ADSL-Reititn puhelinlinjaan ?

Anonyymi

Ilmeisesti perinteiseen puhelinlinjaan (ei kuitumahdollisuutta) ja sen kupariin ainoa mahdollisuus on jokin:

ADSL- ADSL2-ADSL2 https://fi.wikipedia.org/wiki/ADSL

Mutta sitten onkin tenkkapoo haarukoida hyvä hinta-laadultaan oleva merkki ja malli,jnka tulee ennekaikkea olla turvallinen malli, sillä useissa testeissä suuri joukko tunnettujamalleja ontuu sen suhteen.

Olen pudonnut hyvin tekniikan kehityksen kärryiltä ja näyttäisi olevan jonkin verran huomioitavi asioita.

Kotiverkkoa jaettuine printtereineen ym. ei ole enkkä tarvitse ja ainan kun mahdollista, niin olen koneillani Ethernet-piuhan päässä Wifin sijaan.

2020: https://www.mippin.com/best-dsl-modem-router-combo/

Ehdotuksia laitteeksi?

24

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Juuri tähän saumaan en löytänyt tuoreempaa artikkelia aiheesta, mutta näitä on aina aika ajoin. Reitittimien ns. Android-syndrooma.

      "Lukemattomista kodeista löytyvät, wlan-verkon luovat langattomat reitittimet ovat odotettuakin pahempi tietoturvariski, kertoo Wall Street Journal (WSJ) (maksumuurin takana)."

      "Ongelman ydin on siinä, että vaikka ohjelmistojen haavoittuvuudet korjataan, laitevalmistajat eivät korjaa laitteitaan päivitetyillä ohjelmistoilla tai laitteiden omistajat eivät saa koskaan päivityksistä tietää. "

      - https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/art-2000001901688.html

      "Thousands of Netgear routers are at risk of getting hacked: What to do"

      - https://www.tomsguide.com/news/netgear-security-firmware-patches

      Muistaakseni tämän vuoden puolella oli jossakin kotimaisessa artikkelissa laaja katsaus moodeemien tieoturva-aukoista ja ongelmallisten mallien joukko oli suuri, tunnettuja ja suosittuja malleja myöten. Se oli katsaus jostakin ulkolaisesta laajasta testistä, mutta juuri nyt en sitä löytänyt.

    • Anonyymi

      Kunhan se ei ole operaattorin tarjoama "saippuarasia" saahan senkin asetuksilla turvalliseksi mutta hyvähän se ei ole.

    • Unohdit VDSL:n, joka myös käyttää kuparisia puhelinlinjoja valokuitureitittimeltä käyttäjälle. Näitä on todella paljon taloyhtiöissä ympäri Suomen, joten kannattaa tiedustella taloyhtiöltä tai operaattorilta saatavuutta.

      Valokuitu on siis vedetty lähialueen keskukseen tai talojakamoon josta signaali johdetaan vanhoilla lankapuhelinkaapeleilla asuntoihin ja työpaikoille VDSL -tekniikalla. Loppukäyttäjällä on VDSL -modeemi, joka on vanhan ADSL -modeemin kaltainen laite, ja uudemmat modeemit usein tukevat sekä ADSL:ää että VDSL:ää.

      • Anonyymi

        Avauksessa ensirivillä manitsin "ei kuitumahdollisuutta" eli ett'ei taloyhtiössä ole kuitua ja siksi sivuutin VDSL:n. Ainakaan kiinteistöön saakka kuitua ei ole vedetty, se on varma asia.

        - https://en.wikipedia.org/wiki/VDSL

        Kortteliin kuitenkin on ilmeisemminkin vedetty kuitu, koska asukkaat olivat siitä saaneet joltakin taholta kirjeen joskus taannoin, mutta en tiedä missä ja millä etäisydellä sen keskus sijaitsee.

        Mikäli keksus sijaitsee lähttyvillä, niin ei aavistustakaan miten kuidun _teknisesti_ saa käyttöön, eli riittääkö jo olemassa oleva puhelinlinja ja pelkkä sopimusen & reitittimen vaihto, vai vaatiiko se "katukeskuksesta" lisäkapeleiden vetoa kiinteistöön ja sitten vielä asuntoihin.

        Ps. Operaattorin kivijalkakaupassa kovasti koettivat kaupata kuitua _ 400 Mb/s_ vakuuttaen sen tietokanansa perusteella olevan saatavilla asuntooni, mutta olivat kädettïmiä kertomaan mitään sen teknisen toteutuksen suhteen jonka perään kyselin.

        Samoin kuin kyselin nykyisen ADSL-linjan tilanteesta, puhelinkeskuksen etäisyydestä ja voiko yhteyden nopeutta parantaa, niin ilman mitään teknisiä tarkennuksia vakuuttelivat ADSL:n olevan ainoa tai sitten on skipattava kuituun.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Avauksessa ensirivillä manitsin "ei kuitumahdollisuutta" eli ett'ei taloyhtiössä ole kuitua ja siksi sivuutin VDSL:n. Ainakaan kiinteistöön saakka kuitua ei ole vedetty, se on varma asia.

        - https://en.wikipedia.org/wiki/VDSL

        Kortteliin kuitenkin on ilmeisemminkin vedetty kuitu, koska asukkaat olivat siitä saaneet joltakin taholta kirjeen joskus taannoin, mutta en tiedä missä ja millä etäisydellä sen keskus sijaitsee.

        Mikäli keksus sijaitsee lähttyvillä, niin ei aavistustakaan miten kuidun _teknisesti_ saa käyttöön, eli riittääkö jo olemassa oleva puhelinlinja ja pelkkä sopimusen & reitittimen vaihto, vai vaatiiko se "katukeskuksesta" lisäkapeleiden vetoa kiinteistöön ja sitten vielä asuntoihin.

        Ps. Operaattorin kivijalkakaupassa kovasti koettivat kaupata kuitua _ 400 Mb/s_ vakuuttaen sen tietokanansa perusteella olevan saatavilla asuntooni, mutta olivat kädettïmiä kertomaan mitään sen teknisen toteutuksen suhteen jonka perään kyselin.

        Samoin kuin kyselin nykyisen ADSL-linjan tilanteesta, puhelinkeskuksen etäisyydestä ja voiko yhteyden nopeutta parantaa, niin ilman mitään teknisiä tarkennuksia vakuuttelivat ADSL:n olevan ainoa tai sitten on skipattava kuituun.

        Käytännössä taajama-alueilla Suomessa valokuitu kulkee usein hyvinkin läheltä, mutta jos alueellanne on kädetön ja haluton operaattori, niin kaikkia mahdollisuuksia ei asukkaille avata.


      • Anonyymi
        Kollimaattori kirjoitti:

        Käytännössä taajama-alueilla Suomessa valokuitu kulkee usein hyvinkin läheltä, mutta jos alueellanne on kädetön ja haluton operaattori, niin kaikkia mahdollisuuksia ei asukkaille avata.

        Kommenttisi ei millään tavoin avannut kysymyksenasetteluani VDSL-linjan, kiinteistöön ja asuntoon saakka vedon tekniikan suhteen.

        Mutta miten voi lukea noin ohitse sen mihin kommentoi.

        Juurihan erikseen mainitsin miten operaattorin myyjä kivijalkakaupassa koetti nimenomaan myydä kuitua ja sivuutti kysymykseni nykyisen linjan tekniikasta / hyödyntämisestä / parantamisesta ilman mainittua kuitusopparia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kommenttisi ei millään tavoin avannut kysymyksenasetteluani VDSL-linjan, kiinteistöön ja asuntoon saakka vedon tekniikan suhteen.

        Mutta miten voi lukea noin ohitse sen mihin kommentoi.

        Juurihan erikseen mainitsin miten operaattorin myyjä kivijalkakaupassa koetti nimenomaan myydä kuitua ja sivuutti kysymykseni nykyisen linjan tekniikasta / hyödyntämisestä / parantamisesta ilman mainittua kuitusopparia.

        Itse sijassasi kovistelisin operaattoria, eikä minua, mutta eihän siinä mitään: kyllä minä likasankonasi toimin, joten anna tulla vaan...


      • Anonyymi
        Kollimaattori kirjoitti:

        Itse sijassasi kovistelisin operaattoria, eikä minua, mutta eihän siinä mitään: kyllä minä likasankonasi toimin, joten anna tulla vaan...

        Mikäs nyt noin viiraa ylireaktioineen, miksi allekirjottanutta osoittelet omasta epäloogisuudestasi ohiluentoineen?


      • Anonyymi
        Kollimaattori kirjoitti:

        Itse sijassasi kovistelisin operaattoria, eikä minua, mutta eihän siinä mitään: kyllä minä likasankonasi toimin, joten anna tulla vaan...

        Kerroit VDSL-teknikkasta johon esitin seuraavan kysymyksen, mutta sitten lähditkin laukalle.

        Alla siis luonnolisestikin oli kaiken aikaa kyse manitsemastasi VDSL-tekniikan käyttöönotosta.

        [ Mikäli keksus sijaitsee lähttyvillä, niin ei aavistustakaan miten kuidun _teknisesti_ saa käyttöön, eli riittääkö jo olemassa oleva puhelinlinja ja pelkkä sopimusen & reitittimen vaihto, vai vaatiiko se "katukeskuksesta" lisäkaapeleiden vetoa kiinteistöön ja sitten vielä asuntoihin.]


      • Anonyymi
        Kollimaattori kirjoitti:

        Itse sijassasi kovistelisin operaattoria, eikä minua, mutta eihän siinä mitään: kyllä minä likasankonasi toimin, joten anna tulla vaan...

        Lopeta se jankuttaminen, kun et tiedä mistä puhutaan. Sinun ei kannata sotkeutua asiantuntioiden keskusteluihin tuolla tietämykselläsi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lopeta se jankuttaminen, kun et tiedä mistä puhutaan. Sinun ei kannata sotkeutua asiantuntioiden keskusteluihin tuolla tietämykselläsi.

        "Asiantuntijan" olettasi osaavan selekästi osoittaa kenelle kommentinsa osoittaa.

        Sattumalta "asiauntuntijoista" puhvalla itsellään ei ole mitään asiallista manittavaa itse asiaan ... trolli-trollaattorit natisevat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Asiantuntijan" olettasi osaavan selekästi osoittaa kenelle kommentinsa osoittaa.

        Sattumalta "asiauntuntijoista" puhvalla itsellään ei ole mitään asiallista manittavaa itse asiaan ... trolli-trollaattorit natisevat.

        Eikö siinä viestissä näy kenelle on vastattu, vai etkö osaa lukea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö siinä viestissä näy kenelle on vastattu, vai etkö osaa lukea.

        Asiantuntijuuteen vetoavalla (penikalla) ei luonnollisestikaan ole kompetenssia kommentoida itse asiaa, mutta mopokortin uupuessa epäterve vietti vetää toistamiseen trollaus trollaattorilla ajeluun. Voi Suomen tulevaisuutta ...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asiantuntijuuteen vetoavalla (penikalla) ei luonnollisestikaan ole kompetenssia kommentoida itse asiaa, mutta mopokortin uupuessa epäterve vietti vetää toistamiseen trollaus trollaattorilla ajeluun. Voi Suomen tulevaisuutta ...

        Kukas se olikaan jolla on tapana nimitellä "Anonyymia" muita ketjuun osallistuneita, ja kerätä pisteitä rekisteröidyllä nimimerkillään, paukuttaa omia viestejään, jne.

        Ei kannattaisi tuollaisen aivokapasiteetin omaavan sotkeutua asiantuntijoiden keskusteluun, siitä tulee vain pahamieli ja känkkäränkkä vähäksi aikaa. Etkö sinä ikinään kykene omaksumaan edes perusasioita.


    • Anonyymi

      Asun 1972 rakennetussa lähiötalossa jossa ei ole kuitua kuin ruokavaliossa, ehkä.
      Puhelinrasian kautta tulee Elisan 100 megainen linja.

      • Eli sinulla on VDSL ja valokuitureititin talojakamossa. Se valokuitu olikin lähempänä kuin luulit, vaikka ei tullutkaan kotiin asti. ; )


      • Anonyymi
        Kollimaattori kirjoitti:

        Eli sinulla on VDSL ja valokuitureititin talojakamossa. Se valokuitu olikin lähempänä kuin luulit, vaikka ei tullutkaan kotiin asti. ; )

        Nyt siis epäsuorasti vastasit toiselle henkilölle eilen esittämääni kysymykseen, jonka ohiluit eilen ja asian peräänkuuluttamisen jälkeen lähdit laukalle.

        Eli "katukeskuksesta" tulee edelleen vetää linja kiinteistöön ja asentaa kuitureititin kiinteistöön.

        Tämän jälkeen loppu siis menee kuparilla, eli jo olemasa olevalla puhelinlinjalla VDSLtekniikassa (?).

        Kuten jo avauksessa manitsin, niin tässä kiinteistössä ei ole varausta / modemia kuidulle, vaikka kuitu onkin vedetty kortteliin.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep, tälläinen lelu: https://elisa.fi/asiakaspalvelu/aihe/laajakaista/ohje/kotiboksi-vmg3926/
        Mitään kaapelia tähän taloon ei ole vedetty sen 8v aikana kun olen asunut.

        Tuo pelkkä boxi ei avaa iselleni sitä mistä tekniikasta on kyse, en saa selko minkä tekniikan boxi on kyseessä.

        Myös kertomasi on osin vajaa infosta. Mikä liittymäsopimus on kyseessä, onko kyse omakotitalosta ja / tai onko kuitu vedetty kortteliin / alueelle.

        Mutta pelkän perinteisen puhelinlinjan varassa toimii asuinkiinteistö, ilman kuituboxia linjassa.

        ps. Mutta tuolla Kollimaattorilla on kyllä aivan outo käytös :/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo pelkkä boxi ei avaa iselleni sitä mistä tekniikasta on kyse, en saa selko minkä tekniikan boxi on kyseessä.

        Myös kertomasi on osin vajaa infosta. Mikä liittymäsopimus on kyseessä, onko kyse omakotitalosta ja / tai onko kuitu vedetty kortteliin / alueelle.

        Mutta pelkän perinteisen puhelinlinjan varassa toimii asuinkiinteistö, ilman kuituboxia linjassa.

        ps. Mutta tuolla Kollimaattorilla on kyllä aivan outo käytös :/

        Lukemalla selviää. Lähiöissä on pääosin kerrostaloja.
        Linkissä mainitaan elisa, modeemista päätellen Elisa Viihde käytössä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lukemalla selviää. Lähiöissä on pääosin kerrostaloja.
        Linkissä mainitaan elisa, modeemista päätellen Elisa Viihde käytössä.

        Et ymmärrä aiheesta ja sen tekniikasta mitään, kunhan lapsi vain narskuttelet trollaattoriasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo pelkkä boxi ei avaa iselleni sitä mistä tekniikasta on kyse, en saa selko minkä tekniikan boxi on kyseessä.

        Myös kertomasi on osin vajaa infosta. Mikä liittymäsopimus on kyseessä, onko kyse omakotitalosta ja / tai onko kuitu vedetty kortteliin / alueelle.

        Mutta pelkän perinteisen puhelinlinjan varassa toimii asuinkiinteistö, ilman kuituboxia linjassa.

        ps. Mutta tuolla Kollimaattorilla on kyllä aivan outo käytös :/

        Kollimaattorilla on valtava pätemisen tarve, eikä se ymmärrä, että silloin kun mukana on asiantuntijoita, tulisi hänen siirtyä taustalle oppia ottamaan, eikä hämmentää asioita asiantuntijoita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kollimaattorilla on valtava pätemisen tarve, eikä se ymmärrä, että silloin kun mukana on asiantuntijoita, tulisi hänen siirtyä taustalle oppia ottamaan, eikä hämmentää asioita asiantuntijoita.

        Jep. Hän on sellainen trolli:D Aina ollut..


    • Anonyymi

      Yhtä ainoaa kommenttia ei tullut avauksen oleellismpaan aisiaan.

      Laitevalmistajan tulisi olla maineeltaan sellainen, joka tuo aktiivisesti turvapäivityset saatavilla.

      [Mutta sitten onkin tenkkapoo haarukoida hyvä hinta-laadultaan oleva merkki ja malli, jonka tulee ennenkaikkea olla turvallinen malli, sillä useissa testeissä suuri joukko tunnettuja malleja ontuu sen suhteen.]

      Sitten jos laite on VDSL, joka tukee ADSL:ää, niin eihän siitä haittaakaan olisi.

      Sitten edelleen tulee mieleen se, että millainen 'liitin-patteristo' olisi hyvä olla.

      Itse olen lähtökohtaisesti aina Ethernet-piuhan varassa netissä, eikä tarvetta sisäverkkoon jaettuine printtereineen ymv. ole. Toisinaan voi olla samaan aikaan kaksi konetta netissä.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5580
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3557
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1672
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      206
      1656
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      78
      1102
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1088
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      907
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      819
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      818
    Aihe