Mitä vittua teen? Neuvoja ammatiin valmistuneilta?

Anonyymi

Okei eli siis, olen erityiskoululainen, olen ollut koko ikäni ja käynyt Luovin, opiskelin kokiksi, mutta Asperger sydroomani aiheuttaneiden ongelmien ja alhaisen matikkaa taitoni vuoksi valmistuin mukautetulla todistuksella.

Olen ollut suuren osan elämästäni tyytymätön kun en voinut nuorempana yrittää päästä kokeilemaan normaali peruskoulua, tietenkin syy siihen olivat muut kuin erittäin välittävät, mutta liian hermostuneet vanhemmat.

Olin laiska usein, joskus epämotivoitunut vaan erityis taustastani, koulussa ja kotona. Kiinostuksen kohteina oli enimmäkseen hupi, pelit ja tietokoneet.

Ainoa tähditetty aine on ollut matikka, mutta muut aineet paitsi Englanti jossa olen ollut huippu internetin kultuurin avulla ovat olleen hyväksyttävällä tasolla, mutta olisivan olleet matalampia peruskoulussa.

Sitten kun valmistuin koulusta, oli aika valita amis, tietenkin yllätyksennä tuli vanhemmilta ja opettajilta että olisin voinut päästäkkin OSAO´on penkille, mutta pitkää aikaa vietettyä erityiskoulussa olen tullut enemmän epävarmaksi itsestäni ja pärjäämisestäni, joten niinkuin suurin osa ihmisistä oletti, lähdin Luoville.

Kokemukseni Luovista kokonaan oli 5/10, sain pari kaveria, todella hyvää sellaista, tapasin pari mukavaa opettajaa jotka opettivat minulle enemmän kuin se pääopettaja joka paapoi minua usein opetuskeittiössä. Kaikki muut aina antoivat minun kokeilla enemmän itsenäistä työtä jotta oppisin olemaan itsevarmempi ja vähemmän riippuvainen tukeen.

Okei, kun valmistuin sieltäkin, itsevarmuus kasvoi, koska epäilin työn etsinnän olevan vaikeampi mukautetullaa todistuksella, olen lukenut eri ex-luovilaisten kokemuksista ja suurin osa ovat olleet toivottomia työn löytämisen kanssa. En voi kutsua suurinta osaa palkkaajista kusipäiksi, joilakin on huolia, parilla voi olla liikaa uskomusta eri stigmoihin mitä ihmiset levittää netissä.

Kaikkea työtä mitä olen viimeisen vuoden aikana saanut löydettyä, ovat olleet työkokeiluja Nuorten Ystävien kautta, sain myös lisättyä enemmän pätevyyttä ja itsetuntoa hieman. Mutta en päässyt koskaan palkatuksi, vain pariksi kuukaudeksi töihin. Ja olen ollut noin 4 ruokapaikassa töissä. Minulle on oltu kiitollisia työstä ja reipaudestani, mutta on ollut pari ongelmaa kasalla ja reseptien laskussa silloin tällöin, pari mutta liian pahoja hyvälle maineelle.

Korona on myöskin ollut syynä palkatuksi tulemisen epäonnistumisessa, mutta omasta mielestäni olisin jatkanut menojani jos se ei olisi levinnyt Suomeen.

Nyt tällä hetkellä olen ollut pian 4 kuukautta kotona, menettämässä järkeni, vanhempien panostaessa työhön tai opiskeluihin, ja näyttävät yhtäkkiä olevan varmoja siitä että kykenen menemään avoimeen yliopistoon tai ilta-lukioon.

Itsestäni puhuen, ilman aspergeria lukuun ottamatta, en kykene kumpakaan. Olen miettinyt menemistä takaisin ammattikouluun, Osaon yksikköön hakemaan todistusta, jolla todistaisin työnantajille että ansaitsin sen 100% pätevyydellä, sen sijaan että se annettaisiin pelkän hyvän käytökseni takia.

Mut, en vittua tiedä mihin ammattin pystyisin, ja kannattaisiko minun mennä takaisin kokin allalle joka ei minua nähtävästi kiinnostanut alusta pitäen ollenkaan?

En välitä ystävien kerräämisestä. tulen hyvin toimeen parilla sanalla työtovereiden kanssa, tietenkin riippuu henkilöstä usein. Haluan vain tehdä mitä ikinä työtä pystyisin tekemään, valmistua ja elättää itseni.

10

69

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mitä tahansa teetkin, niin tee vasta ensivuonna kun laki muuttuu pois Sipilän hallituksen jutuista ja vihdoin inhimilliseksi. Sinut otetaan työkkärissä plus muissa virastoissa henkilökohtaisesti yksilönä huomioon ensivuodesta alkaen. Tällä hetkellä lievää autismia tai muuta ei byrokratiassa otetaa missään huomioon ja olen ollut monta kertaa ongelmissa sen kanssa kun diagnoosit ei kelpaa ja minun pitäisi pystyä samaan kuin "normaalit" ihmiset.

      Minulla kanssa korona vei harvat työpaikat mihin olin sopeutunut ja mitkä minut olisi muuten ottaneet. Tulin myös hulluksi ja päädyin kahteen työpaikkaan jotka vain hyväksikäytti minua ja lopulta ongelmiin työkkärin kanssa kun mieli ei kestänyt, eikä mikään taho minua auttanut. Nyt olen burnout ja ilman mitään tuloja kun hävisin kaikki väännöt ja mikään koulutuspaikka ei ottanut sisälle, koska en ole riittävän kyvykäs. Minä sentään tiedän mihin ammattiin kykenen ja missä omat taitoni on - ja silti on vaikeuksia päästä sisälle minnekään.

      En tiedä minkä ikäinen olet, mutta jos olet alle 30 vuotias niin mene puhumaan näistä asioista Ohjaamolle tai Nuoriso Etsivä työntekijän kanssa. Suunnittelette ensivuodelle mikä voisi sinulle olla hyvä ratkaisu. Älä tee minun virhettä ja yritä itse selvittää asioita, vaikka kuinka virastot tai ihmiset sanoo, että voit ihan hyvin tehdä kaiken itse.
      Sinun kohdalla voisitte aloittaa Ohjaamossa yms. vaikka siitä, että kartoitatte missä olet käytännössä hyvä ja missä huono. Selkeästi rajaatte pieniäkin tekemisiä, tarkemmin kuin mitä toisten ihmisten tarvitsee koskaan miettiä.

      Hae oikeasti tällaisiin mietteisiin ja muihin tukea ajoissa, itse olen joutunut aina menemään ilman mitään tukea käytännön asioissa. Kokemuksesta sanon, että se aina väsyttää kun onnistuu vain tekemään sen väärän päätöksen, vaikka joka kerta oli varma, että teki oikein. Jälkikäteen on tosi vaikea tai mahdoton korjata virheitä jotka vaikuttaa mm. byrokraattisesti tilanteeseesi.

      • Juu, olen 21 vuotias nyt ja ottanut pari kuukautta sitten yhteistyötä Byströmin kanssa. Ollan alettu alkuun päästä jotenkin. Olivat suinkin samaa mieltä siitä että voisin yrittää amattikouluun, ja Osaolle jos haluan haastetta elämääni enemmän mitä sain Luovissa.

        Tai siis, jos en uuteen vuoteen mennessä saa mitään töitä, edes osa aikaisia. Holisin itse vaan halunnut enemmän joulurahaa juotaviin ja niin pois päin. Mitä työttömyys turvalla saa nyt. Noin 200 euroa per kuukausi.


      • Anonyymi
        Jopatsu kirjoitti:

        Juu, olen 21 vuotias nyt ja ottanut pari kuukautta sitten yhteistyötä Byströmin kanssa. Ollan alettu alkuun päästä jotenkin. Olivat suinkin samaa mieltä siitä että voisin yrittää amattikouluun, ja Osaolle jos haluan haastetta elämääni enemmän mitä sain Luovissa.

        Tai siis, jos en uuteen vuoteen mennessä saa mitään töitä, edes osa aikaisia. Holisin itse vaan halunnut enemmän joulurahaa juotaviin ja niin pois päin. Mitä työttömyys turvalla saa nyt. Noin 200 euroa per kuukausi.

        Ehkä alkoholismi on se ongelma eikä lievä autismi? Jos oikeasti mietit vain, että juomaa pitäisi saada kuin sillä olisi suurin merkitys.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä alkoholismi on se ongelma eikä lievä autismi? Jos oikeasti mietit vain, että juomaa pitäisi saada kuin sillä olisi suurin merkitys.

        Juu, on pieni riippuvuus juomiseen tullut ajallaan. Lonkeroihin vaan, mutta kun kiertty niitä tölkkejä, niin maksakin menee. Alkoholi ei vaikkuttanut koskaan töihin mitä olen saanut tähän saakka, olen aina välttänyt arkisin juontia.

        Enimmäkseen haluan käyttää rahaa joulun jälkeen muutoon pois kotoani, rupesin jo sitä jotenkin suunittelemaan vanhempieni kanssa, ensin pitää vain joku paikka löytää ja sitten etsiä asumistukea.


      • Anonyymi
        Jopatsu kirjoitti:

        Juu, on pieni riippuvuus juomiseen tullut ajallaan. Lonkeroihin vaan, mutta kun kiertty niitä tölkkejä, niin maksakin menee. Alkoholi ei vaikkuttanut koskaan töihin mitä olen saanut tähän saakka, olen aina välttänyt arkisin juontia.

        Enimmäkseen haluan käyttää rahaa joulun jälkeen muutoon pois kotoani, rupesin jo sitä jotenkin suunittelemaan vanhempieni kanssa, ensin pitää vain joku paikka löytää ja sitten etsiä asumistukea.

        Viikonloppu juominenkin on todella rankkaa terveydelle. Monesti rankempaa kuin joka päivä pikkaisen naukkailu kun keho ei totu tuollaiseen vaihteluun. En suosittele tilalle tietenkään joka päivä juomista. Ja eikö juominen olisi kivempaa, jos se olisi kun juhlistaa jotain ja muutenkin enemmän spesiaali juttu, eikä tapa?

        Suunnittele siellä Ohjaamolla nämä tavoitteet heidän kanssa yhdessä selkeästi esille. Sitten teet pala kerrallaan, eikä ajattele kokonaisuutena. Selkeyttää vain sitä minne itse kykenee ja sopii, sitten hoitaa pieni porras kerrallaan.
        Olisi hyvä keksiä harrastuksia alkoholin käytön sijaistamiseksi, korona aikaan on hankalampi harrastella ja muuta, mutta jotain pientä. Varsinkin, että liikkuisi kun fyysinen kunto vaikuttaa jaksamiseen mielenkin kanssa aika paljon.
        Neuvon sen verran mitä tiedän, että missä itse mokasin totaalisesti ja olisi pitänyt aikaisemmin osata ottaa huomioon.

        Loppu vuosi voisi olla sinulle hyvää aikaa miettiä, että mitkä keinot ja tavat on sinulle sopivia. Alat rauhassa ottamaan joitain juttuja hyväksi rutiiniksi. Tilanne ja aika on nyt sellainen, että ei kannata stressata vaan istahtaa hetkeksi alas ja suunnitella polkuja ensivuodelle.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Viikonloppu juominenkin on todella rankkaa terveydelle. Monesti rankempaa kuin joka päivä pikkaisen naukkailu kun keho ei totu tuollaiseen vaihteluun. En suosittele tilalle tietenkään joka päivä juomista. Ja eikö juominen olisi kivempaa, jos se olisi kun juhlistaa jotain ja muutenkin enemmän spesiaali juttu, eikä tapa?

        Suunnittele siellä Ohjaamolla nämä tavoitteet heidän kanssa yhdessä selkeästi esille. Sitten teet pala kerrallaan, eikä ajattele kokonaisuutena. Selkeyttää vain sitä minne itse kykenee ja sopii, sitten hoitaa pieni porras kerrallaan.
        Olisi hyvä keksiä harrastuksia alkoholin käytön sijaistamiseksi, korona aikaan on hankalampi harrastella ja muuta, mutta jotain pientä. Varsinkin, että liikkuisi kun fyysinen kunto vaikuttaa jaksamiseen mielenkin kanssa aika paljon.
        Neuvon sen verran mitä tiedän, että missä itse mokasin totaalisesti ja olisi pitänyt aikaisemmin osata ottaa huomioon.

        Loppu vuosi voisi olla sinulle hyvää aikaa miettiä, että mitkä keinot ja tavat on sinulle sopivia. Alat rauhassa ottamaan joitain juttuja hyväksi rutiiniksi. Tilanne ja aika on nyt sellainen, että ei kannata stressata vaan istahtaa hetkeksi alas ja suunnitella polkuja ensivuodelle.

        Juu. Muuta harrastusta ei oo mulla ollut kun vaan videopelit ja roolipelaaminen. Olen tullut viime illan aikana päätökseen että yrittäisin päästä VALMA vuodelle Osaon ammattikouluun ja kokeila uudelleen kaikki tarjola olevat ammattit.

        Voisin myös yrittää lenkeillä kerran tai pari päivässä, asun sitä paitsi etäällä kaupungista.

        Onko tunnin tai pari 2x päivässä sinun mielestä ok, vai pitääkö lisätä aikaa?


      • Anonyymi
        Jopatsu kirjoitti:

        Juu. Muuta harrastusta ei oo mulla ollut kun vaan videopelit ja roolipelaaminen. Olen tullut viime illan aikana päätökseen että yrittäisin päästä VALMA vuodelle Osaon ammattikouluun ja kokeila uudelleen kaikki tarjola olevat ammattit.

        Voisin myös yrittää lenkeillä kerran tai pari päivässä, asun sitä paitsi etäällä kaupungista.

        Onko tunnin tai pari 2x päivässä sinun mielestä ok, vai pitääkö lisätä aikaa?

        Sinulle voisi olla lyhyistä työkokeilusta ihan kunnollisilla työpaikoilla hyötyä niin ehkä paremmin tietäisit mihin ammattiin lähdet. Itselleni ne auttoi, etten vain yrittänyt kaikkea kokeilla. Kysele siitä Ohjaamossa.

        Löydä itsellesi sopiva rytmi ja mukava ulkoharrastus, minä en sinun tarpeistasi tiedä. Tee niin, että siitä tulee kiva rytmi eikä tee vain liikaa. Ja jos pystyy niin asioi aina kävellen tai muuten hyötyliikuntana niin vielä enemmän merkitystä liikkumiselle. Jokaiselle tuo liikunta ja sen mukavuus on oma asia.
        Ulkoilusta on yleensä hyvä tehdä sellainen OFFLINE juttu, että et ole tavoiteltavissa (muuta kuin hätätapauksessa) ja et vietä aikaa netissä. Tai jos on vaikeuksia lähteä niin käyttää vain ja ainoastaan pokemo go:ta niin on jokin tehtävä liikkuessa.

        Minulla kanssa oli aluksi harrastuksena vain charppaus eli roolipelaaminen ja sitten kun oli varaa niin videopelit, mutta ne opetti minulle kirjoittamista, rahankäyttöä ja sain kavereita.
        Laiminlöin vain tosiaan liikaa sitä, että liikkuisin enemmän niin nyt vanhetessa alkaa tehdä aika kipeetä. Lapsena tuli aika pitkään harrastettua kalastamista, uintia, pyöräilyä, lintu bongausta ja pääsin maalle aina välillä hoitamaan eläimiä. Kun tulee tittyyn ikään niin sitä ulkonaharrastamista ei enää tueta ja kannusteta samalla tapaa kuin lapsien kohdalla, vaikka pitäisi. Niin helposti vain unohtaa kun itse täytyy muistaa tehdä.

        Omalla kohdallani liikunnalla usein pitää olla joku tehtävä tai tarkoitus. Tänä kesänä opettelin uudistuneet tieliikennesäännöt ja aloin taas pyöräilemään keikkahommien takia. Samalla sitten matkalla kiersin jossain bongaamassa lintuja. Kun on jo ulkona niin voi keksiä niitä questeja, että minne menee ja mitä tekee. Koronan hyvä välttää missä on paljon ihmisiä ja tehdä siitä, vaikka joku juttu ja keksii uuden reitin millä välttää pääväyliä.

        Nuo ovat omia esimerkkejä. Pääasia on, että se liikunta on kiva juttu ja tekee säännöllisesti. Sekä syö säännöllisesti perus ruokaa, varsinkin jos liikkuu paljon.


    • Anonyymi

      Ok, päivitystä oloon sen verran että päätin ja pääsin valituksi OSAO´on VALMA kursille noin vuodeksi katsomaan mille alalle voisin kyetä, ja parantamaan peruskoulun numeroita korottaakseni taitojani.

      • Anonyymi

        Onnea! Hyvä, että sait paikan missä voi suunnitella tulevaisuutta ja löytää taitonsa.


    • Tällä hetkellä oon päässyt opiskelemaan elektroniikka asentajaksi OSAO´lle, 2 kuukauden töiden jälkeen sushi kioskilla työskennellesä, oon myös vihdoin muuttamassa omille asumis ja opintotuen kera.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      2861
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2031
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2016
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1835
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1211
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe