TUTTU POLKU ENNEN KORONAA nm. vallaton ville

Anonyymi

Ehkä vain kuvittelen sen synnyn. Puolitoista kilometriä, suurin piirtein, navetalta rantaniitylle tai päinvastoin. Sama matka molempiin suuntiin. Lehmät kulkeneet tuon matkan vuosikymmenien aikana tuhansia kertoja, sorkat polkeneet maahan mutkittelevan uran. Mutkat siksi, että kulkeminen helpompaa. Esteinä kauan sitten, silloin, kun lehmät ensimmäisiä kertoja siitä kulkivat, ehkä kaatu-nut puu, kaatumisen synnyttämä kuoppa tai vaikka ylitettäväksi liian iso kivi. Vaistomaisesti kellokas siinä valinnut esteen kiertämisen, muut sitten seuranneet johtajaa.
Olen nyt viime kesien aikana kulkenut tuota polkua pitkin rantaniityn takana olevalle venelaiturille. Useimmiten minulla virveli tai onki olalla ja aikaa, sitähän minulla on, eläkeläinen eläkeläisen kesälomalla.
Mutta se polku. Se minun oli opittava kulkemaan. Ei siksi, että olisin oppinut kaikki ne mutkat. Liian yksinkertaista nuotittaa vain kuin ralliautoilija… suoraan viisikymmentä, loiva kymmenen vasemmalle…nousu kaksi… kunnes eteeni aukeaisi rantaniitty ja sen takana virtaava joki. Ei, en minä sitä tarkoita.
Halusin oppia kulkeman tuon polun sen omilla ehdoilla, olla rikkomatta hämähäkin mestari-luomusta, polun yli kudottua ansaa, puiden väli kolmisen metriä. Eilen ei sitä vielä siinä ollut, kauempana kylläkin, senkin olin pystynyt kiertämään. Tänään sitä ei enää siinä ollut, luultavasti hirvi tai jokin metsälintu mennyt siitä. Mutta hennon vaaleanpunaiset vanamot ja karhunsammaleen itiökukat, ne huojuivat päivästä toiseen. Ja jostain syystä pienellä alalla maan happamuusarvo neutraali, ei hapanta eikä emäksistä, kypsyneet mustikat raakileiden värisiä. Kypsiä kumminkin niin kuin lilanpunaiset vadelmatkin, joita täytyi poimia ainakin kourallisen verran. Paljon maukkaampia kuin ne puutarhoissa.
Viime kesänä koppelo pyrähti pari kertaa lentoon aivan edestäni, pesä ehkä muutaman metrin päässä polusta. Kuitenkin niin hyvin kätketty, etteivät oravat ole löytänyt sitä tai sitten lähettyvillä valvova ukkometso on liian pelottava vartija.
Ukkossateen edellä metsän äänet hiljenevät, muurahaiset sulkevat kekojensa käytävät, sekin ihmeellinen sosiaalinen ilmiö. Kukat painavat teriönsä alas suojellakseen kehittyvää siitepölyä, kukkien ympärillä lentelevät hyönteiset katoavat kuin taikaiskusta. Vain puiden latvoissa kohiseva ilmavirta kertoo luonnon elävän.
Poutapäivinä polun elämä on kiihkeimmillään auringon laskettua. Kiiltomadot sytyttävät vihreät valo, metsähiiret uskaltautuvat huuhkajankin uhalla ylittämään polun. Lukemattomat laululinnut aloittavat konserttinsa, vaikenevat sitten kaikkein pimeimmäksi aikaa aloittaakseen sitten parituntisen kilpalaulannan taas aamutuimaan.
Rantaniityllä polun vieressä hehkuvat aamukasteen timantit auringon säteissä, ilmassa apilanmakea tuoksu… joen sorsa on vaistonnut tuloni, nariseva ääni vaatii poikasia hakeutumaan piiloon. Täällä linnut eivät vielä tunne leipäpaloja veteen heitteleviä turisteja. Ehkä eivät onneksi
Itse pelkään , että maatilan autioituessa tämä polku ruohottuu tai tilalle tulee leveä, asfaltoitu tie ellei peräti joku luontoa ahdistava nukkumalähiö, jonka asukkailla ei ole aikaa palata luontoon.

0

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Kyllä suoraan

        Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
        Ikävä
        70
        2062
      2. Voisitko nainen kertoa mulle

        Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
        Suhteet
        167
        1599
      3. Perustele miksi hän ei

        Ole sopiva sinulle
        Ikävä
        155
        1537
      4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

        Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
        Ikävä
        90
        1348
      5. Miehelle naiselta

        Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
        Ikävä
        49
        1280
      6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

        Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
        Maailman menoa
        277
        1137
      7. Olen syvästi masentunut

        En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
        Tunteet
        132
        1041
      8. Mikä oli nainen

        Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
        Ikävä
        75
        1022
      9. Miksi sinulla, nainen

        On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
        Ikävä
        113
        1003
      10. Nainen, millainen tilanne oli

        kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
        Ikävä
        53
        857
      Aihe