Sain marraskuun alussa kirjeen vanhalta sähköyhtiöltäni GNP Energyltä / Finkraftilta:
"Olemme korjanneet vanhaa hintapäivitystä ja olette oikeutettuja erotuksen palautukseen. Hyvityksenne on -299€."
Rahaa minulle, ei hassumpaa! Tapaus on erittäin epäselvä ja toivon tämän ketjun kirkastavan itselleni ja muille kupletin juonta.
Saamassani kirjeessa ei oltu mitenkään yksilöity korjausta eikä hintapäivitystä, ei mitään mainintaa aikajaksosta jota korjataan eikä mitään selitystä tapahtuneesta virheestä.
Lisätiedot toki kiinnostavat ja olen niitä pyytänyt GNP:n asiakaspalvelulta. Viesteihini on vastattu ripeästi ja ystävällisesti, mutta erittäin niukasti.
Toistaiseksi olen saanut tietää (suoria lainauksia sposteista):
- "Meillä on nyt 2200 ihmistä keneltä me keräämme tilinumeron ja kenelle olemme Energia viraston käskystä tämän muutoksen tehneet."
- "Voidaan sanoa, että Energiavirasto on huomauttanut, että asiakkaalle annettavat tiedot ennen sopimuksen tekemistä eivät ole olleet tarpeeksi kattavia."
- "Hintahyvitys on myös Finkraftin ajalta. Aikaväliltä 2015-12-28 - 2019-12-02."
Mainitut päivämäärät saattavat liittyä minun henk. koht asiakkuuteeni.
Kysyin GNP:n aspasta mihin Energiaviraston päätökseen korjaus liittyy saamatta vastausta. Energiaviraston sivuilta löytyy päätös 33/422/2017 joka mahdollisesti voisi olla tähän liittyvää.
Mitäs kokemuksia muilla?
GNP Energyn / Finkraftin hintahyvitys 2200 asiakkaalle
2
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Olen alkuperäinen postaaja. Kysyin lisätietoa Energiaministeriöstä ja sain sieltä lakimieheltä seuraavan vastauksen:
Kiitos yhteydenotostanne.
Energiaviraston päätöksen (dnro 33/422/2017) mukaan GNP Energy Finland Oy on toiminut sähkömarkkinalain 93 §:n 4 momentin vastaisesti, kun se ei ole ilmoittanut Kraft Pörssi -, Kraft Pörssi 1 -, Kraft Pörssi 2 – ja Kraft Kuukausi spot -sähkönmyyntituotteiden hinnanmuutoksista ja muutoksen perusteista sähkönkäyttäjälle viimeistään kuukautta ennen muutoksen voimaantuloa. Energiavirasto velvoitti yhtiön lähettämään asiakkailleen ilmoituksen kyseisten sähkönmyyntituotteiden hinnanmuutoksista ja muista sopimusmuutoksista viimeistään kuukautta ennen muutoksen voimaantuloa. Yhtiö velvoitettiin myös palauttamaan asiakkailleen sähkömarkkinalain vastaisesta hinnanmuutoksesta aiheutuneet ylimääräiset maksut, jotka se on veloittanut ennen kuin se on ilmoittanut hintojen muutoksesta asiakkaille sähkömarkkinalain 93 §:n 4 momentin edellytysten mukaisesti.
Päätöksen perusteella yhtiö ei ole lähettänyt asiakkailleen hinnanmuutosilmoituksia, jotka täyttäisivät sähkömarkkinalain 93 §:n 4 momentin mukaiset vaatimukset. Asiakkaalle sopimusta tehtäessä ilmoitettu alkuperäinen hinta, tai sopimuksen voimaantulohetkellä asiakkaan kanssa sovittu hinta on siten jäänyt sopijapuolia sitovaksi hinnaksi. Sähkömarkkinalain 93 §:n 4 momentin vastaisista hinnanmuutoksista aiheutuneet ylimääräiset maksut on palautettava lainvastaisen menettelytavan alkamisesta aina siihen asti kuin hinnanmuutoksista on kunkin tuotteen osalta alettu ilmoittamaan asiakkaille lainmukaisesti tai jos asiakkaan sopimus kyseisellä tuotteella on päättynyt. Palautusvelvollisuus koskee kaikkia asiakkaan alkuperäiseen hintaan tehtyjä hinnanmuutoksia, joista ei ole lähetetty kyseisen säännöksen edellytysten mukaisia hinnanmuutosilmoituksia. Palautusvelvollisuus kutakin asiakasta kohtaan päättyy siten vasta kun asiakkaalle on ryhdytty lähettämään säännöksen edellyttämiä hinnanmuutosilmoituksia tai sopimus on päättynyt.
Mikäli tuotteesta on asiakkaalle ennen sopimuksen tekemistä tai sopimusvahvistuksessa erikseen ilmoitettu tietty hinta (snt/kWh), on yhtiön käytettävä tätä hintaa alkuperäisenä hintana, ja laskettava siten palautuksen määrä tähän hintaan perustuen. Mikäli tuotteesta ei ole asiakkaille annettu tarkkaan määriteltyä hintaa ennen sopimuksen tekemistä tai sopimusvahvistuksessa, vaan ensimmäinen hinta on muodostunut vasta ensimmäisen laskutuskauden jälkeen, on alkuperäiseksi hinnaksi katsottava tämä ensimmäinen asiakkaalle ilmoitettu ja laskutettu hinta. Molemmissa tapauksissa palautusvelvollisuuden osalta ylimääräisillä maksuilla tarkoitetaan sitä erotusta, joka on syntynyt sovitun, tai mikäli sovittua hintaa ei ole, ensimmäisen laskutetun hinnan ja sitä korkeampana laskutettujen hintojen johdosta. Kyse on siten niiden maksujen palauttamisesta, joiden perimiseen yhtiöllä ei sähkömarkkinalain 93 §:n 4 momentin vastaisen menettelyn johdosta ole ollut oikeuttakaan. Palautuksen määrää laskettaessa on huomioitava vain alkuperäiseen hintaan tehdyt hinnankorotukset, mutta ei mahdollisia hinnanalennuksia.
GNP Energy Finland Oy:n on selvittävä palautusvelvollisuudet ja tehtävä sopimustulkinta hallussaan olevan asiakas- ja sopimusmateriaalin avulla. Alkuperäisen hinnan tarkempi selvittäminen jokaisen asiakkaan osalta erikseen on viime kädessä sopimusoikeudellinen kysymys, joka ei kuulu Energiaviraston toimivaltaan. Energiaviraston tehtävänä on määrätä päätöksellään lähtökohdat ja periaatteet sille, jonka mukaisesti GNP Energy Finland Oy:n on käytössään olevien tarkempien tietojen perusteella mahdollista itse laskea yksilöllisesti sovittu hinta kunkin asiakkaan eri aikoina tekemille sopimuksille. Energiavirasto tutkii GNP Energy Finland Oy:n toimittamien korjaavien toimenpiteiden selvitysten perusteella , onko yhtiö noudattanut palautukseen liittyviä menettelytapoja oikein.
Ystävällisin terveisin,
S**** B*****
Lakimies
Markkinat
Energiavirasto
==================================
Tiukkaa tekstiä! Kiitos virkahenkilö alamaistesi eteen tekemästäsi työstä.
tl.dr. Finkraft / GNP joutuu palauttamaan kaikki sähköveloitukset siltä osin, kun ne ovat ylittäneet aivan ensimmäisen laskutetun kilowattituntihinnan. Hinnanalennuksia ei tule ottaa huomioon.- Anonyymi
Itse olen jo palautukseni saanut ja lisäksi pyysin ja sain GNP:ltä hämärän excelin palautuksen muodostumisesta. En tiedä mitä logiikkaa GNP on palautuksen laskemiseen käyttänyt, joten jatkan heidän kanssaan vielä aiheesta kirjelmöintiä.
Energiaviraston päätöksestä löytyy parempi selitys rikotusta säännöstä. Ainakin minulla ollut tuote oli hinnoiteltu Nordpoolin edellisen kuukauden keskiHANKINTAhinnan mukaan. "Hankinta" on asia, joka on riippuvainen Finkraftin / GNP:n omasta toiminnasta ja tällöin hinnanmuutoksista pitäisi ilmoittaa 1 kk etukäteen. Jos hinnanmuutokset olisi sidottu suoraan johonkin riippumattomaan muuttujaan, kuten pörssi-indeksiin", ei tällaista ilmoitusvelvollisuutta olisi. Eli taustalla on melko kuivakka tekninen detaili, mutta toki oleellinen, koska HANKINTAhinnan muodostuminen on asiakkaalle läpinäkymätöntä ja mahdollistaa vaikka minkälaisten lisäkulujen kytkemisen hankkimisen kylkeen. Lisäksi tuotteessa oli hankintahintaan lisättävä kiinteä marginaali.
Kohtalotovereita?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mietitikö nainen koskaan
Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.1322377Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"
Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota2842275Vernu Vasunta
On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?741759En kelpaa sinulle
Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v1191452- 1301299
Olisi hauska tietää
Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon641298Taidat vanhempi nainen
Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin721030Minun on vaan päästettävä irti
Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k371020Kertoisit jo
Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni47925En koskaan saanut asiattomia kuvia!
Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta156901