Instagram tilin myynti seläntakana

Anonyymi

Instagram tili myytiin ilman lupaa 50/50 omistussuhteessa, mikä neuvoksi?

Olen(olin?) suuren (50k-60k) instagram tilin toinen samanarvoinen omistaja. On käynyt ilmi että tili myytiin yritykselle täysin ilman minun tietämystä asiasta. Tilin toinen omistaja pahoitteli ja lupasi 50% tuotoista, mutta minulle se ei sopinut. Halusin tilin takaisin. Keskusteltuani yrityksen kanssa päädyttiin siihen lopputulokseen ettei minulla ole minkäänlaisia oikeuksia vaatia tiliä takaisin. He eivät ole edes maksaneet tilistä kuin 1/4 sovitusta hinnasta ja vakuuttivat että sopivat maksuaikaa vuoden loppuun asti. Voiko sosiaalisen median kautta tehtyä keskustelua pitää kirjallisena sopimuksena? Sen jälkeen siirryttiin miettimään päteekö yhteisomistuslaki tähän tapaukseen. Ilman toisen omistajan allekirjoitusta koko tiliä ei pysty edes myymään laillisesti, mikä mitätöisi kaupan. Vastauksena sain ettei yhteisomistuslaki päde sosiaalisen median tileihin. Onko näin? Todisteita yhteisomistuksesta löytyisi useiden keskustelujen verran sosiaalisesta mediasta ja työpohjia adoben sovelluksista.

Lopuksi sain vielä vastauksen että oli asia miten hyvänsä, niin kuluttajansuoja suojaa heitä eikä heillä ole minkäänlaisia velvoitteita palauttaa tiliä. Ovatko asiat todella näin huonosti?

4

394

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Sen kun valitat sillä kaikki Instagramin oikeusjutut on Amerikan lakien mukaan meneviä ei suomen.Samoin Facebookin ja muiden sosiaalisten medioiden eli kaikki käsitellään siinä maassa jossa pääpaikka on.

• Anonyymi

Mikäli ostajana on yritys tai elinkeinonharjoittaja, niin kuluttajansuojalakia ei sovelleta.

• Anonyymi

Kysymys on sopimusasiasta, ja sovelletaan Instagramia ylläpitävän yhteisön sopimusehtoja. Oikeudenkäynti tapahtuu tod.näk. palvelimen sijaintipaikan tuomioistuimessa, ellei po. sopimusehdoissa ole määrätty muuta oikeuspaikasta.

• Anonyymi

No aluksi, instagram kieltää käyttäjätilien ja niiden osien oston, myynnin ja siirron. Lisäksi en usko että he mahdollistavat tilin osaomistamisen, vaan jonkun pitää aina olla yksin vastuussa tilistä.

Joten olitko se käyttäjä vai olitteko toisen kanssa vain sopineet että olet se "roikkuja"?

Jos "myyjä" oli käyttäjä ja "ostaja" ei tienyt sinusta he saavat suojaa tietämättömyydelleen ja riitasi on kumppanisi kanssa. Jos taas sinä olit kirjattu käyttäjä, he eivät saa. En voi ostaa Jussin omaisuutta Pekalta jne.

Jos riitasi on kunppanisi kanssa kaikki dokumentaatio mitä sinulla on, niin sähköinen yms käy todisteluksi sopimuksenne sisällöstä, jos vain se näyttää tai toinen myöntää olleensä osallinen niihin.

Laki eräistä yhteisomistussuhteista ei lähtökohtaisesti sovellu koska instagram-tili on sääntöjensä mukaan yhden henkilön ja siihen ei ole mahdollista olla useampia omistajia. Toki yritys voi omistaa mutta silloin omistaja on yritys ei sen osakkaat.

Ja kuluttujansuoja laki koskee kuluttajan tavaroiden ja palveluiden ostoa elinkeinonharjoittajalta, ei liity tapaukseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2265
    2. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      26
      1978
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1529
    4. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1377
    5. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1231
    6. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      95
      1076
    7. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      997
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      913
    9. Kuin sonnilauma

Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      17
      800
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      116
      759
    Aihe