Onko tämä jokin mielenterveysongelma?

Anonyymi

Olen 16v poika ja oon huomannut, että esim pienen stressin aikana saatan rikkoa jotain vaikka en oo tietoisesti niin aikonut tehdä🤧 otan tähän esimerkiksi nyt sen kerran, kun pelasin puhelimella yhtä peliä ja olin häviämässä. Pelin lopetettuani huomasin näytön olevan säröllä. Olin huomaamattani painanut ruudun rikki pelatessani. En ollut edes tajunnut, että painan ruutua liikaa. Olen aina ollut hieman äkkipikainen, mutta ennen pitkät juoksulenkit ja muut tällaiset auttoivat minua pitämään itseni kasassa. Nykyään enää en ehdi pidätellä raivoa edes ulko-ovelle asti vaan olen monesti lyönyt oveen reiän. Meidän asunnossa on siis sellaiset ovet jotka eivät ole oikeaa puuta ja niistä on helppo saada menemään nyrkki sisään. Toistaiseksi en ole ketään ihmistä satuttanut, mutta lähellä on muutaman kerran ollut. Monesti myös riidan päätteeksi saatan huitaista kaikki pöydällä olevat tavarat pois ja esim läppärini olen näin onnistunut hajottamaan. Se ei ole kuitenkaan pahin. Tänään meni äitini vaasi olohuoneessa ja vaikka sillä ei ollutkaan rahallista arvoa niin äidilleni se oli hyvin tärkeä. Normaalisti olen kohtelias ja mukava poika, mutta raivon tullessa musta tulee sekunneissa aivan toinen ihminen. Tämän raivon voi laukaista esim vaikee läksy tai se, että joku mäkättää mulle samasta aiheesta turhan kauan. Äidilläni on tapana jankuttaa jostain kotityöstä joka tuli tehtyä vähän sinne päin ja hän jatkaa sitä usein niin kauan, että räjähdän. Tämä saattoi nyt kuulostaa siltä, että syytän muita tästä tilanteestani, mutta asia ei ole niin. Tiedän, että vika on yksin minun, mutta en tiedä miten pääsisin tästä eroon. Mihinkään terapeutteihin en usko, että voisivat auttaa. Isälläni oli tätä samaa nuorena, mutta ymmärtääkseni hän pystyi hallitsemaan sitä paremmin. Onko muilla ollut jossain vaiheessa tällaista ongelmaa?

8

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Onko sulla kavereita vai pelaatko kotona yksin paljon koneella?
      Millaset välit sulla on vanhempiin ja aiheuttaako karanteeniaika stressiä lisää?

      • Anonyymi

        Sori et vastaan hieman myöhään, mutta en pahemmin vietä aikaa muiden nuorten kanssa vaan olen aika usein omissa oloissani. Tämäkin tosin on minun valintani enkä ole koulukiusattu. Tosin koulussa ja muuallakin musta liikkuu tai ainakin liikkui huhuja. Mun äkkipikaisuus on toki tullut naapureille ilmi ja mä en oo mitenkään naapurien suosikki. Muistan hyvin tilanteen, kun äitini oli lyönyt päänsä kaatuessaan suihkussa ja hän vietti yön sairaalassa. Oli kuitenkin alkanut kiertää huhu, että minä olisin oikeesti käynyt äitini kimppuun ja, että äiti vain suojelisi mua. Koko kerrostalon väki katsoi mua kuin olisi yrittänyt katseella murhata ja taloyhtiön pienet lapset väistivät vanhempien kehotuksesta toiselle puolelle rappukäytävää, kun kipusin raput kotiin. Jotkut uskovat yhä äitini vakuutteluista huolimatta, että olen syyllinen äitini kaatumiseen.


    • Anonyymi

      Olisi hyvä mennä koulussa tai muuten terveydenhoitajalla/psykologille/yms. puhumaan asiasta. Tarkistetaan, että onko kaikki sinulla esim. hormonaalisesti ok ja sitten opetetaan terapian tai muun tapojen kautta miten hallita näitä hetkiä paremmin.
      Nykyään tällaiseen saa apua ja niistä on eniten hyötyä mitä nuorempana aloitetaan harjoittelemaan. Hyvä myös oikeasti varmistaa, että onko ohimenevä jokin fyysinen sairaus joka vaikuttaa vai ihan vain, että tarvitsee erilaisilla tapoja stressin hallitsemiseen.

      Mitä vanhempana yrittää korjata ongelmallisia purkauksia niin sitä vaikeampaa se yleensä on. Vielä tarpeeksi nuori, että mikään ei ole ns. lyöty lukkoon ja on helpompi kehittyä.

    • Anonyymi

      Selvästi tuleva vaimonhakkaaja ja varmasti lapsiaankin tulee hakkaamaan jos joku nainen ton kanssa niitä suostuu tekemään.

    • Anonyymi

      Olet fiksu poika kun kyselet täältä asioita. Tuossa iässä hormooneilla on oma vaikutuksensa. Sinuna kävisin koulun terveydenhoitajalla juttelemassa. En usko, että on mielenterveysongelmasta kyse vaan impulssikontrollista. Siihenkin on olemassa lääkkeitä jos haluaa kokeilla.

    • Hei,

      Hyvä, että kirjoitit tänne! Saitkin jo hyviä vastauksia, joissa neuvottiin puhumaan raivopuuskista esim. kouluterveydenhoitajan ja psykologin kanssa. Minäkin kannustan sinua siihen.

      Tässä lisäksi tiedoksesi pari paikkaa, joihin voit halutessasi olla yhteydessä. Näissä palveluissa voi asioida nimettömästi ja matalalla kynnyksellä.

      - Sekasin-chat nuorille, https://sekasin247.fi/

      Sekasin-chat on auki vuoden jokaisena päivänä, maanantaista perjantaihin klo 9-24 sekä lauantaisin ja sunnuntaisin 15-24. Chatissa päivystävät mielenterveyden ammattilaiset sekä koulutetut vapaaehtoiset.

      - Tukinet -tukipisteesi netissä, https://tukinet.net/

      Tukinetistä saa itselleen tukihenkilön, jonka kanssa voi keskustella kahden kesken mistä tahansa hankalasta elämäntilanteesta tai mielessä olevasta huolesta. Tukihenkilön löydät kohdasta Mieli Tukisuhde. https://tukinet.net/teemat/mieli-tukisuhde/tukisuhteet/

      Tukinetissä on myös monenlaisia keskusteluryhmiä ja ryhmächattejä, joista voi saada vertaistukea sekä ammattilaisten neuvoja. Tukinet on avoinna kellon ympäri vuoden jokaisena päivänä.

      Ystävällisin terveisin
      SOS-kriisikeskus/Kata

    • Anonyymi

      Sama sairaus kuin Laitelan Ismolla 😂😂

      • Anonyymi

        Miten niin? Eihän aloittaja ole ketään satuttanut. Laitelan Ismo hakkasi ihmisiä! Perehdy salkkareihin!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      169
      3439
    2. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      101
      1819
    3. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      143
      1727
    4. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      125
      1581
    5. Peräti 95 % persujen kannattajista rasisteja

      Kertoo EVA:n teettämä kysely. Pakollista yhdenvertaisuuskoulutusta tarvitsee siis paljon laajempi joukko kuin pelkästää
      Maailman menoa
      392
      1576
    6. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      102
      1417
    7. Anna vielä vähän vihreää valoa

      Teen sitten siirtoni, nainen. Tiedän, että olet jo varovaisesti yrittänyt lähestyä, mutta siitä on jo aikaa. Jos tunnet
      Ikävä
      17
      1143
    8. Mitä ajattelit silloin kun

      Löysit hänet?
      Ikävä
      62
      1063
    9. Mikä on hän on ammatiltaan?

      Vai tiedätkö mitä kaivattusi tekee työkseen?
      Ikävä
      60
      1008
    10. On minulla suunitelma

      Siitä ei vain tiedä kukaan muu kuin tällä hetkellä minä. Suunnitelma ja varasuunnitelma. Sinun takiasi nainen. Vain s
      Ikävä
      54
      971
    Aihe