Vaihdoin (Carina E -92) kesärenkaat alle ja huomasin vetonivelen suojakumin olevan täysin repeytynyt(oikea). Auton alle katsottiin viimeksi viime elokuussa ja todettiin murtuma suojakumissa. Asian jätin silloin vielä korjaamatta. Ei siis ole tietoa kuinka kauan on ollut rikki, ajettu tuolla aikavälillä n.5000km. Tietenkään en nyt aja yhtään ennenkuin kumi on vaihdettu. Mitään oireilua siitä että vetonivelessä olisi tapahtunut vaurio esim. hiekan tai veden takia en ajossa ole huomannut, tosin en ole asiantuntija.
Onko (järkevin ja edullisin) vaihtoehto uusia kumi heti ja toivoa ettei vahinkoa niveleen tullut vai huomaako ammattilainen heti vaurion esim. väjyytenä ja on viisata vaihtaa jotain muuta samalla. Auton vien Toyotan merkkihuoltoon korjattavaksi.
Vetonivelen suojakumi rikki
4
9547
Vastaukset
- Top Gear
Harasoo
Aika helppo ton nivelen kunto on itsekin todeta:
- Ohjaus ääriasentoon ja rengas veks. Laita nosturin lisäksi myös joku asennuspukki.
- Pyörittele rengasta (tai siis pyörää, jossa sitä rengasta ei nyt ole)
- Jos ei rutise, eikä "haraa vastaan", niin selviät todennäköisesti vaan kumin vaihdolla. Niin ja nivelen putsauksella ja rasvauksella. - Jussi
jos löytyy ylimääräistä kapitaalia niin vaihda uusi vetonivel tilalle. Jos ei niin pura nivel kappaleiksi, putsaa kokonaan ja laita uudet rasvat. Viisaimpien ei tarvitse kommentoida etteikö vetoniveltä voisi purkaa, kyllä voi.
- puliseva puro
Irrota pyörän napamutu about32mm,rengas ilmaan ja irti,sisempi vetonivelkumin isompi klemmari irti,vetoakselin sisempi osa pois kupistan ja nyt koko komeus takasin sisäkautta....pöydällä kun on helpompaa/mukavampaa purata,putsata ym.(vetoakselin päässä vaseliinin joukossa löydät C-klemmarin urasta.Se irti ja talteen nii jo purkaantuu...molemmat kumit kannattaa ostaa/vaihtaa saman tien kun leikkiin ryhtyy...etkä sitten päästä hiekkaa mihinkään...et edes avonaiseen ja rasvaiseen pyöränlaakeriin...
- kerran purkanut
Pirullinen homma purkaa koko paketti. Itse vaihdoin talvella taaimmaisen kumin. työ itsessään oli helpohko, mutta pienen hipaisun takia, konttasin lattialla tunnin, etsien neuloja, joita on n.50 kpl. Lupasin itselleni pyhän valan, että joskus on viisainta antaa oppineemman tehdä asiat. Purku ja kasaus on n. tunnin urakka, mutta vahinkovara voi kasvattaa työn moninkertaiseksi. Uusi nyt kuitenkin ihmeessä kummatkin kumit.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1406653
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1495739- 1234891
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.434490Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?523892- 623061
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.522966Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m242402- 422270
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢152197