Jumala antaa tulevaisuuden ja toivon

Anonyymi

Kesä on koh­ta ta­ka­na, ja on ai­ka siir­tyä koh­ti syk­syn aher­ruk­sia. Moni on ke­sän ai­ka­na saa­nut tie­don tu­le­vas­ta opis­ke­lu­pai­kas­ta ja suun­nit­te­lee ute­li­aa­na ja toi­veik­kaa­na elä­mään­sä uu­des­sa ym­pä­ris­tös­sä. Uu­si ti­lan­ne voi myös jän­nit­tää, eh­kä pe­lot­taa­kin.

Osa on jou­tu­nut to­te­a­maan, et­tä toi­vo­tun opi­nah­jon ovet ei­vät vie­lä au­en­neet. On teh­tä­vä vie­lä töi­tä tai kek­sit­tä­vä joku muu suun­ni­tel­ma tu­le­vai­suut­ta var­ten.

Tu­le­vai­suut­ta on hyvä suun­ni­tel­la ja miet­tiä. Il­man omia suun­ni­tel­mia asi­oi­ta ei ta­pah­du. On kui­ten­kin hyvä va­rau­tua sii­hen, et­tä kaik­ki suun­ni­tel­mat ei­vät to­teu­du.

Toi­vo kur­kot­taa tu­le­vai­suu­teen

On sa­not­tu, et­tä vii­mei­se­nä kuo­lee toi­vo. Täs­tä nä­kö­kul­mas­ta on kir­joi­tet­tu his­to­ri­al­li­sia ja po­liit­ti­sia muis­tel­mia, jois­sa on käy­ty läpi vai­kei­ta his­to­ri­an ti­lan­tei­ta. Sa­non­ta ker­too sii­tä, et­tä toi­vo tu­le­vas­ta, pa­rem­mas­ta sel­lai­ses­ta, aut­taa kes­tä­mään vai­keis­sa­kin ti­lan­teis­sa.

Aja­tus tu­le­vai­suu­des­ta ja toi­vos­ta on myös raa­ma­tul­li­nen. Je­re­mi­an kir­jas­sa ne lii­te­tään toi­siin­sa. ”Mi­nul­la on omat suun­ni­tel­ma­ni tei­tä var­ten, sa­noo Her­ra. Mi­nun aja­tuk­se­ni ovat rau­han ei­vät­kä tu­hon aja­tuk­sia: minä an­nan teil­le tu­le­vai­suu­den ja toi­von. Sil­loin te huu­dat­te mi­nua avuk­sen­ne, te kään­nyt­te ru­koil­len mi­nun puo­lee­ni, ja minä kuu­len tei­tä. Te et­sit­te mi­nua, ja te löy­dät­te mi­nut! Koko sy­dä­mes­tän­ne te mi­nua et­sit­te, ja minä an­nan tei­dän löy­tää it­se­ni, sa­noo Her­ra. Minä kään­nän tei­dän koh­ta­lon­ne ja ko­ko­an tei­dät kaik­kien kan­so­jen se­as­ta, kaik­ki­al­ta, min­ne olen tei­dät kar­kot­ta­nut. Minä tuon tei­dät ta­kai­sin sii­hen paik­kaan, mis­tä minä vein tei­dät pak­ko­siir­to­lai­suu­teen.” (Jer. 29:11–14.)

Toi­vo tu­le­vas­ta, usein epä­re­a­lis­ti­se­na­kin, an­taa voi­mia käy­dä eteen­päin. Se kur­kot­taa po­si­tii­vi­se­na koh­ti tu­le­vaa ym­pä­röi­vän maa­il­man kes­kel­lä. ”Vaik­ka tie­täi­sin, et­tä huo­men­na tu­lee maa­il­man­lop­pu, is­tut­tai­sin tä­nään ome­na­puun.” Tämä Mart­ti Lut­he­rin ni­mis­sä usein esi­tet­ty aja­tus liit­tää toi­von ja tu­le­vai­suus­nä­ky­män raa­ma­tul­li­ses­ti toi­siin­sa. Mitä ta­han­sa ta­pah­tuu­kin, on toi­vo ank­ku­roi­tu­nut hy­vään tu­le­vai­suu­teen, par­haa­seen mah­dol­li­seen.

Toi­vo us­kon ja rak­kau­den rin­nal­la

Raa­ma­tun mu­kaan tu­le­vai­suu­teen ank­ku­roi­tu toi­vo kur­kot­taa Ju­ma­lan val­ta­kun­nan osal­li­suu­des­sa koh­ti ian­kaik­ki­suut­ta. Apos­to­li Paa­va­lin kir­jeis­sä toi­vo on kes­kei­nen kä­si­te, ja hän nos­taa sen us­kon ja rak­kau­den rin­nal­le.

Toi­vo on läh­töi­sin Ju­ma­las­ta, ja pe­las­tuk­sen toi­vo tuot­taa us­ko­vai­sel­le iloa. Vih­ki­pa­reil­le usein lu­e­taan kuin evääk­si mu­kaan yh­tei­sel­le mat­kal­le ko­rint­to­lais­kir­jeen koh­ta: ”Niin py­sy­vät nämä kol­me: us­ko, toi­vo, rak­kaus. Mut­ta suu­rin niis­tä on rak­kaus.” (1. Kor. 13:13.)

Kir­jai­li­ja Mika Wal­ta­rin sa­noin ”ih­mi­nen us­koo sitä, mitä hän toi­voo”. Tu­le­vai­suu­des­ta em­me ih­mi­si­nä tie­dä, mut­ta Je­re­mi­an kir­jan mu­kaan Ju­ma­la an­taa tu­le­vai­suu­den ja toi­von. Sii­hen on hyvä ja tur­val­lis­ta us­koa.

Jari Wi­her­saa­ri

1

83

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      13 Olettehan kuulleet, kuinka minä aikoinani, kun elin juutalaisena, vainosin kiihkeästi Jumalan seurakuntaa ja yritin tuhota sen.
      14 Menin juutalaisuudessa pitemmälle kuin useimmat ikätoverini ja kiivailin isiltä perittyjen opetusten puolesta.
      15 Mutta Jumala, joka jo äitini kohdusta oli valinnut minut ja armossaan kutsui minut työhönsä,
      16 näki hyväksi antaa Poikansa ilmestyä minulle, jotta lähtisin julistamaan vieraille kansoille sanomaa hänestä. Silloin en kysynyt neuvoa yhdeltäkään ihmiseltä [

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1358
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1240
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1165
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1115
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      13
      1068
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1057
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      31
      1027
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1023
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1012
    10. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1001
    Aihe