Köyhä - kuka sellainen on

Anonyymi

Tuossa eräässä ketjussa kitjoiteltiin jälleen kerran köyhyydestä. Siitä päästiin sitten palstan erääseen mieliaiheeseen,, suuri- ja pienituloisiin. Siinä kateus pääsee valloilleen..
Jos köyhiä ei olisi, rikkaat olisivat rikkaampia. Kun on köyhiä, joita yhteisillä varoilla on tuettava, rikkaatkin ovat köyhempiä.. Jos rikkaita ei olisi köyhät olisivat vielä köyhempiä.
Meikäläinen on lapsena kokenut köyhyyden ja kärsinyt siitä. Koskaan en ollut kateellinen muille, rikkaammille.
Luin paljon ja vähitellen tunsin olevani henkisesti rikas.
Yritteliäisyydellä ja avautuvia mahdollisuuksia hyväksi käyttämällä hankin puolison kanssa omaisuuden, jonka pohjalta en voi luonnehtia itseäni köyhäksi.
En halua aliarvioida niitä, jotka ovat syntyneet köyhyyteen, mutta en anna arvoa niille, jotka kadehtivat niitä, jotka ovat heidän mielestään rikkaampia.
Rikas on se, joka on tyytyväinen elintasoonsa, köyhä on se, joka ei sitä ole.

On ihmisiä jotka eivät pysty olemaan rikkaita, vaikka olisivat voineet sellaisiksi tulla.

Jos köyhäksi syntyy ja köyhänä pysyy, niin omaa syytään sitä on.

Inhottavia ovat nuo, köyhät jotka kadehtivat "rikkaita".

25

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Köyhyys on tunne kun tarpeet, todelliset tai kuvitellut, ovat suuremmat kuin mihin resurssit riittävät.
      Omani ja vaimoni taustat ovat suunnilleen samat kuin aloittajalla.
      Vaimoni ei tarvinnut nälkiintyä mutta itse jouduin vaihtoehtojen puutteessa elämään neljä vuorokautta pelkällä kraanavedellä. Oikeasti.
      Kahtena kevättalvena jouduin käymään kunnan lääkärissä koska yskin verta. Pelkäsivät tuberkuloosia mutta syynä oli talvinen, yksipuolinen ravinto. Pelkkää perunavelliä.

      Olen hyvilläni siitä, ettei minun tarvitse olla kiitollinen kenellekään siitä mitä olen omalla työlläni ja vaimoni panoksella saavuttanut.
      Kaikessa suhteessa tyydyttävä elämä ja kohtuullisissa rajoissa mahdollisuus mielitekojen tyydyttämiseen.
      Tosin nyt on korona rajoittanut matkustelua ja aivan viime kuukausina vaimoni terveyskin asettaa sen kyseenalaiseksi. Vapautta on mahdollisuus yksityiseen terveydenhuoltoonkin.

      • Anonyymi

        L-L. hyvin tuon kiteytit. Hyvin menee kun ei vertaa.


    • Anonyymi

      Hyvinpä ymmärsit - päin seiniä.
      Ei keskustelussa ollut siitä kyse, että köyhät kadehtisivat rikkaita,
      vaan yleensä köyhyyden olemuksesta ja eriarvoisuuden tunteesta.

      Sinä haluat vain provosoida keskustelua, mollata vähempiosaisia ja
      päästä kehumaan itseäsi.

      • Anonyymi

        Kohta ilmaantuu toisen omaisuudella kehuskelilija.


      • Anonyymi

        Puhua "vähempiosaisista" tarkoittaen pysyvästi köyhiä on harhaanjohtavaa. Sillä luodaan mielikuvaa, että köyhyys olisi jonkun osa tai kohtalo, jolle itse ei voi mitään.
        Noin voi olla vaikkapa Intiassa, jossa köyhyydestä ei pääse eroon, vaikka yrittäisi.. Toisin on tässä maassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puhua "vähempiosaisista" tarkoittaen pysyvästi köyhiä on harhaanjohtavaa. Sillä luodaan mielikuvaa, että köyhyys olisi jonkun osa tai kohtalo, jolle itse ei voi mitään.
        Noin voi olla vaikkapa Intiassa, jossa köyhyydestä ei pääse eroon, vaikka yrittäisi.. Toisin on tässä maassa.

        Niinkö luulet. Voit olla väärässä.


    • Anonyymi

      Vanha sanonta kuuluu: jokainen on oman onnensa seppä.
      Köyhätkään lähtökohdat eivät sille esteenä.
      Köyhänä pysyvä on itse syypää köyhyyteensä.

      • Anonyymi

        Köyhänä pysyvä ei suinkaan aina voi köyhyydelleen mitään. Jos työpaikka on mennyt alta sellaisella paikkakunnalla, jolla työnantaja on yksi ainoa tuotantolaitos, joka lopettaa tuosta vaan toimintansa, niin paikkakunnalle jääneet ovat pulassa. Työpaikkaansa luottaneet ihmiset ovat rakentaneet lainalla omakotitalonsa, ja nyt on sitten työpaikka mennyt ja velat niskassa.
        Et voi sanoa, että syy on työttömäksi jääneen. Parannusta asiaan ei ole tulossa, köyhyys on edessä vaikka miten päin asiaa katsoisi.
        Mitä suosittelet? - Lapset pois koulusta ja töihin mihin tahansa työpaikkaan millä tahansa palkalla. Työpaikka löydyttävä mistä tahansa Suomesta. Talo myytävä millä hinnalla tahansa.
        Oman onnensa seppänä velat maksuun?


      • Anonyymi

        Miltä tuntuu olla henkisesti köyhä ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Köyhänä pysyvä ei suinkaan aina voi köyhyydelleen mitään. Jos työpaikka on mennyt alta sellaisella paikkakunnalla, jolla työnantaja on yksi ainoa tuotantolaitos, joka lopettaa tuosta vaan toimintansa, niin paikkakunnalle jääneet ovat pulassa. Työpaikkaansa luottaneet ihmiset ovat rakentaneet lainalla omakotitalonsa, ja nyt on sitten työpaikka mennyt ja velat niskassa.
        Et voi sanoa, että syy on työttömäksi jääneen. Parannusta asiaan ei ole tulossa, köyhyys on edessä vaikka miten päin asiaa katsoisi.
        Mitä suosittelet? - Lapset pois koulusta ja töihin mihin tahansa työpaikkaan millä tahansa palkalla. Työpaikka löydyttävä mistä tahansa Suomesta. Talo myytävä millä hinnalla tahansa.
        Oman onnensa seppänä velat maksuun?

        Olimme tuossa tilanteessa. Vaimoni oli kotona kahden ala-aste ikäisen lapsemme kanssa.
        Hän kävi työssä 22 tuntia viikossa marketin kassalla.
        Minä olin viikot 6 vuotta 120km:n päässä.
        Yhden vuoden 245km:n päässä.
        7kk 180km:n päässä.
        Vaihtelevan pituisia jaksoja lyhyemmän ja pitemmän matkan päässä.
        Työrupeamien vaihtelu oli 2pv > 4kk. Matkat 450km > 140km.
        Noihin lyhyisiin keikkoihin oli järjestetty majoitus. Muissa maksoin asumisen itse saamatta vähentää edes verotuksessa. Noista en saanut päivärahaa enkä matkakorvauksia.
        Pahimmassa tapauksessa työpaikkani vaihdon yhteydessä palkkani putosi noin puoleen edellisestä.
        Viikonloput olin kotona.
        Tuo elämänvaihe kesti 12 vuotta.

        Turha tulla väittämään mitään pakkomyynnistä, perheen pakkomuutosta tai muustakaan vastaavasta!
        Haluttomuutta se on!!!!!!!!!!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olimme tuossa tilanteessa. Vaimoni oli kotona kahden ala-aste ikäisen lapsemme kanssa.
        Hän kävi työssä 22 tuntia viikossa marketin kassalla.
        Minä olin viikot 6 vuotta 120km:n päässä.
        Yhden vuoden 245km:n päässä.
        7kk 180km:n päässä.
        Vaihtelevan pituisia jaksoja lyhyemmän ja pitemmän matkan päässä.
        Työrupeamien vaihtelu oli 2pv > 4kk. Matkat 450km > 140km.
        Noihin lyhyisiin keikkoihin oli järjestetty majoitus. Muissa maksoin asumisen itse saamatta vähentää edes verotuksessa. Noista en saanut päivärahaa enkä matkakorvauksia.
        Pahimmassa tapauksessa työpaikkani vaihdon yhteydessä palkkani putosi noin puoleen edellisestä.
        Viikonloput olin kotona.
        Tuo elämänvaihe kesti 12 vuotta.

        Turha tulla väittämään mitään pakkomyynnistä, perheen pakkomuutosta tai muustakaan vastaavasta!
        Haluttomuutta se on!!!!!!!!!!!!

        L-L. näin tuo menee!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        L-L. näin tuo menee!

        Jos omasta elämästä ja kokemuksista löytyy selkeä yhteys aiheeseen niin mielestäni silloin on selkeintä mainita se eikä lässyttää turhaa potaskaa.
        Kun kilkuttelee tunnistettavasti niin on helppo pysyä totuudessa!


    • Anonyymi

      Varakkaat näyttävät olevan ne kateelliset ja ahdasmieliset.
      Mikään ei riitä. Ei riitä se, että saanut turvatun elämän.
      Varakas yrittää lisäksi uskotella, että köyhä on köyhä omasta syystään
      ja on ansainnut köyhyytensä.

      Niin "köyhä" voi varakas olla henkisesti.

      • Anonyymi

        Ilmeisesti se henkinen varakkuus ei riitä, kun maallista mammonaa köyhyydessään kaipaa.


    • Anonyymi

      Köyhiä olemme kaikki, kun ottaa huomioon minkälaiset velat julkinen sektori on ottanut kannettavaksemme.
      Se on kumma, kun taloutta ei voi hoitaa ilman velanottoa.

      • Anonyymi

        Siinä suhteessa emme ole köyhiä. Meillä on monin verooin katetta niille veloille.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Siinä suhteessa emme ole köyhiä. Meillä on monin verooin katetta niille veloille.

        Korona vaikuttaa koko kansantalouteen ja velanottoa ei voi estää.
        Toivottavasti selätämme taudin, ettei jälkihoito tule arvaamattoman kalliiksi.


      • Anonyymi
        Makriina2 kirjoitti:

        Korona vaikuttaa koko kansantalouteen ja velanottoa ei voi estää.
        Toivottavasti selätämme taudin, ettei jälkihoito tule arvaamattoman kalliiksi.

        Tähän on todettava lohdutukseksi, että velkaa on muillakin kansoilla ja että muillakin menee huonosti ja kenties joillakin vielä huonommin kuin meillä.

        Ruotsi on toistaiseksi ollut poikkeus. Se on pitänyt pyörät pyörimässä ja jauhanut hyvinvointia kansalleen.

        Kyllä me tästä ahdingosta selviydymme. Ei tämä ole ensimmäinen kerta , kun tällaisia pandemioita esiintyy. Nykyinen kehityksen taso luo parantavia lääkkeitä.

        Onhan tällaisia ainakin maan laajuisia epidemioita ollut aikaisemminkin. Esimerkiksi 1950-luvulla esiintyi sikotauti. Tuskin siihen monikaan menehtyi. Seuraukset saattoivat kuitenkin olla vakavat, jos se esiintyi alle 20-vuotiaalla pojalla tai nuorukaisella Hän saattoi tulla hedelmättömäksi eli lapsen isäksi hänestä ei myöhemmin ollut. Tästä johtuvia lapsettomia pariskuntia on varmaan olemassa vieläkin.


      • Anonyymi

        Miten hoitaisit omaa talouttasi katastrofin tullen ilman rahaa ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten hoitaisit omaa talouttasi katastrofin tullen ilman rahaa ?

        Siten että on yleensäkään eläisi kädestä suuhun -periaatteen mukaisesti, vaan säästäisin rahaa pahan päivän varalle


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tähän on todettava lohdutukseksi, että velkaa on muillakin kansoilla ja että muillakin menee huonosti ja kenties joillakin vielä huonommin kuin meillä.

        Ruotsi on toistaiseksi ollut poikkeus. Se on pitänyt pyörät pyörimässä ja jauhanut hyvinvointia kansalleen.

        Kyllä me tästä ahdingosta selviydymme. Ei tämä ole ensimmäinen kerta , kun tällaisia pandemioita esiintyy. Nykyinen kehityksen taso luo parantavia lääkkeitä.

        Onhan tällaisia ainakin maan laajuisia epidemioita ollut aikaisemminkin. Esimerkiksi 1950-luvulla esiintyi sikotauti. Tuskin siihen monikaan menehtyi. Seuraukset saattoivat kuitenkin olla vakavat, jos se esiintyi alle 20-vuotiaalla pojalla tai nuorukaisella Hän saattoi tulla hedelmättömäksi eli lapsen isäksi hänestä ei myöhemmin ollut. Tästä johtuvia lapsettomia pariskuntia on varmaan olemassa vieläkin.

        Ruotsi on poikkeus, mutta se on maksanut yli 6000:n ihmisen hengen.
        Suomen koronarajoitukset ovat tiukemmat, joillakin aloilla menee sen takia
        heikommin, mutta koronatartuntojen takia menehtynyt ihmisiä
        on "vain" alle 400.


    • Anonyymi

      On niitäkin, joilla ei ole säästää senttiäkään.
      Suomessa on niin pienipalkkaisia ihmisiä,
      että viimeisen viikon ennen liksaa saa järsiä kaalia
      eikä liksan jälkeenkään herkutella sen kummemmin.

    • Anonyymi

      Elämä tuo tullessaan vastaiskuja vai sanoisiko kohtalo jolloin tilanteet muuttuu
      silloin voi tulla köyhäksi.Toiset kestää ja jaksaa yrittää uudestaan.Sitä voisi sanoa
      voitoksi
      Voittojen myötä tulee hiton rikkaaksi elämän kokemusten kautta
      Osaa antaa vähästäkin toiselle
      En ole kateellinen rikkaille se on minusta kypsymättömyyttä ja henkistä köyhyyttä
      Pieni on mummon eläke lääkkeitten ostokin jää välillä kun on köyhä
      Mutta muilla on vielä pahemmin vähällä tulee toimeen
      Olen rikas kun on terveet lapset ja lapsenlapset ja hyvä suhteet ,nyt menee jo leuhkimiseksi anteeksi
      Alasti synnytään alasti lähdetään mitään et saa mukaan
      Meistä ei jää kuin muistot ja se on tärkeämpää kuin raha
      Mie oon köyhä elän täyttä elämää mihin ei ole varaa ei sitä sitten tarvikkaan

      • Anonyymi

        mä olen kateellinen ,,, määki haluun rikkaaksi,,,
        köyhyys on on yhteiskunnan tekenä rikos kansalaisillle,


      • Anonyymi

        Olen samaa mieltä kanssasi. Kun on henkisesti sinut itsensä ja elämänsä kanssa ihminen voi elää tyytyväisenä. Se on niin vähän mitä tyytyväiseen elämään tarvitsemme.
        Mikään materia ei voi korvata hyviä ihmissuhteita ja muuta sellaista,
        mikä liittyy henkiseen elämäämme ja mikä on tyytyväisen elämän perusta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5540
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3537
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1662
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      206
      1636
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      78
      1092
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1088
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      907
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      809
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      808
    Aihe