin jo rikoslailliset asiat vastaan melko nopeasti ja saattaapa kiinnostua myös Euroopan Unioni Suomen kansan oikeusturvan toteutumisesta, sitten ihmetellään kun Suomi on jo samalla tiellä kuin Puola ja Unkari.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin.
        Ensin haetaan työpaikkaa.
        Sitten odotetaan haastatteluun pääsyä ja jos tärppää, niin siellä pyydetään kyyditystä tai työsuhdeautoa tai liukuva työaika.

        Oletko oiken virkamies kun tarjotaan paikkaa, vaikka ei ole edes hakenut. Aloitus on ilmeisesti provo. Ensin kyllä työkkärit lähettää työnhaku kehoituksen jota on pakko hakea ja sitten jos hyvin käy pääsee haastatteluun. Siinä hakuvaiheessa voi ehdottaa etähaastattelua vaikka Skypen tai Teams:sin kautta, Vähän näyttää siltä että kyseessä on vuokrafirma , se ensin haastattelee ja sitten haastateltuista valitsee sen ketkä pääsevät vielä lisäksi firmaan haastatteluun.


    • Anonyymi

      Kokoaikatyössä ei ole velvollisuutta hakea työtä, jossa päivttäiset työmatkat ovat yli kolme tuntia ja osa-aikatyössä kaksi tuntia. *Jos* tilanteesi on tosiaan kuvailemasi tapainen niin suosittelen, että lähetät TE-toimistoosi viestiä / otat yhteyttä oma asioinnin kautta, ja pyydät asian uudelleenkäsittelyä ja vetoa suoraan tuohon työmatkaan.

    • Anonyymi

      Varmaankin se 3kk minä otin tahallisesti itselleni tuollaisen joskus, kun työpaikka oli huono.

    • Anonyymi

      Jos kelan virkailijat joutuisivat ihan oikeudellisesti vastuuseen tekemistään päätöksistä, siellä olisi aika moni talousrikollinen istumassa linnassa (ei sen runoilija kokoomus "nellin") törkeä petos kuvaisi aika monia päätöksiä! Mutta kun Suomessa on niin paljon näitä "pomomies aarnoita"! Ja tuomioistuimissa istuvat vapaamuurari veljeskunnat!

      • Anonyymi

        Olisi kyllä ihan mukava, jos ei kuitenkaan syyteltäisi Kelaa sentään asiasta, sehän tekee vain päätökset työttömyysturvan/sosiaaliturvan asioista TE-toimiston lausuntojen perusteella ja se perustuu lakiin.

        Kelan päätökset on siis sidottuja TE-toimiston lausuntoihin, ei ne Kelassa asialle juurikaan mitään voi, vasta valituskierrosten edetessä Kelasta eteenpäin saattaa alkaa löytyä myös TE-toimiston toimintaan kriittisemmin suhtautuvia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisi kyllä ihan mukava, jos ei kuitenkaan syyteltäisi Kelaa sentään asiasta, sehän tekee vain päätökset työttömyysturvan/sosiaaliturvan asioista TE-toimiston lausuntojen perusteella ja se perustuu lakiin.

        Kelan päätökset on siis sidottuja TE-toimiston lausuntoihin, ei ne Kelassa asialle juurikaan mitään voi, vasta valituskierrosten edetessä Kelasta eteenpäin saattaa alkaa löytyä myös TE-toimiston toimintaan kriittisemmin suhtautuvia.

        Kela voi TE-toimiston lausunnosta pyytää PÄÄTÖKSENTEON tueksi lisäselvityksen.
        Miten te täti meinasi 50kmTYÖMATKAN työnhakijalta taittuvan ilman kiesejä?

        Ei voi olla kenenkään interesseissä hoitaa virkaansa vain sillä voimalla, että saa aiheuttaa kansalaiselle TALOUDELLISTA VÄKIVALTAA.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kela voi TE-toimiston lausunnosta pyytää PÄÄTÖKSENTEON tueksi lisäselvityksen.
        Miten te täti meinasi 50kmTYÖMATKAN työnhakijalta taittuvan ilman kiesejä?

        Ei voi olla kenenkään interesseissä hoitaa virkaansa vain sillä voimalla, että saa aiheuttaa kansalaiselle TALOUDELLISTA VÄKIVALTAA.

        Ymmärrän kyllä että asia kuumottaa.

        En ole itse sen paremmassa tilanteessa ja ihan samojen uhittelujen kohteena olen siis myös, mutta jos jotain on oppinut, pyrin katsomaan koko ajan asiaa lain perusteiden kannalta. Jos noihin TE-toimiston lausuntojen seurauksiin haluaa jotenkin puuttua, silloin on löydyttävä myös niitä lakiin perustuvia perusteluja. Niitä löytää esim. eduskunnan oikeusasiamiehen lausunnoista aika hyvin.

        Kun tuota alkuperäistä tekstiä katselee, olisi varmasti kannattanut ainakin ensin ottaa yhteyttä työnantajaan, koska eihän se työpaikan suorituspaikka ole vielä ollut tiedossa, se olisi voinut ehkä olla hyvinkin lähempänä.

        Toki jos se työn suorituspaikka on todella tuon matkan päässä, pelisäännöissähän mainitaan työmatkaan kuluvasta ajasta jotain sitten ei muuta kuin esittämään bussilinjojen aikataulut ja selvitys siitä että käytetty matka-aika ylittää ne rajat mitä tarjottavan työn matka-ajalle on asetettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kela voi TE-toimiston lausunnosta pyytää PÄÄTÖKSENTEON tueksi lisäselvityksen.
        Miten te täti meinasi 50kmTYÖMATKAN työnhakijalta taittuvan ilman kiesejä?

        Ei voi olla kenenkään interesseissä hoitaa virkaansa vain sillä voimalla, että saa aiheuttaa kansalaiselle TALOUDELLISTA VÄKIVALTAA.

        Jos rahaa ei ole auton ostoon , että voisi käydä töissä , niin sen vuoksi on pankit , josta haetaan lainaa. Jos pankki ei anna lainaa, niin pitää hakea kunnalta ennalta ehkäisevää tukea juuri auton ostoon. Kumpainenkaan ei välttämättä anna lainaa, joten yksinkertaisesti työtä ei silloin voi ottaa vastaan.


    • Anonyymi

      25 km suuntaansa ei ole matka eikä mikään auto on kallis ylläpitää polkupyöräkin maksaa eli pitäsi hankkia halpa asunto jotta kykenee töissä kulkemaan vaikka soluhuone tai asuntola. karenssia annetaan vaikka ei oli mitään kulkuvälinettä tai rahaa käytössä toimeentulotukea voi saada toimeentulotukea voi myös leikata

      • Anonyymi

        Neuvostoliitossa (juutalaisten kokeilu valtioiden yhdistämisessä) oli aikoinaan tuo systeemi (venäjällä on nykyään sama systeemi kuin suomessa aikoinaan ei vapaa markkinatalous ja valinnan vapaus) ja sitä kutsuttiin nimellä kolhoosi jossa työnteettäjä eli komissio järjesti ýhteisasumisen (pariskunnille ja perheille oli joko yksihuone tai kaksi huonetta jossa lapset nukkui erillään) ja töitä saa tehdä niin paljon kuin lystää, kunhan voitot sai komissio taikka bolitbyroo.

        Niin siis tuo halpa asunto systeemi,


    • Anonyymi

      Muistan vielä ajan kun työmatkan takia sai kieltäytyä. Sitten eduskunta pukkasi lain, että työmatka ja lastenhoito ei ole hyväksyttävä syy kieltäytyä tarjotusta työpaikasta.

      • Anonyymi

        Nykyinen laki täyttää jo ihmisoikeuksien loukkauksen ja polkemisen tunnusmerkistön. Suomi pitäisi haastaa EU-ihmisoikeustuomioistuimeen rikoksista ihmisyyttä vastaan.


      • Anonyymi

        Työttömyysturvalain 2 a luvun 6 §:ä. Työstä kieltäytyminen alueellisen liikkuvuuden perusteella

        Henkilöllä on pätevä syy kieltäytyä vastaanottamasta tarjottua työtä, jos hänen päivittäisen työmatkansa kesto ylittäisi kokoaikatyössä keskimäärin kolme tuntia ja osa-aikatyössä keskimäärin kaksi tuntia.

        Työttömyysturvalain 2 a luvun 5 pykälä
        Henkilöllä on pätevä syy kieltäytyä hänelle tarjotusta työstä, jos:

        2) hänelle ei varata kohtuullista aikaa lastenhoidon järjestämiseen sekä kulkuvaikeuksien ja muiden vastaavien rajoitusten poistamiseen;

        Molemmat löytyvät edelleen laista.


    • Anonyymi

      leikattu tt tuki tulee

      • Anonyymi

        Paljonko kuussa käteen leikattua toimeentulotukea?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paljonko kuussa käteen leikattua toimeentulotukea?

        Jos asut yksin perusosa leikattuna - 20 %. Vajaat 500


    • Anonyymi

      Työstä tai palvelusta voi kieltäytyä jos päivittäinen matka-aika on edestakaisin yhteensä yli kolme tuntia ja sen ajan laskenta alkaa siitä kun kotiovelta lähdet ja päättyy siihen kun palaat kotiovelle. Ja kaikki bussin vaihdot ja odotukset ja kävelyt kuluttaa sitä aikaa. Jos esim työ alkaa klo 07.00 ja olet julkisia käyttäen perillä 06.45 niin siinäkin on jo 15 minuuttia joka lasketaan matka-aikaan. Ja jos työ loppuu esim 16.00 ja bussi lähtee 16.30 niin siinä on jo 30 minuuttia matka-aikaa kertynyt. Jos omistaa auton niin sitä ei kannata työkkärille kertoa koska silloin voi joutua jonnekin työhön tai 9 e päivätyöhön periaatteessa vaikka 100 kilometrin päähän. Eli päivässä yhteensä yli 200 km. Julkiset aina hitaampia...

    • Anonyymi

      Ja kun julkinen liikenne ei hae kotiovelta eikä vie työpaikan ovelle niin väkisinkin tulee kävelyä sekä bussin vaihdon odotusta. Itse väistin pari vuotta sitten pommin kun työkkäristä tuli käsky hakea erääseen metallipajaan joka sijaitsi 70 kilometriä kotoa ja kun olin työkkäriin ilmoittanut että autoa ei ole käytettävissä ja julkisilla vaihtoineen ja odotuksineen päivineen olisi mennyt päivässä yhteensä vajaa 4 tuntia niin karenssia ei tullut. Vaikka auton omistinkin niin en todellakaan halunnut päivässä ajaa 140 kilometriä 13.10 euron tuntipalkalla omilla bensoilla koska siinä ei olisi ollut mitään järkeä kun autokin oli sellainen vanha romu että jos se olisikin hajonnut kesken kaiken niin mitä sitten olisin tehnyt...

    • Anonyymi

      Siinäpä onkin tekemistä jos ensin kävelee 25 kilometriä töihin ja työpäivän jälkeen toinen 25 kilometriä kotiin. En usko, että kukaan tuollaiseen suostuisi, jos mitään muuta mahdollisuutta ei ole kuin kävely.

      • Anonyymi

        Missä Lapin erämaassa tuo työpaikka oikein on? Aika hyvin pääsee julkisilla joka paikassa. Mites ne muut pääsee sinne työpaikalle. Aika uskomattomalta kuullostaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä Lapin erämaassa tuo työpaikka oikein on? Aika hyvin pääsee julkisilla joka paikassa. Mites ne muut pääsee sinne työpaikalle. Aika uskomattomalta kuullostaa.

        Jopa Helsingin seudulla tulee helposti ajallisesti pitkä työmatka, etenkin jos yrittää liikkua itä-länsi suunnassa. Kilometreissä vähäinen matka on Helsingissä ajallisesti paljon pidempi matka kuin jossain syrjäisemmässä Suomessa.

        Hki 20 kilometrin matka voi olla sama asia kuin muualla 80 kilometrin matka.

        Jotka on tehneet töitä sekä Helsingin alueella että kauempana pk-seudusta, tietävät tämän varmasti todeksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jopa Helsingin seudulla tulee helposti ajallisesti pitkä työmatka, etenkin jos yrittää liikkua itä-länsi suunnassa. Kilometreissä vähäinen matka on Helsingissä ajallisesti paljon pidempi matka kuin jossain syrjäisemmässä Suomessa.

        Hki 20 kilometrin matka voi olla sama asia kuin muualla 80 kilometrin matka.

        Jotka on tehneet töitä sekä Helsingin alueella että kauempana pk-seudusta, tietävät tämän varmasti todeksi.

        Työkkärin kannattaisi ratkaista tämä asia järjestämällä alueelle KULJETUSPALVELUN.

        Taksi hakisi aamulla kaikki alueelta ja matkan varrelta töihin menijät ja palauttaisi illalla takaisin.

        Kuljetettava maksaisi matkasta paikkakunnan bussilipputaksan verran kuljetuksesta.

        Tämä vaan ehdotus ja työkkärille varmasti aivan liian vaativa ongelma ratkaistavaksi.


      • Anonyymi

        Minun piti kulkea kävelen 6 km suunta julkiselle liikenteelle linja-autolle. siihen aikaan sai tarpoa umpihangessa kun teitä ollut aurattu karenssi tulee pitää mennä suksilla hiihtäen tästä on aikaa 70-80 luvulla pakkastakin oli 30-35 astetta polkupyöriä ei ollut piti hankkia kotiapulaisen eli(piikahommissa) palkka oli vain 30 markkaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minun piti kulkea kävelen 6 km suunta julkiselle liikenteelle linja-autolle. siihen aikaan sai tarpoa umpihangessa kun teitä ollut aurattu karenssi tulee pitää mennä suksilla hiihtäen tästä on aikaa 70-80 luvulla pakkastakin oli 30-35 astetta polkupyöriä ei ollut piti hankkia kotiapulaisen eli(piikahommissa) palkka oli vain 30 markkaa

        Vuonna 1975 olin talvella maataloustöissä, johon ei ollut julkista liikennettä ja matkaa 15km.
        Työnantaja haki työläiset pikkukaupungimme keskustasta aamulla ja toi illalla takaisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vuonna 1975 olin talvella maataloustöissä, johon ei ollut julkista liikennettä ja matkaa 15km.
        Työnantaja haki työläiset pikkukaupungimme keskustasta aamulla ja toi illalla takaisin.

        Tässä on näitä esimerkkejä, millainen Suomi on ollut aiemmin, ja edeltävinä vuosikymmeninä vielä pahempi.

        Valtio ei voi käyttää omaa kansaansa hyväkseen, koska valtio on kansa. Se on valtion johdon vallan väärinkäyttöä, jos kansalta aletaan kiristämään työtä ilman että siitä neuvotellaan asianmukaiset sopimukset.

        Euroopan Unioni on alkujaan seurausta myös näistä ilmiöistä, eli fasismi on jotain sellaista, mikä ei kansanvaltaiseen valtioon kuulu. Fasismi on siis sitä, että valtio käytännössä pakottaa voimatoimilla kansaa tekemään sitä mitä valtion johto haluaa, ja nimenomaan valtiossa, jossa _kansalla_ on ylin valta, niin ei voida toimia.

        Valtion johto tekee valtiopetoksen jos se alkaa ryöstämään omaa kansaansa tunkemalla heidän yksityisoikeudellisiin sopimuspöytiinsä.

        VEROTTAA toki saa, aivan kuten haluaa, mutta siinäpä tuleekin mukaan myös rikkaiden verotus.

        Perustuslaissa ja kansainvälisissä sopimuksissa sovittu sosiaaliturva pitää olla tiukasti tehty niin, että minkäänlaiseksi kiristysvälineeksi halpatyöstä sitä ei voida käyttää. Uskoakseni juuri siitä syystä Suomessa sosiaaliturva onkin tehty kaksitasoiseksi, eli "ensisijainen" sosiaaliturva on mm. työttömyystuet, jossa tulee mukaan kaikenlaiset ehdot ja uhittelut, ja sitten on "viimeisijainen" sosiaaliturva, jota ei voida käyttää kiristämiseen.

        Näin valtion johto voi siis kiertää kv-sopimuksiakin sillä, että ainahan kansalla on se viimesijainen sosiaaliturva.

        Suomessahan on muuten esim. "lapiolinja" joskus aiemminkin ollut, ja todettu täysin turhaksi ja kansaa syrjiväksi systeemiksi, ja nyt on siis jopa 2000-luvulla Kokoomuksen typerillä ideoilla (SDP mielihalut mukana) tuotu samaa simputtamista takaisin nimellä "työlinja".

        Ei ei, ei näin, markkinoilla työstä sovitaan, ja jos markkinoilla ei saada työn kysyntää aikaan, siinä on kyse valtion talouden ohjaamisen puuttumisesta, tokihan on selvää että em. simputtamista toivovat ryhmät jättää mielellään valtion talouden ohjaamiset tekemättä kokonaan, koska he itse hyötyvät siitä näin enemmän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minun piti kulkea kävelen 6 km suunta julkiselle liikenteelle linja-autolle. siihen aikaan sai tarpoa umpihangessa kun teitä ollut aurattu karenssi tulee pitää mennä suksilla hiihtäen tästä on aikaa 70-80 luvulla pakkastakin oli 30-35 astetta polkupyöriä ei ollut piti hankkia kotiapulaisen eli(piikahommissa) palkka oli vain 30 markkaa

        Palkkasummista, ennen 1990-luvun lamaa edeltävinä vuosina oli ihan tyypillistä että kesätöissäkin oli palkat 20-30 markan tasoisia, saattoi olla 45-60 markkaakin tunnilta.

        Itselläni tehtaassa hieman raskaammissa töissä oli palkan taso 50-60 markan luokkaa, ja ylityötuntejakin sai kerrytettyä halutessaan melko hyvin niin, että vaikka kk-palkka monissa töissä saattoi silloin olla esim. 5000-8000 markkaa, saattoi työtunteja paljon lisäämällä saada aikaan 12000-20000 markkaa kuukaudessa. 20 tuhannen markan tili oli siihen aikaan jo aika hyvä raha, toki olihan sen eteen käytettävä iso osa vapaa-ajastakin eikä se mitään kevyttä ollut.

        Ainakin oman tietoni mukaan silloin saattoi olla esim. julkisen puolen jossain hieman korkeammin palkatussa tehtävässä palkka esim. luokkaa 10000-13000 markkaa kuukaudessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minun piti kulkea kävelen 6 km suunta julkiselle liikenteelle linja-autolle. siihen aikaan sai tarpoa umpihangessa kun teitä ollut aurattu karenssi tulee pitää mennä suksilla hiihtäen tästä on aikaa 70-80 luvulla pakkastakin oli 30-35 astetta polkupyöriä ei ollut piti hankkia kotiapulaisen eli(piikahommissa) palkka oli vain 30 markkaa

        Höpö höpö, ei 70- ja 80-luvuilla ollut untakaan karensseista ja tiedän sen, joten valehtele lisää vaan, jotkut tyhmät saattaa uskoa..

        Lisäksi tuona aikana kulki joka helvetin pikkuteilläkin postibussi ja paikallisliikenteessä oli koulukyydit ja jotka kulki niin aamuvarhain, että hyvin kerkesi jopa aamu kuudeksi töihin ja viimeistään seiskaksi.

        Polkupyöriä on alettu valmistaa jo niinkin varhain kuin 1840 (velosibedi ja keksitty 1817 "polkupyörän keksi paroni Karl von Drais Saksassa vuonna 1817", joten niitä on ollut ja parhaimmat pyörät maksoi 70-luvulla vähän.

        Hintasi viittaa leikatun markan aikaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä Lapin erämaassa tuo työpaikka oikein on? Aika hyvin pääsee julkisilla joka paikassa. Mites ne muut pääsee sinne työpaikalle. Aika uskomattomalta kuullostaa.

        Ei se ole niinkään uskomatonta. Näet tuo matkustaminen maksaa ja jos on ollut pitkään työttömänä ei ole säätöjä ja tuollaisella 500 e työmarkkiantuella ei ostella kun pöperöt jos sitäkään, kun näet kolmannella viikolla on taskut tyhjät ja puoltoista on löträttävä vettä rokkaan, jotta on jotain suuhun pantavaa. Eri asia jos antaavat litterat millä mennä, siittä ei ole apua jos kulukorvaukset saa jälkikäteen. Meinaan kun eivät laske siihen linjuriin vaikka lupaisi maksella sitten kun tuon saa. Mutta kyllä se työ aina vastaan kannattaa otta jos jolain ilveellä saa matkarahat järjestyyn . Se on mukava tunne kun palkka alkaa juosta ja pääsee uusiin vaatekertaa ja pois jatkuvasta ahdingosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minun piti kulkea kävelen 6 km suunta julkiselle liikenteelle linja-autolle. siihen aikaan sai tarpoa umpihangessa kun teitä ollut aurattu karenssi tulee pitää mennä suksilla hiihtäen tästä on aikaa 70-80 luvulla pakkastakin oli 30-35 astetta polkupyöriä ei ollut piti hankkia kotiapulaisen eli(piikahommissa) palkka oli vain 30 markkaa

        30 markan tuntipalkka viittaa 80 luvun puolivälin palkkaan . Pakkasta oli kyllä vuosina 85-87.


    • Anonyymi

      Ovat leikkaajia ennenkaikkea, nuijimisen ja höyläämisen ammattilaisia yhtäkaikki.

      • Anonyymi

        Kun ottaa huomioon, että valtiolle talous on eri asia kuin yksityisyritykselle, leikkaaminen johtaa ikävään kierteeseen.

        Valtiolle hyvä talous on sitä että raha kiertää riittävästi, investointeja tehdään ja monenlaista muuta taloudellista aktiviteettia, se on se talouden tavoite joka valtiolla on.

        Yksityisyrityksen ajattelutavalla halutaan helposti leikata kaikesta, että saataisiin osinkoa firmasta omistajalle. Mutta valtiolla ei tällaista tavoitetta ole, kuten tuosta ylempääkin voi jo päätellä.

        Tietenkin on niin että myös markkinan realiteetit on otettava huomioon, sopeutustoimet on voitava kuitenkin tehdä vähän toisella tavalla, kuin tuhoamalla markkinoiden toimintaa leikkaamalla väärästä paikasta.

        Vientiähän pitää saada aikaan, ja VASTUU viennin aikaansaamisesta on myös kohdistettava oikeille ryhmille. Työttömillä ei ole taskuihinsa piilotettuja vientisektorin miljardiyrityksiä.


    • Anonyymi

      Juu eikä miljardeja eikä muutakaan miten voisi hinata itsensä paikkakunnalle...sairasta...harvoin tuki kelalaisella mitään on

      • Anonyymi

        Kepittämisessä saattaapi helposti mennä oikeusvaltion toimitavat rikki, sillä kuntoutus on vajaakuntoisille ja aktivointi suunnitelma tulee olla kirjallisesti sovittu ja työttömän näkökanta asioihin huomioida. Se ei ole sanelua mitä työttömän tulee tehdä, sillä tuon aktivointi suunnitelman luonti on työttömän oikeus ,ei velvollisuus.

        Jahka tuossa ruvetaan karensseja jakelemaan toimeenpanoinstanssin eli tuossa tapauksessa Te toimiston taholta sen lauselmien perusteella on katsottavissa että suoraa tuomiovaltaa on tällöin yksilöiden suhteen siirretty toimeenpanevalle instanssille ja tuollainen toimitapa ei toteuta Suomalaisen oikeusvaltion periaatteita ,jossa tuomiovalta kuuluu yksilöiden suhteen tuomio istuimille.

        https://www.osallistu.fi/opi-vaikuttamaan/tieto-ja-taito-auttavat-vaikutta/vallan-kolmijako-oppi/


    • Anonyymi

      Kaikessa päätöksenteossa tulee noudattaa inhimillisyyttä vaikkakin työttömälä on työnvastaan otto velvollisuus se ei tarkoita että toimissa voitaisiin syrjäyttää ihimillisyys ja käytännön seikat. Laissa on myös määritelty että ihmisellä on oikeus elättää itsensä valitsemallaan työllä . Joten on katsottava että työttömyys ei voi toimia perusteena ihan milaisille tahansa vaatimuksille työntekoon ,jossa työttömän asemaa olisi hyödynnettävissä työttömyyden perusteella . Eli vaatimukset tulee olla kohtuullisia ,myös huomioiden tuollaiset seikat että se ,jotta työllänsä voisi tekijä itsensä elättää ja edellytyksenä tuohon on lähtökohtaisesti se että pääsee tuonne työpaikalle.

      https://ihmisoikeudet.net/ihmisoikeudet/oikeus-tyohon/

      Nuo oikeudet on myös kirjattu Suomen lakiin.

      • Anonyymi

        Ainoa velvollisuudet suomessa on elatusvelvollisuus, oppivelvollisuus ja asepalveluvelvollisuus, muita wi ole, ei edes työnvastaanottovelvollisuutta, vaan suomessa harmi kyllä on työn itsevalitsemisoikeus ihmisoikeutena,

        Katsos kun se perusoikeus 18§ on myös ihmisoikeus.

        Kannataisiko jonkun opiskella enemmän?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainoa velvollisuudet suomessa on elatusvelvollisuus, oppivelvollisuus ja asepalveluvelvollisuus, muita wi ole, ei edes työnvastaanottovelvollisuutta, vaan suomessa harmi kyllä on työn itsevalitsemisoikeus ihmisoikeutena,

        Katsos kun se perusoikeus 18§ on myös ihmisoikeus.

        Kannataisiko jonkun opiskella enemmän?

        Kannattaa huomata, että Suomessa työttömyysturva on ikäänkuin kaksitasoinen systeemi, eli ensisijainen sosiaaliturva ja viimesijainen sosiaaliturva.

        Viimesijainen sosiaaliturva on minun ymmärtääkseni sitä sosiaaliturvaa, jota hallintokaan ei ihan noin vain lähde leikkaamalla rankaisutoimena käyttämään, koska siitä saattaa tulla jo jonkinlainen valtiorikos ja kantelu myös kansainvälisesti.

        Ensisijainen sosiaaliturva on sitten eräänlainen Suomen oma (vai onko muuallakin?) lisäviritys tähän päälle, ja osana ensisijaista sosiaaliturvaa tulee mukana myös työvoimapoliittisia ehtoja, ml. karenssit ja sanktiot ja työvoimapoliittiset lausunnot sun muu.

        Viimesijaista sosiaaliturvaa pitää kaikkien saada riippumatta siitä oletko työntekijä tai yrittäjä tai mikä vain, jos muutoin ehdot täyttyy (eli toimeentulotuen ehdot lähinnä)

        Päättäjät käyttää tuota ensisjaista sosiaaliturvaa jonkinlaisena kiristysvälineenä työttömien hyppyyttelyyn, ja ei ole vaikea nähdä sitä, että se pitää sisällään sellaisia ehtoja jotka on ristiriidassa myös perustuslain kanssa.

        Tietysti päättäjät on kai ajatelleet, että eihän siinä mitään rikosta tapahdu jos vähän ensisijaisella sosiaaliturvalla kiristetään, kun on vielä viimesijainenkin sosiaaliturva. Tästä asiasta saattaa kuitenkin olla erimielisyyksiäkin, on varmasti syytä seurailla kuinka oikeuslaitoksen rattaat hitaasti pyörähtelee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa huomata, että Suomessa työttömyysturva on ikäänkuin kaksitasoinen systeemi, eli ensisijainen sosiaaliturva ja viimesijainen sosiaaliturva.

        Viimesijainen sosiaaliturva on minun ymmärtääkseni sitä sosiaaliturvaa, jota hallintokaan ei ihan noin vain lähde leikkaamalla rankaisutoimena käyttämään, koska siitä saattaa tulla jo jonkinlainen valtiorikos ja kantelu myös kansainvälisesti.

        Ensisijainen sosiaaliturva on sitten eräänlainen Suomen oma (vai onko muuallakin?) lisäviritys tähän päälle, ja osana ensisijaista sosiaaliturvaa tulee mukana myös työvoimapoliittisia ehtoja, ml. karenssit ja sanktiot ja työvoimapoliittiset lausunnot sun muu.

        Viimesijaista sosiaaliturvaa pitää kaikkien saada riippumatta siitä oletko työntekijä tai yrittäjä tai mikä vain, jos muutoin ehdot täyttyy (eli toimeentulotuen ehdot lähinnä)

        Päättäjät käyttää tuota ensisjaista sosiaaliturvaa jonkinlaisena kiristysvälineenä työttömien hyppyyttelyyn, ja ei ole vaikea nähdä sitä, että se pitää sisällään sellaisia ehtoja jotka on ristiriidassa myös perustuslain kanssa.

        Tietysti päättäjät on kai ajatelleet, että eihän siinä mitään rikosta tapahdu jos vähän ensisijaisella sosiaaliturvalla kiristetään, kun on vielä viimesijainenkin sosiaaliturva. Tästä asiasta saattaa kuitenkin olla erimielisyyksiäkin, on varmasti syytä seurailla kuinka oikeuslaitoksen rattaat hitaasti pyörähtelee.

        Näin taitaa mennä, työttömien pitää tehtailla valituksia jatkuvasta manipuloinnista ja valehtelusta te keskuksen toimesta. On niin turha laitos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa huomata, että Suomessa työttömyysturva on ikäänkuin kaksitasoinen systeemi, eli ensisijainen sosiaaliturva ja viimesijainen sosiaaliturva.

        Viimesijainen sosiaaliturva on minun ymmärtääkseni sitä sosiaaliturvaa, jota hallintokaan ei ihan noin vain lähde leikkaamalla rankaisutoimena käyttämään, koska siitä saattaa tulla jo jonkinlainen valtiorikos ja kantelu myös kansainvälisesti.

        Ensisijainen sosiaaliturva on sitten eräänlainen Suomen oma (vai onko muuallakin?) lisäviritys tähän päälle, ja osana ensisijaista sosiaaliturvaa tulee mukana myös työvoimapoliittisia ehtoja, ml. karenssit ja sanktiot ja työvoimapoliittiset lausunnot sun muu.

        Viimesijaista sosiaaliturvaa pitää kaikkien saada riippumatta siitä oletko työntekijä tai yrittäjä tai mikä vain, jos muutoin ehdot täyttyy (eli toimeentulotuen ehdot lähinnä)

        Päättäjät käyttää tuota ensisjaista sosiaaliturvaa jonkinlaisena kiristysvälineenä työttömien hyppyyttelyyn, ja ei ole vaikea nähdä sitä, että se pitää sisällään sellaisia ehtoja jotka on ristiriidassa myös perustuslain kanssa.

        Tietysti päättäjät on kai ajatelleet, että eihän siinä mitään rikosta tapahdu jos vähän ensisijaisella sosiaaliturvalla kiristetään, kun on vielä viimesijainenkin sosiaaliturva. Tästä asiasta saattaa kuitenkin olla erimielisyyksiäkin, on varmasti syytä seurailla kuinka oikeuslaitoksen rattaat hitaasti pyörähtelee.

        Kannattaakohan huomata?

        Ensinnäkin suomessa ei ole edes lain mukaan kaksiosaista työtömyysturvaa, vaan ainoastaan väärä tulkinta ja kehitrtty käsitys, että olisi ja tyhmimmät menee tähän ansaan ja toistavat sitä asiaa kuin mantraa.

        Täällä suomessa on ainoastaan kaksi ERILAISTA työttömyysturvaa, ansiosidonnainen ja perusturvana oleva työttömyyskorvaus ja jo perustuslaki takaa perusturvan (19§) eli on perusoikeus (ihmisoikeus) saada tuo turva, (kas, mitenkäs nyt näin?)
        Eli siis se on ihmisoikeus.
        Onkohan nyt edes ihmisoikeuden kaventaminenkaan laillista (julkisen vallan tulee turvata ja toteuttaa perus- ja ihmisoikeuden toteuttaminen).

        Suomessa perustuslaissa on lueteltu ne perustoimeentuloturvat (jo mainittu pykälä) ja sitä tuetaan muilla säädöksillä (toimeentuloTUKI, asumisen turvaamiseksi asumisTUKI ja sama perustuslain 19§).

        Eli siis toimeentulotuki EI OLE MIKÄÄN KAKKOSSIJAINEN PERUSTOIMEENTULOTURVA vaan nimikkeensä mukainen TUKI muoto jolla jatetaan perusturvan riittämättömyys.

        On älyllisesti vajavaista jos luullaan, kuvitellaan ja ajatellaan tukimuodon olevan ihan peruskauraa, vaikka jo sanamuoto sanoo mistä on kyse ja laki siitäkin sanoo mikä sen tarkoitus on.

        Perustuslain 19§ ilmaisee, että julkisen vallan on turvattava RIITTÄVÄT SOSIAALI- JA TERVEYSPALVELUT ja sosiaalipalveluksi ON SÄÄDETTY sosiaalilait ja yksi niistä on juurikin LAKI TOIMEENTULOTUESTA.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaakohan huomata?

        Ensinnäkin suomessa ei ole edes lain mukaan kaksiosaista työtömyysturvaa, vaan ainoastaan väärä tulkinta ja kehitrtty käsitys, että olisi ja tyhmimmät menee tähän ansaan ja toistavat sitä asiaa kuin mantraa.

        Täällä suomessa on ainoastaan kaksi ERILAISTA työttömyysturvaa, ansiosidonnainen ja perusturvana oleva työttömyyskorvaus ja jo perustuslaki takaa perusturvan (19§) eli on perusoikeus (ihmisoikeus) saada tuo turva, (kas, mitenkäs nyt näin?)
        Eli siis se on ihmisoikeus.
        Onkohan nyt edes ihmisoikeuden kaventaminenkaan laillista (julkisen vallan tulee turvata ja toteuttaa perus- ja ihmisoikeuden toteuttaminen).

        Suomessa perustuslaissa on lueteltu ne perustoimeentuloturvat (jo mainittu pykälä) ja sitä tuetaan muilla säädöksillä (toimeentuloTUKI, asumisen turvaamiseksi asumisTUKI ja sama perustuslain 19§).

        Eli siis toimeentulotuki EI OLE MIKÄÄN KAKKOSSIJAINEN PERUSTOIMEENTULOTURVA vaan nimikkeensä mukainen TUKI muoto jolla jatetaan perusturvan riittämättömyys.

        On älyllisesti vajavaista jos luullaan, kuvitellaan ja ajatellaan tukimuodon olevan ihan peruskauraa, vaikka jo sanamuoto sanoo mistä on kyse ja laki siitäkin sanoo mikä sen tarkoitus on.

        Perustuslain 19§ ilmaisee, että julkisen vallan on turvattava RIITTÄVÄT SOSIAALI- JA TERVEYSPALVELUT ja sosiaalipalveluksi ON SÄÄDETTY sosiaalilait ja yksi niistä on juurikin LAKI TOIMEENTULOTUESTA.

        Lisään omaani.

        On harmittavaa huomata kuinka joku/jotkut yrittää olla muka ihmisiä puolustavana kirjoittekeva, mutta jo teksti kertoo että tekstin tarkoitus onkin ihan muu.

        Ei oppi ojaan kaada, etenkään ei silloin kun on sosiaaliasiamies ja asiamiehenä entinen sosiaalivirkailija jolla lukkarinrakkautta piisaa tai jollei muutoin opi, niin ottaan oppia mäkisen jarilta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisään omaani.

        On harmittavaa huomata kuinka joku/jotkut yrittää olla muka ihmisiä puolustavana kirjoittekeva, mutta jo teksti kertoo että tekstin tarkoitus onkin ihan muu.

        Ei oppi ojaan kaada, etenkään ei silloin kun on sosiaaliasiamies ja asiamiehenä entinen sosiaalivirkailija jolla lukkarinrakkautta piisaa tai jollei muutoin opi, niin ottaan oppia mäkisen jarilta.

        Lisäyksen lisäys. Korjataan tämä, "TUKI muoto jolla =>jatetaan<= perusturvan riittämättömyys", pitää olla, että KATETAAN.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaakohan huomata?

        Ensinnäkin suomessa ei ole edes lain mukaan kaksiosaista työtömyysturvaa, vaan ainoastaan väärä tulkinta ja kehitrtty käsitys, että olisi ja tyhmimmät menee tähän ansaan ja toistavat sitä asiaa kuin mantraa.

        Täällä suomessa on ainoastaan kaksi ERILAISTA työttömyysturvaa, ansiosidonnainen ja perusturvana oleva työttömyyskorvaus ja jo perustuslaki takaa perusturvan (19§) eli on perusoikeus (ihmisoikeus) saada tuo turva, (kas, mitenkäs nyt näin?)
        Eli siis se on ihmisoikeus.
        Onkohan nyt edes ihmisoikeuden kaventaminenkaan laillista (julkisen vallan tulee turvata ja toteuttaa perus- ja ihmisoikeuden toteuttaminen).

        Suomessa perustuslaissa on lueteltu ne perustoimeentuloturvat (jo mainittu pykälä) ja sitä tuetaan muilla säädöksillä (toimeentuloTUKI, asumisen turvaamiseksi asumisTUKI ja sama perustuslain 19§).

        Eli siis toimeentulotuki EI OLE MIKÄÄN KAKKOSSIJAINEN PERUSTOIMEENTULOTURVA vaan nimikkeensä mukainen TUKI muoto jolla jatetaan perusturvan riittämättömyys.

        On älyllisesti vajavaista jos luullaan, kuvitellaan ja ajatellaan tukimuodon olevan ihan peruskauraa, vaikka jo sanamuoto sanoo mistä on kyse ja laki siitäkin sanoo mikä sen tarkoitus on.

        Perustuslain 19§ ilmaisee, että julkisen vallan on turvattava RIITTÄVÄT SOSIAALI- JA TERVEYSPALVELUT ja sosiaalipalveluksi ON SÄÄDETTY sosiaalilait ja yksi niistä on juurikin LAKI TOIMEENTULOTUESTA.

        Joo korjaan tietenkin että työttömyysturva ei siis ole kaksitasoinen, vaan sosiaaliturva, eikä sekään oikeastaan kaksi"tasoinen" vaan kahta erilaista sosiaaliturvaa aivan kuten sanotkin.

        Systeemi kuitenkin on jaettu niin, että on olemassa ensisijainen sosiaaliturva, ja viimesijainen sosiaaliturva, ja toimeentulotuki kuuluu nimenomaan viimesijaiseen sosiaaliturvaan.

        Muilta osin mitä kritisoit ihmisoikeuksista ja muusta sellaisesta, olet ehkä oikeassa ehkä et, en osaa siihen sanoa enkä halua alkaa väittelemään, mutta toteanpa vain että jos MUUTOSTA haluaa systeemiin, silloin on tämä nykyinen systeemi kyettävä haastamaan lakiteitse.

        Tämä vaatii monilta työttömiltä ajatustyötä, siksi pyrin tuon tekstini kanssa valottamaan asiaa, koska tämä työttömien nurjaan kohteluun tehty systeemi on piiloteltu melkoisen monen lainsäädännön ja valheellisen semantiikan taakse, mm. sanat "palvelu" ja "motivoiminen" eivät tarkoita lainkaan niitä positiivisia asioita mitä niillä useimmiten ymmärretään tarkoitettavan.

        "Palvelu" voi siis olla TARKOITUKSELLISESTI aiheutettavaa huonoa ja vahingollista "palvelua". Tämä asia on tuotu jopa edukunnasta esiin, lipsahti joltain tutulta päätään heiluttavalta kansanedustajalta että kysehän onkin kiusanteosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisään omaani.

        On harmittavaa huomata kuinka joku/jotkut yrittää olla muka ihmisiä puolustavana kirjoittekeva, mutta jo teksti kertoo että tekstin tarkoitus onkin ihan muu.

        Ei oppi ojaan kaada, etenkään ei silloin kun on sosiaaliasiamies ja asiamiehenä entinen sosiaalivirkailija jolla lukkarinrakkautta piisaa tai jollei muutoin opi, niin ottaan oppia mäkisen jarilta.

        No voi ottaapa sinulla koville tämä järjestelmä.

        Jos muutoksia haluat, se pitää pystyä tekemään valitus/lakiteitse, ja eihän siihen asiaan tällaiset saarnatyyppiset viestit palstoilla auta mitään.

        Enemmän auttaa vaikkapa tiedot eduskunnan oikeusasiamiehen lausunnoista, jos sieltä saa joitakin ratkaisevia lauseita irti joilla pureutua nykyisen systeemin epäasiallisiin toimintatapoihin.

        Sosiaaliturvaa käytetään Suomessa jonkinlaisena kiristysvälineenä ei siinä pitäisi olla mitään epäselvää ainakaan, mutta samalla kannattaa siis huomata sekin että jos asiaa alkaa jollain perusteilla riitauttamaan, viimesijaisena sosiaaliturvana pidetään ainakin tällä hetkellä tietääkseni toimeentulotuen -40% leikattua tasoa, joka olisi siis kansainvälisemmin yhteisesti sovittu minimitaso, tämän sanoi joskus viimeisen vuoden tai parin aikana muistaakseni SDP Tytti Tuppurainen jossain tv-haastattelussa.


    • Anonyymi

      Kokeilkaapa sellainen homma, että alatte tiukkaan sävyyn vaatiin perus- ja ihmisoikeuksienne toteutumista.

      Karennssin saaneet samalle asialle ja lisäksi vaatiin perustuslain (joille on tarjottu jotain työtä/opiskelua ja ei ole hakeuduttu tai saanut akennuksen ttt-tukeen) vastaisen karenssin poistamista ja vaatiin korvausta karenssin ajalta.

      Lisäksi poistakaa kaikki sellaiset tiedot joihin ei ole pätevyyrrä, työtodistus ei sitä todista.

      Tietäkää se, että perustuslaki turvaa ja takaa jokaiselle oikeuden työttömyysturvaan ja tätä perustuslain takaamaa oikeutta ei kukaan voi edes lailla säätäen evätä, koska perustuslaki määrää millaisen lain tulee olle, eli lain tulee antaa ja taata tuo oikeus.

      Helppoa elämää jo 12 vuotta, ei typpiä, ei soittoja, ei tarjouksia työhön menemisestä, kuinkas teillä?

      Ei ole 12 vuoteen te-keskus hätyytelly mitään, ei soittoja, ei työtarjouksia, ei yhtikäs mitään.

      • Anonyymi

        Eiköhän se ole nyt sellainen aika että olis aika miettiä kuinka turvata hyvinvointivaltion säilyminen ja keskittyä turvaamaan ihmisten perustoimeentulo, sen sijaan että miettisi niitä toimia joilla sen vie heiltä.

        Aika entinen ei enää palaa ja mennyt se oli jo enne koronaa työllisyyden suhteen kovin huonoon suuntaan teknologian murroksen seuraamuksena. Nyt jotkut tahot mielellään kahmisivat korona tukia taskuihinsa olisivat jopa valmiita heikentämään toimeentulo mahdollisuuksia toisilta mm. eläkeputken poistolla ja työttömyysturvaa heikentämällä. Tuollainen toiminta on kuitenkin kohtuutonta ja sellaisella toiminnalla on itsekkäät tarkoituspohjat hyötymistarkoituksessa. Nyt olisi kuitenkin vihoviimeinen aika saatata aikaiseksi kattava perusturva, jolla taataan riittävä toimeentulo jokaiselle jolle ei yhteiskunnassa jatkossa löydy työtä. Tämän savotan jälkeen kun koronasta on selvitty ei ole uskottavaa ,että yhteiskunta palaa pitkään aikaan lähellekkään normaalia tilaa jossa ihmisille olisi kohtuudella taattu toimeentulo otettavissa kuten ennen työskentelemällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän se ole nyt sellainen aika että olis aika miettiä kuinka turvata hyvinvointivaltion säilyminen ja keskittyä turvaamaan ihmisten perustoimeentulo, sen sijaan että miettisi niitä toimia joilla sen vie heiltä.

        Aika entinen ei enää palaa ja mennyt se oli jo enne koronaa työllisyyden suhteen kovin huonoon suuntaan teknologian murroksen seuraamuksena. Nyt jotkut tahot mielellään kahmisivat korona tukia taskuihinsa olisivat jopa valmiita heikentämään toimeentulo mahdollisuuksia toisilta mm. eläkeputken poistolla ja työttömyysturvaa heikentämällä. Tuollainen toiminta on kuitenkin kohtuutonta ja sellaisella toiminnalla on itsekkäät tarkoituspohjat hyötymistarkoituksessa. Nyt olisi kuitenkin vihoviimeinen aika saatata aikaiseksi kattava perusturva, jolla taataan riittävä toimeentulo jokaiselle jolle ei yhteiskunnassa jatkossa löydy työtä. Tämän savotan jälkeen kun koronasta on selvitty ei ole uskottavaa ,että yhteiskunta palaa pitkään aikaan lähellekkään normaalia tilaa jossa ihmisille olisi kohtuudella taattu toimeentulo otettavissa kuten ennen työskentelemällä.

        "Nyt olisi kuitenkin vihoviimeinen aika saatata aikaiseksi kattava perusturva, jolla taataan riittävä toimeentulo jokaiselle jolle ei yhteiskunnassa jatkossa löydy työtä."

        Ihan hyvä, mutta useimmat ei tunnu millään tajuavan sitä, että TYÖTÄ löytyy ihan varmasti jokaiselle.

        Palkanmaksua sen sijaan ei löydy, ja se tilanne ei muuksi muutu niin kauan kun työmarkkinoilla valtaapitävät eturyhmät (ay/ek/KOK/SDP) käyttävät omia asemiaan siellä vain omien etujensa lisäämiseksi, sehän johtaa väkisin siihen että muista ryhmistä alkaa häviämään työpaikat, ja nämä em. valtaryhmät tietenkin työvoimapolitiikkansa kanssa yrittävät PAKOTTAA muut tekemään työtä vaikka ilman palkkaa.

        Siis, työtä ei tarvita vaan PALKKAtyötä, sen pitää olla tuottavaa ja siitä on voitava sopia markkinoilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Nyt olisi kuitenkin vihoviimeinen aika saatata aikaiseksi kattava perusturva, jolla taataan riittävä toimeentulo jokaiselle jolle ei yhteiskunnassa jatkossa löydy työtä."

        Ihan hyvä, mutta useimmat ei tunnu millään tajuavan sitä, että TYÖTÄ löytyy ihan varmasti jokaiselle.

        Palkanmaksua sen sijaan ei löydy, ja se tilanne ei muuksi muutu niin kauan kun työmarkkinoilla valtaapitävät eturyhmät (ay/ek/KOK/SDP) käyttävät omia asemiaan siellä vain omien etujensa lisäämiseksi, sehän johtaa väkisin siihen että muista ryhmistä alkaa häviämään työpaikat, ja nämä em. valtaryhmät tietenkin työvoimapolitiikkansa kanssa yrittävät PAKOTTAA muut tekemään työtä vaikka ilman palkkaa.

        Siis, työtä ei tarvita vaan PALKKAtyötä, sen pitää olla tuottavaa ja siitä on voitava sopia markkinoilla.

        et sinä kiljukaula ketään sieltä kotoa mihinkään saa jos rahoitusta ei ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        et sinä kiljukaula ketään sieltä kotoa mihinkään saa jos rahoitusta ei ole.

        Noniin pääsit asiaan, eli rahoitukseen.

        Ja kenenkä vastuulla oli se että kokonaiskysyntä (eli myös rahoitus) on kunnossa?

        Olisiko eduskunta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noniin pääsit asiaan, eli rahoitukseen.

        Ja kenenkä vastuulla oli se että kokonaiskysyntä (eli myös rahoitus) on kunnossa?

        Olisiko eduskunta?

        Lakikirjasta lisää, aihepiirillä talouden ohjaamistoimet, kansan työn _erityinen_ suojelu, oikeudenmukainen tulonjako ja monta muuta vastaavaa lausetta.

        Noudatettiinko näitä lakeja Sipilän johdolla? Bubububuhahahahahahahah :-)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lakikirjasta lisää, aihepiirillä talouden ohjaamistoimet, kansan työn _erityinen_ suojelu, oikeudenmukainen tulonjako ja monta muuta vastaavaa lausetta.

        Noudatettiinko näitä lakeja Sipilän johdolla? Bubububuhahahahahahahah :-)

        Juu ei se työnteko ole mikään itseis arvo .Työllä on tarkoitus tulla toimeen, eikä kenelläkään ole oikeutta toisen henkilön työntuottoon .Suomessa ihmisillä onkin oikeus valita työnsä ja hinnoitella se . Suomi ei näet ole kommunistinen valtio jossa puurretaan ilmaiseksi yhteiseen pakkiin ja onneksi ei ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu ei se työnteko ole mikään itseis arvo .Työllä on tarkoitus tulla toimeen, eikä kenelläkään ole oikeutta toisen henkilön työntuottoon .Suomessa ihmisillä onkin oikeus valita työnsä ja hinnoitella se . Suomi ei näet ole kommunistinen valtio jossa puurretaan ilmaiseksi yhteiseen pakkiin ja onneksi ei ole.

        Perusidea siinä, että kansa päättää itse omista sopimuksistaan, on minun ymmärtääkseni tärkeä osa kansanvallan toteutumista.

        Kun jokainen kansalainen päättää näistä asioista itse, tällöin eduskunnan tehtävä on sopeutua niihin päätöksiin, ja eduskunnallahan on myös lakisääteiset velvollisuudet talouden ohjaamistoimiin yms yms yms.

        Työvoimapolitiikka yrittää kuitenkin tämän vallan murtaa työttömien kohdalla, ja vielä kierommaksi asia menee, kun työvoimapolitiikasta ja työvoimapoliittiseta lainsäädännöstä päättämässä EIVÄT ole työttömät vaan erilaiset markkinoilla valtaapitävät kartellit.

        Eräänlaisesta fasismista on kyse, kun eduskunta on luovuttanut valtansa työmarkkinoihin liittyen työmarkkinakartelleille, ja kartellien jäsenet puolestaan sopii kaikki edut ja rahoitukset vain itselleen, aiheuttaen näin massiivisen määrän työttömiä. Ja tässä vaiheessa vauhti vain kiihtyy kun pääsevät lisäksi vielä omassa kontrollissaan olevalla työvoimapoliittisella omalainsäädännöllä simputtamaan työttömiä lisää.

        Kun Suomessa oli vielä markka käytössä, tilannetta ainakin osin kyettiin oikaisemaan markan arvoa muuttamalla, joka korjasi ainakin viennin kaltaisia aloja takaisin parempaan asemaan, ja viennin aloillahan ei palkoista ihan noin vain mielivaltaisesti voida päättää koska se on enemmän markkinaehtoista toimintaa kuin mikään kotimarkkinoiden virkatoiminta.


    • Anonyymi

      Ei mitään..pientä naljailua siitä on saanu kuulla välillä vaan se kuuluu asiaan

    • Anonyymi

      Niin nehän on te-toimistosta tulevat tarjoukset nimeltään "työtarjouksia".

      Ne eivät siis ole nimeltään PALKKAtyötarjouksia.

      Työ ja palkkatyö on Suomessa kaksi eri asiaa, näin ainakin pyrkii poliitikot maata johtamaan.

      Ongelma tietysti se kun lainsäädännössäkin puhutaan vain työstä, vaikka pitäisi puhua palkkatyöstä. Olettaisin että tähän asiaan pitäisi olla yhdistetty myös muita lakeja, jossa tulee myös palkka mukaan (mm. sopimusvapaus).

    • Anonyymi

      Tälläistä kyykytystä kohdallani yritti myös te-toimisto minulla olisi ollut yhdensuuntainen matka yli 60km/suunta ja te-toimiston virkailijalla oli otsaa vielä väittää että kyllä sinä siellä harjoittelussa käyt sillä 9e/päivä korvauksella. :D ei ollut kovinkaan kaukana tuossa tilanteessa että olisin paskamaha virkailijan repinyt pöytänsä takaa ja hakannut hänet teho-osasto kuntoon tai hengettömäksi. Paskamaha väitti kivenkovaan että kyllä sinä siellä harjoittelussa käyt 9e/päivä vähän kattelin että pitääkö herrasta tehdä kantelu jonka jälkeen varmasti hommat loppuvat te-toimistossa. Mutta tälläisiä kusipäitä siellä on välillä virkailijoina, itseäni ei paljoa pelota te-toimiston vartijat ja poliisit että tehkööt tehtävänsä sitten jos siihen on tarvetta.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      66
      6382
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4106
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      265
      2529
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1990
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1498
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      96
      1348
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1097
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1080
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1026
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1001
    Aihe