Uudistan: vieras panttasi mökin

Anonyymi

Laitan tämän uudelleen koska kerroin aluksi ilmeisesti huonosti koska tulkinnassa mökin omistikin panttaaja enkä mie ostajana.

Tarvitsin asuntovelalleni pantin. Pankki alkoi touhuamaan lainaa ja vakuudeksi omistamani mökki jonka hallinnan luulin olevan minulla. Minulla henkilökohtaisesti ei ollut mitään rasitteita mökille, eikä rasitteista ilmoitettu kauppahetkellä.
Olin itse perikunnan osakas josta mökin ostin. Joten luulin tietäväni mökkini omistus/hallintasuhteet niin ennen ostoani kuin sen jälkeen.
Ilmeni, että naapuritonttilainen olikin pantannut omistamani mökin omiin tarkoituksiinsa. Erikoista oli vielä se, että pantin arvo oli noin kolminkertainen kuin panttausajankohtana olleen mökin myyntiarvo.
Pantti oli hankittu mökin ollessa perikunnan omistuksessa
Oliko perikunnan uskottu henkilö ollut asiasta tietoinen, siitä en tiedä. Mutta jos oli niin olisi hänen pitänyt kysyä myös muilta pesän osakkailta lupaa antaa kiinteistö vieraan pantata.
En tunne lakia, mutta tuntuu kovin uskomattomalta että tämä olisi sallittua.
Entäpä jos olisi käynyt niin, että tämä ei olisikaan selviytynyt pantin lunastuksesta olisiko minun mökki mennyt panttina tietämättäni asiasta.

1

298

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Anonyymiltä nettifoorumilta tuskin saat yhtään parempia neuvoja kuin sait edelliseen ketjuusi, pitäisi nähdä pesän paterien sisältö sanatarkasti, kuulla pesänhoitajan ja pantinhaltija selitykset ja lisäksi neuvojan pitäisi tuntea asiaan liittyvät pykälät.
      Tuollainen ei täällä onnistu joten toimi seuraavasti:
      Soita pesänhoitajalle ja pantinhaltijalle ja tee muistiinpanot keskusteluista tai nauhoita ne.
      Varaa aika asianajajalle, ota mukaan tapaamiseen kaikki hallyssasi olevat pesän paperit ja em puheluitten muistiinpanot.
      Noitten perusteella sitten tarvittaessa rikosilmoitusta tekemään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. MIksi suurin osa persuista on alkoholisteja?

Tätä jäin pohdiskelemaan....
      Maailman menoa
      41
      3446
    2. 35
      2948
    3. Kehutaan vaihteeksi Perussuomalaisia

Perussuomalaiset ovat olleet melkoisen lokakampanjoinnin kohteena, vaikka ovat saaneet paljon hyvää aikaiseksi. Nyt on
      Maailman menoa
      141
      2809
    4. SDP ylivoimainen ykkönen

En ole koskaan viitsinyt käydä äänestämässä, mutta nyt SDP:n etumatka on niin kutkuttava, että pakkohan se on vaivautua.
      Maailman menoa
      69
      2300
    5. Roiskeläpät takaisin niin alkaa lasit kestämään

"Tuulilaseja hajottava talvi-ilmiö on ehkä ratkennut" Tämän päivän autoissa kun on esimerkiksi vanhempaa autokalustoa s
      Yleistä autoilusta
      41
      1772
    6. Polttomoottoriauto on köyhän merkki

Kun ei ole varaa ostaa sähköautoa, niin joutuu köyhän autoa käyttämään.
      Maailman menoa
      85
      1482
    7. Mitä tarkalleen tunnet

Minkälaisia tunteita sisälläsi liikkuu, kun tiedät, että ajattelen sinua lämmöllä ja jotain syttyy myös sinussa? Haluai
      Ikävä
      65
      1046
    8. Nainen, koska nähtiin viimeksi

Mikä päivä? Tarkemminkin voit kohtaamistamme kuvailla. 🤗
      Ikävä
      51
      1016
    9. Kaivattusi ominaistuoksu?

Itse vastaan juustonaksu 😅
      Ikävä
      77
      987
    10. Syyskuussa 2025 ensirekisteröidyistä henkilöautoista 43 % oli täyssähköautoja.

Niitä rekisteröitiin 2 592 eli 41 % enemmän kuin vuotta aiemmin. Syyskuussa 2025 rekisteröidyistä uusista henkilöautois
      Hybridi- ja sähköautot
      3
      837
    Aihe