Hei, olen aloitteleva kanan hoitaja. Minulla on ongelma, en tiedä millaisen ”häkin”/asunnon ostan kanoille. Ajattelin hankkia suomalaisia maalaiskanoja. Tiedän, että kanat eivät siedä kauheasti kylmää. Pitäisikö minun ostaa valmis ”häkki, jos pitäisi voisitteko kertoa mistä. Ja jos täytyy rakentaa itse, mitä rakennustarvikkeita siihen tarvitsee ja miten se tehdään.
Terveisin: Kana rakastaja
Kanankoti ongelma
3
124
Vastaukset
- Anonyymi
osta rautakaupasta kanaverkkoa tai 120 cm korkeaa puutarhaverkkoa rakenna siitä tarha tilaa tarvitaan 1 neliö 2 kanaa kohti, mutta mitä isompi, sen parempi. ja hoidon kannalta kannattaa tehdä sen verran korkea hökki, että mahtuu itse siellä toimimaan, eli puutarhaverkkoja kiinnitetään kaksi päällekkäin, jolloin korkeus on 2m.
Lattia kannattaa suojata muovimatolla, ellet pystytä häkkiä betonipohjalle. kanat, joita on oltava vähintää kaksi, mutta 4-5 on parempi, tarvitsevat nukkumaorren häkin ylälaitaan sekä laatikon pesäksi, vanerilaatikko, jossa on kanan mentävä reikä yhdellä sivulla, on hyväö, mutta pahvilaatikkokin kelpaa hätätilassa. Häkin pohjan voi supojata sanomalehdillä, yöpuun alle tulee eniten kakkaa, mutta turvepehtu/ kutterinouru on kanoista mukavampaa. Jos on sanomalehtiä, tarvitaan rypåulaatikko jossa voi olla vaikka hiekkaa, kuivaa turvetta tai sahanpurua, ja tuhkakin kon kanojen mieleen ( pölyää hirmuisesti). Jos häkki tehdään kylmään tilaa, sopii lämmittimiksen kellarivahti tai koirankopinlämmitin tai lämpölamppu. kanat tarvitsevat valoa noin 10 tuntia päivässä, jotta munisivat. Vesiastia kannattaa kinnittää häkin runkorakenteisiin etteivät kanat kaada sitä, samoin ruokakaukalo, joksi käy vaikka kakkuvuoka. Muista myös kanakalkki tai osterinkuoret, myydään maatalouskaupoissa( rikotut kananmunankuoret käy yhtä hyvin) ja sopiva karkea sora, jota kanat tarvitsevat kivipiiran toimintaan. parvekelaatikko. - Anonyymi
katso munanetti-palstalta, siellä puhutaan kanoista kananhoitajien kesken
- Anonyymi
No nyt ihan ensimmäisenä sinulla pitää olla jokin tila jossa pidät niitä kanoja talvella. Olen (valitettavasti) tavannut tapauksia jossa kanoja on yritetty pitää jopa asuintalon yhteydessä, vaan hajun sekä pölyn kannalta ei ainakaan hygienistä. Lisäksi etenkin huolimattomasti hoidetut kanalat houkuttelee hiiriä ja rottia josta tullut taajamien asutusalueilla paikoin ongelma.
Esim. joku autotallin, pihavajan, liiterin nurkasta kunnolla lämpöeristetty ikkunallinen huone on ok. Nämä joka rautakaupassa häkin kera myytävät kopperot ei pidä lämmintä ja toimivat vain kesäpaikkana, leikkimökit tms. harvoin pitävät niin hyvin lämmintä ja ovat ahtaita, vanhoista asuntovaunuista ja konteista on toisinaan saatu kohtuullisia kanaloita. Paitsi että sen lämpötilan tulisi pysyä siellä höskässä n. 5-10 asteen tuntumassa, yli nollan vähintään, niin sen on myös tuuletuttava. Kostea kanala on epämiellyttävä kaikille osapuolille ja epäterveellinen kanoille.
Muuten tuossa aiemmin annettu ihan ok vinkkejä kanahäkkien tekoon. Jos joku sopivan pieni huonetila kokonaan kanoille, ei häkkejä tarvita. 10 tuntia valoa voi olla kyllä hieman niukanlaisesti muninnan kannalta, itse olen noudattanut jo varhain hyväksi hsvaittua 8-9 tuntia pimeää ja loput valoaikaa-ohjelmaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes1115099Yleltä tyrmäävä uutinen
Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/744331619- 1951165
Pakko kertoa mies
Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti1111133Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk191084Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna861020Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.47941- 64931
- 64886
Onko se niin
Että meillä molemmilla on niin isot egot ettei voi alentua myöntämään kuin tykkää toisesta64836