Viesti Ympäristöministeriöstä taannoin aso-asumiseen liittyen.
"Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus (ARA) valvoo yleishyödyllisten yhteisöjen eli omistajatahojen toimintaa. Lisäksi asumisoikeusasuntoihin on säädetty erikseen esimerkiksi isännöintipalveluiden kilpailuttamisvelvollisuus. Jos omistajayhteisö rikkoo asumisoikeusasunnoista annettua lakia, aluehallintovirasto voi asettaa uhkasakolla tehostetun määräajan, jonka kuluessa tehtävä on suoritettava tai menettely oikaistava.
>>Asukkaiden tiedonsaantioikeudesta ja osallistumismahdollisuuksista säädetään asumisoikeusasunnoista annetun lain 4 f §:ssä ja sen mukaan asumisoikeuden haltijalla ja hänen kanssaan asumisoikeusasunnossa asuvalla on oikeus osallistua asumisoikeustaloa koskevaan hallintoon ja päätöksentekoon sekä saada sitä koskevia tietoja vähintään siinä laajuudessa kuin yhteishallinnosta vuokrataloissa annetussa laissa (649/1990) säädetään. Asukkaiden yhteishallintolain mukaisten tiedonsaanti- ja osallistumismahdollisuuksien laiminlyönnin voi viedä aluehallintovirastoon, joka voi asettaa uhkasakolla tehostetun määräajan velvoitteelle.
>>Käyttövastikkeiden suuruuden määräytymisen suhteen perusperiaatteena asumisoikeusjärjestelmässä on, että asumisoikeuden haltijalta voidaan periä kohtuullista käyttövastiketta. Asumisoikeuden haltija voi saattaa asuntonsa tai muiden asumisoikeussopimuksen nojalla hallitsemiensa tilojen käyttövastikkeen kohtuullisuuden ja oikeellisuuden tuomioistuimen tutkittavaksi asumisoikeusasunnoista annetun lain 18 §:n nojalla.
§ - Lakia asumisoikeusasunnoista ollaan parhaillaan muuttamassa muun muassa asukkaiden tiedonsaantioikeuksia, talonomistajan tiedonantovelvollisuutta ja ARA:lle asetettavaa valvontavelvollisuutta koskevin osin. Eduskunnalle syyskuussa annettu hallituksen esitys nro 120/2010 löytyy seuraavasta linkistä:
http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2010/20100120
&&&
-ja edelleen... jtk. alla -->
Asukkaiden tiedonsaantioikeudesta ja osallistumismahdollisuuksista...
4
108
Vastaukset
- Anonyymi
Edelliseen --> §§§
" Hallituksen esitys nro 120/2010 on tällä hetkellä käsittelyssä eduskunnassa ja sen perustavoite on asukkaan aseman parantaminen.
Kyseisessä hallituksen esityksessä ehdotetaan asumisoikeusasunnoista annettua lakia muutettavaksi siten, että talokohtaisten hoitovastikkeiden tasaus kiellettäisiin ja asumisoikeuden haltijat saisivat nykyistä tarkempia tietoja käyttövastikkeen, erityisesti pääomavastikkeen, määräytymisestä. Esityksen mukaan lakiin lisättäisiin myös säännös omistajan velvollisuudesta antaa tietoja asumisoikeustalokohtaisista käyttövastikkeella katettavista menoista.
Lisäksi omistajayhtiötä koskevaa palveluiden kilpailuttamisvelvollisuutta on tarkoitus tarkentaa lainmuutoksella. Ulkopuolisten palvelujen lisäksi myös konsernin sisällä tuotetut asumisoikeustalojen käyttämät palvelut olisi jatkossa kilpailutettava. Esityksessä myös ehdotetaan ARA:lle säädettäväksi valtuus valvoa asumisoikeustalojen käyttövastikkeita ja niistä annettavia tietoja. Valvonnan perusteella ARA voisi tehdä aluehallintovirastolle ilmoituksen uhkasakkomenettelyn käynnistämiseksi.
Asukkaan vaikutusmahdollisuuksiin liittyen ks. aikaisempi vastaus.
terveisin,
Rakennetun ympäristön osasto
Ympäristöministeriö
Kasarmikatu 25, PL 35, 00023 VALTIONEUVOSTO - Anonyymi
Ara hoitaa legendaarisen hyvin lainsäädännössä määriteltyä valvontatehtäväänsä. Yksi esimerkki voisi olla vuodelta 2010, jolloin Holding-yhtiö myi 5700 asunnon yhtiön 51%:n enemmistöosuuden henkilöille Liukku ja Mäenpää (Avain).
Ara hyväksyi kaupan ihan nikottellematta. Lain mukaan valtion tuella rakennettuja asumisoikeusasuntoja ei saa siirtää ei-yleishyödyllisille yhteisöille kuten yksityisille yrityksille.
Ja mikähän oli kauppasumma. 160.000 euroa.
Että tällainen pukki laitetaan kaalimaan vartijaksi.- Anonyymi
Älä viitsi jauhaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älä viitsi jauhaa.
Ilman muuta paras tapa on työntää pää pensaaseen. Ja olla reagoimatta mihinkään. Niinhän ne asiat aina hoituvat. Mitäs sitä turhaan negativiisiin asioihin keskittyisi. Kaikki korjaantuu ihan itsestään...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1166010Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324107- 823362
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182996Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522064Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882004Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui431817- 1431795
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569