Nuoret kirjailijat?

Lumipallotar

Olen itse nuori, mutta kirjoitan paljon. Haaveeni on saada omia tekstejäni julkaistuksi... Mutta onko nuoria kirjailijoita paljon? Jos joku teistä on saanut kirjansa kustannetuksi, niin kertoisitko tarinasi minullekin? Kuinka vanha olit? Oliko teksti ensimmäisesi? Monelleko kustantajalle sen lähetit ja onnistuitko heti ensimmäisellä yrittämällä? Oliko kirja ensimmäinen, jonka olet kirjoittanut vai yrititkö montaa tekstiä läpi, ennen kuin onnisti?

Tämä asia kiinnostaa kovasti, joten olen kiitollinen jokaisesta vastauksesta! Ja jos tiedät, jonkun nuoren kirjailijan tarinan, niin senkin kuuleminen auttaa...

31

3225

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Flag

      Tuntuu hiukan tyhmältä mainostaa omaa foorumiaan jokaisessa ketjussa, joten en taida tehdä sitä tällä kertaa. Julkaisusta ja sen vaikeudesta tulee kuitenkin keskustelua melko usein. Olen jutellut useiden kirjoittajien kanssa, joista osa on saanut kirjansa julkaisuun ja osa on vielä matkalla. Pääkohdat tiivistettynä tästä aiheesta olisivat:

      1. Ikä ei välttämättä ratkaise, mutta useimmat kirjailijat kypsyvät kertojina elämänkokemuksen kautta. Tietynlainen itsevarmuus ja näkökulmien laajeneminen on monesti parempi valtti kuin nuoruuden tuoma innostus. Lisäksi jonkinlainen jatkuvuus ja oman työn arviointikyky sekä editointi jne. ovat melko tärkeässä roolissa. Kokemukseni mukaan, monet nuoremmista kirjoittajista ovat helkkarin malttamattomia ja laittavat kaiken yhden kortin varaan. Tällöin esimerkiksi odotetaan epärealistisesti ensimmäisen käsikirjoituksen julkaisua, joka on hyvin epätodennäköistä. Kun sitten pettymys iskee karvaasti kuin sähköankerias alushousuissa, pistetään kerralla koko kirjoittaminen jäihin, kun sitä pitäisi hioa ja jatkaa.

      2. Toisen huomion mukaan, olen pistänyt merkille tietynlaisen haluttomuuden jakaa tällaista informaatiota kirjoittajien kesken. Tämä on harmi, koska jollain tapaa se syö resursseja myös kustantamoilta, koska niitä hätiköityjä käsikirjoituksia saapuu tuhansia vuodessa. Siksi olemme (mainostan nyt sitä foorumia) laittaneet hynttyyt yhteen muutaman kirjoittajan ja editorin kanssa, jotta voisimme jakaa ajatuksia ja kokemuksia mm. julkaisusta ja kirjoittamisesta. Mikäli sinua kiinnostaa, voit käydä tutustumassa sivustoomme: http://www.deathwriters.com

      ja voimme jatkaa keskustelua palstallamme tai sitten voimme puhua täällä. :)

      Ystävällisesti, Flag

      • kirjoittajatyyppi

        Hyvä kuulla tällaisesta.

        Olen innokas nuori (ja ehkä liiankin innokas).

        Minulle meinaan ainakin on pettymys, jos en saa ensimmäistä teostani heti ekalyönnillä läpi kustantamon. Onko se todella mahdotonta?

        Olen hyöstänyt (suunnitelmieni mukaan ensi tammikuussa kustantajalle lähtevää) kirjaa paljon. Teen sille vielä kolmannen painoksen kesän tai ensisyksyn aikana.

        Mikä oikeastaan on se iso määrä, mikä kirjalle täytyy tehdä, jotta se on hyvin hiottu ja valmis vaikka pääsemään ekakerralla julkaistavaksi. (Teen kyllä kaikkeni sen eteen.)

        Haluan tulla todelliseksi kirjailijaksi, jonka tuotanto ei jää yhteen teokseen.

        Onko asenteeni liian nuoruudenintoinen, niin että haaveeni on pelkkää hunajaa, joka tippuu lusikalta tyystin ennenkuin ehdin nuolemaan?

        Kertokaa pliis te viisaammat!!!!


      • atk
        kirjoittajatyyppi kirjoitti:

        Hyvä kuulla tällaisesta.

        Olen innokas nuori (ja ehkä liiankin innokas).

        Minulle meinaan ainakin on pettymys, jos en saa ensimmäistä teostani heti ekalyönnillä läpi kustantamon. Onko se todella mahdotonta?

        Olen hyöstänyt (suunnitelmieni mukaan ensi tammikuussa kustantajalle lähtevää) kirjaa paljon. Teen sille vielä kolmannen painoksen kesän tai ensisyksyn aikana.

        Mikä oikeastaan on se iso määrä, mikä kirjalle täytyy tehdä, jotta se on hyvin hiottu ja valmis vaikka pääsemään ekakerralla julkaistavaksi. (Teen kyllä kaikkeni sen eteen.)

        Haluan tulla todelliseksi kirjailijaksi, jonka tuotanto ei jää yhteen teokseen.

        Onko asenteeni liian nuoruudenintoinen, niin että haaveeni on pelkkää hunajaa, joka tippuu lusikalta tyystin ennenkuin ehdin nuolemaan?

        Kertokaa pliis te viisaammat!!!!

        Luulisin, että jos tarina on mielenkiintoinen ja sulava, ja tarkkaan hiottu ja korjailtu, niin ei siinä varmaankaan ole kovinkaan suurta mahdollisuutta epäonnistua.

        Itsekin olen nuori, melkein 16 ja kirjoitan myös omaa tarinaani ja yritän sen sitten lähettää jollekin kustantajalle.

        Itse sitä on kuitenkin melko mahdoton arvostella, koska itse saattaa pitää sitä aivan mestariteoksena, vaikka muut ovat aivan eri mieltä.
        Siksi kannattaakin ennen kirjan lähettämistä antaa jonkun lukea ja arvostella se ennen kuin lähettää sitä minnekään.

        Toivon, että saat sen julkaistuksi sitten kun sen aika koittaa. Onnea.


      • kirjoittajatyyppi
        atk kirjoitti:

        Luulisin, että jos tarina on mielenkiintoinen ja sulava, ja tarkkaan hiottu ja korjailtu, niin ei siinä varmaankaan ole kovinkaan suurta mahdollisuutta epäonnistua.

        Itsekin olen nuori, melkein 16 ja kirjoitan myös omaa tarinaani ja yritän sen sitten lähettää jollekin kustantajalle.

        Itse sitä on kuitenkin melko mahdoton arvostella, koska itse saattaa pitää sitä aivan mestariteoksena, vaikka muut ovat aivan eri mieltä.
        Siksi kannattaakin ennen kirjan lähettämistä antaa jonkun lukea ja arvostella se ennen kuin lähettää sitä minnekään.

        Toivon, että saat sen julkaistuksi sitten kun sen aika koittaa. Onnea.

        Kiitos kovasti. Onnea tarvitaan!

        Onpa mukavaa että muitakin ikäisiäni on, jotka tykkäävät kirjoittaa!

        Olen antanut kirjani luettaviksi sisarilleni, ja he ovat jonkin verran arvostelleet, vaikkakin ehkä hieman vähäisesti. Mutta tuo oli hyvä vinkki. Itse kun en tiedä, miltä toisten korvissa tarinani kuulostavat. Koetan saada jonkun arvostelemaan niitä vähän kriittisemmin, niin saan parhaan mahdollisen tuloksen käsikirjoitukselleni.

        Onnea sinullekin!


      • atk
        kirjoittajatyyppi kirjoitti:

        Kiitos kovasti. Onnea tarvitaan!

        Onpa mukavaa että muitakin ikäisiäni on, jotka tykkäävät kirjoittaa!

        Olen antanut kirjani luettaviksi sisarilleni, ja he ovat jonkin verran arvostelleet, vaikkakin ehkä hieman vähäisesti. Mutta tuo oli hyvä vinkki. Itse kun en tiedä, miltä toisten korvissa tarinani kuulostavat. Koetan saada jonkun arvostelemaan niitä vähän kriittisemmin, niin saan parhaan mahdollisen tuloksen käsikirjoitukselleni.

        Onnea sinullekin!

        Joo, kiitoksia sinullekin onnentoivotuksista. Luin tuon edellisen viestisi vielä kerran läpi ja huomasin, että olet, kuten minäkin, innokas kirjoittamaan.

        Yhteen aikaan tosin oli niin, että olin innokkaampi keksimään sitä juonta kuin kirjoittamaan. En oikein tiedä miksi, mutta niin vain oli.
        Nyt olen yrittänyt kirjoittaa päivässä edes toisen puolen A4 :stä täyteen.
        Kuinka paljon muuten sinä kirjoitat päivässä?


      • atk
        atk kirjoitti:

        Joo, kiitoksia sinullekin onnentoivotuksista. Luin tuon edellisen viestisi vielä kerran läpi ja huomasin, että olet, kuten minäkin, innokas kirjoittamaan.

        Yhteen aikaan tosin oli niin, että olin innokkaampi keksimään sitä juonta kuin kirjoittamaan. En oikein tiedä miksi, mutta niin vain oli.
        Nyt olen yrittänyt kirjoittaa päivässä edes toisen puolen A4 :stä täyteen.
        Kuinka paljon muuten sinä kirjoitat päivässä?

        Onko sinulla ollut tällaisia vaikeuksia ruveta kirjoittamaan?

        Niin, vaikeudet taisivat kyllä olla siinä, että oli ehkä liian vaikea ja huonosti suunniteltu tarina, että se hidasti kirjoittamista. Olen siis nyt vaihtanut aihetta ja se vaikuttaa paljon helpommalta kirjoittaa.

        Niin. Vielä se, että en minäkään jätä kirjoittamista yhteen kirjaan, vaan aion kirjoittaa monta hyvää kirjaa.


      • kirjoittajatyyppi
        atk kirjoitti:

        Onko sinulla ollut tällaisia vaikeuksia ruveta kirjoittamaan?

        Niin, vaikeudet taisivat kyllä olla siinä, että oli ehkä liian vaikea ja huonosti suunniteltu tarina, että se hidasti kirjoittamista. Olen siis nyt vaihtanut aihetta ja se vaikuttaa paljon helpommalta kirjoittaa.

        Niin. Vielä se, että en minäkään jätä kirjoittamista yhteen kirjaan, vaan aion kirjoittaa monta hyvää kirjaa.

        Hienoa. Antaisitko jonkun vinkin, millainen kirjoittaja olet, niin voin löytää joskus kirjojasi? Vai aijotko koskaan julkaista niitä?

        Mistä sinä ylipäätänsä kirjoitat? Kiinnostaa vaan.=)

        Niin. Luin nyt vasta noi sun uudet viestit. Tuota. kirjoitan sitte ku kirjoitan, ni melkein koko päivän, ja sit taas välil en kirjoita lainkaan moneen aikaan. Esimerkiksi nyt en oo kirjottanu yhtään viikkoon, mutta olen kyllä alottanu just uutta kirjaa kirjottamaan. Kohta se saa vauhdin, kun vaan on aikaa (aikaa tulee kahen viikon kuluttua). Sitten kirjotan varmaan yhen viikon aikana kolmasosan kirjasta.

        Mutta, tänä vuonna en oo kirjottanu vielä juurikaan mitään. Oon vaan ollu, suunnitellu ja hakenut ajatusta, josta voisi kirjoittaa.

        Mä oon vähä sellanen tyyppi, et mielellään kirjotan, vaikka en tietäisikään mitä kirjotan. Et se on vähä surkee puoli minussa, koska niin teksteistä tulee kauhean ajatuksettomia, eli töksähteleviä, ja hiomistöitä on paljon.

        Vitsit, kun nytkin kirjotan sekavasti.

        Niin se on totta, että kun löytää hyvän ja itselleen sopivan aiheen, se juoksee paperille, ja siitä tulee mielenkiintoisempi. Se oikea aihe on vaan vaikee löytää. Mulla aiankin käy niin, että alan jo hermostuneesti kirjoittamaan, kun en löydä aihetta, ja lopputulos on huono ja keskeneräinen turha teos.

        Kirjoitan jatkoa toiseen, et viitsit lukee!!!


      • kirjoittajatyyppi
        kirjoittajatyyppi kirjoitti:

        Hienoa. Antaisitko jonkun vinkin, millainen kirjoittaja olet, niin voin löytää joskus kirjojasi? Vai aijotko koskaan julkaista niitä?

        Mistä sinä ylipäätänsä kirjoitat? Kiinnostaa vaan.=)

        Niin. Luin nyt vasta noi sun uudet viestit. Tuota. kirjoitan sitte ku kirjoitan, ni melkein koko päivän, ja sit taas välil en kirjoita lainkaan moneen aikaan. Esimerkiksi nyt en oo kirjottanu yhtään viikkoon, mutta olen kyllä alottanu just uutta kirjaa kirjottamaan. Kohta se saa vauhdin, kun vaan on aikaa (aikaa tulee kahen viikon kuluttua). Sitten kirjotan varmaan yhen viikon aikana kolmasosan kirjasta.

        Mutta, tänä vuonna en oo kirjottanu vielä juurikaan mitään. Oon vaan ollu, suunnitellu ja hakenut ajatusta, josta voisi kirjoittaa.

        Mä oon vähä sellanen tyyppi, et mielellään kirjotan, vaikka en tietäisikään mitä kirjotan. Et se on vähä surkee puoli minussa, koska niin teksteistä tulee kauhean ajatuksettomia, eli töksähteleviä, ja hiomistöitä on paljon.

        Vitsit, kun nytkin kirjotan sekavasti.

        Niin se on totta, että kun löytää hyvän ja itselleen sopivan aiheen, se juoksee paperille, ja siitä tulee mielenkiintoisempi. Se oikea aihe on vaan vaikee löytää. Mulla aiankin käy niin, että alan jo hermostuneesti kirjoittamaan, kun en löydä aihetta, ja lopputulos on huono ja keskeneräinen turha teos.

        Kirjoitan jatkoa toiseen, et viitsit lukee!!!

        Nii. Et tiedä, miten kiva on kuulla susta. Niin harvoin kuulen näistä "tulevaisuuden kirjailijoista". Että kiitti, ku viitsit kirjoittaa!

        Mä tuota kirjoitan yleensä nuoruudesta ja mun kirjojen päähenkilö on aina Laura, koska se on niin hieno nimi ja sillä on mystinen tarina minun menneisyydessäni. (minä en ole laura). Ja ensimmäisen teokseni laitan kustantamoon tosiaan ensi tammikuussa näillä näkymin.

        Että siinä oli vinkki, jos haluat joskus lukea teoksiani.

        Toivotan sinulle nyt oikein kirjoittamisBuumia ja viitseliäisyyttä ja kaikkea hyvää kirjoittamisen parissa!
        t. kirjoittajatyyppi


      • atk
        kirjoittajatyyppi kirjoitti:

        Nii. Et tiedä, miten kiva on kuulla susta. Niin harvoin kuulen näistä "tulevaisuuden kirjailijoista". Että kiitti, ku viitsit kirjoittaa!

        Mä tuota kirjoitan yleensä nuoruudesta ja mun kirjojen päähenkilö on aina Laura, koska se on niin hieno nimi ja sillä on mystinen tarina minun menneisyydessäni. (minä en ole laura). Ja ensimmäisen teokseni laitan kustantamoon tosiaan ensi tammikuussa näillä näkymin.

        Että siinä oli vinkki, jos haluat joskus lukea teoksiani.

        Toivotan sinulle nyt oikein kirjoittamisBuumia ja viitseliäisyyttä ja kaikkea hyvää kirjoittamisen parissa!
        t. kirjoittajatyyppi

        Hienoa, jos on kiva kuulla minusta. Se todellakin kannustaa ja samalla rohkaisee kirjoittamaan. Aion julkaista kirjan, mutta sitä saa odottaa vielä jonkin aikaa. Ehkä kauankin.

        Niin. Lähetätkö kirjasi käsikirjoituksen vasta tammikuussa? Jos lähetät, joudut odottamaan 3-6 kuukautta tai ehkä jopa vuoden (jos et ole ennen julkaissut kirjoja).
        Ja sitten vielä tarinan täytyy olla mielenkiintoinen, että se menisi läpi. Pelkään tosin jo nyt, että minun oman kirjani käsikirjoitus ei mene läpi.

        Itse kirjoitan tällä hetkellä tarinaa haltia -kaksosista. Aion kirjoittaa sille myös jatkoa. Aiheita tosin riittäisi monelle eri kirjalle, mutta ei kaikkea ehdi kirjoittamaan heti samalla kerralla.

        Minun kaikki henkilöhahmoni ovat aina vähän yli 20 -vuotiaita. Syytä siihen en tiedä.

        En tiedä, koska saan käsikirjoituksen valmiiksi ja sen lähetettyä kustantamoon.

        Yritä sinäkin vain kirjoitella ahkerasti.

        t:atk

        Voit lähettää viestejä myös osoitteeseen: [email protected] (44 ei tarkoita sitten ikää, vaan se liittyy erääseen tarinaani.)


      • atk
        atk kirjoitti:

        Hienoa, jos on kiva kuulla minusta. Se todellakin kannustaa ja samalla rohkaisee kirjoittamaan. Aion julkaista kirjan, mutta sitä saa odottaa vielä jonkin aikaa. Ehkä kauankin.

        Niin. Lähetätkö kirjasi käsikirjoituksen vasta tammikuussa? Jos lähetät, joudut odottamaan 3-6 kuukautta tai ehkä jopa vuoden (jos et ole ennen julkaissut kirjoja).
        Ja sitten vielä tarinan täytyy olla mielenkiintoinen, että se menisi läpi. Pelkään tosin jo nyt, että minun oman kirjani käsikirjoitus ei mene läpi.

        Itse kirjoitan tällä hetkellä tarinaa haltia -kaksosista. Aion kirjoittaa sille myös jatkoa. Aiheita tosin riittäisi monelle eri kirjalle, mutta ei kaikkea ehdi kirjoittamaan heti samalla kerralla.

        Minun kaikki henkilöhahmoni ovat aina vähän yli 20 -vuotiaita. Syytä siihen en tiedä.

        En tiedä, koska saan käsikirjoituksen valmiiksi ja sen lähetettyä kustantamoon.

        Yritä sinäkin vain kirjoitella ahkerasti.

        t:atk

        Voit lähettää viestejä myös osoitteeseen: [email protected] (44 ei tarkoita sitten ikää, vaan se liittyy erääseen tarinaani.)

        tai sitten tuohon osoitteeseen, joka on galleria -sivullani eli [email protected]


      • Anonyymi
        kirjoittajatyyppi kirjoitti:

        Nii. Et tiedä, miten kiva on kuulla susta. Niin harvoin kuulen näistä "tulevaisuuden kirjailijoista". Että kiitti, ku viitsit kirjoittaa!

        Mä tuota kirjoitan yleensä nuoruudesta ja mun kirjojen päähenkilö on aina Laura, koska se on niin hieno nimi ja sillä on mystinen tarina minun menneisyydessäni. (minä en ole laura). Ja ensimmäisen teokseni laitan kustantamoon tosiaan ensi tammikuussa näillä näkymin.

        Että siinä oli vinkki, jos haluat joskus lukea teoksiani.

        Toivotan sinulle nyt oikein kirjoittamisBuumia ja viitseliäisyyttä ja kaikkea hyvää kirjoittamisen parissa!
        t. kirjoittajatyyppi

        Ois mielenkiintosta kuulla näin 2021 kuinka kävi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ois mielenkiintosta kuulla näin 2021 kuinka kävi.

        Itsekkin luen näitä nyt vasta! Olisi mukavaa tietää, miten kirjoitelmillenne kävi?


    • *tähtisädetikku*

      Kyllä nuoria kirjailijoitakin on!

      Mulla on yksi ystävä, josta olen todella ylpeä. Hän on kirjoittanut 13-vuotiaasta alkaen yhtä tarinasarjaa, jonka ensimmäinen osa julkaistaan tätä syksynä. Siis osio, jonka hän on kirjoittanut 13-vuotiaan!!! Toki korjauksia ja paranteluja on täytynyt tehdä, kun ystäväni on vuosien varrella kehittynyt kirjailijana, mutta silti. Nyt hänellä on samaa sarjaa neljäs kirja meneillään (300-400 sivuisia kaikki) ja kolme muuta yksittäistä romaania kesken. Ystäväni kirjoittaa myös kolumneja yhteen lehteen. Niin ja todella kirja, joka nyt julkaistaan on hänen esikoisteoksensa. Joten, jos nuori ikä mietityttää, niin turha antaa sen häiritä. Tosiasia on kuitenkin, että toiset kypsyvät nopeammin kuin toiset kirjoittamiseen (ystäväni on nyt 17)... Hän on nuori, mutta ne tarinat... voi pojat! Siis mielikuvituksenpuutetta hänellä ei ainakaan ole! Kustantamo, joka hänen esikoisteoksensa julkaisee, ei ole kustantanut nuortenkirjoja muutamaan vuoteen, koska niiden suosio on laskussa, mutta nyt he tarttuivat ystäväni kirjaan!! Voi pojat olen hänestä ylpeä!

      • *UFO*

        Kertomasi kuulostaa tutulta... ;) Kysyn siis suoraan, tähtituikkuni, puhutko musta? :D

        Siis jos olet nuori ja haluat kirjailijaksi, niin ei siinä muuta kuin yrittämään vaan! Toi *tähtisädetikun* kirjoittama tarina on tosi. Tiedän sen, koska se on minun tarinani. Ei siis pidä lannistua! Kannattaa kuitenkin ensin harkita, haluaako todella kirjailijaksi vai haluaako vain kirjoittaa. Siinä on suuri ero. Kirjailijan työ ei ole ruusuilla tanssimista. Aikataulut ovat tiukat, työ vaatii istumalihaksia ja sosiaalinen elämä kuihtuu, kun alat korjata käsikirjoitusta. Nuorena on myös se vaara, että innostuu liikaa koko jutusta ja sitten huomaa, ettei muistanut elää ollenkaan. Koulu ja opiskelua saattaa myös kärsiä, mikä ei ole suositeltavaa. Kirjoittaminen etusijalle vain silloin, kun on pakko! Sillä kirjailija ei elätä itseään. Siksi kannattaa hankkia kunnon ammatti, eikä luistaa koulutöistä!

        Minulla on kirjailijan ura pitkässä tähtäimessä ja toivon, että minusta joku päivä tulisi oikea kirjailija. Ei yhden teoksen läpisaaminen mielestäni minusta oikeaa kirjailijaa tee. Sitten kun kirjoja on pari kolme, niin voin kutsua itseäni jo kirjailijaksi. Mutta ei siis todellakaan kannata pelätä nuoruuden olevan kirjoittamisen tiellä. Synnynnäisiä lahjakkuuksia ei kuitenkaan ole!

        Itse olen kirjoittanut ensimmäiset "kirjani" melkein kymmenen vuotta sitten. Olen aina rakastanut kirjoittamista ja koulussa aineiden tekemistä. Olen siis harjoitellut ahkerasti. Olen myös lukenut lyhyen elämäni aikana satoja kirjoja, joten sekin on kasvattanut minua kirjoittajana. Ei siis pidä kuvitella, että joku on hyvä ja joku toinen ei! Kaikista voi tulla hyviä, kunhan vain alentuu siihen, että kirjoittajan kohdalla harjoitus todella tekee mestarin! :D

        Ja tähtituikkuni... Tästä puhutaan vielä! ;D


      • niin ja...

        Käytät muuten meikäläisen nimee! ;D Tästäkin puhutaan vielä... Odotas vain, kun näämme seuraavan kerran! :D


      • *tarinatyttö*
        niin ja... kirjoitti:

        Käytät muuten meikäläisen nimee! ;D Tästäkin puhutaan vielä... Odotas vain, kun näämme seuraavan kerran! :D

        Joo, levittelun sun juttu ilman lupii, mut hyvä stoori se on, ei siin mitää! (Toi nimi ny vaan tuli jostain... En muistanu, et se oliki sulla käytös.) Hyvään saumaan kyllä pistin senkin... :D Tuskin maltan odottaa, että näämme seuraavan kerran! (Ja ehkä voisin kertoa sen jossain muualla kuin täällä.. Mutta en nyt jaksa siirtyä minnekään. Tästä lähin sitte muualla! Pistä mulle postii!)


      • *tarinatyttö*
        niin ja... kirjoitti:

        Käytät muuten meikäläisen nimee! ;D Tästäkin puhutaan vielä... Odotas vain, kun näämme seuraavan kerran! :D

        Sulla on muuten väärinpäin toises viestis otsikko ja nimi... Mut se on inhimillistä, ku oot niin hajamielinen nero! ;D Piti vaan päästä huomauttamaan kaikkien nähden! (Huomaatteko? Kukaan EI ole täydellinen... Edes UFO!)

        LOVE YA!!


      • *tarinatyttö/tähtisädetikku*
        niin ja... kirjoitti:

        Käytät muuten meikäläisen nimee! ;D Tästäkin puhutaan vielä... Odotas vain, kun näämme seuraavan kerran! :D

        Otinko taas SUN nimimerkin? Oi miksi! Oi miksi! Tämän siitä saa, ku en käy täällä ikuna säännöllisesti. Nyt keksin itselleni nimimerkin ja alan kutsua itseäni nimellä... UFO! *naurua* ... Vitsi mä OON tyhmä... Olkaamme siis *lennokki* !! ;D


      • *UFO*
        *tarinatyttö/tähtisädetikku* kirjoitti:

        Otinko taas SUN nimimerkin? Oi miksi! Oi miksi! Tämän siitä saa, ku en käy täällä ikuna säännöllisesti. Nyt keksin itselleni nimimerkin ja alan kutsua itseäni nimellä... UFO! *naurua* ... Vitsi mä OON tyhmä... Olkaamme siis *lennokki* !! ;D

        Eipä tuo haittaa! Hauskaahan se vaan! Mutta ettei muut mene sekaisin, kun olen tuolla aikaisemmin puhunut, että olen nyt kustannustoimittajan kanssa korjannut kirjaa, ja sitten yhtäkkiä sama nimimerkki ilmoittaa, että sillä on ystävä, joka julkaisee kirjan, mutta ei itse ole julkaisemassa... Luulevat vielä, että olen keksinyt itselleni tuon kirjan! :D
        ...
        *the tarinatyttö*


    • tyttö 11 v

      Minäkin kirjoitan kirjaa ja haaveeni olisi saada se kovien kansien sisälle ,kirjastoihin ja kauppoihin mutta voikohan alle 14 vuotias tyttö julkistaa kirjaa?

    • True Romance

      Mikäpä sitä estäisi? Jos kirja on kustantajan mieleen, hän sen julkaisee välittämättä iästäsi tai koulutustaustasi.

      Alaikäisenä kustannussopimuksen allekirjoittaa holhoojasi. Joitakin alaikäisiä kirjailijoita on maamme kirjallisuushistoriassa.

      Monien nuorena julkaisseiden kirjailijoiden kohdalla ongelmaksi tulee toinen kirja, mutta ehkei kaikkien mielessä välky ajatus loppuelämäksi taiteilijan ura?

    • .ilonpilaaja.

      En halua masentaa, mutta käsittääkseni kustantaja hyväksyy vain 1% käsikirjoituksista, esikoisteosten kohdalla vastaava osuus on 0,5%.

    • Kadonneet sielut

      On myös hyä muistaa, että esikoiskirjailija ei kilpaile vain muiden esikoiskirjailijaksi halajavien kanssa, vaan myös kustantamon tallikirjailijoiden kanssa käsikirjoituksellaan.

      Mutta toisaalta, joka vuosi ilmestyy kustantajilta uusia esikoisia, joten eihän se ole huono uutinen. Joku aina julkaistaan!

    • A Documentary

      Jos 11-vuotias esikois kirjailija kirjoittaa koskettavan ja kypsän taideteoksen, sen saama julkisuus on taattu ja kustantajan on helppo satsata markkinointiin. Mutta sellaisia ihmeitä ei välttämättä montaa planeetallamme synny. Taiteen lajeissa monet muut tarjoavat nuorille taiteilijoille aikaisemman debyytin: musiikki, tanssi, teatteri, elokuva, kuvataide kuin kaunokirjallisuus.

    • Kirjailijan ura :D

      Mäkin kirjotan omaa kirjaa ja oon 13 vuotias, ei kyl kauheen pitkää oo viel tullu siitäkää, haaveena ois tehä 100-300 sivunen kirja. En kyl usko et saisin sitä julkastuks ikinä :D Ku olin joku 7-9 vuotias kirjotin 5: n sivun "kirjan" ja päällystin sen kontakti muovilla ja piirsin kannet ja vein kirjaston hyllylle ja luulin et sielt sit joku voi sen lainata. :D Olin kyllä järkevä sillon. No kävin siellä seuraavana päivänä kattomassa jos joku ois lainannu sen mut löysin sen sielt samalt paikaltaan ja petyin ja vein kotiin sen takas :D

      • Mashiach

        Ihan huippujuttu tuo oman kirjan tekeminen ja vieminen kirjastoon! Arvostan!


    • kirjoittaavaan

      Mäki oon 13-vuotias ja haaveilen oman kirjan valmiiksi saamisesta... tai no periaatteessa valmis 300-sivuinen fantasiatarina, mutta hiomista piisaa. Kun oon hionut sen äidin kanssa (mikä on oikeesti tosi kriittinen!) luku luvulta läpi, kysyn äikänopelta jos tahtois lukea. Joten ehkä joskus saan kustannuksesta läpi...

    • nuorikirjottaja

      Mullakin haaveena julkasta omia tekstejä, joita on lukenut muutama kaverini ja sanoneet hyviksi. Itse olin myös hyvin nuori, vasta 13, että kehittymistä vielä on. Minusta kyse ei ole iästä, vaan ihan tekstin laadusta ja tarinan juonesta ja kulusta sekä tavasta kertoa. Toki vanhempi ihminen on kirjoittanutkin ja lukenutkin elämässään enemmän jolloin helposti taitavampi.

      Mutta siis laitan tähän yhden kirjoittamani pästkän ja saatte sanoa onko teistä hyvä vai ei.

      [Hyvästelin lääkärin hymyillen, mutta ulkona hymyni sammui. Pitkään aikaan kyyneleeni eivät olleet valuneet vuolaina, mutta nyt ne tulvivat silmänurkastani ulos. Itkin hiljaa, huomaamattomasti paikoillani. Katsoin taivasta ja annoin kyyneleiden pyyhkiä poskiani. Nyyhkytin paikoilleni jämähtäneenä. Kylmä tuulenpuuska värisytti luihin ja ytimiin asti. Työnsin vaaleat hiukseni korvan taakse ja pyyhin kyyneleeni. Hengitin pitkään, rauhallisesti, yksi hetki kerrallaan. En ajatellut tekemättömiä läksyjä, jotka painoivat selässäni olevassa repussa. En ajatellut Helsingin keskussairaalan ympärillä pyörivää väkeä. En ajatellut rymistelevää metroa, joka lipui ohitseni. Oli vain minä ja kyyneleeni.
      Suolaiset kyyneleeni.]

      Ja sitten toista pätkää.

      [Kaikki oli hyvin. Vain, kun hän kysyi isästään minut täytti suunnaton suru. Oli kuin minut olisi täytetty kaikkien maailman ihmisten surulla. Pidättelin kyyneleitäni nieleskellen suruani. Benjamin jäi odottamaan, että vastaisin, mikä hänen isällänsä on. Valo, silmieni valo, jonka hän oli minuun tuonut valui pois ja tilalle tuli sama harmaus, mikä minuun oli työnnetty alunperin. Ilolle ei jäänyt tilaa. Oli vain musertava suru, joka littasi kasaan ja vuodatti kyyneleitäni iltaisin. Itkin rajua itkuani. Annoin surun tulla ja musertaa. Tummat varjot silmissäni kasvoivat kasvamistaan. Huulillani ollut hymy karkasi pois ja tilalle tuli raskas ilmeettömyys, joka nielaisi sanat ja sanottavan. ]

      Ja sitten vielä tämmönen.

      [Kauniina kukkivat ruusut ja orvokit riiputtivat surumielisinä päätään. Otin hetkeksi kuulokkeet korvista ja tasainen, rauhoittava ääni kuului vain vaimeasti niistä niiden maatessa puisella terassin pöydällä minun kuunnellessa sateen ääntä.
      Sade on kuin lohdutuksen kaappaus. Sen surumieliseen ropinaan yhtyi poskilla vierivät kyyneleet, jotka tippuivat suolaisina lammikoiden joukkoon.
      Tällä kertaa tuntiessani epäonnistumista, itku ei tullut luokseni. Olin yksin, aivan yksin. Tyhjänä. Hengitys, ilman vetäminen keuhkoihin tuntui vaikealta, kuin happea ei olisi riittänyt tarpeeksi. Kylmä halaus veti lähelleen heti pisaroiden kastellessa puuvillaisen paidan.
      Ahdistus kaappasi mukaansa kysymättä lupaa.]

      Nyt tuli aika sekavia pätkiä ja näin, mutta tossa samasta tarinasta pätkiä. Laitelkaa vaan mielipiteitä.

      • tsemppiä

        Haha, hauska nähdä sua täällä.

        Sun tekstit on kyllä laadukkaita, kuten tiedät. Tsemppiä, kyllä saat vielä unelmas toteutettua!

        Terveisin "tiedät-kyllä-kuka".


    • nuorikirjottaja

      Meni hetki ennenku älysin kuka sä oot! Mut joo, jotenki itestä tuntuu, että ei yhtään just laadukkaita ja tuntuu turhalta kirjottaa jos se mitä on kirjottanu on huonoa.

    • Tarinatytsy

      Olen myös tarina intoilija ja kun opettajat koulussani lukevat tarinoitani ,he ovat olleet todella vaikuttuneita ,tänään kun pelasin luokan kanssa kahootia opettaja kutsui minua kirjailijaksi. Unelmani olisi saada joku tarinani koviin kansiin, kirjastoihin ja kauppoihin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6063
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3836
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      249
      2188
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1860
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1303
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1276
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1067
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1010
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      949
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      888
    Aihe