Verovelvollisuus Yhdysvalloissa, sosiaaliturva Suomessa

Anonyymi

Olen saanut keskusteluja lukemalla paljon tietoa, mutta Yhdysvaltojen verovelvollisuuden ja toisaalta Suomen sosiaaliturvan piiriin kuulumisen suhteen minulla on epävarmuutta.

Eli Green Card ja työ Yhdysvalloissa, mutta silti osa vuodesta Suomessa niin ikään töissä. Molemmissa paikalliset työnantajat, ei mitään lähetetty työntekijä -hienouksia. Päivärahaa en ulkomaille halua, menen siellä töihin, mutta esimerkiksi vakavan sairauden sattuessa suomalainen sosiaaliturva on minulle tärkeä ja sitä kautta myös suomalainen matkavakuutus.

Green Card on löyhässä, ellei Yhdysvalloissa oleskele vähintään kuutta kuukautta vuodesta. Myös Kelalla on 183 päivän sääntönsä.

FATCA -sopimuksen mukaan amerikkalaiset viranomaiset saavat tiedot Yhdysvalloissa verovelvollisen tuloista Suomessa ja päin vastoin.

Eli täällä keskusteluissa on neuvottu, että hölmöähän ulkomaille muuttoaan on Kelalle ilmoittaa, mutta eikö Kela saa joka tapauksessa tiedon työskentelystä ja siis oleskelusta Yhdysvalloissa Suomen verohallinnolta? Onko mielestänne Yhdysvaltojen vaatima kuusi kuukautta maassa kalenterivuoden aikana ja Suomen sosiaaliturvan piirissä pysyminen yhdistettävissä?

2

156

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

FATCA velvollisuus alkaa vasta 50 000 USD/vuosi ulkomailla olevista varoista. Voit maksattaa Suomen palkan USAan ja silloin ei ole ilmoitusvelvollisuutta.
      Toinenkin, FBAR, on. Se alkaa jo 10 000USD'stä/vuosi.
      Nuo kun hoidat joka vuosi (jos alarajat ylittyy) kukaan USAn päässä ei kyttää eikä välitä missä olet ja kainka kauan.
      KELA ja Suomi taas kyttää ja kyykyttää jokaista....

Nuo molemmat lait tehtiin miljoonia pesevien paljastamiseksi, ei tavallisten palkansaajien kuisaksi, mutta alaraja ryssittiin pahasti. Sitä on esim kongressissa yrittänyt korjata moni jäsen mutta turhaan. "Ei ole tärkeä asia korjata" on ollut syy.
      Piilosyy on yrittää kansalaisten pitää mahdollisimman paljon varoja USAssa.

• Anonyymi

Rahaa on tilillä yli 50t eli molemmat koskettavat. Joka tapauksessa tiedon kulku Yhdysvalloista Suomen suuntaan on se, joka ratkaisee päätetäänkö oleskeluni ulkomailla olleen yli kuusi kuukautta. Kela on aikarajasta tiukka, soitin sinne.

Suomen sosiaaliturvan piiriin pääsee heti ulkomailta muutettuaan, mutta mahdollisuus ansiosidonnaisen työttömyyspäivärahan piiriin paluusta on hävinnyt ohueen ilmaan. Myöskään suomalainen matkavakuutus ei onnistu, koska maassa asuminen tarkistetaan Kelalta.

Suomessa tehdystä työstä palkan maksattamista Yhdysvaltoihin epäilen. Suostuisiko työnantaja siihen edes (suuri metsäteollisuusyritys). Ennakonpidätys palkasta on jo suoritettu, joten selvintä lienee vain ilmoittaa Yhdysvaltojen viranomaisille, että näin paljon sain neljän kuukauden aikana ja näin paljon arvioitua veroa jo maksoin, raha on ulkomaisella tilillä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?

Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k
      Maailman menoa
      68
      3787
    2. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      99
      3446
    3. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      77
      3280
    4. Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia
      Maailman menoa
      36
      2608
    5. Mitä ajattelit kun näit

kaivattusi ensimmäisen kerran? xd
      Ikävä
      114
      1512
    6. Nyt meni lopulliset lämmöt.

Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta
      Sinkut
      36
      1476
    7. Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla

Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?
      Ikävä
      42
      1080
    8. Meitä ei tule

Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌
      Ikävä
      22
      1076
    9. Sulla on avaimet ja keinot

Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi
      Ikävä
      18
      1026
    10. Itseään kannattaa tarkastella realistisesti ja

miettiä mihin ne rahkeet oikeesti riittää. Tyhmempikin ymmärtää että varakas ylemmän tason mies ei kelpuuta sellaista ku
      Ikävä
      118
      996
    Aihe