Hindushamaani

gaborone

Oon miettinyt paljon "noituuden viehätystä" ja oivalsin että siinä muhun kolahtaa just kaikki shamaanijutut, ei muu, eli voinko olla hindushamaani?

Hare Krishna!

18

1034

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • #random

      no mikset voisi olla ihan mitä itse tahdot olla?

      • gaborone

        ... en tiedä voiko hindut olla shamaaneja tai ainakaan HINDUshamaaneja. Voin tietty olla shamaani JA hindu, mutta en tiedä voiko niitä yhdistää.. :/

        Hare Krishna!


      • #random
        gaborone kirjoitti:

        ... en tiedä voiko hindut olla shamaaneja tai ainakaan HINDUshamaaneja. Voin tietty olla shamaani JA hindu, mutta en tiedä voiko niitä yhdistää.. :/

        Hare Krishna!

        kokeile. kaikki on mahdollista. hmm.. jos olet hindu ja shamaani, niin eikö se ole hindushamaani. tai jos otat shamanistisen näkemyksen hindulaisuuteen tai jne... eikai siinä muu auta ku kokeilla.


    • Madhava

      Kerropa vähäsen, mitä käsität sanalla "shamaani", niin voidaan pohtia mitä yhteneväisyyksiä Hindu-maailmasta siihen löytyy.

      • gaborone

        Esim. kaikki henkijutut, loitsut, astraalimatkat, jumaluudet jne... Hiukka vaikeeta selittää. Oon siis kyllä hindu muutenkin, mutta... Tarkoitan sellaista hindulaista shamanismia.. Ymmärrätkös?

        Hare Krishna


      • Madhava
        gaborone kirjoitti:

        Esim. kaikki henkijutut, loitsut, astraalimatkat, jumaluudet jne... Hiukka vaikeeta selittää. Oon siis kyllä hindu muutenkin, mutta... Tarkoitan sellaista hindulaista shamanismia.. Ymmärrätkös?

        Hare Krishna

        Loitsuista - onhan noita mantroja moneen lähtöön. Itselläni päivittäisessä käytössä 24 ns. diksha-mantraa jotka avaavat Krishna-meditaation maailmaa. Eli mantrat ja hymnit ei lopu kesken, niitä on päivittäisten mantrojen ohella lukematon litania saatavilla.

        Astraalimatkoista - ei tosin shamaanimetsissä liikuta, mutta sisäinen Krishnan maailman visualisointi ja niin edespäin on kiinteä osa perinteisen Krishna-tradition bhaktin harjoitusta. Tietty loppujen lopuksi kyse on puhtaan sielun tasolla näkemisestä, mutta sitä odotellessa jostain pitää alottaa.

        Ja jumaluuksia Hindulaisuudesta perinteisesti löytyy vaikka muille jakaa. Krishna-perinteessä niitä ei erikseen palvota, mutta osana maailmankuvaa ne ovat kuitenkin, ja usein menossa mukana. :)

        Eli samoja elementtejähän näistä löytyy, niin kuin varmaankin kaikista sisäisen maailmankuvan kehittämiseen keskittyvistä traditioista. Mutta tosiaan Krishna-perinteessä hiukan eri kontekstissa, ja tavalla joka kehittää yksilön rakkautta kauniiseen Krishnaan.


      • gaborone
        Madhava kirjoitti:

        Loitsuista - onhan noita mantroja moneen lähtöön. Itselläni päivittäisessä käytössä 24 ns. diksha-mantraa jotka avaavat Krishna-meditaation maailmaa. Eli mantrat ja hymnit ei lopu kesken, niitä on päivittäisten mantrojen ohella lukematon litania saatavilla.

        Astraalimatkoista - ei tosin shamaanimetsissä liikuta, mutta sisäinen Krishnan maailman visualisointi ja niin edespäin on kiinteä osa perinteisen Krishna-tradition bhaktin harjoitusta. Tietty loppujen lopuksi kyse on puhtaan sielun tasolla näkemisestä, mutta sitä odotellessa jostain pitää alottaa.

        Ja jumaluuksia Hindulaisuudesta perinteisesti löytyy vaikka muille jakaa. Krishna-perinteessä niitä ei erikseen palvota, mutta osana maailmankuvaa ne ovat kuitenkin, ja usein menossa mukana. :)

        Eli samoja elementtejähän näistä löytyy, niin kuin varmaankin kaikista sisäisen maailmankuvan kehittämiseen keskittyvistä traditioista. Mutta tosiaan Krishna-perinteessä hiukan eri kontekstissa, ja tavalla joka kehittää yksilön rakkautta kauniiseen Krishnaan.

        Mistä voisin löytää ne (netistä) ja niiden vaikutukset? Myös muista mantroista, hymneistä tms kuulisin mielelläni osoitteita mistä löytyis..

        Itse oon käyttänyt vain mahaamantraa, Krishnan pyhiä nimiä (siis Balaraama, Naaraayana, Hari ja Krishna) ja chakrojen mantroja (lam, vam, ram, yam, ham ja om)....

        Mantrat on kyllä ehdottomasti yks parhaimmista jutuista hindulaisuudessa :) I


      • Madhava
        gaborone kirjoitti:

        Mistä voisin löytää ne (netistä) ja niiden vaikutukset? Myös muista mantroista, hymneistä tms kuulisin mielelläni osoitteita mistä löytyis..

        Itse oon käyttänyt vain mahaamantraa, Krishnan pyhiä nimiä (siis Balaraama, Naaraayana, Hari ja Krishna) ja chakrojen mantroja (lam, vam, ram, yam, ham ja om)....

        Mantrat on kyllä ehdottomasti yks parhaimmista jutuista hindulaisuudessa :) I

        ### Mistä voisin löytää ne (netistä) ja niiden vaikutukset? ###

        Nuo ovat kaikki salaisia, ne saadaan gurulta vihkimyksen yhteydessä.


        ### Myös muista mantroista, hymneistä tms kuulisin mielelläni osoitteita mistä löytyis.. ###

        Niitä on kirjat pullollaan. Tässä pöydälläni juuri eräs kirja, jossa vajaat tuhat sivua mantroja ja hymnejä eri bhaktin toimiin.

        Monien näiden ydinajatuksena on tuoda tietoisuus täsmälliseen käsitykseen siitä, mitä kulloinkin tehdään; toiminta ilman syvää ymmärrystä harvoin tuo toivotunlaista henkistä tulosta.


        ### Itse oon käyttänyt vain mahaamantraa, Krishnan pyhiä nimiä (siis Balaraama, Naaraayana, Hari ja Krishna) ja chakrojen mantroja (lam, vam, ram, yam, ham ja om).... ###

        Noilla pääset jo pitkälle. :)


      • gaborone
        Madhava kirjoitti:

        ### Mistä voisin löytää ne (netistä) ja niiden vaikutukset? ###

        Nuo ovat kaikki salaisia, ne saadaan gurulta vihkimyksen yhteydessä.


        ### Myös muista mantroista, hymneistä tms kuulisin mielelläni osoitteita mistä löytyis.. ###

        Niitä on kirjat pullollaan. Tässä pöydälläni juuri eräs kirja, jossa vajaat tuhat sivua mantroja ja hymnejä eri bhaktin toimiin.

        Monien näiden ydinajatuksena on tuoda tietoisuus täsmälliseen käsitykseen siitä, mitä kulloinkin tehdään; toiminta ilman syvää ymmärrystä harvoin tuo toivotunlaista henkistä tulosta.


        ### Itse oon käyttänyt vain mahaamantraa, Krishnan pyhiä nimiä (siis Balaraama, Naaraayana, Hari ja Krishna) ja chakrojen mantroja (lam, vam, ram, yam, ham ja om).... ###

        Noilla pääset jo pitkälle. :)

        Eihän siinä oo mitään järkee että salaillaan niitä muilta... Miks ne on salaisia (siis ne diksha-mantrat)???

        Mikä muuten on se kirja mikä sulla nyt on??

        Hare Krishna!


      • Madhava
        gaborone kirjoitti:

        Eihän siinä oo mitään järkee että salaillaan niitä muilta... Miks ne on salaisia (siis ne diksha-mantrat)???

        Mikä muuten on se kirja mikä sulla nyt on??

        Hare Krishna!

        ### Eihän siinä oo mitään järkee että salaillaan niitä muilta... Miks ne on salaisia (siis ne diksha-mantrat)??? ###

        Kaikkea ei voi antaa kaikille. Näitä mantroja meditoidaan gurun, edistyneen opettajan, opastuksessa; siksi eivät ole yleisessä jaossa.


        ### Mikä muuten on se kirja mikä sulla nyt on?? ###

        Tuo nimenomainen teos on nimeltään Manohara-bhajana-dipika. Valtaosaksi Sanskritinkielellä mantrat, osassa käännökset Bengaliksi. Löytyy Vrindavanan hyvinvarustetuista kirjakaupoista, eli ei kun Intiaan ja kieltä opettelemaan. :)


      • gaborone
        Madhava kirjoitti:

        ### Eihän siinä oo mitään järkee että salaillaan niitä muilta... Miks ne on salaisia (siis ne diksha-mantrat)??? ###

        Kaikkea ei voi antaa kaikille. Näitä mantroja meditoidaan gurun, edistyneen opettajan, opastuksessa; siksi eivät ole yleisessä jaossa.


        ### Mikä muuten on se kirja mikä sulla nyt on?? ###

        Tuo nimenomainen teos on nimeltään Manohara-bhajana-dipika. Valtaosaksi Sanskritinkielellä mantrat, osassa käännökset Bengaliksi. Löytyy Vrindavanan hyvinvarustetuista kirjakaupoista, eli ei kun Intiaan ja kieltä opettelemaan. :)

        Miksi niitä mantroja ei voi antaa kaikille? Onko ne jotenkin vaarallisia jos niitä käyttää väärin? Voishan niitä meditoida gurun opastuksessa vaikka muutkin ne tietäis..

        Ootko sä käynyt Intiassa?

        Sori kun kyselen niin hirveesti :/ Etenkin noista ihmemantroista.. :D

        Hare Krishna!


      • Madhava
        gaborone kirjoitti:

        Miksi niitä mantroja ei voi antaa kaikille? Onko ne jotenkin vaarallisia jos niitä käyttää väärin? Voishan niitä meditoida gurun opastuksessa vaikka muutkin ne tietäis..

        Ootko sä käynyt Intiassa?

        Sori kun kyselen niin hirveesti :/ Etenkin noista ihmemantroista.. :D

        Hare Krishna!

        Löytyy tuohon useampikin syy. Kaksi etumaista näin pikaisesti ajatellen:

        1. Diksha-mantrojen vääränlainen käyttö luo esteitä mietiskelijän itsensä henkiselle tielle. Siksi niitä ei jaeta avoimesti kaikkialla. Parasta ensin tulla tasolle, jossa mieli on levollinen ja tietoisuus on riittävän puhdas.

        2. Diksha-mantra saa elinvoimansa gurulta, joka on mantran oivaltanut ja joka siitä oppilaalle opettaa.

        Intiasta tultiin kuun alussa neljän kuukauden vierailulta, taisi olla kuudes reissu. Reilun vuoden päivät ollaan siellä yhteensä oltu.


      • anamcara
        gaborone kirjoitti:

        Miksi niitä mantroja ei voi antaa kaikille? Onko ne jotenkin vaarallisia jos niitä käyttää väärin? Voishan niitä meditoida gurun opastuksessa vaikka muutkin ne tietäis..

        Ootko sä käynyt Intiassa?

        Sori kun kyselen niin hirveesti :/ Etenkin noista ihmemantroista.. :D

        Hare Krishna!

        Ymmärtääkseni muuten wiccojenkin menot ja loitsut taitavat olla tällätavoin salaisia... Kysyttäessä eivät ole julkisesti ainakaan ryhtyneet niistä kertomaan laveammalti tai yksityskohtaisemmin.

        Salaisuudet lienevät salaisuuksiä syystä. Sehän on nimittäin elämässä jännittävää, salaisuudet...
        Ainoa juttu on niihin väistämättä liittyvä vallankäyttö, mahdollisuus käyttää salaisuuksien avulla valtaa ilman todellista tietoista suostumusta yksilön oman ajattelun ohi tai tahdon tai ymmärryksen vastaisesti. Valta ja luottamu(k)s(ellisuus) nivoutuvat yhteen herkkään tasapainoon. Vallankäyttö kuuluu elämään, mutta äärimmäinen henkisen vallankäytön muoto eli ns. henkinen väkivalta taas ei. Sille ei tarvitse alistua eikä välttämättä altistuakaan (edellyttää varsin syvällisesti ymmärrettyjä vallintoja).

        Mikä on ehkä sitten vielä oma keskustelunaiheensa.


    • ole mitä haluat

      Kuuntelin pari viikkoa sitten cd-levyä, jossa esiintyi mm. yksi hindushamaani... lauloi henkiä siinä julkaisussa.

    • Bhaga

      Olin itsekin joskus kiinnostunut shamanismista, joten luulen tietäväni mistä siinä on kysymys. Astraalimatkoista, jotka tehdään yliseen tai aliseen rummun avustuksella. Noin sen itse käsitän. Kuitenkin Bhagavad-gitan mukaan henkien palvojasta tulee itsestään henki seuraavassa elämässä. Jos en ihan väärin muista, jotkut shamaanit ovat jopa kohdanneet astraalimatkoillaan edesmenneiden shamaanien henkiä.

      Itse en kuitenkaan halua syntyä henkien joukkoon, vaan haluan takaisin kotiin takaisin Krishnan luokse. Tämän takia palvon vain Krishnaa ja jätän henkien palvomisen muille. Voit toki palvoa ihan mitä itse haluat, mutta synnyt Gitan mukaan palvomiesi olentojen joukkoon seuraavassa elämässä. Kannattaa siis olla varovainen, ettei palvo jotakin sellaista miksi ei itse halua tulla. Tarkoitus ei ollut peloitella. Halusin vain kertoa mitä Gita sanoo tästä aiheesta. :o)

      yajante sattvika devan
      yaksa-raksamsi rajasah
      pretan bhuta-ganams canye
      yajante tamasa janah

      "Men in the mode of goodness worship the demigods; those in the mode of passion worship the demons; and those in the mode of ignorance worship ghosts and spirits."(Gita 17.4)

      yanti deva-vrata devan
      pitrn yanti pitr-vratah
      bhutani yanti bhutejya
      yanti mad-yajino 'pi mam

      "Those who worship the demigods will take birth among the demigods; those who worship ghosts and spirits will take birth among such beings; those who worship ancestors go to the ancestors; and those who worship Me will live with Me."(Gita 9.25)

      Toki tiedän, että Intiassa on henkilöitä, jotka palvovat henkiä, mutta nuo henkilöt syntyvät seuraavassa elämässä hengiksi. Ei kuulosta kovin kivalta olla henki, joten mieluummin palvon Krishnaa ja pääsen seuraavassa elämässä Krishnan luokse.

      Hare Krishna!

      • gaborone

        En mä niitä henkiä aikonutkaan palvoa. Vaan niihin vois muuten olla yhteydessä ja niiltä kysyy neuvoa jne. Mitä siitä sitten sanotaan? Palvominen on kuitenkin hiukan eri juttu...

        Hare Krishna!


      • Madhava
        gaborone kirjoitti:

        En mä niitä henkiä aikonutkaan palvoa. Vaan niihin vois muuten olla yhteydessä ja niiltä kysyy neuvoa jne. Mitä siitä sitten sanotaan? Palvominen on kuitenkin hiukan eri juttu...

        Hare Krishna!

        ### En mä niitä henkiä aikonutkaan palvoa. Vaan niihin vois muuten olla yhteydessä ja niiltä kysyy neuvoa jne. Mitä siitä sitten sanotaan? Palvominen on kuitenkin hiukan eri juttu... ###

        Tuota noin, äiti sanoi pienenä että älä mene tuntemattoman setän mukaan.

        Kannattaa ensin miettiä, kuka osaa kysymyksiin vastata, ja miksi. Penskoina huviteltiin lähettämällä turisteja vääriin suuntiin, käkätettiin kulman takana ja katsottiin kun eno käveli kolme kilometria vikasuuntaan.

        Eli sellaista tiettyä varovaisuutta tuntemattomilta neuvoja kysellessä kannattaa harkita.


      • gaborone
        Madhava kirjoitti:

        ### En mä niitä henkiä aikonutkaan palvoa. Vaan niihin vois muuten olla yhteydessä ja niiltä kysyy neuvoa jne. Mitä siitä sitten sanotaan? Palvominen on kuitenkin hiukan eri juttu... ###

        Tuota noin, äiti sanoi pienenä että älä mene tuntemattoman setän mukaan.

        Kannattaa ensin miettiä, kuka osaa kysymyksiin vastata, ja miksi. Penskoina huviteltiin lähettämällä turisteja vääriin suuntiin, käkätettiin kulman takana ja katsottiin kun eno käveli kolme kilometria vikasuuntaan.

        Eli sellaista tiettyä varovaisuutta tuntemattomilta neuvoja kysellessä kannattaa harkita.

        *hävettää* Nyt se on sitten todistettu...

        Ehkäpäs kysyn "vain" omalta alitajunnaltani ja Krishnalta...........

        Hare Krishna!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      0
      7937
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      177
      1755
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1114
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1113
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      62
      1031
    6. Persut petti duunarit

      Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,
      Perussuomalaiset
      193
      945
    7. Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus

      https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet
      Maailman menoa
      182
      920
    8. Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!

      Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin
      Maailman menoa
      271
      886
    9. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      35
      823
    10. Itkisikö onnesta

      Jos panisin sua kunnolla?
      Ikävä
      86
      707
    Aihe