kovan koiran kouluttaminen, neuvoja?

Anonyymi

Meillä on sekarotuinen narttu 8kk koira. Taustalla ainakin saksanpaimenkoiraa. On meidän ensimmäinen koira eikä todellakaan ollut tarkoitus näin hankalaa yksilöä meille ottaa, mutta eipä siitä silloin 9vko vanhana osannut arvata.
Koira on hyvin jääräpäinen. Osaa kyllä kaikki peruskäskyt kuten tule, istu, paikka jne. Mutta tottelee vain kun itse haluaa totella, kuten jos näkee että herkkuruokaa olisi tulossa. Miten tästä pitäisi koulutusta jatkaa, jotta tottelisi aina?

Toinen ongelma on se remmirähjääminen. Rähjää autoille, ihmisille, polkupyörille, satunnaisille esineille... Välimatkalla ei väliä, joskus rähjää kaukanakin oleville ihmisille, joskus taas ei välitä vaikka lähempää joku kulkisi ohi. Riippuu millä tuulella sattuu olemaan. Eikä se jää pelkkään rähjäämiseen, käy varmasti hampailla kiinni jos kohde vaan on sillä etäisyydellä että ylettää. Tämä kävi selväksi kun rappukäytävässä tarttui naapuria lahkeesta, jonka jälkeen turvallisuussyistä on ollut pakko pitää kuonokoppaa aina kun joudutaan taajamassa kävelemään.

Koiraa ei ulkona kiinnosta mitkään namit, kaikkeen muuhun reagointi ilmeisesti motivoi enemmän. Leikki ei kiinnosta, eikä kehutkaan. Kuonokopan kanssa muutenkin namilla tai leikillä palkkaus hieman hankalaa. Positiivista vahvistamista ollaan kovin koitettu harjoittaa mutta aika heikoin tuloksin. Ei olla ikinä väkivaltaa käytetty.

Jos lähdetään myöhäiseen aikaan pimeälle metsätielle kävelylle niin siellä on aivan unelmakoira. Ottaa kontaktia, ei juurikaan vedä, keskittyy haistelemaan. Kotona on myös mukava koira useimmiten, toisaalta myös itsepäinen kuten jos tekee jotain tuhmaa (vaikka puree kenkää) ja kielletään, niin siitä vasta innostuu. Häntä alkaa heilumaan ja jatkaa. Tietää varmaan ettei näin pitäisi tehdä mutta ei halua totella, lisäksi sai huomiota.

Näiden ongelmien takia käytiin koirankouluttajalla hakemassa apua. Kouluttaja tarkkaili koiran käytöstä eri tilanteissa. Totesi koiran olevan kova, erittäin kova vartiointivietti, ei pelännyt mitään, aggressiivinen...
Kouluttaja sanoi suoraan, että hän ei meitä pysty auttamaan.
Eläinlääkärissä ollaan ahkerasti rampattu ja kaikki on tutkittu, ettei pitäisi kivun ainakaan olla käytöksen syynä.

Kuulostaako toivottomalta tapaukselta vai onko tästä vielä mahdollista kouluttaa kunnon koira, joka ei ole vaaraksi muille?
Alkaa koiralla olla jo kokoa ja voimaa, jatkuvasti kasvaa vaikeammin hallittavaksi.
Löytyyköhän pääkaupunkiseudulta kouluttajaa, joka tällaista pystyisi kouluttamaan?
Lääkitystä ei olla vielä kokeiltu, olisikohan sellaisesta mitään apua?

Täytyy myöntää että ei taideta olla oikea koti näin hankalalle tapaukselle. Kouluttaja oli sitä mieltä että parempi viedä piikille, kuin etsiä toinen koti. On kuulemma niin leimautunut minuun ja tosiaan aggressiivinen vieraita kohtaan.
Piikki kuitenkin aivan viimeinen vaihtoehto. Kaikki muut keinot haluan ensin käydä läpi, kun kerran koiran otin niin siihen olen sitoutunut.

Kaikenlaiset neuvot ja vinkit erittäin tervetulleita. Ne moraalisaarnat siitä miten huono koiranomistaja olen voi jättää lähettämättä, tuntuu pahalta olla näin epäonnistunut koiran omistaja...

57

828

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      "On meidän ensimmäinen koira eikä todellakaan ollut tarkoitus näin hankalaa yksilöä meille ottaa, mutta eipä siitä silloin 9vko vanhana osannut arvata."

      Kyllä sen pystyy arvaamaan. Ei pitäisi olla hankalaakaan.

      Kun ensimmäistä koiraa hankitaan, niin hankitaan sitten seurakoirarotua oleva yksilö, jolla ei ole tarpeita enempää kuin kokemattomalla omistajalla on niitä tyydyttää. Jo puhdasrotuinenkin saksanpaimenkoira jäisi auttamattomasti pois laskuista, jos olisi hissi noussut ylös asti teillä tai edes elukkanne myyjällä. Sekarotuinen on se kaikkein huonoin mahdollinen vaihtoehto, sillä niistä ei itse erkkikään ennusta pentuna, mitä niistä on luvassa. Sitten te kokemattomat kuvittelitte siihen pystyvänne, ja kukas siitäkin emämokasta nyt saa maksaa, häh? Ei todellakaan ole sattumaa, että nimenomaan sekarotuiset piskit ovat ongelmakoirakouluttajien asiakaslistoilla ensimmäisellä sijalla. Kun ei sillisalaattipennusta voi sen lottona saamia viettejä ja muita ominaisuuksia ennustaa, niin aika helkutin paljon jätätte onnettaren varaan sellaisen hyvässä uskossa ottaessanne.

      Nyt on sitten tasan kaksi vaihtoehtoa, ja niistä on valittava hetijustnyt. Joko etsitte ongelmakoirakouluttajan, jolla on taitoja kouluttaa _teitä_, jotta teidän taidot riittäisi koiralle tai vaihtoehtoisesti etsitte koiralle uuden osaavan kodin. Koirassa EI ole mitään vikaa, joten sitä ei ole syytä lopettaa. Vika on vain ja ainoastaan tasan teissä ja siinä, että koira on ollut aivan väärissä käsissä. Nyt sen koulimiseen tarvitaan taitoja, joita teillä ei yksinkertaisesti ole.

      Nyt sitten ihan oikeasti painatte sinne pääkoppaanne, että koirarotuja on useita satoja juuri siksi, että se mikä sopii yhdelle, ei todellakaan sovi toiselle. Koiraa EI osteta tuosta noin vain miettimättä perinpohjaisesti, onko juuri teistä tarjoamaan juuri kyseiselle koiralle oikea koti. Sekarotuisen kanssa tämän pohtiminen käy 99% tapauksista mahdottomaksi jo lähtökohtaisesti, mutta kun kerran tiesitte, että ainakin sakua on taustalla, niin hittojako kaivatte verta nenästänne? Jollei koira olisi tässä pahin kärsijä, niin voisi jopa sanoa, että ansaitsette koko fiaskon sataprosenttisesti.

      • Anonyymi

        Kiitos vaan kommentista. Vaikka pyysin vain neuvoja, en moraalisaarnaa ja valintojeni kritisointia.
        Enköhän tiedosta, että pieleen on menty ja kouluttaja hakusessa, että olisko vinkkejä kuka osaisi? Edellinen kouluttaja heitti hanskat tiskiin koiran suhteen.

        Ja koiraroduista olen lukenut paljon. Saksanpaimenkoira voi elää kerrostalossa ihan hyvin, kun vaan liikunnasta ja aktiviteeteista huolehditaan.

        Toisaalta servasit itses:
        ...."Kyllä sen pystyy arvaamaan. Ei pitäisi olla hankalaakaan."...
        Ja sen jälkeen "...Kun ei sillisalaattipennusta voi sen lottona saamia viettejä ja muita ominaisuuksia ennustaa...."
        Eli mitä? Ensin pennusta arvaa millainen luonne sillä tulee olemaan, mutta sitten ei kuitenkaan?

        Lähisukulaisella on saksanpaimenkoira ja rotuun ihastuin. Ei ole ongelmia käytöksessä sillä yksilöllä. Tämä sukulainenkaan ei osaa enempää neuvoa.

        No ilmeisesti tiedät paremmin kuin edellinen kouluttajamme. Tuletko kouluttamaan jos hinnasta sovitaan?
        Vai luitkohan edes kokonaan viestiäni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos vaan kommentista. Vaikka pyysin vain neuvoja, en moraalisaarnaa ja valintojeni kritisointia.
        Enköhän tiedosta, että pieleen on menty ja kouluttaja hakusessa, että olisko vinkkejä kuka osaisi? Edellinen kouluttaja heitti hanskat tiskiin koiran suhteen.

        Ja koiraroduista olen lukenut paljon. Saksanpaimenkoira voi elää kerrostalossa ihan hyvin, kun vaan liikunnasta ja aktiviteeteista huolehditaan.

        Toisaalta servasit itses:
        ...."Kyllä sen pystyy arvaamaan. Ei pitäisi olla hankalaakaan."...
        Ja sen jälkeen "...Kun ei sillisalaattipennusta voi sen lottona saamia viettejä ja muita ominaisuuksia ennustaa...."
        Eli mitä? Ensin pennusta arvaa millainen luonne sillä tulee olemaan, mutta sitten ei kuitenkaan?

        Lähisukulaisella on saksanpaimenkoira ja rotuun ihastuin. Ei ole ongelmia käytöksessä sillä yksilöllä. Tämä sukulainenkaan ei osaa enempää neuvoa.

        No ilmeisesti tiedät paremmin kuin edellinen kouluttajamme. Tuletko kouluttamaan jos hinnasta sovitaan?
        Vai luitkohan edes kokonaan viestiäni.

        Sisälukutaidoton idiootti. Ei tosin tullut yllätyksenä jo aloituksesi perusteella.

        Sen pystyy arvaamaan vähän yksinkertaisempikin yksilö, ettei sekarotuisen piskin aikuisiän vaatimuksista sano pentuna kukaan mitään, mutta jo siitä, että se sisältää sakua, pitäisi voida päätellä, ettei mistään aloittelijan lenkkikaverista ole kyse. Olen hyvin, hyvin pahoillani kaikkien läheisiesi vuoksi siitä, ettei näinkään yksinkertainen asia vieläkään auennut sinulle.

        "Saksanpaimenkoira voi elää kerrostalossa ihan hyvin, kun vaan liikunnasta ja aktiviteeteista huolehditaan."

        No, miten meni omasta mielestä? Onko tullut huolehdittua koiran vaatimuksista, koulutuksesta jne? Hyvä vitsi, typerys!

        Koska aivokapasiteettisi on pakkasen puolella, on kahdesta neuvosta jäljellä enää tasan yksi: LUOVU SIITÄ PISKISTÄ JA PIKKASEN ÄKKIÄ.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sisälukutaidoton idiootti. Ei tosin tullut yllätyksenä jo aloituksesi perusteella.

        Sen pystyy arvaamaan vähän yksinkertaisempikin yksilö, ettei sekarotuisen piskin aikuisiän vaatimuksista sano pentuna kukaan mitään, mutta jo siitä, että se sisältää sakua, pitäisi voida päätellä, ettei mistään aloittelijan lenkkikaverista ole kyse. Olen hyvin, hyvin pahoillani kaikkien läheisiesi vuoksi siitä, ettei näinkään yksinkertainen asia vieläkään auennut sinulle.

        "Saksanpaimenkoira voi elää kerrostalossa ihan hyvin, kun vaan liikunnasta ja aktiviteeteista huolehditaan."

        No, miten meni omasta mielestä? Onko tullut huolehdittua koiran vaatimuksista, koulutuksesta jne? Hyvä vitsi, typerys!

        Koska aivokapasiteettisi on pakkasen puolella, on kahdesta neuvosta jäljellä enää tasan yksi: LUOVU SIITÄ PISKISTÄ JA PIKKASEN ÄKKIÄ.

        No sieltä se idiootti-kortti jo tulikin, ja sisälukutaito mainittu. Voi että kun tuntuu pahalta olla näin idiootti että uskallan pyytää apua kun omat neuvot loppuvat, olen jopa valmis maksamaan siitä avusta.

        Ei tainnut äiti opettaa että se on idiootti itse joka toista idiootiksi haukkuu :'D

        Laadukkaat suomi24-keskustelut taas meneillään, ehkäpä jätän tämän tähän omalta osaltani. Parempaa illan jatkoa vaan sinulle, kun ilmeisesti näin tunteisiin meni tämä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No sieltä se idiootti-kortti jo tulikin, ja sisälukutaito mainittu. Voi että kun tuntuu pahalta olla näin idiootti että uskallan pyytää apua kun omat neuvot loppuvat, olen jopa valmis maksamaan siitä avusta.

        Ei tainnut äiti opettaa että se on idiootti itse joka toista idiootiksi haukkuu :'D

        Laadukkaat suomi24-keskustelut taas meneillään, ehkäpä jätän tämän tähän omalta osaltani. Parempaa illan jatkoa vaan sinulle, kun ilmeisesti näin tunteisiin meni tämä.

        Kas niin, kun ei vastaukset miellyttäneet, niin poistutaan muka isompana ihmisenä takavasemmalle, jotta ei vain tarvitsisi katsoa peiliin ja tunnustaa tosiasioita. Juuri noin kannattaa tehdä, tuo minäminäminä tiedän itse parhaiten on toiminut tähänkin asti. Eiku miten se meni. 😆


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kas niin, kun ei vastaukset miellyttäneet, niin poistutaan muka isompana ihmisenä takavasemmalle, jotta ei vain tarvitsisi katsoa peiliin ja tunnustaa tosiasioita. Juuri noin kannattaa tehdä, tuo minäminäminä tiedän itse parhaiten on toiminut tähänkin asti. Eiku miten se meni. 😆

        Kummaa moderointia kun vastaukseni tähän poistettiin "sääntöjenvastaisena".
        Lyhyesti uudelleen kirjoitettuna:
        Vastauksesi eivät miellyttäneet, siinä olet oikeassa. Viestisi eivät tuoneet mitään lisäarvoa tähän keskusteluun. Pyysin neuvoja, en saarnaa. Kysyin suosituksia kouluttajista jo ekassa viestissä jonka jälkeen sä toitotit mulle vaan että eti kouluttaja. Ihan ku sitä en olisi tekemässå.
        Hyvin nöyränä pyysin koulutusvinkkejä ja sanoin miten epäonnistuneelta tuntuu. Jos tämä sun mielestä kuulostaa siltä "minäminäminä tiedän paremmin" niin minkä ihmeen takia sitten edes kirjoittelisin tänne apuja kysellen?
        Anna nyt neuvoja tähän koulutukseen tai suosittele kouluttajaa, niin tästä keskustelusta vois olla oikeasti jotain hyötyä.
        Ja jätä tuo lapsellinen idiootiksi haukkuminen sikseen, sillä et ainakaan mitään hyvää tule saavuttamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kummaa moderointia kun vastaukseni tähän poistettiin "sääntöjenvastaisena".
        Lyhyesti uudelleen kirjoitettuna:
        Vastauksesi eivät miellyttäneet, siinä olet oikeassa. Viestisi eivät tuoneet mitään lisäarvoa tähän keskusteluun. Pyysin neuvoja, en saarnaa. Kysyin suosituksia kouluttajista jo ekassa viestissä jonka jälkeen sä toitotit mulle vaan että eti kouluttaja. Ihan ku sitä en olisi tekemässå.
        Hyvin nöyränä pyysin koulutusvinkkejä ja sanoin miten epäonnistuneelta tuntuu. Jos tämä sun mielestä kuulostaa siltä "minäminäminä tiedän paremmin" niin minkä ihmeen takia sitten edes kirjoittelisin tänne apuja kysellen?
        Anna nyt neuvoja tähän koulutukseen tai suosittele kouluttajaa, niin tästä keskustelusta vois olla oikeasti jotain hyötyä.
        Ja jätä tuo lapsellinen idiootiksi haukkuminen sikseen, sillä et ainakaan mitään hyvää tule saavuttamaan.

        "Pyysin neuvoja, en saarnaa."

        Ja niitä olet saanutkin. Vaan kun eivät miellyttäneet, niin sivuutit ne. Yritä tavata kommentit uudestaan vähän vähemmällä ennakkoasenteella, niin katsotaan, alkaako niitä neuvoja osumaan silmään.

        "Jos tämä sun mielestä kuulostaa siltä "minäminäminä tiedän paremmin" niin minkä ihmeen takia sitten edes kirjoittelisin tänne apuja kysellen?"

        Ihan samaa mietin minäkin. Kerropa siis sinä ihan omin sanoin, miksi pidät kiinni oljenkorsista kynsin hampain ja ruinaat KESKUSTELUPALSTALLA ohjeita ja neuvoja, kun varmasti vähän tyhmempikin tajuaa, mikä on ainoa oikea tapa edetä.

        "Ja jätä tuo lapsellinen idiootiksi haukkuminen sikseen."

        Näitkö idiootteja viimeisimmässä kommentissani, johon vastasit? Kitinää, kitinää, kitinää, sen sinä osaat, muttet juuri mitään muuta. Toistan siis vielä, että noin kädettömällä ja valikoivasti lukevalla ei todellakaan ole mitään lupaa omistaa mitään viisikiloista seurakoiraa kummempaa. Sinulla ei ole sen kanssa mitään lupaa toikkaroida taajama-alueella vain siksi, ettet ole kykenevä tekemään asialle mitään. Keskustelupalstalle kirjoittelu EI ole asialle jotain tekemistä.


      • Anonyymi

        Sekarotuisista koiristako ei ole mihinkään?
        Ensimmäinen koirani, Suomenlapinpystykorva tuli hoitooni vuoden ikäisenä ja minä ostin sen lopulta itselleni. Nyt minulla on vuoden ja 9 kuukauden ikäinen Tiibetinterrieri. Näiden kahden välissä oli Bordercollie-Collie. Kukakohan oli viisain ja kiltein? Sekarotuinen Bordercollie-Collie. Aivan mahtava ja valtavan upea luonne ja ulkonäkö. Tuli toimeen kaikkien kanssa. Nämä kaksi muuta oli/on erittäin haastavia. Ensimmäisen jouduin opettamaan sisäsiisteyttä lukuun ottamatta lähes alusta. Voi sanoa, että silloisessa asuinpaikassani oli koirapuisto ja se pelasti meidät molemmat. Koiran sosiaalistaminen toisiin koiriin oli kaiken A ja O. Nyt Tiibetinterrieri...Vaikeaa on välillä, myönnän. Ulkona namuja se ei huomaakkaan, vetää minne sattuu ja haukkuu joitakin koiria. Ei kylläkään pure tai näytä hampaitaan. Kotona rikkoo mitä rikkoo. Täällä ei ole koirapuistoa (on muutenkin kummallinen paikkakunta). Ihmettelen, miksi koiranulkoiluttajat kävelevät aina kaukana toisistaan ja oikein vetämällä vetävät koiran vierelleen toisen koiran tullessa vastaan tai jopa kääntyvät takaisin. Pimeetä, sanon minä. Itse usein kysyn jos koirani ei hauku ja vaikuttaa uteliaalta vastaantulevaa koiraa kohtaan, voivatko koirat haistella toisiaan. Joku sanoo ei ja jollekin se sopii. Kun haistelu on tehty, matka jatkuu. Joskus täällä tapahtuu sellaisiakin ihmeitä, että toinen taluttaja rupeaa juttusille kanssani. Tällöin koirien haistelut on tehty, koirani istuu vierelläni ja ihmisten kälätys voi alkaa. TÄMÄ ON SIIS ERITTÄIN HARVINAISTA!
        Saksanpaimenkoiraa tai sekarotuista jossa sitä on, en itse ottaisi, mutta en ottaisi Chihuakaan. Koolla ei väliä, en vain pidä kaikista roduista. PITKÄMIELISYYTTÄ, JAKSAMISTA, TAHTOA JA HALUA. Tärkeintä olisi pysyä itse rentona (tiedän, on pirun vaikeaa) ja jaksaa toistaa samoja asioita aina uudelleen ja uudelleen (tiedän, on pirun tylsää). Tee oikein pitkiä lenkkejä hihnan kanssa, EI FLEXIÄ! ! Pääsisitö metsään kävelemään? Koira nauttisi ja sinunkin pääsi rauhoittuisi stressistä. En ole ammattineuvoja, mutta en halua lannistaakaan. Metsä on koiralleni irrallaan juoksupaikka (laitan kiinni jos joku tulee vastaan) ja minulle akkujeni lataamispaikka.
        Toivottavasti saat apua!
        Älä välitä tuosta sisäsiittoisesta kännikalasta, sillä on niiiin paha olla, että se purkaa sen kehen ja mihin sattuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sekarotuisista koiristako ei ole mihinkään?
        Ensimmäinen koirani, Suomenlapinpystykorva tuli hoitooni vuoden ikäisenä ja minä ostin sen lopulta itselleni. Nyt minulla on vuoden ja 9 kuukauden ikäinen Tiibetinterrieri. Näiden kahden välissä oli Bordercollie-Collie. Kukakohan oli viisain ja kiltein? Sekarotuinen Bordercollie-Collie. Aivan mahtava ja valtavan upea luonne ja ulkonäkö. Tuli toimeen kaikkien kanssa. Nämä kaksi muuta oli/on erittäin haastavia. Ensimmäisen jouduin opettamaan sisäsiisteyttä lukuun ottamatta lähes alusta. Voi sanoa, että silloisessa asuinpaikassani oli koirapuisto ja se pelasti meidät molemmat. Koiran sosiaalistaminen toisiin koiriin oli kaiken A ja O. Nyt Tiibetinterrieri...Vaikeaa on välillä, myönnän. Ulkona namuja se ei huomaakkaan, vetää minne sattuu ja haukkuu joitakin koiria. Ei kylläkään pure tai näytä hampaitaan. Kotona rikkoo mitä rikkoo. Täällä ei ole koirapuistoa (on muutenkin kummallinen paikkakunta). Ihmettelen, miksi koiranulkoiluttajat kävelevät aina kaukana toisistaan ja oikein vetämällä vetävät koiran vierelleen toisen koiran tullessa vastaan tai jopa kääntyvät takaisin. Pimeetä, sanon minä. Itse usein kysyn jos koirani ei hauku ja vaikuttaa uteliaalta vastaantulevaa koiraa kohtaan, voivatko koirat haistella toisiaan. Joku sanoo ei ja jollekin se sopii. Kun haistelu on tehty, matka jatkuu. Joskus täällä tapahtuu sellaisiakin ihmeitä, että toinen taluttaja rupeaa juttusille kanssani. Tällöin koirien haistelut on tehty, koirani istuu vierelläni ja ihmisten kälätys voi alkaa. TÄMÄ ON SIIS ERITTÄIN HARVINAISTA!
        Saksanpaimenkoiraa tai sekarotuista jossa sitä on, en itse ottaisi, mutta en ottaisi Chihuakaan. Koolla ei väliä, en vain pidä kaikista roduista. PITKÄMIELISYYTTÄ, JAKSAMISTA, TAHTOA JA HALUA. Tärkeintä olisi pysyä itse rentona (tiedän, on pirun vaikeaa) ja jaksaa toistaa samoja asioita aina uudelleen ja uudelleen (tiedän, on pirun tylsää). Tee oikein pitkiä lenkkejä hihnan kanssa, EI FLEXIÄ! ! Pääsisitö metsään kävelemään? Koira nauttisi ja sinunkin pääsi rauhoittuisi stressistä. En ole ammattineuvoja, mutta en halua lannistaakaan. Metsä on koiralleni irrallaan juoksupaikka (laitan kiinni jos joku tulee vastaan) ja minulle akkujeni lataamispaikka.
        Toivottavasti saat apua!
        Älä välitä tuosta sisäsiittoisesta kännikalasta, sillä on niiiin paha olla, että se purkaa sen kehen ja mihin sattuu.

        Minä Tiibetinterrierin omistaja tässä taas.
        Koirasihan on ihan pentu vielä, mikään ei ole mahdotonta. Itse olin viime alkukeväästä jo myymässä koiraani, en jaksanut sitä enää. Tori.fi hylkäsi myynti-ilmoitukseni, olin mukamas mikä lie yrittäjä. Lähetin kuvia koiran kauppakirjoista, vaan ei onnistunut. Totesin, että tämän kuuluu mennä näin.
        Itselleni koirani tuotiin sen ollessa 7 viikkoinen ja nyt ikää on tosiaan noin vuoden ja 9 kk. Olen soittanut apua Tiibetinterrierien Kennelliitosta. Sain tietää, että rotu rupeaa oikein kunnolla oppimaan vasta pari vuotiaana. Olen siis jo reilun vuoden joka lenkillä hokenut samoja eli ei, viereen, hyvä ym.ym. ja sama jatkuu. Aikuisen turkkikin tulee vasta 2,5-3 vuotiaana.
        Oletko soittanut Saksanpaimenkoiran Kennelliittoon ja kysynyt neuvoa? Tiedätkö, mitä muuta/muita rotuja koirassasi on? Jos tiedät, soita kyseisten rotujen Kennelliittoihin! EI NETISTÄ KAIKKEA TIETOA SAA!!! Tämän olen itse kokenut! Jos et tiedä, olet saanut koiran hämäräperäiseltä ihmiseltä ja ehkä jopa ilmaiseksi. Itse en edellä mainitulla tavalla koiraa ottaisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos vaan kommentista. Vaikka pyysin vain neuvoja, en moraalisaarnaa ja valintojeni kritisointia.
        Enköhän tiedosta, että pieleen on menty ja kouluttaja hakusessa, että olisko vinkkejä kuka osaisi? Edellinen kouluttaja heitti hanskat tiskiin koiran suhteen.

        Ja koiraroduista olen lukenut paljon. Saksanpaimenkoira voi elää kerrostalossa ihan hyvin, kun vaan liikunnasta ja aktiviteeteista huolehditaan.

        Toisaalta servasit itses:
        ...."Kyllä sen pystyy arvaamaan. Ei pitäisi olla hankalaakaan."...
        Ja sen jälkeen "...Kun ei sillisalaattipennusta voi sen lottona saamia viettejä ja muita ominaisuuksia ennustaa...."
        Eli mitä? Ensin pennusta arvaa millainen luonne sillä tulee olemaan, mutta sitten ei kuitenkaan?

        Lähisukulaisella on saksanpaimenkoira ja rotuun ihastuin. Ei ole ongelmia käytöksessä sillä yksilöllä. Tämä sukulainenkaan ei osaa enempää neuvoa.

        No ilmeisesti tiedät paremmin kuin edellinen kouluttajamme. Tuletko kouluttamaan jos hinnasta sovitaan?
        Vai luitkohan edes kokonaan viestiäni.

        Nykypäivän puhtaatkin sakut on todella haastavia, heikkohermorakenne tekee niistä keskittymiskyvyttömiä. Et samat ongelmat on puhtaiden ottajilla, kun lukevat rotumääritelmää, ja luulevat et käy seura ja sohvakoiraksi. Saku, on hyvä työkoira ihmiselle jolla kokemusta ja osaamista. Jos ei ole tarkoitus harrastaa koiran kanssa todella, eikannata ottaa. Kultsikoissakinon monille haasteita liikaa.


    • Anonyymi

      Jos teille on jo yksi kouluttaja sanonut selvästi ettei koiran ja tämänhetkisten omistajien yhteispelistä tule mitään niin mitä pitää tapahtua uusia kouluttajia läpikäydessä että tajuat viimein itsekin olevasi koiran kanssa tikittävä pommi? Pitääkö jonkun lapsi tulla kenties purruksi, naapurin kinttu tikattavaksi tai jonkun lemmikki menettää henkensä? Ihan uskomatonta käytöstä vinkua täällä vastaan kun selvällä suomen kielellä kerrotaan samaa kuin se itsesi valitsema kouluttajakin. Monestako suusta sama on kuultava vai odotatko tosiaan että jotain peruuttamatonta käy? Edesvastuutonta käytöstä pahimmillaan.

      • Anonyymi

        Jaa, taidat olettaa tietäväsi mitä kouluttaja sanoi. Oletus meni pieleen.

        Kouluttaja oli sitä mieltä että nimenomaan koirassa on se ongelma. Tämä koira kuulemma hankalimpia tapauksia joita urallaan tavannut. Saman pentueen muilla pennuilla on ilmennyt aggressiivisuutta ja muuta samantyyppistä ongelmaa, ja aggressiivisuus on hyvin periytyvää.

        Nyt täytyisi löytää toinen kouluttaja joka tällaisessa osaisi paremmin auttaa.
        Tiedostan erittäin hyvin olevamme tikittävä aikapommi jos tälle asialle ei tehdä mitään ja SIKSI KYSYIN APUA JA NEUVOJA, ettei tämä aikapommi pääse räjähtämään.

        Kouluttajan kanssa puhuttiin myös koiran tulevaisuudesta jos nykyiselle käytökselle ei saada tehtyä mitään. Kouluttaja totesi, että tällaiselle koiralle olisi hyvin hankala löytää uusi koti ja riskinä kiertolaiseksi joutuminen. Lisäksi koira on niin leimautunut minuun, että varmaan kärsisi joutuessaan eroon ja uuteen paikkaan.

        Mainitsin jo aiemmin että kuonokoppa on aina käytössä, en minäkään toivo kenenkään joutuvan koirani puremaksi. En todellakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa, taidat olettaa tietäväsi mitä kouluttaja sanoi. Oletus meni pieleen.

        Kouluttaja oli sitä mieltä että nimenomaan koirassa on se ongelma. Tämä koira kuulemma hankalimpia tapauksia joita urallaan tavannut. Saman pentueen muilla pennuilla on ilmennyt aggressiivisuutta ja muuta samantyyppistä ongelmaa, ja aggressiivisuus on hyvin periytyvää.

        Nyt täytyisi löytää toinen kouluttaja joka tällaisessa osaisi paremmin auttaa.
        Tiedostan erittäin hyvin olevamme tikittävä aikapommi jos tälle asialle ei tehdä mitään ja SIKSI KYSYIN APUA JA NEUVOJA, ettei tämä aikapommi pääse räjähtämään.

        Kouluttajan kanssa puhuttiin myös koiran tulevaisuudesta jos nykyiselle käytökselle ei saada tehtyä mitään. Kouluttaja totesi, että tällaiselle koiralle olisi hyvin hankala löytää uusi koti ja riskinä kiertolaiseksi joutuminen. Lisäksi koira on niin leimautunut minuun, että varmaan kärsisi joutuessaan eroon ja uuteen paikkaan.

        Mainitsin jo aiemmin että kuonokoppa on aina käytössä, en minäkään toivo kenenkään joutuvan koirani puremaksi. En todellakaan.

        Ota pää pois peffasta. Jos esimerkiksi otetaan käyttölinjaiset saksanpaimenkoirat niin sellaista pentuetta ei olekaan joka ei olisi koko pentue ongelmatapauksia jos ne olisi myyty osaamattomille lemmikin virkaa toimittamaan. Harrastavilla ja osaavilla omistajilla toimivat kuitenkin hyvin. Eli sinun on aivan turha vänkyröidä vastaan ja miettiä muita saman pentueen koiria kun juttu on aivan selvä: Teillä ei yhteispeli toimi eikä sitä voi keskustelupalstalaiset muuttaa sen enempää kuin kouluttajatkaan. Pahinta mahdollista edesvastuuttomuutta vain odottaa sitä ihmettä että muutut itse jotenkin niin perustavanlaatuisesti että maagisesti alkaisi yhteispeli toimimaan. Kouluttaja ei ole osannut teitä auttaa mutta kuitenkin olet etsimässä uutta kouluttajaa. Et siis luota tässä kohtaa tuon kyseisen kouluttajan osaamiseen kun uutta haluaisit kokeilla mutta uskot kuitenkin sinisilmäisesti neuvoa että vain sinä koko maailmassa voit koiralle kodin tarjota. Voi luoja. Osoittaa vain sen että noudatat vain niitä neuvoja jotka miellyttävät ja epämiellyttävät sivuutat onnistuneesti. Uskomatonta että noin edesvastuuttomia koiranomistajia onkaan kun huonekasvi olisi ainoa turvallinen "lemmikki" moiselle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ota pää pois peffasta. Jos esimerkiksi otetaan käyttölinjaiset saksanpaimenkoirat niin sellaista pentuetta ei olekaan joka ei olisi koko pentue ongelmatapauksia jos ne olisi myyty osaamattomille lemmikin virkaa toimittamaan. Harrastavilla ja osaavilla omistajilla toimivat kuitenkin hyvin. Eli sinun on aivan turha vänkyröidä vastaan ja miettiä muita saman pentueen koiria kun juttu on aivan selvä: Teillä ei yhteispeli toimi eikä sitä voi keskustelupalstalaiset muuttaa sen enempää kuin kouluttajatkaan. Pahinta mahdollista edesvastuuttomuutta vain odottaa sitä ihmettä että muutut itse jotenkin niin perustavanlaatuisesti että maagisesti alkaisi yhteispeli toimimaan. Kouluttaja ei ole osannut teitä auttaa mutta kuitenkin olet etsimässä uutta kouluttajaa. Et siis luota tässä kohtaa tuon kyseisen kouluttajan osaamiseen kun uutta haluaisit kokeilla mutta uskot kuitenkin sinisilmäisesti neuvoa että vain sinä koko maailmassa voit koiralle kodin tarjota. Voi luoja. Osoittaa vain sen että noudatat vain niitä neuvoja jotka miellyttävät ja epämiellyttävät sivuutat onnistuneesti. Uskomatonta että noin edesvastuuttomia koiranomistajia onkaan kun huonekasvi olisi ainoa turvallinen "lemmikki" moiselle.

        Kyseinen kouluttaja itse suositteli että etsimme kouluttajan, jolla parempi auktoriteetti tähän hommaan.
        "Osoittaa vain sen että noudatat vain niitä neuvoja jotka miellyttävät ja epämiellyttävät sivuutat onnistuneesti"
        Niin mitä neuvoja? Ainoat neuvot joita sulta sain oli etsi kouluttaja tai anna koira pois.
        Kiitos vaan neuvoista.
        Kouluttajaa kyllä etsitään. Etsittiin jo ennen kuin neuvoit niin tekemään.

        En halua koirani joutuvan kiertolaiseksi "pitovaikeuksien" takia. Näitä kiertolaisia on liikaa.

        Aika kummallista olettaa että kaikki saksanpaimenkoirat kuuluisivat samaan "muottiin". Eiköhän koirallakin voi oikeasti "viirata" päässä, vähän niinkuin ihmisilläkin voi olla mielenterveysongelmaa yms.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyseinen kouluttaja itse suositteli että etsimme kouluttajan, jolla parempi auktoriteetti tähän hommaan.
        "Osoittaa vain sen että noudatat vain niitä neuvoja jotka miellyttävät ja epämiellyttävät sivuutat onnistuneesti"
        Niin mitä neuvoja? Ainoat neuvot joita sulta sain oli etsi kouluttaja tai anna koira pois.
        Kiitos vaan neuvoista.
        Kouluttajaa kyllä etsitään. Etsittiin jo ennen kuin neuvoit niin tekemään.

        En halua koirani joutuvan kiertolaiseksi "pitovaikeuksien" takia. Näitä kiertolaisia on liikaa.

        Aika kummallista olettaa että kaikki saksanpaimenkoirat kuuluisivat samaan "muottiin". Eiköhän koirallakin voi oikeasti "viirata" päässä, vähän niinkuin ihmisilläkin voi olla mielenterveysongelmaa yms.

        Toisaalta olen itsekin sekopää joten antaa olla jos tämä on koiraihmisten yleinen mentaliteetti. En kehtaa mennä toiselle kouluttajalle jos sekin ajattelee minusta näin.
        Siinäpähän sitten rähjää ihmisille. Ainakaan kukaan koiraihminen ei uskalla viereen tulla jakelemaan neuvojaan ja sanomaan miten surkea ihminen ja koiranomistaja olen, sen verran kova meteli koirastani lähtee :)

        Pidän koirani, ihan vaan koska olen mulkku joka ei muka välitä kouluttaa rähjäävää koiraansa.

        Toi vähän uutta perspektiiviä kun kuuli kouluttajan mielipiteen käytöksestä. Rähjääminen ei johdu pelosta, vaan siitä että koirani vartioi meitä. Sehän on hyvä koira sitten, valmis jopa puremaan jos joku uhkaa. Varmaan antaisi henkensäkin puolestani.
        Ei näin hyvästä ja uskollisesta ystävästä voi luopua. Koirani ei tuomitse minua, toisin kuin sinä ja kaltaisesi täällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyseinen kouluttaja itse suositteli että etsimme kouluttajan, jolla parempi auktoriteetti tähän hommaan.
        "Osoittaa vain sen että noudatat vain niitä neuvoja jotka miellyttävät ja epämiellyttävät sivuutat onnistuneesti"
        Niin mitä neuvoja? Ainoat neuvot joita sulta sain oli etsi kouluttaja tai anna koira pois.
        Kiitos vaan neuvoista.
        Kouluttajaa kyllä etsitään. Etsittiin jo ennen kuin neuvoit niin tekemään.

        En halua koirani joutuvan kiertolaiseksi "pitovaikeuksien" takia. Näitä kiertolaisia on liikaa.

        Aika kummallista olettaa että kaikki saksanpaimenkoirat kuuluisivat samaan "muottiin". Eiköhän koirallakin voi oikeasti "viirata" päässä, vähän niinkuin ihmisilläkin voi olla mielenterveysongelmaa yms.

        Mitä sekoilet? Oletko oikeasti ihan terve? Mitään muuta neuvoa et täällä voi etänä saada eikö sen sano järkikin? Joko joku näyttää kädestä pitäen missä menee vikaan tai hankkiudut koirasta eroon ennen kuin tapahtuu peruuttamattomia. Mitä muuta taikatemppua ajattelit tänne tulla oppimaan? Valoja päälle nyt! Kerrotko myös sen missä kohtaa minun kommenttia oletetaan väittämääsi saksanpaimenkoirista? Ylempänä jo kyseenalaistettiinkin sisälukutaitosi ja sehän tosiaan on sillä tolalla ettei sinusta ylipäätään ole kommunikoimaan keskustelupalstalla. Kannattaa pysytellä poissa täältä angstaamasta kun mikään neuvottu ei kelpaa vaan jotain ennalta päättämääsi pitäisi saada kuulla jotta kelpaisi. Se vaan on harmi ettet sinä päätä sitä millaisia neuvoja saat. Kun päätät etukäteen millaiset neuvot kelpaavat ja sivuutat kelpaamattomat niin päädyt juuri siihen pulaan jossa nyt oletkin. Toivottavasti on kivaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toisaalta olen itsekin sekopää joten antaa olla jos tämä on koiraihmisten yleinen mentaliteetti. En kehtaa mennä toiselle kouluttajalle jos sekin ajattelee minusta näin.
        Siinäpähän sitten rähjää ihmisille. Ainakaan kukaan koiraihminen ei uskalla viereen tulla jakelemaan neuvojaan ja sanomaan miten surkea ihminen ja koiranomistaja olen, sen verran kova meteli koirastani lähtee :)

        Pidän koirani, ihan vaan koska olen mulkku joka ei muka välitä kouluttaa rähjäävää koiraansa.

        Toi vähän uutta perspektiiviä kun kuuli kouluttajan mielipiteen käytöksestä. Rähjääminen ei johdu pelosta, vaan siitä että koirani vartioi meitä. Sehän on hyvä koira sitten, valmis jopa puremaan jos joku uhkaa. Varmaan antaisi henkensäkin puolestani.
        Ei näin hyvästä ja uskollisesta ystävästä voi luopua. Koirani ei tuomitse minua, toisin kuin sinä ja kaltaisesi täällä.

        Siinä se oleellinen tulikin. Joko alkaa itsellesikin selviämään, miksi neuvot kaikuvat kuuroille korville, kun päätös on jo tehty, muista viis?

        Ilman todellista uhkaa riehuva rakki ei vartioi sinua. Silloin on kyse ihan muusta, vaikka oletkin liian, kröhöm, idiootti näin yksinkertaista asiaa tajuamaan. Tietotaitosi koirista ja niiden käytöksestä ihan ylipäätään on niin olematonta, ettei ole ollenkaan ihme, että olet tuossa jamassa. Tämähän oli itse asiassa vääjäämätöntä näillä tiedoilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä se oleellinen tulikin. Joko alkaa itsellesikin selviämään, miksi neuvot kaikuvat kuuroille korville, kun päätös on jo tehty, muista viis?

        Ilman todellista uhkaa riehuva rakki ei vartioi sinua. Silloin on kyse ihan muusta, vaikka oletkin liian, kröhöm, idiootti näin yksinkertaista asiaa tajuamaan. Tietotaitosi koirista ja niiden käytöksestä ihan ylipäätään on niin olematonta, ettei ole ollenkaan ihme, että olet tuossa jamassa. Tämähän oli itse asiassa vääjäämätöntä näillä tiedoilla.

        Olisit voinut vastailla ystävällisempään ja empaattisempaan sävyyn. Ehkäpä olisin ollut vähän vastaanottavaisempi neuvollesi antaa koira pois.
        Mutta ei, saarnaat ja syyllistät.

        Mitä jos neuvoisit että miten koulutan koirani toimimaan tilanteissa, joissa koirani rähjää ja yrittää rimpaista ohiajavan auton perään? On kokeiltu ottaa pidempää välimatkaa, palkata hyvästä käytöksestä, mutta kun ei tunnu välittävän mistään palkasta. Mikä on seuraava askel?

        Ja en ole aivan terve. Olen mielenterveysongelmista eläkkeellä. On kaikki päivät aikaa viettää koiran kanssa, joten ajasta ainakaan ei ole puutetta.

        Ja jotenkin sitä tuntuu että koko maailma on aina vastaan. Täälläkin. Ihmiset jotka kiusasivat koulussa kiusaavat nyt netissä. Sitä on koittanut muuttaa suhtautumistaan ihmisiin, mutta kovin on vaikeaa ajatella kenestäkään positiivisesti kun random nettipalstalla tullaan haukkumaan idiootiksi, kun pyysin vaan koulutusvinkkejä.

        No meillä on koirani kanssa yhteinen vihollinen, muut ihmiset. Te.

        Siinä vähän sitä angstia sulle lisää. Vuodatanko lopunkin elämäntarinani? Että päästään ihan kunnolla ohi aiheen. Olenhan idiootti, äo kengän numero, vastuuton koiranomistaja,blaa laa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisit voinut vastailla ystävällisempään ja empaattisempaan sävyyn. Ehkäpä olisin ollut vähän vastaanottavaisempi neuvollesi antaa koira pois.
        Mutta ei, saarnaat ja syyllistät.

        Mitä jos neuvoisit että miten koulutan koirani toimimaan tilanteissa, joissa koirani rähjää ja yrittää rimpaista ohiajavan auton perään? On kokeiltu ottaa pidempää välimatkaa, palkata hyvästä käytöksestä, mutta kun ei tunnu välittävän mistään palkasta. Mikä on seuraava askel?

        Ja en ole aivan terve. Olen mielenterveysongelmista eläkkeellä. On kaikki päivät aikaa viettää koiran kanssa, joten ajasta ainakaan ei ole puutetta.

        Ja jotenkin sitä tuntuu että koko maailma on aina vastaan. Täälläkin. Ihmiset jotka kiusasivat koulussa kiusaavat nyt netissä. Sitä on koittanut muuttaa suhtautumistaan ihmisiin, mutta kovin on vaikeaa ajatella kenestäkään positiivisesti kun random nettipalstalla tullaan haukkumaan idiootiksi, kun pyysin vaan koulutusvinkkejä.

        No meillä on koirani kanssa yhteinen vihollinen, muut ihmiset. Te.

        Siinä vähän sitä angstia sulle lisää. Vuodatanko lopunkin elämäntarinani? Että päästään ihan kunnolla ohi aiheen. Olenhan idiootti, äo kengän numero, vastuuton koiranomistaja,blaa laa

        Missä vaiheessa sinulle lukutaidottomallekin alkaa viimeinkin selviämään, ettei sinua voida keskustelupalstalla opastaa, miten tullaan hyväksi ja osaavaksi koiranomistajaksi elukalle, joka kaipaa oikeasti osaavaa kaksijalkaista hihnan toiseen päähän? Sinulla on EDELLEEN tasan kaksi vaihtoehtoa. Joko hakeudut ongelmakoirakouluttajan pakeille, jolloin sinulla on piiiiitkä ja vaivalloinen tie opetella, miten SINÄ toimit milloinkin tai vaihtoehtoisesti luovut koirasta. Voit joko tehdä näiden ainoiden oikeiden neuvojen mukaisesti tai kuten toinen idiootti keskustelupalstalla neuvoo mm. selättämään koiran väkivalloin. Kun aggressiiviselle koiralle näyttää mallia olemalla itsekin aggressiivinen sekopää, johon ei kannata jatkossakaan luottaa johtajana, niin sinä raukka kiittelet vain asiallisista neuvoista. 😂 No, oma valinta, teetkö oikein vai väärin.

        Niitä karvakavereita katsomaan sinun maailman vihaamistasi on pilvin pimein, eikä siihen tehtävään tarvita elukkaa, joka on vaaraksi muille. Koirat peilaavat herkästi omistajaa, joten ei kai se ole ihmekään, että juuri sinulla on ja tulee aina olemaankin se ongelma, että elukkasi on vaaraksi muille. Vähän voisi miettiä, mitä on oikeus tehdä.

        Ja jos tuntuu, että kaikkialla "kiusataan", niin SINÄ olet tasan ainoa yhdistävä tekijä. Silloin paranee miettiä, miten saat omilla toimintamalleillasi itse konflikteja aikaan kaikkialla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä vaiheessa sinulle lukutaidottomallekin alkaa viimeinkin selviämään, ettei sinua voida keskustelupalstalla opastaa, miten tullaan hyväksi ja osaavaksi koiranomistajaksi elukalle, joka kaipaa oikeasti osaavaa kaksijalkaista hihnan toiseen päähän? Sinulla on EDELLEEN tasan kaksi vaihtoehtoa. Joko hakeudut ongelmakoirakouluttajan pakeille, jolloin sinulla on piiiiitkä ja vaivalloinen tie opetella, miten SINÄ toimit milloinkin tai vaihtoehtoisesti luovut koirasta. Voit joko tehdä näiden ainoiden oikeiden neuvojen mukaisesti tai kuten toinen idiootti keskustelupalstalla neuvoo mm. selättämään koiran väkivalloin. Kun aggressiiviselle koiralle näyttää mallia olemalla itsekin aggressiivinen sekopää, johon ei kannata jatkossakaan luottaa johtajana, niin sinä raukka kiittelet vain asiallisista neuvoista. 😂 No, oma valinta, teetkö oikein vai väärin.

        Niitä karvakavereita katsomaan sinun maailman vihaamistasi on pilvin pimein, eikä siihen tehtävään tarvita elukkaa, joka on vaaraksi muille. Koirat peilaavat herkästi omistajaa, joten ei kai se ole ihmekään, että juuri sinulla on ja tulee aina olemaankin se ongelma, että elukkasi on vaaraksi muille. Vähän voisi miettiä, mitä on oikeus tehdä.

        Ja jos tuntuu, että kaikkialla "kiusataan", niin SINÄ olet tasan ainoa yhdistävä tekijä. Silloin paranee miettiä, miten saat omilla toimintamalleillasi itse konflikteja aikaan kaikkialla.

        Kiusatun syy kun kiusataan. Just joo.

        Joka viestissäni varmaan olen toitottanut että suosituksia otetaan vastaan kouluttajista. Ihan kun seinälle puhuis.
        Silti jatkat paasaamista. Anna jo olla, kun et tuo mitään uutta tähän keskusteluun.

        Mistä muuten voit olla varma, ettet itse ole idiootti? Voitko edes olla aivan varma?
        Jotain patoumia taitaa olla taustalla, kun heti pidetään muita ihmisiä idiootteina. Jos joku myöntää mokanneensa jotain, lyöt lyötyä vielä lisää. Suosittelen hieman kriittisesti tarkistelemaan sitä omaa maailmankatsomustasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiusatun syy kun kiusataan. Just joo.

        Joka viestissäni varmaan olen toitottanut että suosituksia otetaan vastaan kouluttajista. Ihan kun seinälle puhuis.
        Silti jatkat paasaamista. Anna jo olla, kun et tuo mitään uutta tähän keskusteluun.

        Mistä muuten voit olla varma, ettet itse ole idiootti? Voitko edes olla aivan varma?
        Jotain patoumia taitaa olla taustalla, kun heti pidetään muita ihmisiä idiootteina. Jos joku myöntää mokanneensa jotain, lyöt lyötyä vielä lisää. Suosittelen hieman kriittisesti tarkistelemaan sitä omaa maailmankatsomustasi.

        En tosinkaan tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa. Luepa ketju uusiksi ja mieti oikein kovasti, miksi ja missä tilanteissa meno on mennyt ärhentelyksi. Jollet vieläkään ala tajuamaan omaa osaasi tässä, niin ihmettelen, miten kukaan haluaa olla kanssasi enää tekemisissä. Se EI ole muiden vika, että harjoitat valikoivaa lukemista ja syyttelet muita mm. asenteista sakuja kohtaan, vaikka sellaista ei missään ole todellisuudessa havaittavissa. Kannattaa puhua lääkärille siitäkin, että luet mitä sattuu ja mielikuvituksesi lisää teksteihin utopistisia asioita, jotta pääset taas vaihteeksi ruikuttamaan surkeuttasi ja tekemään marttyyrikuolemaa tajuamatta omaa osuuttasi asiaan.

        Sitä seinälle puhumista on tosiaan harjoitettu, mutta sitä ovat tehneet nimenomaan muut, et sinä. Sinulle on jo ainakin kymmeneen kertaan kerrottu, miten etenet, mutta kun ei mene perille sitten millään. Sen sijaan kiittelet neuvoista, jotka kuka hyvänsä ongelmakoirakouluttajakin käskisi unohtamaan välittömästi liian kovakouraisina koiralle, jolle ei sellaista mallia nimenomaan saa missään nimessä näyttää. Kun ei mene perille, niin sitten joutuu jankuttamaan samaa asiaa joka kommentissa, vaikka et tässäkään kohtaa tajunnut olevasi siihenkin syypää ihan itse.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyseinen kouluttaja itse suositteli että etsimme kouluttajan, jolla parempi auktoriteetti tähän hommaan.
        "Osoittaa vain sen että noudatat vain niitä neuvoja jotka miellyttävät ja epämiellyttävät sivuutat onnistuneesti"
        Niin mitä neuvoja? Ainoat neuvot joita sulta sain oli etsi kouluttaja tai anna koira pois.
        Kiitos vaan neuvoista.
        Kouluttajaa kyllä etsitään. Etsittiin jo ennen kuin neuvoit niin tekemään.

        En halua koirani joutuvan kiertolaiseksi "pitovaikeuksien" takia. Näitä kiertolaisia on liikaa.

        Aika kummallista olettaa että kaikki saksanpaimenkoirat kuuluisivat samaan "muottiin". Eiköhän koirallakin voi oikeasti "viirata" päässä, vähän niinkuin ihmisilläkin voi olla mielenterveysongelmaa yms.

        "Aika kummallista olettaa että kaikki saksanpaimenkoirat kuuluisivat samaan "muottiin".
        Tuota, kun se menee kuitenkin niin, että jokaisella rodulla on oletusarvonsa, rodunomaisuus. Ja joillain roduilla ON erityispiirteensä, jotka pitää tiedostaa. Ja joittenkin ne on vaativia. Jos näin on, niin aina pitää lähteä siitä, onko niihin erityispiirteihin itsellä resursseja hanskata. Ja sitten vielä miettiä, mitä jos saankin ihan sieltä vaativammasta päästä...Saksanpaimenilla on omat ja vaativat piirteensä. Toki niitä poikkeuksiakin, hyvinkin helppoja. mutta poikkeus on poikkeus.
        Ja myös, että jos ja kun ottaa sekiksen, se oletusarvo on huomattavasti hääppösempi ja riski kasvaa, kun on sotkettu eri rotuja.
        Siihen jos lisää, että "kasvattaja" ei tiedä mitä tekee, tai ei välitä, niin lopputulos voi olla ihan mitä vaan. Kokeneet ihmiset useinkin pärjää noitten tapauksien kanssa, mutta kokemattomat ei. Harvemmin on kuitenkin kyse, että voi siis verrata oikeasti päävikaisiin. ja niin, että on jo valmiiksi täysin "epäkurantteja".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toisaalta olen itsekin sekopää joten antaa olla jos tämä on koiraihmisten yleinen mentaliteetti. En kehtaa mennä toiselle kouluttajalle jos sekin ajattelee minusta näin.
        Siinäpähän sitten rähjää ihmisille. Ainakaan kukaan koiraihminen ei uskalla viereen tulla jakelemaan neuvojaan ja sanomaan miten surkea ihminen ja koiranomistaja olen, sen verran kova meteli koirastani lähtee :)

        Pidän koirani, ihan vaan koska olen mulkku joka ei muka välitä kouluttaa rähjäävää koiraansa.

        Toi vähän uutta perspektiiviä kun kuuli kouluttajan mielipiteen käytöksestä. Rähjääminen ei johdu pelosta, vaan siitä että koirani vartioi meitä. Sehän on hyvä koira sitten, valmis jopa puremaan jos joku uhkaa. Varmaan antaisi henkensäkin puolestani.
        Ei näin hyvästä ja uskollisesta ystävästä voi luopua. Koirani ei tuomitse minua, toisin kuin sinä ja kaltaisesi täällä.

        Ei koira ole hyvä, jos se puree jotakuta.Se ei saa purra edes varasta.Yleisimmin koirat puree tuttuja,omia...😫
        Se saattaa joutua lopetettavaksi, jos puree vierasta..
        Älä koskaan kehu, silitä kun e räyhää, niin kannustat siihen. Älä myöskään yllytä sitä mitenkään ovelle, jotta vahtiminen ei mene yli.

        Hyvä vahtikoira käyttäytyy välinpitämättömästi muita ihmisiä ja koiria kohtaan. Koska, on todella harvinaista, että joku okkea uhka tulisi. Itselläollut lsumanvartijoita, eivät ikinä olleet vaaraksi kellekkään. Eikä ole koskaan ollut todellista uhkaa edes, ei ole ollut siis syytä niiden räyhätä eikä hyökkiä ketään kohti. Kävelevät löysällä hihnalla ohi vaan.


    • No en viitsi sanoa miksi sakemannin otit vaikka se jo tuli automaattisesti. No et kuiten terrieriä.

      Mie kokeilisin muutaman viikon niin, että ulkoilutat sen koiran ensin väsyksiin ja sen jälkeen kokeilet sitä treenata vähän aikaa eri käskyjä mitkä se ilmeisesti osasi. Tai kun sen on juoksuttanu niin päättää lenkin vaikka ostarin pihalle ja seisoskelee siellä missä sen ärsykkäät on lähellä.

      Tuolle pitää myös opettaa kärsivällisyyttä. Ruuankin nostasin sille ensin esille ja antaisin sille vasta noin puolentunnin jälkeen. Sama kun lähette lenkille ilmase sille jo puolta tuntia ennen että ootta lähössä. Sen innostukseen ei saa sitte rekoida se vain ruokkii sitä.

      Viiminen ja toimiva ratkasu on oottaa 8vuotta. Ikä rauhottaa kummasti. Nuo on helppoja keinoja.

      Yksi keino muuten on myös löytää lenkkikaveriksi rauhallisen koiran omaava. Koiratki oppii parhaiten toisilta koirilta. Ja kai te oletta sille näyttäny kuka on pomo.

      • Koiraahan ei hakata. Riittää kun sen kääntää selälleen ja pitää siinä. Jos et ole tuota sille tehnyt niin laita paksut hanskat käteen kun yrität. Se ois pitäny alottaa pentuna.


      • Anonyymi

        "Ja kai te oletta sille näyttäny kuka on pomo."

        Ei ole, sehän nyt on kysymättäkin selvää. Omistajaansa kunnioittava elukka ei katso oikeudekseen hyökkiä kaikkea liikkuvaa kohti.


      • Anonyymi

        Kiitos asiallisesta vastauksesta. Tän kaltasia neuvoja toivoinkin.
        Osaa muuten olla syömättä, odottaa että saa luvan!

        Luulisin ainaskin koiran tietävän että minä olen pomo. Minä päätän mihin suuntaan kävellään ja koira tulee kun sanon. Siirtyy pois edestä kun sanon vaan hus.
        Koira kyllä lähtee rähjäystilanteesta kun lähden toiseen suuntaan ja käsken tulla, viimistään kun hihna kiristyy niin tulee, ei siis väkisin tarvitse raahata perässä


      • Anonyymi

        Koiran väsyttää parhaiten polkupyörällä. Järki pitää olla päässä. Koiraa ei saa väsyttää enempää kuin ihminenkään väsyy kunnonlenkillä. Kesähelteillä ei yhtään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos asiallisesta vastauksesta. Tän kaltasia neuvoja toivoinkin.
        Osaa muuten olla syömättä, odottaa että saa luvan!

        Luulisin ainaskin koiran tietävän että minä olen pomo. Minä päätän mihin suuntaan kävellään ja koira tulee kun sanon. Siirtyy pois edestä kun sanon vaan hus.
        Koira kyllä lähtee rähjäystilanteesta kun lähden toiseen suuntaan ja käsken tulla, viimistään kun hihna kiristyy niin tulee, ei siis väkisin tarvitse raahata perässä

        Kyllä siitä hyvä tulee. Koita hankkia rauhallinen koira lenkikaveriksi. Ja aina voitte välttää nuita ongelmatilanteita, jos ette saa sitä oppimaan. Kaikki koirat ja ihmiset on erilaisia. Täällä nuita häiriköitä riittää, sun koira on helppotapaus niihin verrattuna.


      • Anonyymi
        jussiTORNIO31 kirjoitti:

        Koiraahan ei hakata. Riittää kun sen kääntää selälleen ja pitää siinä. Jos et ole tuota sille tehnyt niin laita paksut hanskat käteen kun yrität. Se ois pitäny alottaa pentuna.

        Koiraa ei tarvitse hakata, oikein, mutta ei sitä tarvitse kääntää sekälleenkään. Riittääkun, KÄÄNTÄÄ OMAN SELKÄNSÄ KOIRALLE, eli viestii eleillä, ettei kontakti kiinnosta. Siihen loppuu vasten hyppiminen. On kokeilut usean koiran, omien ja vieraiden kanssa. Saman viestin antaa oman leuan pystyyn nostaminen ja käsien ristiminen rinnalle, eli "obelix" asento .


      • Anonyymi

        Vaikka koirani onTiibetinterrieri, ei siinä laisinkaan ole terrieriä. En huolisi terrieriäkään. Suurin osa roduista on sellaisia joita en ottaisi. Silti niitä silitän ja niille lässytän.


      • Anonyymi
        jussiTORNIO31 kirjoitti:

        Koiraahan ei hakata. Riittää kun sen kääntää selälleen ja pitää siinä. Jos et ole tuota sille tehnyt niin laita paksut hanskat käteen kun yrität. Se ois pitäny alottaa pentuna.

        Yritin poistaa koirani pomon elkeitä alistamalla eli laittaen sen kyljelleen lattialle. Nyt olen huomannut, että kun eristän sen itsestäni eli laitan sen keittiöön oven taakse, tehoaa se paremmin ja pidempään.


      • Anonyymi
        jussiTORNIO31 kirjoitti:

        Koiraahan ei hakata. Riittää kun sen kääntää selälleen ja pitää siinä. Jos et ole tuota sille tehnyt niin laita paksut hanskat käteen kun yrität. Se ois pitäny alottaa pentuna.

        Höpö höpö, luottamus menee iäkdi, ja kääntyy omistajaansa vastaan. Eiikinä tuollasta!


    • Sen kenkien puremisen saat loppuun sillä kun kiinnität sen pureman kengän kiinni sen kaulapantaan ja jätät sen siihen taas puoleksitunniksi, annat sen raahata sitä ympäriinsä. Kun otat sen pois niin osotat sille lattialla olevan puruluun. Kaipa sulla puruluu sille on aina lattialla.

      • Anonyymi

        Tätä täytyy kokeilla. On sillä luita aina saatavilla, osaa pureskella niitä ja jättää huonekalut rauhaan. Leluja on myös, niitä kierrätellään ettei koko ajan ole samat lelut. Ja osan ruuasta saa kaivella kongin sisältä, siinä on hetkeksi puuhaa.
        Kaikkea koiriin liittyvää on tullut luettua paljonkin. Kauheasti kokemusta ei koirista muuten ole, eli moni asia uutta ja on tässä paljon tullut opittua ja opittavaa toki vielä on.
        Tärkein opetus varmaan että seuraava koira tulee kunnon kasvattajalta. Vaikkei siitäkään voi mennä aivan takuuseen, uskon kuitenkin että helpommalla olis päässyt jos koiran olis ottanut viralliselta kasvattajalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tätä täytyy kokeilla. On sillä luita aina saatavilla, osaa pureskella niitä ja jättää huonekalut rauhaan. Leluja on myös, niitä kierrätellään ettei koko ajan ole samat lelut. Ja osan ruuasta saa kaivella kongin sisältä, siinä on hetkeksi puuhaa.
        Kaikkea koiriin liittyvää on tullut luettua paljonkin. Kauheasti kokemusta ei koirista muuten ole, eli moni asia uutta ja on tässä paljon tullut opittua ja opittavaa toki vielä on.
        Tärkein opetus varmaan että seuraava koira tulee kunnon kasvattajalta. Vaikkei siitäkään voi mennä aivan takuuseen, uskon kuitenkin että helpommalla olis päässyt jos koiran olis ottanut viralliselta kasvattajalta.

        Se kenkä pitää laittaa kunnolla kiinni siihen kaulapantaan. Niin, että kora kantaa sitäkin. Jos jyrsii pöydän jalkaa niin siihen lyhyellä hihnalla kiinni, vähäksi aikaa.


      • Anonyymi

        Kengät koiran kaulaa? Rupesin nauramaa. JIHUU, KIITOS! Hattuhyllyllä ne minulla on ja esillä on vain ne kengät joita pidän, muut odottavat vuoroaan kaapissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tätä täytyy kokeilla. On sillä luita aina saatavilla, osaa pureskella niitä ja jättää huonekalut rauhaan. Leluja on myös, niitä kierrätellään ettei koko ajan ole samat lelut. Ja osan ruuasta saa kaivella kongin sisältä, siinä on hetkeksi puuhaa.
        Kaikkea koiriin liittyvää on tullut luettua paljonkin. Kauheasti kokemusta ei koirista muuten ole, eli moni asia uutta ja on tässä paljon tullut opittua ja opittavaa toki vielä on.
        Tärkein opetus varmaan että seuraava koira tulee kunnon kasvattajalta. Vaikkei siitäkään voi mennä aivan takuuseen, uskon kuitenkin että helpommalla olis päässyt jos koiran olis ottanut viralliselta kasvattajalta.

        Yksinoloajaksi seita maitopurkkeja joissa nakinpala yms. Niitä näprää, niin aivotyötä ja tekemistä. On tärkeää et koira osaa olla myös yksin kotona.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se kenkä pitää laittaa kunnolla kiinni siihen kaulapantaan. Niin, että kora kantaa sitäkin. Jos jyrsii pöydän jalkaa niin siihen lyhyellä hihnalla kiinni, vähäksi aikaa.

        Höpöhöpö... Muuta tekemistä tietenkin. Ei sun älyttömyyksiä.


    • Anonyymi

      Jyyri näin oikein hyvä koira nykyoloihin soveltuva. Koiran kouluttajia, en kyllä osaa sanoa, mutta koulutettavia koiralle on kyllä tosipaljon.
      Yhden kyllä tietäisin ja se muutti Tampereelle, en tiedä onko hän enää elossakaan, koska siitä on jo niin kauan aikaa, Hänellä oli juuri samantyppinen iso koira. Puri oman kertomansa mukaan teräsvaijerinkin poikki hetkessä, Mustalaisille ja poliiseille antoi hatkat aina.
      Menet vaan pakolaiskeskuksiin ja opetat olevinaan etsimään huumeita, siitä se innostuu ja ajaa kaikki pakolaisetkin pois Suomesta helvettiin.
      Tosi hyvä koira, niitä juuri tarvitaan.

    • No pakko sanoa, että nyt on taas yksi esimerkki siitä, miten koiraa ei pitäisi hankkia. Valitettavasti.
      Mutta hyvää on, että haluat yrittää asialle jotain tehdä.
      Mutta nyt on niin iso keissi jo, ettei sitä ratkaista millään kikkakolmosilla. Vaan on saatava joku kokenut ihminen/ongelmakoirakouluttaja arvioimaan niin teidät, koiran, kuin yhteispelinne... Koita siis vaikka googlettaa ym.ja selitä sitten tilanne, kun löydät, että se kouluttaja voi myös heti miettiä, onko hänellä resursseja sitoutua myös.

      Ja harva tuskin haluaa tahallaan hankkia hankalia koiria, mutta siksi se hankinta pitäisi olla aina sellainen, että tietoa on otettu ja paaaljon. Kuitenkin sitä on nykypäivänä paljon saatavilla.
      Ja vielä siitä kovuudesta. Harva koira on oikeasti kova. Sitä nyt vaan helposti luullaan ja ongelmia pannaan sen piikkiin.
      Sen lisäksi, vartiointivietti ei kyllä yleensä ole pahemmin kehittynyt 8 kk. Se on niitä viettejä, jotka tulee esiin vanhempana. Aika usein sitäkin sotketaan ongelmakätöksen syihin, kun usein on kyse ihan muusta, esim.epävarmuudesta, puutteellisesta kasvatuksesta ja joskus hermorakenteesta ym.
      Tovottavasti saatte hommat toimimaan. Iän puolesta se on vielä ihan hyvin mahdollista.

      • Anonyymi

        Niinhän ne sonovat, ettei vanha koira enää opi uusia temppuja. Mutta se ei pidä ollenkaan paikkaansa.
        Kyllä se piiska on kasvatuksen tärkein väline kasvattajan työkalupakissa.
        Nykyään, kun nuoriso on kasvatettu ilman pajupiiskaa ja remmiä, niin se on niin tottelematonta ja itsepäistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinhän ne sonovat, ettei vanha koira enää opi uusia temppuja. Mutta se ei pidä ollenkaan paikkaansa.
        Kyllä se piiska on kasvatuksen tärkein väline kasvattajan työkalupakissa.
        Nykyään, kun nuoriso on kasvatettu ilman pajupiiskaa ja remmiä, niin se on niin tottelematonta ja itsepäistä.

        Itse suosin koirankoulutuksesa sähköpiiskaa ja etälamautinta. Tarvittaessa käytän myös pippurisumutetta. Toimii hyvin, koira todella pelkää ja tottelee.


    • Anonyymi

      Kasvattini palautui 13vko:n iässä, sillä sijoituskoti ei sen kanssa pärjännyt- tullessaan takaisin oli todella vauhko, hyppi ja puri. Vuorokauden oltuaan meillä kotona olikin aivan kuin toinen koira. Rauhallinen, tottelevainen ja kuuliainen.

      Tämä kokemus auttoi minua konkreettisesti ymmärtämään auktoriteetin merkityksen. Jos sitä ei ole, hyvä koira menee helposti pilalle. Eikä sellainen ihminen, jolla auktoriteettia ei ole, kovin helposti tunnu edes ymmärtävän mikä on vikana.

      • Anonyymi

        Mieti tarkemmin kelle myyt, pitääottaa selkoa ennen myyntiä.


    • Anonyymi

      kärsivällisyyttä, koirasi on pahimmassa murkkuvaiheessa. Kysele useammasta koirakoulusta, ja kerro millaisesta tapauksesta on kyse. Siellä pk- seudullahan on valinnanvaraa, toisin kuin täällä korpi-suomessa.
      Olisi hyvö jos olisi koirapuisto, jossa voisit päästää koirasi juoksemaan irrallaan. Siis siten, ettei puistossa ole muita koiria just sillä hetkellä, ja voisti sitten varoittaa saapuvaa ja pyytää odottamaan, että o otat koirasi kiinni, ettei tule vahinkoja. Yritä päästä jollekin koirien koulutuskurssille jossa on ryhmäopetusta. ja jos on joku kaveri, joka on halukas kävelemään kanssasi, ota lenkkiseuraa ja totuta koirasi luottamaan toisiinkin ihmisiin. Niin ja MAKUPALAT, niitä ei kannata säästellä. kehut ja namit ovat koiran palkka, ja palkan edestähän sinäkin teet töitä, ja koirakin haluaa palkan tekemisistään. olen huomannut 9 koiran kanssa eläneenä ja naapuriakin koiran kanssa auttaneena

    • Anonyymi

      Hei!

      En pysty antamaan ammattilaisen neuvoja, mutta oman koiran kohdalla on auttanut pitkä pinna. Hyvä käytös palkitaan niin että koira varmasti tajuaa tehneensä oikein ja huono käytös jätetään huomioimatta.

      Meille tuli ensimmäinen koira reilut kaksi vuotta sitten ja törmäsin myös koulutuksessa haasteisiin. Meidän Epe oli nirso ja huomion sai koulutustilanteessa vain nakeilla. Nakit olivat inhottavan limaisia käsissä ja niitä oli hankala käyttää treenitaskusta. Nyt tämä menee mainostamisen puolelle, mutta keksimme ongelmaan ratkaisun ja siitä tuli niin hyvä, että päätimme alkaa valmistamaan tuotetta. Se on sellainen taskuun mahtuva pieni laite joka leikkaa nakeista tai treeni makkarasta valmiita annospaloja. Laitteessa on myös klikkeri joten koira oppii tunnistamaan myös äänen palkinnoksi. Tuotteen nimi on Train'N'Treat ja se valmistetaan biokomposiitista Suomessa. Jos kiinnostaa kurkata mistä on kyse niin katso meidän somekanavat (löytyy hästägillä #trainntreat) ja verkkokauppa www.trainntreat.com

      Tuote on ollut myynnissä vasta kaksi kuukautta, mutta olemme saaneet siitä todella hyvää palautetta Suomesta ja ulkomailta.

      • Anonyymi

        Taidanpa tuollaisen ottaa kokeiluun ja annan kaikille kasvateille mukaan, jos tuntuu toimivalta. Idea on ainakin mahtava.


    • Anonyymi

      Hei! Kommenttini on todennäköisesti yhtä tyhjän kanssa, sillä minulla ei ole kokemusta vastaavanlaisesta tilanteesta enkä osaa suositella teille koirakouluttajaa. Sinä kuitenkin kerroit kaikkien neuvojen ja vinkkien olevan tervetulleita, joten yritetään jos minusta sattuisikin olemaan apua!

      Ensimmäiseksi, minusta on hienoa että olet valmis kantamaan vastuun koirastasi. Se on tärkeää tiedostaa ongelmat ja avuntarve tai muutosta ei voi tapahtua.

      Koirasi osaa peruskäskyt ja ehdottomasti jatkakaa näiden päivittäistä toistamista. Jos et jo toimi näin, niin yritä kotona yhdistää opittuja käskyjä erilaisiin tilanteisiin - esimerkiksi koira ei saa ruokaa ennen kuin istuu, ulkoiluvälineitä ei pueta tai ulko-ovea ei avata ennen istumista. Sinä todennäköisesti yrität näitä peruskäskyjä kontaktiharjoitusten lisäksi jo ulkona, tämän onnistumiseen en valitettavasti osaa sanoa muuta kuin jatkakaa yrittämistä ja kokeile erilaisia palkintoja (eri leluja, eri nameja, erilaisia tapoja saada koiran huomio viheltämisestä tanssimiseen).

      Ulkoilusta.. onko koiran käyttäytyminen aina samanlaista ihan sama missä olette? Jos koiralla on vahtiviettiä, voisikohan harjoitteleminen olla vähän helpompaa oman reviirin ulkopuolella? Älä anna koirasi vetää hihnassa, pysähtykää ja jatkakaa matkaa vasta koiran rauhoituttua. Ohitustilanteissa jatka huomiosta taistelemista, jos onnistutte siinä kerran niin onnistutte myös uudelleen.

    • Anonyymi

      Tämä lienee moraalisaarna... Siitä huolimatta.

      Minulla on menossa koirat 17 ja 18. Yksikään koiristani ei ole käyttäytynyt aloituksessa kuvatulla tavalla. Päinvastoin. Kaikki ovat kulkeneet taajamassakin ilman remmiä sivullani. Joidenkin kohdalla olen laittanut remmin kaulaan, kun olen huomannut vastaantulevan koiran (joista suurin osa on ollut rähisijöitä). Suurin osa koiristani ei ole em. tilanteessakaan remmiä tarvinnut.

      Mikäkö on ollut keino? Se, että olen koko aikuisikäni pitäytynyt seisojissa. Bretoni ja saksanseisoja. Edellinen hieman hömelö ja jälkimmäinen jämptimpi. Ihme homma, että jengi asiakseen ottaa elukoita, jotka jo etukäteen tiedetään löyhäpäisiksi rähisijöiksi.

      • Anonyymi

        Bretoni on kyllä hyvä. Meillä oli sellainen, hömelö juu, mutta pihalla oli vapaana ja makasi portailla.


    • Anonyymi

      Ei varmasti auta, et kannattaa rotuun perehtyä ennen ottoa, kun jo otit ja ongelmia on. Mut, se vastasuuden varalle, et kannattaa kylilläkin kattoa, minkänäkösillä koirilla on vaikeinta käyttäytyä hyvin.Ja lukea rotumääritelmät.Risteytykset hankalia, jos niissä on palvelusrotua,taistelurotua tai laumista.Eli ei kannata ottaa semmosia, ei vaikka olis ilmasia.Koulutus maksaa, eikä aina tuota tulosta, jotkut sitten luovuttaa kun koira on liian haastava,eikä neljäskään kouluttaja auta asiaa.Rotukoiria saa sillä rahalla useamman ,ja kun kattoo kunnon kasvattajan,ja hyvät vanhemmat.Pääsee itse helpommalla.Koiraa ostaessa halpuus, ei saa olla valinnan syy😉

      Sitten koiraasi.
      Ootko kokeillu kuonopantaa?
      Se vaatii, et pidät ohituksissa ja muutenkin tosi lyhyellä hihnalla, etteirynni.Alkuun jotku koirat yrittää hangata päätään maahan, poistaakseen pannan, mut se estetään ottamalla kuonopannan läheltä se kunnon pysyvä talutusote.
      Sellaseen jos opetat, niin hallitset ohituksissa sen koiran paremmin, ja pystyt lenkittämään koiraa helpommin pitkiä lenkkejä.Niitähän se tarvii.

      Menet muista vaan reippaasti ohi, vaikka koira yrittäisi mitä.
      Kuonopanta pitää tietty olla just oikeen kokonen jotta pysyy päässä,kannattaa sovittaa liikkeessä.
      Pitää olla joko semmonen missä linkki, joka tulee kiinni kaulapantaan. Jottei koira karkaa, jos kuonopanta lähteekin päästä..
      Tai sit laitat kaksipäiseen hihnaan niin, et toinen pää on siinä kuonopannassa kiinni, ja toinen pannassa tai vaikka rukan valjaitten rintalenkissä.
      Riippuen millasta pantaa/ valjasta käytät.

      Älä pidä mitään ketjukuristuspantoja , ne satuttaa vaan koiraa, ja koira tintee kipua. Jonka se yhdistää vastaantulijaan.Ei kannata siis satuttaa koskaan koiraa, ei pannoilla, eikäkomentamisella, seei tuota toivottua tulosta.

      Nappaako koira sinua hampailla ohituksissa, jos sillä ei ole koppaa?
      Onko koitettu et käyttäytyykö samoin muidenkin käsissä kun sinun?
      Hyväksyykö kotona tutut tai vieraat ihmiset?

      Pidäthän koirasi ohituksissa aina niin, että se sinä itse olet ohitettavan ihmisen tai koiran puolella. Ja koirasi kulkee penkan puolella. Silloin koirasi ei joudu liian lähelle vieraita ohituksissa. Se myös rauhoittaa koiraa, kun ei joudu ihan lähelle.

      Juoksut tietysti vaikuttaa mielialaan myös, et leikkauttaisin, mikäli aijot rahaa siihen laittaa.

      Se on viellä nuori, et varmaan parin kolmen vuoden päästä olis jo tasaantuneempi luonteeltaan. Mut valitettavasti semmoista normaalia, luotettavaa koiraa tommosista haastavista ei kyllä koskaan tule.

      Noita kuonopantoja käytetään yleisesti suurilla ja jättirotuisilla koirilla, jotta pienempikokoinenkin omistaja saa koiran pidettyä ohituksissa käsissään. Riippuukoirasta kuinka kauan sen kestää totyua kuonopantaan. Jotkut tottuu ekalenkillä, joillakin kestää kuuksusia. Mutta koiran hallinta sillä helpotuu minun mielestäni, ja silloin voi kiertää pidempiäkin lenkkejä, sekä ohittaa helpommin muita. Nytkin liukkaat kelit tulissa, joten voimakkaan koiran omistajan kannattaa niille varautua nastakengillä, taisellaisilla kenkiin laitettavilla piikeillä. Jottei liukastu, ja käy mitään ikävää kellekkään.

    • Anonyymi

      Joku olisko pevi koulutus, voit googlata löytyykö teiltäpäin.

      • Anonyymi

        Kun kysyin eräältä koirankouluttajalta, mikä on suurin ongelma koirien koulutuksessa yleensä, hän vastasi "omistajan korvienväli". Tästä syystä, kun ottaa koiran, jossa on saksanpaimenkoiraa, pitää omistajalla olla jäätävä kestävyys koulutuksessa, Saksman on sinnikäs. paljon aikaa pitkiin lenkkeihin, saksmannilla on paljon energiaa, ja ehdottomasti voimakas auktoriteetti koiran yli. Pahinta on että omistaja alkaa pelkäämään koiran käytöstä, koira huomaa ja alkaa puolustaa aina jännittävissä tilanteissa omistajaa "uhkilta". Sitten jos omistaja vielä rapsuttaa/palkitsee koiraa tämän ketjun päätteeksi. Alkaa syntyä peruuttamaton "käytöshäiriö". Vika ei ole todellakaan koirassa..Kun ei ole kokemusta koirista, otetaan joku labbis, jota on helppo kouluttaa. Kun asutaan kerrostalossa, on sitouduttava lenkittämään koira kunnolla. En suosittele saksanpaimenkoiraa, bulldogia, rottwaileria tms sekoitusta kerrostaloon, tai ensikoiraksi.. Koira ei ole status-symboli, vaan se pitää olla tarkoitukseensopiva rotu. Sekarotuiset ovat suosikkejani, mutta niistäkin otettava huomioon, onko suvussa tappajia tai voimakkaita reviirikoiria...harmi sanoa, mutta melkein on parempi viedä piikille, kuin yrittää antaa jollekkin "korjattavaksi". Seuraavan koiran kohdalla, lue netistä edes yksi luonnekuvaus ks rodusta. Ne pitää hyvin kutinsa. Voi kun ihmisistä olis samanlainen 🤣


    • Anonyymi

      Heitä keppi koskeen ja koira perässä jos ei muuten lähde...

    • Anonyymi

      Miksi ihmiset hakkivat koiran räksyttämään kotiinsa?

      Upeimpia idiot palautteita ollut jos kerrostalossa koira haukkuu niin vaaditaan se koiraton muuttamaan maalle jotta ei häiritse....

    • Anonyymi

      Missä päin aloittaja asuu? Entä oletko saanut jo apua asiasi kanssa?

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1445
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1225
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1222
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1208
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1205
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1194
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1170
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe