Kuulokojeen hankinta yksityiseltä tai julkiselta puolelta

Anonyymi

Näyttää siltä, että olen saamassa kuulokojeen. Kuulonalenema toisessa korvassa on selvä ja toisessa vielä nippa nappa raja-arvojen sisällä. Olen lukenut interwebsistä, että kuulokoje kannattaisi ehkä hommata molempaan korvaan, koska vain toisella puolella oleva kuulokoje hävittää osin stereokuuloa.

En tiedä vielä, maksetaanko kuulokoje julkisen puolen toimesta vai joudunko sen itse maksamaan. Kun katsoin laitteiden hintoja, niin hiukset nousivat pystyyn. Kuulokojeiden hinnat yksityisellä liikkuvat 300 eurosta 5000 euroon ja kuulokojeen keskimääräinen käyttöikä on noin viisi vuotta.

Minkälaisia kuulokojeita julkinen puoli tarjoaa ja kannattaako kuulokojeeseen sijoittaa noin valtavia summia? Saako rahalla laatua?

Olen ajatellut, että en haluaisi ottaa huonoa kuulokojetta aluksi käyttöön, jotta minulla säilyisi motivaatio käyttää laitetta mahdollisimman paljon. Ajattelen, että huono kuulokoje on kuin menisi hiihtämään huonoilla suksilla, jotka eivät pidä tai luista verrattuna hyviin suksiin, joilla hiihtäminen on nautinto. Onko vertaus hyvä?

4

2431

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Julkisen puolen maksutta saatavat kuulokojeet korjaavat kuulon hyvin. Samoja merkkejä ne ovat kuin yksityisliikkeiden kalliit kapineet. Niillä pärjää hyvin. Kuulokojeen saa molempiin korviin. Myös huolto on maksuton.

      Maksuttomia kojeita voi joutua odottamaan puoli vuotta. Mielestäni kannattaa odottaa. Jos sitten lopulta kojeet kuitenkin osoittautuisivat jotenkin riittämättömiksi, voihan sitten kääntyä yksityiseen liikkeeseen ja maksaa itsensä kipeäksi. Itse kojeet tuskin silti tekevät kuuloa yhtään toimivammaksi.

      • Anonyymi

        Sain juuri kuulokojeen julkiselta puolelta. Tarjosivat vain yhtä ja ainoaa korvantauskonetta vaikka kertoivat heillä olevan useampiakin vaihtoehtoja. Audionomi oli kuin vanha komppanian vääpeli, joka melkein itki kun joutui antamaan jotain komppanian varustusta kun ajatteli sen olevan omaa.

        No sain kuulolaitteiksi ReSoundin mallin, jonka kerrottiin olevan huippulaite. Laitetta ei ole enää ollut vuosiin myynnissä ja sen puhelin äppi on tehty kymmenen vuoden takaisille puhelimille. Uskon, että sairaalalla henkilökunta ei edes tiedä uudempien kuulolaitteiden olemassa olosta.

        Laitteita säädettiin ja säädöt on nyt jollain lailla kohdillaan. Olen samaan aikaan ottanut koekäyttöön yksityiseltä puolelta muutamia kuulokojemalleja ja ero tuohon julkisen puolen tarjoamaan malliin on kuin yöllä ja päivällä.

        Hienoa, että yhteiskunta tarjoaa meille kuulon alenemista kärsiville verovaroin tällaisia laitteita, mutta niiden jakamisessa kannattaisi olla avoin. Miksei saatavilla olevien mallien nimiä ole missään julkisesti näkyvissä tai niitä ei suoraan kerrota potilaalle? Ymmärrän, ettei julkinen puoli voi hankkia kalleimpia laitteita eikä näin pidäkään tehdä, mutta tästä voisi rehellisesti kertoa potilaille.


    • Anonyymi

      Jos kuuloa ei korjaa kuulolaitteella, niin ajan myötä kuulohermo surkastuu. Eli kuulolaiteen käytöllä on merkitystä. Sitä kannattaa käyttää. Jos kuulohermo on menetetty, niin mikään ei enää johda ääntä kuulolaitteen ja korvan kautta aivoihin, vaan peli on menetetty.

    • Anonyymi

      Halpakin on hyvä!Säädöt ne ovat jotka ratkaisee mitä kuulee ja miten!Siinä audoinimin taidot tulee esiin,kuunteleeko asiakasta, vaan omia oletuksiaan miten luulen kuultavan!Jokaisen korva on erilainen, niin myös äänien miellyttävyys! Joku voi sietää paperin rapinaa,toinen ei jne!Nämä testiäänet lusikan kilinä,paperin rutistus ,käsien taputus,avainten helistely jne,pitäisi keksiä parempi keino!Itse kuulen kaikki hyvin omilla korvillani,niin astiat,kuin kaikki muut,vesihana ainoa mitä en kuule ja olen vaikeasti kuulovammainen,mutta niin vaan saatii säädöt,että en kuule mitä omin korvin aistin ja vikahan on tietenkin minun korvien välissä! Oma ääni on kuin tynnyrissä ja vokaalit puuttuu, ota sitten selvää puheesta! Kun valitat olet häirikkö! Näin meillä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      450
      4839
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1722
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1468
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1359
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1326
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1218
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1000
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      885
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      859
    Aihe