Aikuistuminen ja tulevaisuus ahdistaa

Anonyymi

Moi.

Oon pian 18 vuotta täyttävä poika ja mua ahdistaa jo valmiiks aikuisuus. Haaveissa on kotoa pois muuttaminen keväällä ja koska pelkkä opinto/asumistuki ei tuu riittämään itteni elättämiseen, niin aion ottaa myös opintolainaa. Opintolainan ottaminen auttais mua tosi paljon, koska mulla ei oo tuloja ja en oo aatellu töissäkään käydä opiskeluni aikana muuta kuin ehkä sitten kesällä. Oon venannu kauan omilleen muuttamista, mutta sen riskit kuitenkin pelottaa. Joka tapauksessa haluun vanhempien nurkista lähteä, mutta ahdistaa, että tuunko pärjäämään. Miten osaan säästellä ja käyttää rahat fiksusti, kannattaako sijoittaa / laittaa säästöön pahan päivän varalle... Entä sitten kun opiskeluni loppuu... Entä jos en saa heti töitä ja lainan takaisinmaksu alkaa... Menetänkö kaiken ja alamäki elämässä alkaa... Haluisin kuitenkin menestyä jotenkin. :-/

Osaako joku antaa omia kokemuksia tai neuvoja aikuistumisesta ja tulevaisuudesta? Kiitti jo valmiiks! <3

5

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei kannata sijoittaa jos ei ole hirveästi tuloja. Koska jos sinulla on omaisuutta niin et saa mm. tarpeen tullen toimeentulotukea. Onko alueellasi Ohjaamoa tai Etsivää Nuorisotyötä? Heidän tehtävä on auttaa sinua näissä asioissa ja suunnittelette miten elät ja mistä saisit vuokra-asunnon jne.
      Käytä niitä hyödyksi, koska väkisinkin ilman apuja ja ohjausta tekee jonkin virheen kun nykyään nämä jutut on jatkuvasti kalliimpia ja vaikeampia. Älä ota mitään lainoja ennen kuin olet heidän kanssa suunnitellut kaiken mitä tarvitset, tai jos olet jo ottanut niin silti mene heidän luokseen suunnitelemaan maksamiset.

      Valmis suunnitelma mitä seurata auttaa paljon, silloinkin jos tapahtuu jotain yllättävää niin ei ole täysin pulassa kun on jokin suunniteltu pohja. Itse muutin ilman suunnitelmaa ja sokeana ensimmäiseen vuokra-asuntoon minkä sain. Ei mennyt hyvin, siksi suosittelen, että käytä näitä palveluja rohkeesti mitä on ilmaiseksi tarjolla.

      • Anonyymi

        Sekö on oikeesti ainoa vaihtoehto? Vihaan tän paikan nuorisotyöntekijöitä. :'D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sekö on oikeesti ainoa vaihtoehto? Vihaan tän paikan nuorisotyöntekijöitä. :'D

        Yritä löytää sellainen nuorisotyöntekijä josta tykkäät? Missä kaikkialla olet käynyt ja miltä alueelta olet? Voin yrittää ehkä auttaa etsiä sinulle sopivan henkilön. Ei oikeasti kaikkien henkilöiden kanssa suju aina niin hyvin, paljon henkilökemioista kiinni ja moni esimerkiksi kirkon nuorisohenkilö ei ole ihan sama asia kuin kaupungin. Useimmat kohtaa kirkonkouluttamia ensin ja niistä jää vaihtelevasti hyvä tai huono tunne kun he on usein hieman kevyemmin koulutettuja vapaa-ehtoisia.

        Ja kunnollinen nuorisotyöntekijä ei ota itseensä jos sanot suoraan, että halaut jonkun toisen jonka kanssa menee henkilökemiat paremmin. Tietysti et voi hakea sitä, että joku olisi kaikesta kanssasi samaa mieltä, sellaisia ihmisiä ei olekaan, mutta yritä saada sellainen jonka kanssa saatte suunniteltua asioita.

        Itse olen paikkakunnalla missä nuorisotyöntekijät, etenkin ohjaamolla, ovat olleet ainoita hyviä tyyppejä ja auttaneet minua. Kaikki muu on ihan kuraa. Joskus voi tietysti käydä näin päin ja olen minkäkin kohdannut esim. etsivä nuorisotyön tytöntekijöitä joiden kanssa en yhtään tullut toimeen.


    • Anonyymi

      Hmm. Mä muutin pois kotoa kun olin 17 ja hyvin riitti asumis- ja opintotuet silloin, kun ei valinnut sitä keskustakolmiota vaan tyytyi vanhaan kaksioon kaupungin laitamilla - eli asuinpaikka ja -kustannukset toki vaikuttaa paljon. Kämpän valinnassa on hyvä jos on esim yksi tai useampi vanhempi auttamassa niin osaavat esimerkiksi kiinnittää huomiota vesimaksuihin ja muuhun mitä ei välttämättä vielä itse osaa ajatella.

      Sijoittamista harkitsisin vasta sitten kun on jonkinlaisia tuloja. Tiedän, että moni sijoittaa opintolainansa, mutta jos se on sinulla tulossa pääasiallisesti elämiseen niin en lähtisi leikkimään suotta.

      "Miten osaan säästellä ja käyttää rahat fiksusti"

      Opettele käyttämään Exceliä tai jotain muuta alustaa, johon lasket sun kuukausittaiset vakiomenot; vuokra, sähkö, vesi, kännykkä, autopaikka ja niin edelleen. Laske myös, paljon sulla suunnilleen menee rahaa ruokaan vaikka viikossa. Ala käydä kaupassa sillä silmällä että mitä ostaisit jos jo asuisit itseksesi ja kiinnitä huomiota hintaeroihin. Sitten pystyt budjetoimaan muita satunnaisia kuluja.

      "Entä sitten kun opiskeluni loppuu... Entä jos en saa heti töitä ja lainan takaisinmaksu alkaa... "

      En sokeroi sitä, kaikki on mahdollista. Mutta sen ei pidä olla esteenä sille että yrittää. En voi tähän auttaa muuta kuin että aloita työnhaut todella ajoissa, ala kartoittamaan millaisia työpaikkoja lähdet hakemaan ja mitkä paikat sellaisia tarjoaa. Ole yhteydessä paikalliseen TE-keskukseen ja ole suoraan yhteydessä firmoihin, vaikka heillä ei olisikaan aktiivinen haku tai avoin haku päällä. Se, että oot oma-aloitteinen, näkyy kauas ja antaa hyvän ensivaikutelman. Vaikka paikkaa ei just nyt irtoaisikaan, niin aina on mahdollista että sun nimi ja hyvä asenne jää muistiin myöhemmälle tai että sun nimi mainitaan toisaalla.

      "Haluisin kuitenkin menestyä jotenkin. "

      Edelleen ilman sokerointia, sinä ja kaksi muuta. Menestyminen on hankalaa ja vaatii todella paljon työtä, eikä sekään aina riitä. Oot kuitenkin vasta nuori, joten älä aseta itsellesi liian kovia tavoitteita vasta kun oot harkitsemassa omillesi muuttoa.

    • Anonyymi

      Vaikeinta ehdottomasti on oman talouden hallinta. Hae ensin kaikki mahdolliset tuet KELAsta, ja ota se opintolaina. Sitten lasket että kuinka paljon rahaa voit käyttää kuukaudessa, etkä sitten tuhlaa yhtään enempää. Monella menee mäkeen juuri tässä, kun sitten vain ajattelee että 'nipistää' sitten seuraavan kuun menoista, ja poks! Köyhyysketju on valmis...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 140
      4001
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      110
      3619
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      20
      2555
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1727
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1609
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1585
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1513
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1491
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      89
      1483
    Aihe