Ford Cougar

...

Onko kellään kokemuksia Cougarista? Kiinnostaisi mukavuus, erityisesti sisämelutaso ja suhiseeko kehyksettömät ikkunat ajanmittaan, ja Fordin laatu mietityttää. Kyseessähän on aika harvinainen malli, onko tietoa monta kappaletta on myyty Suomessa? Onko paha hinta -99 vuoden ~100tkm ajetusta ~15000e, ja miten helppo myydä eteenpäin n.1/2-1 vuoden päästä? Järkiautoa Cougarista ei taida saada millään, mutta erikoinen ja harvinainen se kyllä olisi. Saksan tuonti olisi varmaankin varteenotettava vaihtoehto. Onko kukaan itse tuonut Saksasta, ja millaisin kokemuksin?

16

5197

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pontiac Trans Am, Chevrolet...

      tai Ford Mustang/Thunderbird ovat oikeita autoja!

    • Svan-T

      Toin vuosi sitten Saksasta -99 Cougarin, pienemmällä 2.0-koneella (sama kuin Mondeo/Focus). ½ vuotta ajelin, n. 10.000km tuli mittariin. Auto on omiaan maantiellä, ikkunat eivät mielestäni suhisseet ja rengasmelu oli alhainen. Mitään vikoja ei autossa tänä aikana esiintynyt (mittarissa oli myydessä 96.000km). Urheiluauto se ei ole, varsinkaan 4-pyttyisellä koneella. Suorituskyky riittää silti hyvin arkiajoon, huippuja otti n. 210 km/h (autobaanalla testattu). Oletan että mainitsemasi auto on V6-koneella, silloin hinta on varsin kohtuullinen. Myydessä kannattaa varata aikaa ellei puoli-ilmaiseksi halua luopua, sen verran pieni ostajakunta.

      Mustang/T-bird viestin kirjoittajalle; oletko omistanut/ajanut Cougaria vai mihin väitteesi perustat?! Cougar on mielestäni em. autoja tyylikkäämpi eikä tarvitse käydä tankkaamassa joka toinen päivä. Lisäksi siinä on h-vetin iso tavaratila takana joten käy vaikka lapsiperheelle.

      • Juipop

        Olen itsekkin kiinnostunut cougarista ja mietin että kuinka suuri auto on (kuljettajaan nähden). Olen itse 190 cm pitkä ja mietin että onko auto liian matala. Osuuko pää kattoon?


      • olla vähintään V8

        näin on !!!


    • Corvette

      niin ei tarvitse pelleillä vetonivelten ja ruostehommien parissa :-)

      • Svan-T

        Tuskin Cougaria ostava Vetteä harkitsee, jos saman arvoista hakee niin sehän on jo museorekisteröity...

        PS. Ei ollut ongelmia ruosteen/vetonivelten kanssa. Cougarit kasataan jenkeissä.


    • autossa pitää

      olla kasikone ;-)

      • kerros

        mikä auto sulla on ?


      • näin on

        kasissa on moottorin äänikin :-)))


    • ex-Cougar

      Omistin Cougarin V6-koneella 1½ vuoden ajan ja kilometrejä kertyi vajaat 30000. Nyt vähän harmittaa, että vaihdoin. Tietenkin autossa on hieman jäykempi alusta mitä perus Mondeossa, mutta ei mikään paukkukova. Sisämelu on vastaavan Mondeon luokkaa. Mulla ei ainakaan ollut ikkunoiden tiivisteiden kanssa ongelmia, mutta olen kuullut, että niitä on vaihdeltu ainakin ns.suomiautoihin takuuna. Malli ei saksantuonnin ansiosta ole enää hirveen harvinainen ja koska auto käyttää täysin V6 Mondeon tekniikkaa niin huollossa ei tullut mitään ongelmia. Tietenkin korin osien hankinnassa voi olla hieman vaikeuksia, mutta netistä löytyy suomalaisia sivuja joilla on kolariosia myytävänä. Kannattaa varmistaa, että autoon on tehty 90000 km huolto, koska se on mallin suurin huolto mm. tulpat vaihdetaan. Omassani liimautin vetonivelten suojakumit ihan varmuuden vuoksi Mondeoitten ongelmien takia. Ohjeustehosimen pumppu saattaa vuotaa, mutta jos vuoto ei ole suurta niin sitä ei kannata vaihtaa. Tämä on ihan Mondeoidenkin tyyppivika.

      V6 Duratecin eräs tyyppiominaisuus/vika on ns. ”moosing” (kannattaa tsekata ulkomaiset alan sivut netistä) eli ääni joka saattaa kuulua koneesta kylmänä. Äänestä ei ole haittaa, mutta ikävän kuuloista se on. Ääni on ”ulvontaa” jota ei oikein saa paikallistettua mihinkään. Ääni ei tule ohjaustehostimen pumpulta eikä moniurahihnalta, niinkuin usein luullaan, vaan tyhjäkäyntiventtiililtä. Venttiili likaantuu ajan myötä eikä avaudu/sulkeudu kunnolla ja ilma ei virtaa kunnolla vaan aiheuttaa kyseisen äänen. Netistä löytyy teeseitse konsteja, mutta ei venttiilin vaihtokaan mikään vaikea/kallis ole, koska se sijaitsee koneen päällä. Todennäköisesti 100000 km ajettuun se on jo vaihdettu.

      Auto on kiva ajettava ja matka-ajossa pääsee helposti 7,5 l/100 km kulutuslukemiin. Kaupungissa pyöriessä kulutus tosin kohoaa normaali ajollakin lähelle kymmentä. Mun ajotyylille auto sopi hyvin, koska konetta ei tarvitse huudattaa kierroksilla vaan vääntö riittää hyvin auton kuljettamiseen rivakasti.

      Valinnanvaraa löytyy jo kyseiselle mallille ja luokassaan edustaa ylempää keskitasoa. Suosittelisin hankintaa, jos kyseinen autotyyppi kiinnostaa.

      Kysy lisää, jos jäi jotain epäselväksi. Yritän vastata, jos osaan.

      • vetarit aina sökönä

        ja ovet ruosteessa ;-)


      • Make

        Itselläni on Mondeo GT V6 ja autolla on ajettu ~29 000km. Onko tuohon vinkumiseen nyt muuta konstia kuin venttiilin vaihto ? Vai putsaantuuko automaattisesti jos esim. ajaa matka-ajoa?


      • ***
        Make kirjoitti:

        Itselläni on Mondeo GT V6 ja autolla on ajettu ~29 000km. Onko tuohon vinkumiseen nyt muuta konstia kuin venttiilin vaihto ? Vai putsaantuuko automaattisesti jos esim. ajaa matka-ajoa?

        Itselläni -99 Cougar 2,5 Duratec ja vinkuminen(ns. moosing) korjaantui "TH Fixillä". Eikä maksanut mitään. Ajattelin tosin poistaa sen kesäksi, jostakin muistaakseni lueskelin että se VOI lämpimillä ilmoilla aiheuttaa polttoaineen pääsyä pakoputkistoon. Netistä pienellä etsinnällä löytyy ulkomaisilta sivuilta aika paljon asiaa ko. "ominaisuudesta".

        Katseleppa apua tuosta linkistä:

        http://members.lycos.co.uk/mondeost24/webpages/throttlehang.htm


      • ***
        *** kirjoitti:

        Itselläni -99 Cougar 2,5 Duratec ja vinkuminen(ns. moosing) korjaantui "TH Fixillä". Eikä maksanut mitään. Ajattelin tosin poistaa sen kesäksi, jostakin muistaakseni lueskelin että se VOI lämpimillä ilmoilla aiheuttaa polttoaineen pääsyä pakoputkistoon. Netistä pienellä etsinnällä löytyy ulkomaisilta sivuilta aika paljon asiaa ko. "ominaisuudesta".

        Katseleppa apua tuosta linkistä:

        http://members.lycos.co.uk/mondeost24/webpages/throttlehang.htm

        Edellisestä jäi sen verran vielä pois koskien ketjun perustajaa sekä Cougarin omistajia, niin kannattaa tutustua seuraavaan sivustoon.

        www.fastcougar.com

        Sieltä löytyypi apua mahdollisissa ongelmissa apua myös autoaan itse huoltaville. Ko. sivun keskustelut koskevat lähinnä Mercury Cougareja, mutta tismalleen sama auto kuin Ford Cougar.


      • Make
        *** kirjoitti:

        Edellisestä jäi sen verran vielä pois koskien ketjun perustajaa sekä Cougarin omistajia, niin kannattaa tutustua seuraavaan sivustoon.

        www.fastcougar.com

        Sieltä löytyypi apua mahdollisissa ongelmissa apua myös autoaan itse huoltaville. Ko. sivun keskustelut koskevat lähinnä Mercury Cougareja, mutta tismalleen sama auto kuin Ford Cougar.

        Foordi myyjä meinas et vinkuminen johtuu imuputkesta. Tämän letkun reititystä pitäs muuttaa ni ei enää kuuluis. Meinasi et vinkumisesta ei ole haittaa muuta kun korviin kuuluva..Mekkiliikkeessä hoito maksais ~100 euroa.


      • ***
        Make kirjoitti:

        Foordi myyjä meinas et vinkuminen johtuu imuputkesta. Tämän letkun reititystä pitäs muuttaa ni ei enää kuuluis. Meinasi et vinkumisesta ei ole haittaa muuta kun korviin kuuluva..Mekkiliikkeessä hoito maksais ~100 euroa.

        Veikkaukseni on, että ei johdu imuputkesta, vaan pelkästään tyhjäkäyntiventtiilistä. "Luettujen" kokemuksien mukaan vian ilmitulo ei välttämättä johdu kilometrien paljoudesta, vaan enemmänkin iän ja kilometrien yhteisvaikutuksesta. Ilmeisesti venttiilissä tapahtuu jonkinlaista kulumista/väsymistä, eikä tämän jälkeen enää sulkeudu kunnolla kylmällä säällä alkuperäisen imuputken antamalla ilmamäärällä.

        Mondeon brittifoorumilla on ollut paljon asiaa samasta aiheesta, joku siellä möi myös itse tehtyjä imuputkia korjauksena. Pitempi imuputki vähentää ilmeisesti ilmavirtausta, ja venttiili toimii paremmin.

        Merkkiliikkeen hoito lienee pitemmän imuputken asennus(n.20cm pidempi), tosin jonkin ajan(ehkä vasta vuosienkin) päästä vika voinee palata, koska tyhjäkäyntiventtiilissä alkuperäinen vika tod.näk. on. Tyhjäkäyntiventtiilin vaihto lienee paras lääke, osa maksanee jotain 80-100e ja sen voi suht helposti vaihtaa itsekin. Tuo n. 100 euroa kuulostaa aika suolaiselta hinnalta pelkästä imuputkesta/työstä.

        Tietty merkkihuollon hyvä puoli on, että jos vika ei korjaannukaan, niin luulisi ilmaiseksi korjaavan uudestaan. Tietty työ maksaa...

        Itselläni oli vinkunan lisäksi käynnistyksen yhteydessä myös kierrosten "vaeltelua"(500-1500rpm), joka tosin rauhoittui pian. Johtui ilmeisesti myöskin tuosta tyhjäkäyntiventtiilista. Tämä "TH Fix" auttoi tuohonkin. Tyhjäkäyntiventtiilin pitäisi oikutella vain kylmällä ilmalla, kesän tullen tuon sitten näkee...

        Toivottavasti oli apua.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksköhän mä oon tuolla

      Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      32
      4691
    2. Aamu on aina iltaa viisaampi.

      Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      15
      2648
    3. Ihana on nähdä edes ohimennen

      Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      64
      2533
    4. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

      Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      25
      2455
    5. ymmärrätkö miksi minua sattui?

      Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      32
      1837
    6. Saattaisimme olla yhdessä

      Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      32
      1641
    7. Se meidän sydänyhteys

      Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi
      Ikävä
      73
      1496
    8. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

      Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      60
      1428
    9. Vanhemmalle naiselle

      Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      66
      1304
    10. Epäiletkö että kaivattusi

      On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      82
      1241
    Aihe