Kotitalousvähennyksen ikävaikutus

Anonyymi

"Kotitalousvähennys pitää muistaa hakea veroilmoituksen teon yhteydessä. Uutta on se, että palvelun voi saada arvonlisäverottomana iän tai sairauden takia."
https://omaaikalehti.fi/7-vinkkia-hyodynna-kotitalousvahennys/

Kahlasin vero.fi -sivuja, mutta en löytänyt niistä mitään mainintaa iän takia vähennyksen määrän perustetta.
"Palvelun voi saada arvonlisäverottomana iän takia" ei oikein avaudu eikä linkissäkään siitä iän vaikutuksesta ole enempää.
Onko jollain kokemusta?

22

61

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Tulee mieleen vain sellainen asia, että kaikista vanhuspalveluista ei veloiteta arvonlisäveroa. Esim. VTKL eli Vanhustyön keskusliiton laskut (siivouksesta ja kotiavusta ym.) tulevat arvonlisäverottomana. Vain työstä maksaa laskussa,
      ei alvia.

Kotialousvähennystähän voi saada nuoremmatkin.
      Ilmeisesti ilman alvia laskun voi saada vain eläkeläinen vanhuspalveluista
      tai nuorempikin sairauden takia.

Ei tainnut paljon auttaa sinua ..?

• Anonyymi

Kiitos.

Saattaa olla, että aloituksen linkki tarkoittaa ( ehkä ) juuri tällaista kunnan tai valtion järjestämää palvelua ( vaikka sen yksityinen suorittaisikin ).
        Vanhuspalvelulaki.
        Pelkkä ikä ei ole peruste alv-poistoon.

"Iäkkäällä henkilöllä tarkoitetaan henkilöä, jonka toimintakyky on heikentynyt korkean
        iän myötä alkaneiden, lisääntyneiden tai pahentuneiden sairauksien tai vammojen
        vuoksi taikka korkeaan ikään liittyvän rappeutumisen johdosta (3 §). T oimintakyky
        ymmärretään laajasti: kyseessä voi olla fyysinen, kognitiivinen, psyykkinen tai sosiaalinen
        toimintakyky. Yleensä ihmisen toimintakyky heikkenee ja pa lvelujen tarve
        kasvaa merkittävästi noin 80–85 ikävuoden vaiheilla, mutta esimerkiksi etenevä
        muistisairaus voi aiheuttaa runsaiden palvelujen tarvetta huomattavasti varhaisemmassakin
        iässä.
        Asiakasprosessin alkuvaiheessa joudutaan alustavasti arvioimaan, onko kyseessä
        vanhuspalvelulaissa tarkoitettu iäkäs henkilö. Silloin ei vielä välttämättä ole käytettä-
        vissä kattavaa tietoa asiakkaan toimintakyvyn heikkenemisestä ja sen syistä. Ensikä-
        den arviossa on perusteltua tukeutua asiakkaan omaan ja hänen omaistensa tai läheistensä
        käsitykseen sekä työntekijän alustaviin havaintoihin asiakkaan toimintakyvystä. "
        https://www.kuntaliitto.fi/sites/default/files/media/file/STM_Kuntaliitto_liitemuistio_yleiskirjeeseen_13802013_evl.pdf

Henkilön pitää olla yli 63 v.

• Anonyymi

Hei, korjaan vähän, VTKL ei ole "kunnan tai valtion järjestämä palvelu".
      En ole sitä ihan tarkkaan tutkinut, käsittääkseni se on yritysperiaatteella
      toimiva järjestö, jonka osti jokunen vuosi sitten (Helsingin) Diakonissalaitos.
      Se toimii monilla paikkakunnilla.

Kunta ei ylipäätänsäkään järjestä muuta kuin kotihoidon, jos se arvioidaan
      tarpeelliseksi. Kotihoidolle ei kuulu siivous. Kotihoitaja voi auttaa asiakastaan järjestämään muita palveluja, jos asiakas on siinä kunnossa, että osaa kertoa tarpeistaan.

Tarvitsin mm. siivoojaa iäkkäälle ja monisairaalle läheiselleni.
      Minulla oli huonoja kokemuksia kolmesta siivousfirmasta, niitten henkilöstön
      työmotivaatioista ja suomenkielen ymmärtämisestä,
      siksi aloin etsiä tasokkaampaa firmaa.

Löysin VTKL:n, joka on erikoistunut "vanhuksien ja heidän tarpeittensa kohtaamiseen ja huomioimiseen". Henkilöstö on tähän asti ollut suomalaista. Vanhukselle, joka ei ymmärrä kuin suomea ja on melkein kuuro,
      on helpointa puhua suomea ja tulla ymmärretyksi.

Edellisen siivousfirman työntekijä ei ymmärtänyt paljon suomea
      eikä esim. kylppärin lattiakaivosta mitään eikä liesituulettimen puhdistamisesta eikä siivousaineistakaan mikä soveltuu mihin yms..

Oli sovittu 1,5 tunnin siivous joka toinen viikko,
      joka maksoi 80 euroa (tavallinen hinta) mutta siivooja siivosi usein vain puoli tuntia ja meni menojaan. Eli sutaisi imuroida asunnon. Muu sovittu, mm. lavuaarin ja pöntön pesu jäi tekemättä. Aika kallista ja huonoa siivousta ? 80 euroa alle
      puolen tunnin työstä. (Tästä on vuosia)

Läheiseni kotihoitaja, joka käy kolmasti vrk:ssa, oli huomannut asian ja kertoi minulle. Eli vanhuksia, joilla on jo ymmärrys "hieman hämärtynyt" voidaan huijata.
      Sanoin sopimuksen irti.

Tämä ei kuulunut ollenkaan kysymykseesi,
      mutta kerroinpa tiedoksi, jos jollekin asia on ajankohtainen,
      että ei kannata luulla, että aina saa sitä mitä tilaa.

• Anonyymi

Kiitos täydennyksestä, oli asiaa.
        Kuitenkin jollain perusteella alv:n vähennys tuossakin tapauksessa tehdään. Normi palvelun tilauksessa sitä käsittääkseni ei saa vähennettynä.

Yritin kahlata VKTL:n sivuja, mutta kondis on näköjään romahtanut aivan rapakuntoon kädettömäksi, kun en löytänyt tuoltakaan tietoa. Alv:n poisto jostain 80 eur käyntimaksusta on sentään lähes parikymppiä, joten ei voi sanoa "mitätön". Parin viikon välein tekee vuodessa about 300 eur.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kiitos täydennyksestä, oli asiaa.
        Kuitenkin jollain perusteella alv:n vähennys tuossakin tapauksessa tehdään. Normi palvelun tilauksessa sitä käsittääkseni ei saa vähennettynä.

Yritin kahlata VKTL:n sivuja, mutta kondis on näköjään romahtanut aivan rapakuntoon kädettömäksi, kun en löytänyt tuoltakaan tietoa. Alv:n poisto jostain 80 eur käyntimaksusta on sentään lähes parikymppiä, joten ei voi sanoa "mitätön". Parin viikon välein tekee vuodessa about 300 eur.

Hei, minullekin on epäselvää edelleen VTKL:ää lukuunottamatta,
        saako iäkäs jostain ostopalveluja ilman alvia.

VTKL.stä saa muuten monipuolista apua (maksua vastaan, oletan)
        mutta alvia ei siis peritä aina. Ehkä ei koskaan meiltä "vanhuksilta" ?

Kunnalta (tai kaupungeilta) saa palveluja maksutta (ei siivousta)
        ainakin jos on kotihoidon asiakas.
        Asuntoon asennettavat kahvat ym. tukivälineet ei kai maksakaan mitään.

Suihkutuolin, käsituet, kävelykepi,t rollaattron ym. saa ilmaiseksi käyttöön kuntien "apuvälinevarastolta". Se ei katso ikää, vaan kuntoa.
        Eli tarpeen mukaan saa apuvälineitä ikään katsomatta.

Itselläni oli niin paha huimausvaihe 66-68-vuotiaana, että tarvitsin rollaattorin ja suihkutuolin.
        Hain ne kunnan apuvälinevarastolta. Lääkärintodistuksia ei tarvinnut olla.

Jos tarvitsee Kelalta tietoa, Kelaan on näpsä olla yhteydessä ajanvarauksella.
        Netissä voi varata soittoajan. Virkailija soittaa sinulle haluamanasi aikana.
        Olen saanut erittäin ystävällistä palvelua ja perinpohjaiset selvitykset.
        Löydät varmaan sen kohdan Kelan sivulta, kun jopa minäkin löysin,
        olen aika toope netissä, vasta päälle kuusikymppisenä opettelin käyttämään
        omin avuin eikä ole oikein ketään keltä neuvoa kysyisin.

Myös VTKL:ään kannattaa tietysti soittaa,
        netistä ei todellakaan saa vastausta kaikkeen.

Kodissa tarvitsee aika jaoin erilaista pientä apua, kun lamppujakaan ei enää kattoon kykene itse laittamaan ja kun vähät sukulaiset asuvat etäällä, on tilattava joku
        tekemään hommia, joita itse ennen teki.

Jos saat lisätietoa palveluista ja alvista, kirjoittelemisiin !

• Kun sairaalasta kotiuduin (reuma) määrättiin minulle kunnallinen kotihoitaja, joka kävi kerran ja joskus kahdesti päivässä. Veloitettiin 12 euroa/kerta. Se oli aivan turha kustannus, sillä hän ei muuta tehnyt kuin sähläsi lääkkeideni kanssa, totesi että olen vielä hengissä, viipyi viisi minuuttia ja lähti.

Sanoin palvelun irti, ja palkkasin yksityisen yrittäjän hoitamaan siivoukset, vaatehuollon ja kaupassa käynnit. Hän ei ole erikoistunut vanhuksiin ja vammaisiin, vaan tekee mm. siivoustyötä muillekin. Hänen tuntiveloitus on 25 euroa, alvia ei laskuta. Käy kaksi tai kolme kertaa viikossa, viime kuussa hän laskutti 135 euroa.
        Olen häneen tyytyväinen, vaikka hiukan huolimaton hän on, mutta sen käsitys johtuu ehkä siitä, että voimissani ollessani tein itse kaiken paljon tarkemmin.
        Tarvittaessa tuo kaupasta myös kaljaa, mutta viinakapukassa ei suostu käymään.

• Kantomäki kirjoitti:

Kun sairaalasta kotiuduin (reuma) määrättiin minulle kunnallinen kotihoitaja, joka kävi kerran ja joskus kahdesti päivässä. Veloitettiin 12 euroa/kerta. Se oli aivan turha kustannus, sillä hän ei muuta tehnyt kuin sähläsi lääkkeideni kanssa, totesi että olen vielä hengissä, viipyi viisi minuuttia ja lähti.

Sanoin palvelun irti, ja palkkasin yksityisen yrittäjän hoitamaan siivoukset, vaatehuollon ja kaupassa käynnit. Hän ei ole erikoistunut vanhuksiin ja vammaisiin, vaan tekee mm. siivoustyötä muillekin. Hänen tuntiveloitus on 25 euroa, alvia ei laskuta. Käy kaksi tai kolme kertaa viikossa, viime kuussa hän laskutti 135 euroa.
        Olen häneen tyytyväinen, vaikka hiukan huolimaton hän on, mutta sen käsitys johtuu ehkä siitä, että voimissani ollessani tein itse kaiken paljon tarkemmin.
        Tarvittaessa tuo kaupasta myös kaljaa, mutta viinakapukassa ei suostu käymään.

Unohdin kertoa, että lääkäri lähetti minusta lausunnon Kelalle ja Kela maksaa nyt minulle 135 euroa /kk. Jos kotiavun laskut kelpaavat kotitalousvähennyksenä, hyödyn siitä myös taloudellisesti. Pitäisi kelvata, koska laskuissa lukee siivousta.

• Anonyymi
        Kantomäki kirjoitti:

Unohdin kertoa, että lääkäri lähetti minusta lausunnon Kelalle ja Kela maksaa nyt minulle 135 euroa /kk. Jos kotiavun laskut kelpaavat kotitalousvähennyksenä, hyödyn siitä myös taloudellisesti. Pitäisi kelvata, koska laskuissa lukee siivousta.

Siivous- ja muu kotona tehty työ ja apu käy kotitalousvähennykseen.
        Tietsikan korjaajan kotikääynti käy myös ja jotkut muutkin jutut.

• Anonyymi
        Kantomäki kirjoitti:

Jos auttajasi on yritysrekisterissä...kyllä käy.

• Anonyymi

Kotihoidon omavastuu laskutetaan tulojen mukaan.
      Vähävaraisella läheiselläni käy kotihoitaja 3 x vrk:ssa joka päivä.
      Siis viikossa 27 kertaa, kuukaudessa noin 108 käyntiä.
      Omavastuumaksu kuukaudessa on noin 270 euroa.

• Anonyymi

Monet varakkaat, joilla olisi muutenkin varaa maksaa asumuksiensa remonteista
      vähentävät nekin kotitalousvähennyksessä, siis työn osuuden vain saa vähentää.
      Mikäpäs siinä, mutta alunperin oli tarkoitus auttaa vähempivaraisia
      pystyä asumaan kotonaan mahdollisimman pitkään,
      että iäkäs vähempivarainenkin tai sairas pystyisi hankkimaan apua,
      kun ei itse enää pysty kaikkeen.

En tarkoita aihetta politisoida, mutta Kokoomus haluaa kovasti nostaa kotitalousvähennyksen ylärajaa.... ymmärrettävistä syistä.
      Pääministeri Vanhanen vastasi Orpolle:
      "Emme näe syytä nostaa. Varakkailla on kyllä varaa maksaa itsekin remonttinsa".

(eikä teettää niitä muitten veronmaksajien kustannuksella)

• Asia voi olla myös kuntakohtainen juttu,
      palveluntarjoajan pitää olla ennakkoperintärekisterissä, mutta ehkä myös yleishyödylliset yhteisöt voivat tarjota hoivapalveluja ja jos yhteisö ei maksa alvia, niin eihän sitä voidäa periä asiakkaaltakaan.
      Kysymällä kunnasta selviää, alvittomuuteen vaikuttaa paljon myös ne tuet, joita asiakas jo saa, päällikkäisiä tukia tuskin saa.

Alla oleva kannnattaa vilkaista, vaikkei helsinkiläinen olisikaan...
      Helsingin kaupungilla on hyvä seniori-info, josta löytää pääkaupungin käytännön tietoja
      https://www.hel.fi/seniorit/fi/apua/talous-ja-raha-asiat/apua-kotiin-verovapaasti/

• Anonyymi

Tuet ei voi vaikuttaa alviin.

• Anonyymi

Jos firma ei laskuta alvia, ei se ole mikään tuki.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuet ei voi vaikuttaa alviin.

Alvittomuus ei vaikuta mitään tukiin. Alvittomuus esim. siivouslaskussa ei ole mikään yhteiskunnan tuki.

Sen sijaan kotihoidon omavastuun ylittävä osa lasketaan tuloksi.
        Se on aika kinkkinen juttu, jos rahat ei riitä ja tarvitsisi jotain tukea.

Tuttuni saa asumistukea ja hoitotukea, mutta hoitotukilaskelmassa
        kotihoidon omavastuun ylittävä osuus laskettiin tuloksi, vaikka ei siitä asiakas
        senttiäkään saa tililleen.

• Anonyymi kirjoitti:

Alvittomuus ei vaikuta mitään tukiin. Alvittomuus esim. siivouslaskussa ei ole mikään yhteiskunnan tuki.

Sen sijaan kotihoidon omavastuun ylittävä osa lasketaan tuloksi.
        Se on aika kinkkinen juttu, jos rahat ei riitä ja tarvitsisi jotain tukea.

Tuttuni saa asumistukea ja hoitotukea, mutta hoitotukilaskelmassa
        kotihoidon omavastuun ylittävä osuus laskettiin tuloksi, vaikka ei siitä asiakas
        senttiäkään saa tililleen.

Täällä näkyy menevän asiat sekaisin...
        jokaisen pitää kysyä viranomaiselta omaa asiaa, koska jokaisella on omat kuviot
        Täällä voi antaa vain viitteitä ... ja ehkä vinkkejä mistä kannattaa kysellä...

Alvittomuus ei vaikuta tukiin, mutta voi olla toisin päin
        tuet voivat vaikuttaa siihen pystyykö hyödyntämään edes
        kotitalousvähennystä veroistaan palveluja käyttäessä.

Alla onmuutama sana suoraan verottajan sivulta

"Miten tuet vaikuttavat vähennykseen
        Et voi saada kotitalousvähennystä, jos saat samaan työsuoritukseen jotakin näistä tuista:

omaishoidon tuki
        lasten kotihoidon tuki
        yksityisen hoidon tuki
        korjausavustus, joka maksetaan valtion tai muun julkisyhteisön varoista
        sosiaalihuollon ja terveyshuollon palveluseteli, jonka kunta on myöntänyt
        palkkatuki, joka maksetaan työnantajana toimivalle kotitaloudelle
        energia-avustus.
        Jos kunta on antanut palvelusetelin tai muun maksusitoumuksen tehtyyn työhön, kotitalousvähennystä ei saa edes itse maksetusta osasta. Palveluseteli tai maksusitoumus estää vähennyksen, vaikka seteliä ei edes käyttäisi.

Et saa kotitalousvähennystä kunnan palveluista muuten kuin poikkeustapauksissa. Vähennystä ei saa, jos maksu menee kunnalle tai kaupungille. Sillä ei ole väliä, onko työn tekijä yritys tai esimerkiksi palvelutalo.

Kotitalousvähennystä ei saa myöskään sellaisesta osuudesta, jonka vakuutusyhtiö on korvannut."

• Anonyymi
        maissii kirjoitti:

Täällä näkyy menevän asiat sekaisin...
        jokaisen pitää kysyä viranomaiselta omaa asiaa, koska jokaisella on omat kuviot
        Täällä voi antaa vain viitteitä ... ja ehkä vinkkejä mistä kannattaa kysellä...

Alvittomuus ei vaikuta tukiin, mutta voi olla toisin päin
        tuet voivat vaikuttaa siihen pystyykö hyödyntämään edes
        kotitalousvähennystä veroistaan palveluja käyttäessä.

Alla onmuutama sana suoraan verottajan sivulta

"Miten tuet vaikuttavat vähennykseen
        Et voi saada kotitalousvähennystä, jos saat samaan työsuoritukseen jotakin näistä tuista:

omaishoidon tuki
        lasten kotihoidon tuki
        yksityisen hoidon tuki
        korjausavustus, joka maksetaan valtion tai muun julkisyhteisön varoista
        sosiaalihuollon ja terveyshuollon palveluseteli, jonka kunta on myöntänyt
        palkkatuki, joka maksetaan työnantajana toimivalle kotitaloudelle
        energia-avustus.
        Jos kunta on antanut palvelusetelin tai muun maksusitoumuksen tehtyyn työhön, kotitalousvähennystä ei saa edes itse maksetusta osasta. Palveluseteli tai maksusitoumus estää vähennyksen, vaikka seteliä ei edes käyttäisi.

Et saa kotitalousvähennystä kunnan palveluista muuten kuin poikkeustapauksissa. Vähennystä ei saa, jos maksu menee kunnalle tai kaupungille. Sillä ei ole väliä, onko työn tekijä yritys tai esimerkiksi palvelutalo.

Kotitalousvähennystä ei saa myöskään sellaisesta osuudesta, jonka vakuutusyhtiö on korvannut."

Ei ole ollut kysymyskään kunnan palveluiden tai niihin yhdistellyistä kotitalousvähennyksistä !

Ei kai kukaan tee palvelustelisopimusta, jos ei aio käyttää sitä
        ja sen voi purkaa ja tilata omilla rahoilla esim. siivousta, jos on varaa maksaa.
        Jos ostat palvelun omilla rahoillasi voit tehdä kotitalousvähennyksen.

PS. en ainakaan itse ota koskaan enää kunnan yhteistyökumppaneita siivoamaan,
        kokemukset on huonot. Kun kunnat kilpailuttaa, kunnat valitsee halvimman.
        Kunnilla on yhteistyösopimus halvimpien kanssa,
        koska kunnat on "erikoistuneet" siihen, että halvimmalla saa huonointa.

• Anonyymi

On päivänselvää, että kaikkein pienituloisimmat eivät voi vähentää verotuksessa
      kotitalousvähennystä, kun he eivät maksa veroa ollenkaan.

• Anonyymi

Palveluseteli riitä köyhällä mihinkään.
      Siivoojat eivät tule juuri koskaan alle kahdentunnin keikalle.
      Se maksaa noin alkaen 80 euroa.
      Palvelusetelin arvo voi olla esim. 20 euroa.
      Tukien varassa elävällä köyhällä ei ole sitä 60 euroa, joka puuttuu.

Kunnallamme on sopimus niitten siivousfirmojen kanssa,
      joihin palveluseteli kävisi. Yhdestäkään ei saanut siivooja alle 40 euroa
      tuntia eikä yhdestäkään tulla alle kahden tunnin keikalle.

• Anonyymi

Juuri tämän takia kannattaa muistaa mitä äänestää vaaleissa, kaikki nykyiset puolueet on ostettu joten kun heitä äänestää niin muutosta ei tule !

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Juuri tämän takia kannattaa muistaa mitä äänestää vaaleissa, kaikki nykyiset puolueet on ostettu joten kun heitä äänestää niin muutosta ei tule !

"Kaikki nykyiset puolueet on ostettu" ??? Koko lauseesi on täysin järjenvastainen.
        Jos k a i k k i puolueet on "ostettu", keitä aiot itse äänestää ???

Ajattelusi haiskahtaa persujen äänestäjältä. Ne ei politiikasta ymmärrä
        sen paremmin kuin yhteiskunnallisista asioista yleensäkään.

• Anonyymi

VTKL lähettää vuosittain kotitalousvähennystä varten "koosteen",
      jonka voit näpytellä veroilmoitukseesi.

Sopimuksen solmimispäivä pitää laittaa muistiin.
      Siis esim. siivoussopimuksen, koska ainakin tähän asti
      se on täytynyt ilmoittaa vähennystä tehtäessä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskalla lähestyä minua

Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      60
      6984
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      109
      3588
    3. Oulaskankaan päätöksistä

https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      26
      2920
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      2618
    5. Tiedoksi että

En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      27
      2233
    6. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      361
      1885
    7. Oikeasti tekisi

Mieli hypätä sun kaulaan eikä kävellä ohi
      Ikävä
      25
      1820
    8. On niin ikävä sua

Ikävöin hymyäsi, näkemistäsi, sitä millainen olet.
      Ikävä
      12
      1768
    9. Miten menee?

Tykkäätkö minusta nyt vähemmän kun näit minut?
      Tunteet
      32
      1728
    10. Kyllä mä sen joudun tekemään

Että lähden pois. Itse halusit että tämä menee näin.
      Ikävä
      51
      1586
    Aihe