Mihin ammatteihin Asperger on este?

Anonyymi

Onko olemassa mitään ammattia, johon Asperger on aina este ja jos, mitkä ne ovat?

20

3735

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aspergerin syndroomassa on niin suuri yksilöllinen vaihtelu, että ei voida nimetä mitään ammattia, mikä ei voisi koskaan olla aspergerille sopiva.

      Aspergeriin kuuluu olennaisesti se, että sosiaaliset tilanteet kuormittavat ja jatkuessaan uuvuttavat - jopa joskus työkyvyttömyyteen asti.
      Voisi ehkä sanoa, että aspergerille riskialttiita ammatteja ovat sellaiset, joissa
      joutuu olemaan koko ajan uusien odottamattomien ihmisten kanssa tekemisissä.
      Aivojen ylikuormittumisvaara vaanii. Toisaalta tiedän, että esim. psykoterapeutteina jotkut assinaiset ovat menestyneet erinomaisesti. Se on hyvin sosiaalista mutta siinä ollaan aina kahden kesken eikä jouduta kuormittumaan ihmisten runsauden takia.

      Aspergerin vahvuudet, jotka näkyvät tavalla tai toisella hänen henkilökohtaisissa erityismielenkiinnonkohteissaan, ovat useimmiten paras tienviitta etsittäessä aspergerille parhaiten sopivaa ammattia. Erityislahjakkuudet esim. visuaalisuudessa, verbaalisuudessa, matemaattisuudessa tai musikaalisuudessa ovat antaneet monelle aspergerille ammatin ja hyvän toimeentulon. Myös tieteellisen tutkijan ammateissa aspergerit voivat menestyä todella hyvin.

      Paras tapa aspergerille miettiä ammatinvalintaansa on pohtia kysymystä:
      mikä juuri minua aivan erityisesti kiinnostaa?

    • Anonyymi

      Puolustusvoimiin vaan sinne kelpaa kaikki ja toinen joka olisi ehdottoman hyvä on poliisiviranomaisena toimiminen eikä ilmastovastavankaan toimi ole liian rasittava Gretahan pärjää hienosti.

      • Anonyymi

        Poliisilla pitää olla hyvät sosiaaliset taidot. 90 % tilanteista hoidetaan puhumalla, loput asiakkaista ovat niin pöllyssä että pitää laittaa rautoihin. Sanoisin ettei ole assin hommaa. Intissä assi pärjää useissa tehtävissä, koska työt ovat loogisia ja tehdään järjestyksessä.


    • Anonyymi

      On relevanttia tässä yhteydessä mainita muutamien sellaisten tunnettujen
      henkilöiden nimiä, joiden AS on VAHVISTETTU.
      Tässä heistä kahdeksan:

      Dan Aykroyd (näyttelijä)
      Susan Boyle (laulaja)
      Tim Burton (elokuvaohjaaja)
      Temple Grandin (eläintieteilijä)
      Daryl Hannah (näyttelijä, aktivisti)
      Satoshi Tajiri (Pokemonin luoja)
      Sir Anthony Hopkins (näyttelijä)
      Vernon Smith (taloustieteen Nobel-voittaja)

    • Anonyymi

      Kaikki mahdolliset joihin sisältyy tarve keskittyä johonkin pitkäjänteisesti ellei ne ole erityismielenkiinnon kohteita.

      • Anonyymi

        Voitko jotenkin perustella tuota väitettäsi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voitko jotenkin perustella tuota väitettäsi?

        Enpä juuri. Siinä oli kaikki mitä tarvii tietää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Enpä juuri. Siinä oli kaikki mitä tarvii tietää.

        Minä kyllä uskallan väittää, että moni assi sopii nimenomaan erittäin hyvin ammatteihin, jotka vaativat pitkäjänteistä keskittymistä. Monella assilla on nimittäin erinomainen keskittymiskyky. Tosin assit (kuten kaikki muutkin ihmiset) ovat yksilöitä, joten tässäkään ei pidä yleistää suuntaan tai toiseen.

        Jos kirjoittaa, että jollekin ihmisryhmälle ovat poissuljettuja tietynlaiset työt, niin se pitäisi silloin myös perustella jotenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä kyllä uskallan väittää, että moni assi sopii nimenomaan erittäin hyvin ammatteihin, jotka vaativat pitkäjänteistä keskittymistä. Monella assilla on nimittäin erinomainen keskittymiskyky. Tosin assit (kuten kaikki muutkin ihmiset) ovat yksilöitä, joten tässäkään ei pidä yleistää suuntaan tai toiseen.

        Jos kirjoittaa, että jollekin ihmisryhmälle ovat poissuljettuja tietynlaiset työt, niin se pitäisi silloin myös perustella jotenkin.

        Niin, et vaan tainnut ymmärtää? Assit osaa keskittyä vaan erityismielenkiintonsa kohteisiin. Jos se on tietokoneet työt löytyy it alalta jos liikennevälineet työt sieltä. Muut keskittymiset niin ja näin assin vahvuuden mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, et vaan tainnut ymmärtää? Assit osaa keskittyä vaan erityismielenkiintonsa kohteisiin. Jos se on tietokoneet työt löytyy it alalta jos liikennevälineet työt sieltä. Muut keskittymiset niin ja näin assin vahvuuden mukaan.

        "Assit osaa keskittyä vaan erityismielenkiintonsa kohteisiin."

        Asia ei ole noin yksioikoinen. Toki erityismielenkiinnon kohteeseen on luontevampaa keskittyä kuin johonkin muuhun. Kuitenkin kyllä monet assit kykenevät keskittymään muuhunkin. Riippuu ihan yksilöstä.

        Aspergeriä ei pidä mystifioida. Suurin osa asseista ei ole niin eksoottisia kuin monesti ilmeisesti luullaan. Sama pätee varmasti moniin muihin poikkeavuuksiin.

        Siinä olet kuitenkin oikeassa, että on varmasti hyvä, jos assi sattuu saamaan työn, joka liittyy hänen erityismielenkiinnon kohteeseensa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Assit osaa keskittyä vaan erityismielenkiintonsa kohteisiin."

        Asia ei ole noin yksioikoinen. Toki erityismielenkiinnon kohteeseen on luontevampaa keskittyä kuin johonkin muuhun. Kuitenkin kyllä monet assit kykenevät keskittymään muuhunkin. Riippuu ihan yksilöstä.

        Aspergeriä ei pidä mystifioida. Suurin osa asseista ei ole niin eksoottisia kuin monesti ilmeisesti luullaan. Sama pätee varmasti moniin muihin poikkeavuuksiin.

        Siinä olet kuitenkin oikeassa, että on varmasti hyvä, jos assi sattuu saamaan työn, joka liittyy hänen erityismielenkiinnon kohteeseensa.

        Sanot samaa asiaa vain monilukuisemmilla ja eri sanoilla.


      • Anonyymi

        Eh heh. Pitkäjänteinen työskentely kyllä käy assille jos homma kiehtoo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, et vaan tainnut ymmärtää? Assit osaa keskittyä vaan erityismielenkiintonsa kohteisiin. Jos se on tietokoneet työt löytyy it alalta jos liikennevälineet työt sieltä. Muut keskittymiset niin ja näin assin vahvuuden mukaan.

        Vain, ja höpö höpö. Tässä yksi assi. Jota kiinnostaa niin moni elämässä oleva asia, että moni jää toiseksi jo lukumäärässä.
        Yksi ammatti- liian vähän, joten harrastuksia on useampia. silti on välillä näitä hetkiä, kun tulee selattua nettiä.
        Ihan riippuu vaikeusasteesta, millaista elämää voi elää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vain, ja höpö höpö. Tässä yksi assi. Jota kiinnostaa niin moni elämässä oleva asia, että moni jää toiseksi jo lukumäärässä.
        Yksi ammatti- liian vähän, joten harrastuksia on useampia. silti on välillä näitä hetkiä, kun tulee selattua nettiä.
        Ihan riippuu vaikeusasteesta, millaista elämää voi elää.

        Taas sama asia eri sanoilla.


    • Anonyymi

      Työttömiä niistä Aspergereista suurin osa on. Kannattaa lähteä siitä, että työttömyys on uravalinta.

      Jos on erityismielenkiinnon kohteita ja ne sattuvat poikkeuksellisesti olemaan hyödyllisiä, menestys on tosin mahdollista.

      • Anonyymi

        Juuri näin.


    • Anonyymi

      Eipä työttömyys koskaan ole uravalinta. Siitä pitää lähteä autismin kirjon omaavia, myös asperger -syndrooman omaavia ihmisiä on joka aloilla . Monet korkeasti koulutettuja. Ehkäpä ihmisten lokeroiminen on turhaa?

      • Anonyymi

        Tosiasioita paha muuttaa


    • Anonyymi

      Tietysti on yksilöllistä, mutta hitaiden ja kiireestä stressaantuvien ei kannatta olla nopeatempoisella alalla.

    • Anonyymi

      Ulosottotoimen virkoihin?

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      108
      867
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      667
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      71
      617
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      593
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      536
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      493
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe