TYKS ei selvitä potilaidensa hoidossa ja lääkitsemisessä tapahtuneita virheitä?

Anonyymi

Onko potilaskokemuksia siitä että

1) TYKS ei selvitä hoidossaan olevien potilaiden alkuperäislähteistä (=potilaskertomukset) lääkitystietoja, ja arvioi niiden perusteella, onko aiempi lääkitys ollut oikeaa, asiallista ja potilaille turvallista, vaan hoitoon tulleiden potilaiden aiempia lääkityksiä jatketaan TYKSissä automaattisesti apteekin reseptitietojen pohjalta

2) TYKSissä diagnosoidaan potilaiden saamia lääkehaittoja sairauksien oireiksi, jolloin aiemmat lääkitysvirheet toistuvat ja kertautuvat

3) TYKSsissä ei ylilääkäreiden ei ole pakko selvittää TyKSin potilaiden aiemmista potilaskertomuksista lääkityshistoriaa, vaikka potilaat itse sitä pyytävät esimerkiksi niin että antavat kirjallisen luvan tilata potilaskertomukset joista ilmenee käytössä ollut lääkityshoitohistoria *

4) TYKS ei ryhdy selvittämään omatoimisesti hoidossaan olleiden potilaidensa lääkityksessä tapahtuneita virheitä, vaan edellyttää potilailta että edellisistä muistutuskäsittelyistä, joissa on jätetty huomioimatta aimpien hoitojen diagnoosi- ja lääkitysvirheet, tehdään muistutukset, eli potilaiden on tehtävä muistutuksia muistutuskäsittelyistä, jotta TYKSissä ryhdytään arvioimaan omankin hoidon oikeellisuus alkuperäislähteiden (= potilaiden käytössä olleesta lääkityshistoriasta tietoa antavat potilaskertomukset) pohjalta

*Kuulemma tämä tieto TYKSin potilasasiamieheltä, mutta henkilö jolle kerrottiin ei kuulemma ihan ymmärtänyt, mikä järki TYKSille olisi kieltäytyä potilaidensa aiemmasta lääkityshoitotiedosta, joka muualla terveydenhuollossa on koettu tiedoksi, joka estää diagnoosi- ja lääkitysvirheiden toistumisen

HUOM! Tämä kysely ei tarkoita sitä, että TYKSistä ei saisi hyvää hoitoa. Monet potilaskokemukset kertovat, että TYKSin lääkärit ja hoitajat ovat rautaisia ammattilaisia! Ja hoito ja potilaiden kohtelu on hyvää! Mutta virheitä sattuu. Tämä kysely kartoittaa virhetilanteiden hoitamiseen liittyvää osaamista ja valmiutta.

13

1468

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      hmm... tyksissä on melko vastikään uusittu potilasturvallisuusohjeet

      onko ylin johto tietoinen siitä että omien ohjeiden noudattamisesta lipsutaan?

      ei pitäisi olla mitään syytä kieltäytyä potilaiden hoitoon liittyvistä potilasasiakirjatiedoista

      nehän saa nykyään nappia painamalla kun ylilääkärillä on potilaan kirjallinen lupa, tyksissä on omat lupalomakkeetkin

      • Anonyymi

        VSSHP:n arviointikertomuksista löytyy tietoa, että potilasasiamiehet ovat jo aiempina vuosina informoineet johtoa siitä, että VSSHP:n kuntayhtymässä reklamaatioiden käsittely on ollut eri tavoin puutteellista. Reklamaatioilla tarkoitetaan myös valvontaviranomaisten esittämiä selvitys- ja lausuntopyyntöjä.

        Reklamaatioiden puutteellinen käsittely on vakava potilas/asiakasturvallisuusriski. Puutteellisesti käsitellyt reklaamaatiot aiheuttavat myös vakavan oikeusturvaongelman, joka koskettaa paitsi potilaita myös kaikkia niitä tahoja, jotka ovat osallisia potilaiden hoitoketjussa.

        Aiheellinen kysymys: Kun sote-palvelujen potilaiden/asiakkaiden tekemiä reklamaatiota käsitellään puutteellisesti, niin mikä estää puutteellisesti reklamaatioita käsitelleitä vastuuhenkilöitä ja vastuuhenkilöiden esimiehiä tai johtoa antamasta valvontaviranomaisten selvitys- ja lausuntopyyntöihin puutteellisia, eli eri tavoin vajavaisia ja siksi harhaanjohtavia vastauksia? Tämä kysymys kohdistuu siis sote-palveluihin laajemminkin, ei pelkästään TYKSiin, joka on esimerkkinä tässä keskustelussa.

        Sote-palveluissa omavalvonnasta vastaavat selonottovelvollisuuksineen koulutuksen saaneet ammatti-ihmiset. Omavalvonta ei ole rakettitiedettä kenellekään muulle kuin sellaisille ammatti-ihmisille, jotka heittäytyvät tahallaan tyhmäksi.

        (Valvira, saate 29.6.2018, Dnro V / 29499 / 2018: Valviralle toimitetut valvontaviranomaisen havaintoraportit maakuntien sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen saatavuudesta sisältää tiedon, jonka mukaan Lounais-Suomen aluehallintovirasto on lähettänyt ohjauskirjeitä toimialueensa yksiköille, koska Avissa on havaittu sote-palveluissa puutteellisia reklaamaatioiden käsittelyjä.)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        VSSHP:n arviointikertomuksista löytyy tietoa, että potilasasiamiehet ovat jo aiempina vuosina informoineet johtoa siitä, että VSSHP:n kuntayhtymässä reklamaatioiden käsittely on ollut eri tavoin puutteellista. Reklamaatioilla tarkoitetaan myös valvontaviranomaisten esittämiä selvitys- ja lausuntopyyntöjä.

        Reklamaatioiden puutteellinen käsittely on vakava potilas/asiakasturvallisuusriski. Puutteellisesti käsitellyt reklaamaatiot aiheuttavat myös vakavan oikeusturvaongelman, joka koskettaa paitsi potilaita myös kaikkia niitä tahoja, jotka ovat osallisia potilaiden hoitoketjussa.

        Aiheellinen kysymys: Kun sote-palvelujen potilaiden/asiakkaiden tekemiä reklamaatiota käsitellään puutteellisesti, niin mikä estää puutteellisesti reklamaatioita käsitelleitä vastuuhenkilöitä ja vastuuhenkilöiden esimiehiä tai johtoa antamasta valvontaviranomaisten selvitys- ja lausuntopyyntöihin puutteellisia, eli eri tavoin vajavaisia ja siksi harhaanjohtavia vastauksia? Tämä kysymys kohdistuu siis sote-palveluihin laajemminkin, ei pelkästään TYKSiin, joka on esimerkkinä tässä keskustelussa.

        Sote-palveluissa omavalvonnasta vastaavat selonottovelvollisuuksineen koulutuksen saaneet ammatti-ihmiset. Omavalvonta ei ole rakettitiedettä kenellekään muulle kuin sellaisille ammatti-ihmisille, jotka heittäytyvät tahallaan tyhmäksi.

        (Valvira, saate 29.6.2018, Dnro V / 29499 / 2018: Valviralle toimitetut valvontaviranomaisen havaintoraportit maakuntien sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen saatavuudesta sisältää tiedon, jonka mukaan Lounais-Suomen aluehallintovirasto on lähettänyt ohjauskirjeitä toimialueensa yksiköille, koska Avissa on havaittu sote-palveluissa puutteellisia reklaamaatioiden käsittelyjä.)

        VSSHP-hallituksessa on THL-tasoista terveydenhuollon hoitojen laatuun ja turvallisuuteen liittyvää osaamista (esim. laaturekisterit-tietoa). Tuoreen sosiaalihuollon omavalvonnan toimivuusselvityksen (OKV/33/70/2020) perusteella alkoi kiinnostaa yleisellä tasolla VSSHP:n hallituksen jäsenten vastuu sairaanhoitopiirille kuuluvan omavalvonnan toimivuudesta. Mikä rooli näillä poliittisesti valituilla VSSHP-hallituksen jäsenillä on? Esim. Saavatko VSSHP:n hallituksen jäsenet puuttua epäkohtiin, joita huomaa VSSHP-kuntayhtymän toiminnassa ja sen valvontaan kuuluvissa yks.sekt.palveluissa, jos epäkohdat liittyvät h-jäsenen omaan ammattialaan ja siinä saatuihin huomioihin tai kunnallispoliitikkona saatuun tietoon, että kunnankaan puolella ei ole valvottu alueen yksityisiä terv.huoll.palveluja????


    • Anonyymi

      Spekulointia: Tyks on saanut vastuulleen aiemmin Turun hoitamia terveyspalveluja ja samalla perinyt kunnan sotejohdolta ja kunnallispoliitikoilta vakavat omavalvontaongelmat. Nyt Tyksissä toimiva/t johdon vastuuhenkilö/t joutuisi/vat paljastamaan Turun kaupungin palveluissa tekemänsä valvontavirheet / muut virheet, jos käsittelisi/vät muistutukset / potilasasiakirjaselvitykset oikein ja niin huolellisesti., että huomioisivat tärkeät aiemmat potilaskertomukset lääkitystietoineen. Tämä voisi selittää, että Tyksissä potilaita pallotellaan tekemään muistutus muistutuksen/potilasasiakirjaselvityksen käsittelyistä. Toinen spekuselitys olisi se, että alueen sotepalveluissa ongelmia ja virheitä ei ole omavalvontamenetelmissä alun perinkään haluttu selvittää oikein ja huolella, koska on haluttu suojella omaa selustaa sekä ehkä joitakin muita tahoja.

    • Anonyymi

      Turun Sanomissa oli äskettäin kiinnostava mielipidekirjoitus nimimerkiltä "yksi kokemusasiantuntija". Liittyy Tyksinkin tilanteeseen. Kun VSSHP kuntayhtymän alueella omavalvonta omien palvelujen suhteen on ollut kiikunkaakun, eikä ole valvottu alueen yksityisiä terveyspalveluja, eikä julkisella puolella kaikki lääkärit ole tarkistaneet potilaidensa kohdalla alkuperäislähteistä yksityisellä puolella tehtyjen diagnoosien asiallisuutta ja hoitojen ja lääkitysten potilasturvallisuutta, niin pahimmissa tapauksissa eri sektoreiden aloittama keskinäinen omavalvontavastuun pallottelu johtaa siihen, että potilaat eivät pysty tekemään haitallisista hoidoistaan potilasvahinkoilmoitusta. Tiedossa on, että potilasvahinkokeskuksen neuvonnasta on tällaisessa tapauksessa annettu ohje että potilaan kannattaisi palkata juristi avukseen, jotta potilas uskaltaisi viedä asiaansa eteenpäin ja saisi kokoon tarpeellisen potilasvahinkoilmoituksen kaikkine tarpeellisine liitteineen. Onko kaikilla potilailla varaa palkata juristi avukseen.

    • Anonyymi

      Tänään Ylen uutisissa juttu terveydenhuollossa tapahtuvista lääkevirheistä.

      Jutussa valotetaan terveydenhuollon lääkevirheongelmaa yhden tapauksen pohjalta.

      Yleisellä tasolla vakava ongelma koskee tämänkin topicin aihetta, koska, kuten Ylen jutussa todetaan, "iso osa lääkevirheistä jää piiloon, eikä kaikkia tapauksia selvitetä perusteellisesti."

      Terveydenhuollon alalla työskentelevät pitävät vakavana ongelmana myös tilanteita, joissa yksiköiden potilasasiamiesten harteille sälytetään valtavaa eettistä taakkaa.

      Potilasasiamiehille on henkisesti raskasta pomputella potilaita tilanteissa, joissa johto ei ole selvittänyt epäiltyjä virheitä perusteellisesti, jolloin potilasasiamiesten tehtäväksi jää kertoa potilaille, että nämä voivat tehdä muistutuksen myös kokemastaan puutteellisesta asian selvittämisestä.

    • Anonyymi

      "VSSHP-hallituksessa on THL-tasoista..." Tsekkasin ja havainnossa aiempaa aluehallintoviranomaistaustaakin. Spekuloinnille on eväitä sillä ei voi olla niin että vain toisessa yhteydessä ollaan sitä mieltä että virkamiehellä on oikeus hoitaa tehtäväänsä vastuullisesti riippumatta poliittisesta päättäjästä.

      Yleisellä tasolla: Jos virkamies on aktiivisesti mukana poliittisessa toiminnassa ja hän toimii kunnallispoliitikkona luottamushenkilön roolissa, niin luottamushenkilön virkavastuun mukaisesti hänen tulee puuttua kaikkiin tietämiinsä ongelmiin ja vakaviin virheisiin, eikä vain niihin, jotka sopivat hänen henkilökohtaiseen agendaansa; ei ole oikein eikä kohtuullista, että ohittaa sellaiset vakavat virheet, joihin puuttuminen johtaisi omienkin aikaisempien toimien tarkempaan setvimiseen esimerkiksi yleisten oikeusturvasyiden vuoksi.

      Koska kohta on joulu niin leikitään vielä ja avataan suoli24-joulukalenterin 12. luukku. Jaahas, kaikkea ne taiteilijat osaakin piirtää! Luukusta paljastuu "potilasdekkari", johon "huumorilääkäri" kopioi jostain kanteluasiakirjasta alansa asiantuntijan, entisen avitarkastajan nimen selityksineen, ja sitten ajattelee kuplassaan "vitsiä vitsin perään, lällällää".

      #tarttistehräjotainpliiis -> whistleblower-direktiivi

    • Anonyymi

      Turun Sanomien juttu (19.12.2020) nostaa esille ongelman joka ei koske vain tyksiä. Valvira on tuonut esille että sotealalla epäpätevä johto on potilas- ja asiakasturvallisuusriski ja vaikeuttaa työntekijöitä tekemään työnsä ammattitaitoisesti ja eettisesti. Tyksin omat työntekijäkyselyt kertovat siitä että johto toivoo palautetta mutta kuitenkin suhtautuu palautteeseen kielteisesti mikä näkyy siinä ettei johto puutu omiin virheisiin riittävän ripeästi. Kiire, resurssipula ja korjaamattomat virheet pitävät potilaita hoitavat lääkärit ja hoitajat varpaillaan. Stressitaso on jatkuvasti korkealla kun ei voi olla varma siitä ehtiikö tehdä potilaiden kohdalla riittävät tarkistukset jotta ei tule tehdyksi hoitovirheitä tai toistaneeksi aiemmin tehtyjä korjaamattomaksi jääneitä hoitovirheitä.

      • Anonyymi

        Hankalaa on kun Tyks-johto joutuu selvittelemään milloin mitäkin. Kuten alunperin yks.sektorilla ja kunnissa tehtyjä hoitovirheitä ja kuntien palveluissa tehtyjä muita virheitä. Ja Aluehallintovirastojen ja Valviran valvontakin on lähinnä vain jälkikäteistä huttua. Sillä ei ole mitään vaikutusta potilasturvallisuuteen. Koska terveysyksiköiden lupiin ja lääkäreiden ja hoitajien ammatinharjoittamisoikeuksiin ei puututa, vaikka puuttumistarve olisi ilmeinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hankalaa on kun Tyks-johto joutuu selvittelemään milloin mitäkin. Kuten alunperin yks.sektorilla ja kunnissa tehtyjä hoitovirheitä ja kuntien palveluissa tehtyjä muita virheitä. Ja Aluehallintovirastojen ja Valviran valvontakin on lähinnä vain jälkikäteistä huttua. Sillä ei ole mitään vaikutusta potilasturvallisuuteen. Koska terveysyksiköiden lupiin ja lääkäreiden ja hoitajien ammatinharjoittamisoikeuksiin ei puututa, vaikka puuttumistarve olisi ilmeinen.

        Kiire on aina ammattitaidon puutetta.

        Hoitovirhe on ammattitaidon puutetta ja osaamattomuutta.
        Lääkäri tai sairaanhoitaja voi hoitaa vain potilaan kerrallaan. Siinä se ammattitaito, työn organisaatiotaidot ja osaaminen punnitaan potilas kerrallaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiire on aina ammattitaidon puutetta.

        Hoitovirhe on ammattitaidon puutetta ja osaamattomuutta.
        Lääkäri tai sairaanhoitaja voi hoitaa vain potilaan kerrallaan. Siinä se ammattitaito, työn organisaatiotaidot ja osaaminen punnitaan potilas kerrallaan.

        - Kiirekö aina ammattitaidon puutetta? Hohhoijaa, noin ajattelevat vain ne jotka ovat saaneet riittävät resurssit työpöydän ääressä istumiseen. Tervetuloa terveysasemille ja sairaaloihin tutustumaan lääkäreiden ja sairaanhoitajien välillä epäinhimillisiinkin työolosuhteisiin. Joista huolimatta hoidamme aina kaikki potilaat!

        - Tyksin johdon tapa puuttua ongelmiin lienee sama kuin muissakin sote-palveluissa. Potilaita, asiakkaita ja työntekijöitä pyöritetään byrokratian rattaissa vaikka henkihieveriin, jotta operatiivinen johto välttyisi saamasta nopeasti suoraa tietoa epäkohdista, jotka vaarantavat potilas-, asiakas- ja työturvallisuutta, ja vaativat siksi operatiiviselta johdolta tekoja ja vastuunottoa, jottei syytettäisi myöhemmin huolimattomuudesta ja jopa tahallisista laiminlyönneistä tehtävien hoidossa.

        - Lounais-Suomen Avin terveydenhuollon puoli ei ainakaan historian valossa ole hoitanut tehtäviään luotettavasti. Esim. KupittaaG1-tapaus ei olisi ollut mahdollinen, jos paikallisen Avin valvonta olisi toiminut potilaiden kantelukäsittelyissä ja kunnan omavalvonnan tilan seuraamisessa. Onko nyt ollut merkkejä siitä, että L-S Avi otti opikseen saamastaan ohjauksesta vai jatkuuko siellä potilas-, asiakas- ja työturvallisuutta vaarantavien "puhtaiden papereiden" jakelu virheiden tekijöille, koska avilaisten kiire (ammattitaidottumuudesta johtuvako?) ja resurssipula estää huolellisen virkavastuun mukaisen asioiden selvittämisen? Vai onko L-S Avissa joitain muita syitä tiedettyihin epäonnistumisiin valvonnassa ja ohjauksen antamisessa...


    • Anonyymi

      Itse kävin valittamassa itsetuhoisia ajatuksia ja kerroin yrittäneeni itsemurhaa lääkärin mukaan ei hoidon tarvetta, 5 min päivystyksestä lähdettyä yritin itsemurhaa ja uudelleen arviossa lääkäri paniikissa kirjoitti m1 lähetteen :D mutta hei ottakaa apu vastaan masentuneet

    • Anonyymi

      Tyksin ensiminen huijaus alkaa jo parkkipaikalta . Aimo park on usean sairaalan parkkihuijarina, useat vanhukset.ja sairaat kohteena, epäeettistä toimintaa sote johdolta ulkoistaa parkkipalvelut petos yritykselle kuten Aimo park.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      3690
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

      Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      72
      1934
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      542
      1598
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

      Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      81
      1224
    5. Olet hyvin erilainen

      Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      67
      1057
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

      on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      988
    7. Hyödyt Suomelle???

      Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      214
      888
    8. Hyvää Joulua mies!

      Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      853
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

      Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      844
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

      Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      778
    Aihe