Hupiakku..

Anonyymi

Veneessä aurinkokenno jatkuvasti käytössä. Uutta hupiakkua vaihtamassa ja akun paikkaan ei meinaa mahtua kuin perus n.270mm leveä akku. Normaali akku tulossa, eli ei agm. Suljettua mallia ajatellut. Nyt olisi tarjolla, mutta 75ah. Mahtaisiko tämä kuitenkin riittää. Kompressori kylmälaukku kuluttaa n.0,2kwh/vrk,lisäksi valopetrooli lämmitin, puhelimien ja tablettien lataus, valot on led mallisia.

28

1336

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Riittää mihin?

      Pyörittäähän se täyteen ladattuna tuota kompuraa ehkä 3-4 vrk.

      Itse suosisin avoakkuja, joihin pystyy lisäämään vettä. Kestävät usein pidempään. Suljetut ja AGM:t saa veneessä turhan helposti pilalle.

    • Anonyymi

      Noilla lähtötiedoilla on täysin mahdotonta tietää millaisen akun tarvitset, mutta lähtökohtaisesti 75 Ah kuulostaa kyllä todella vähältä, jos teet useamman päivän reissuja muutenkin kuin auringon paistaessa kirkkaalta taivaalta suoraan kennoon. Itselläni on 400 Ah. Vähemmälläkin varmasti pärjäisi, mutta eipähän tarvitse koskaan miettiä sähkön riittävyyttä. Äkkiäkös laminoit veneeseesi uusia akun paikkoja.

    • Anonyymi

      Ilman latausta pärjäät korkeintaan vuorokauden. Sinulla on oikeasti käytössä 37 Ah. Jääkaappi vie noin ampeerin riippuen käytöstä, eli 24Ah/vrk. Jäljelle jää n. 10Ah, eli 120Wh. Kännykän akkuun menee jotain 20Wh. Lämppäri vie vuorokaudessa 100-130 Wh.

      • Anonyymi

        Onhan siinä oikeasti käytössä 75 Ah, jossa akku on speksinsä mukainen. Eri juttu sitten kannattaako akusta ottaa läheskään niin paljoa.

        Aloittajahan kertoi kylmälaukun kulutukseksi 0,2 kWh/vrk, eli 17 Ah/vrk. Kännykän akku on nykyään n. 3 Ah 4 V eli 12 Wh.

        Itsellä oli edellisessä veneessä 75 Ah hupiakku. Sillä pärjäsi 2-3 vrk lataamatta. Ei ollut aurinkopanelia, mutta kylmäboksi oli vähäkulutuksinen, vei tyypillisesti n. 10 Ah/vrk.

        Nykyisessä veneessä on 180 Ah hupiakku ja aurinkopaneli, mutta kylmäboksi vie selvästi enemmän, 24 Ah/vrk normikeleillä ja pahimmilla helteillä jopa tuplasti tuon. Tuolla ei tarvitse käytännössä juuri maasähköä käyttää, kun ajaa koneella sataman läheiset pätkät.

        Lämppäri on ollut molemmissa ja vielä suurikulutuksisiksi mielletyt Webasto ja Eber. Mutta ei nuo kyllä ole oleellisia olleet sähkönkulutuksen kannalta. Eihän lämppäri ole päällä kuin yön ja silloinkin yleensä sammuilee välillä, jotta ei ole liian kuuma. Edellisen veneen vei minimiteholla 1 A ja nykyisen 0,6 A. Maksimitehoilla 2 ja 3,6 A, mutta noilla ei käy pitkään ellei ole pakkasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan siinä oikeasti käytössä 75 Ah, jossa akku on speksinsä mukainen. Eri juttu sitten kannattaako akusta ottaa läheskään niin paljoa.

        Aloittajahan kertoi kylmälaukun kulutukseksi 0,2 kWh/vrk, eli 17 Ah/vrk. Kännykän akku on nykyään n. 3 Ah 4 V eli 12 Wh.

        Itsellä oli edellisessä veneessä 75 Ah hupiakku. Sillä pärjäsi 2-3 vrk lataamatta. Ei ollut aurinkopanelia, mutta kylmäboksi oli vähäkulutuksinen, vei tyypillisesti n. 10 Ah/vrk.

        Nykyisessä veneessä on 180 Ah hupiakku ja aurinkopaneli, mutta kylmäboksi vie selvästi enemmän, 24 Ah/vrk normikeleillä ja pahimmilla helteillä jopa tuplasti tuon. Tuolla ei tarvitse käytännössä juuri maasähköä käyttää, kun ajaa koneella sataman läheiset pätkät.

        Lämppäri on ollut molemmissa ja vielä suurikulutuksisiksi mielletyt Webasto ja Eber. Mutta ei nuo kyllä ole oleellisia olleet sähkönkulutuksen kannalta. Eihän lämppäri ole päällä kuin yön ja silloinkin yleensä sammuilee välillä, jotta ei ole liian kuuma. Edellisen veneen vei minimiteholla 1 A ja nykyisen 0,6 A. Maksimitehoilla 2 ja 3,6 A, mutta noilla ei käy pitkään ellei ole pakkasta.

        Ja kun olet käyttänyt 75Ah niin voit ostaa uuden akun. Ja jos lämppäri sammu ja käynnistyy usein yön aikana , se on silloin varsinainen sähkösyöppö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja kun olet käyttänyt 75Ah niin voit ostaa uuden akun. Ja jos lämppäri sammu ja käynnistyy usein yön aikana , se on silloin varsinainen sähkösyöppö.

        Riippuu valitusta akusta ja ei mikään ole niin huono, että kerran 75 Ah otettua on vainaa, kunhan lataa sen sitten piakkoin täyteen.

        Lämppärin käynnistys kestää n. 5 minuuttia ja vie silloin 10 A eli n. 0,8 Ah menee ylimääräistä/käynnistys. Ei meillä ainakaan montaa kertaa tuota tee. Illalla laittaa päälle niin sammuu alkuyöstä ja käynnistyy ehkä aamuyöstä tai sitten ei käynnisty. Välissä on joka tapauksessa useamman tunnin sammuneena eli vie vähemmän kuin koko yön 0,6 A viemällä ja ei tarvitse hikoilla ylilämmön takia.

        90-luvun alkupuolen Webastossa ei vielä ollut tehonsäätöä, joten se saattoi käynnistyä pari kertaa yössä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu valitusta akusta ja ei mikään ole niin huono, että kerran 75 Ah otettua on vainaa, kunhan lataa sen sitten piakkoin täyteen.

        Lämppärin käynnistys kestää n. 5 minuuttia ja vie silloin 10 A eli n. 0,8 Ah menee ylimääräistä/käynnistys. Ei meillä ainakaan montaa kertaa tuota tee. Illalla laittaa päälle niin sammuu alkuyöstä ja käynnistyy ehkä aamuyöstä tai sitten ei käynnisty. Välissä on joka tapauksessa useamman tunnin sammuneena eli vie vähemmän kuin koko yön 0,6 A viemällä ja ei tarvitse hikoilla ylilämmön takia.

        90-luvun alkupuolen Webastossa ei vielä ollut tehonsäätöä, joten se saattoi käynnistyä pari kertaa yössä.

        Joudut nyt ikävä kyllä korjaamaan näkemystä ja odotustasoasi akun käytettävyyden suhteen. Jokainen kerta jolla lyijyakku tyhjennetään alle 50% lataustilaan lyhentää oleellisesti akun odotettua käyttöikää ja tappaa kapasiteettia. Ja mitä alempana käydään sitä enemmän tuhoa tulee. Akusto pitää ehdottomasti mitoittaa siten, että normaaliolosuhteissa alle 50%:n ei jouduta. Ne alitukset tulee kalliiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joudut nyt ikävä kyllä korjaamaan näkemystä ja odotustasoasi akun käytettävyyden suhteen. Jokainen kerta jolla lyijyakku tyhjennetään alle 50% lataustilaan lyhentää oleellisesti akun odotettua käyttöikää ja tappaa kapasiteettia. Ja mitä alempana käydään sitä enemmän tuhoa tulee. Akusto pitää ehdottomasti mitoittaa siten, että normaaliolosuhteissa alle 50%:n ei jouduta. Ne alitukset tulee kalliiksi.

        Hyvä pointti ja ei auta AGM akutkaan vaan sama ongelma niissäkin syklit leikkaantuu rajusti.

        Lifepo akuissa myös vastaava ongelma, mutta käytännössä parempi, sillä optimi alue on seikkailla 30%-80 välillä jos ajattelee akun elin iän maximointia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja kun olet käyttänyt 75Ah niin voit ostaa uuden akun. Ja jos lämppäri sammu ja käynnistyy usein yön aikana , se on silloin varsinainen sähkösyöppö.

        Näytä laskelma, joka osoittaa, että termostaatilla varistettu lämmitin syö enemmän virtaa kuin jatkuvasti päällä oleva.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joudut nyt ikävä kyllä korjaamaan näkemystä ja odotustasoasi akun käytettävyyden suhteen. Jokainen kerta jolla lyijyakku tyhjennetään alle 50% lataustilaan lyhentää oleellisesti akun odotettua käyttöikää ja tappaa kapasiteettia. Ja mitä alempana käydään sitä enemmän tuhoa tulee. Akusto pitää ehdottomasti mitoittaa siten, että normaaliolosuhteissa alle 50%:n ei jouduta. Ne alitukset tulee kalliiksi.

        Kohtuuhintaan saa lyijyakun, jolle luvataan 800 80% syvää sykliä. Se riittää kymmeniä vuosia useimmille, mutta tuskin akku muista syistä on noin pitkäikäinen.

        Ihan peruslyijyakku kestää noita ehkä sata. Ei siis todellakaan kerrasta rikki mene. Toki akun saa nopeasti rikki, jos sen jättää pitkäksi aikaa tyhjäksi tai keittää kuivaksi.

        Omassa veneessä on edelleen käytettynäostettaessa mukana tulleet akut. 10 kautta takana ja edelleen toimii hyvin.

        180 Ah hupiakku (halvahko kuorma-auton starttiakku). Harvemmin menee alle 50% varaustason. Kyllä sillä 75 Ah:llakin olisi pärjätty, muttei todennäköisesti olisi enää ehjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan siinä oikeasti käytössä 75 Ah, jossa akku on speksinsä mukainen. Eri juttu sitten kannattaako akusta ottaa läheskään niin paljoa.

        Aloittajahan kertoi kylmälaukun kulutukseksi 0,2 kWh/vrk, eli 17 Ah/vrk. Kännykän akku on nykyään n. 3 Ah 4 V eli 12 Wh.

        Itsellä oli edellisessä veneessä 75 Ah hupiakku. Sillä pärjäsi 2-3 vrk lataamatta. Ei ollut aurinkopanelia, mutta kylmäboksi oli vähäkulutuksinen, vei tyypillisesti n. 10 Ah/vrk.

        Nykyisessä veneessä on 180 Ah hupiakku ja aurinkopaneli, mutta kylmäboksi vie selvästi enemmän, 24 Ah/vrk normikeleillä ja pahimmilla helteillä jopa tuplasti tuon. Tuolla ei tarvitse käytännössä juuri maasähköä käyttää, kun ajaa koneella sataman läheiset pätkät.

        Lämppäri on ollut molemmissa ja vielä suurikulutuksisiksi mielletyt Webasto ja Eber. Mutta ei nuo kyllä ole oleellisia olleet sähkönkulutuksen kannalta. Eihän lämppäri ole päällä kuin yön ja silloinkin yleensä sammuilee välillä, jotta ei ole liian kuuma. Edellisen veneen vei minimiteholla 1 A ja nykyisen 0,6 A. Maksimitehoilla 2 ja 3,6 A, mutta noilla ei käy pitkään ellei ole pakkasta.

        Kun lataat kännykän akkuun 12 Wh, otat veneen akusta lähemmäs 20 Wh. Litiumit ottaa hyvällä hyötysuhteella vastaan, mutta häviötä tulee laturistakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun lataat kännykän akkuun 12 Wh, otat veneen akusta lähemmäs 20 Wh. Litiumit ottaa hyvällä hyötysuhteella vastaan, mutta häviötä tulee laturistakin.

        Toki häviöitä tulee, mutta tuskin enempää kuin akussa on jäljellä. Jotenkin kunnollinen laturi pääsee yli 80% hyötysuhteeseen helposti ja harvemmin kännykän akkua tyhjäksi otetaan. Vanhemmassa kännykässä on usein pienempi akku ja lisäksi kännykän akku hyytyy vanhetessaan selvästi. Omaa 3-vuotiasta kännykkää joutuu jo latamaan pari kertaa päivässä, kun uutena meni helposti vrk.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näytä laskelma, joka osoittaa, että termostaatilla varistettu lämmitin syö enemmän virtaa kuin jatkuvasti päällä oleva.

        Miksi kuvittelet että jatkuvasti päällä olevassa lämmittimessä ei ole termostaattia?
        Minulla on termostaatilla varustettu lämmitin ja se on aina päällä. Ei sammu yöllä mutta pienentää ja suurentaa tehoa tarpeen mukaa.
        Tai sammuu se sitten, kun minimiteho nostaa lämpötilaa riittävästi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toki häviöitä tulee, mutta tuskin enempää kuin akussa on jäljellä. Jotenkin kunnollinen laturi pääsee yli 80% hyötysuhteeseen helposti ja harvemmin kännykän akkua tyhjäksi otetaan. Vanhemmassa kännykässä on usein pienempi akku ja lisäksi kännykän akku hyytyy vanhetessaan selvästi. Omaa 3-vuotiasta kännykkää joutuu jo latamaan pari kertaa päivässä, kun uutena meni helposti vrk.

        Känykänkin akkua kannataa käyttää ladat 30-80% niin pysyy parhaimmassa tikissä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toki häviöitä tulee, mutta tuskin enempää kuin akussa on jäljellä. Jotenkin kunnollinen laturi pääsee yli 80% hyötysuhteeseen helposti ja harvemmin kännykän akkua tyhjäksi otetaan. Vanhemmassa kännykässä on usein pienempi akku ja lisäksi kännykän akku hyytyy vanhetessaan selvästi. Omaa 3-vuotiasta kännykkää joutuu jo latamaan pari kertaa päivässä, kun uutena meni helposti vrk.

        Siis 12 WH kertaa laturin hyötysuhde kertaa kännykän latausohjauksen hyötysuhde kertaa akun hyötysuhde. Eli 12 Wh/0,8/0,9/0,9=18,5 Wh, eikä ainakaan alakanttiin arvioitu hyötysuhteet.


    • Anonyymi

      Pitäisiköhän seuraavassa veneessä downshiftata ja luopua kaikesta sähköstä kulkuvaloja lukuun ottamatta?

      Ei plotteria eikä mitään sähköisiä mittareita. Mekaaninen loki ja paperikartta

      • Anonyymi

        Entä kännykän lataus?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä kännykän lataus?

        Se on ensimmäine, kun kannattaa heivata pois elämästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on ensimmäine, kun kannattaa heivata pois elämästä.

        Osa meistä on sosiaalisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osa meistä on sosiaalisia.

        Eikö sen sosiaalisen kanssakäymisen voi jättää satamiin tai maihin ylipäätään?
        Selfiet Instassa tai Facessa ovat todella väsyneitä juttuja.
        Varpaat ja kuoharilasi hiekkarannalla tai typerä ilme naamalla purkkarin peräsimessä....

        Sori siitä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osa meistä on sosiaalisia.

        Aivan, ne sosiaaliset juuri heivaavat kännykkänsä ja ovat oikeasti sosiaalisia face-to-face.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö sen sosiaalisen kanssakäymisen voi jättää satamiin tai maihin ylipäätään?
        Selfiet Instassa tai Facessa ovat todella väsyneitä juttuja.
        Varpaat ja kuoharilasi hiekkarannalla tai typerä ilme naamalla purkkarin peräsimessä....

        Sori siitä

        No niin, me kaikki ja meidän face-kaverit on jo miljoonaan kertaan nähneet ne auringonlaskut ja valkeat purjeet sinistä taivasta vasten meidän facebook- ja muissa sosialistisen median tileillä.


    • Anonyymi

      Minulla on 29-jalkaisessa 4kpl 200Ah akkuja. Ei lopu sähkö ikinä.

      • Anonyymi

        Oh hoh, aika äijä


    • Anonyymi

      Jos litiumeja laitatte, kannattaa ihan oikeasti käyttää enemmänkin aikaa asiaan vihkiytymiseen. Isossa osassa "halvempia" akkuja ei ole kennojen balanssointia. Liäksi niissä purku/latausvirrat rajoitettuja (siis esim alle 0.7C, eli "0.7*kapasiteetti"). Tämä johtuu siitä että valmistaja ei ole kovin vakuuttunut kennojensa tasaisuudesta, vaan suuremmat virrat saattavat kennot epäbalanssiin ja ajan mittaan (500-1500 sykliä), akku on sökö. Hyvissä akuissa virrat suurempia ja niissä lisäksi aktiivinen balansointielektroniikka. Lifepo kemiana ei balansoi itseään latauksen yhteydessä, eli jos joku sarjassa olevista kennoista (12V akussa 4 kpl kennoja sarjassa) tulee täyteen, menee se ylijännitteelle latauksen jatkuessa. Tätä voidaan yksinkertaisemmallakinelektroniikalla tasoittaa latauksen yhteydessä (rajoitetaan yksittäisen kennon jännitettä kennon rinnalle kytketyllä elektroniikalla), mutta aktiivinen balanseri on oikea ratkaisu. 2000syklin käyttöikä (siis suomi käytössä yli 20V) on unelma johon suurimmalla osalla noista ei tule päätymään. Balansoinnin puutteen takia ja myös ihan vaan siksi että kemia/elektroniikka vanhenee. Jos käyttö reilua ja paljon (esim pitkät reissut) homma toimii ja saat syklit irti. Eli realistisuutta kun mietitte akkujen ostoa. Hyvät trukkiakut (halpoja) joihin voi laitta vettä itse, ovat paljon varmempi valinta. Ja kestävät kovaa käyttöä.

    • Tässä muutamia arvoja meidän tapauksesta .Meillä on 115 Ah akkukapasiteettiä.Pelkästään sillä (siis ilman aurinkokennoja ja ainoastaan jääkaapiia varten) kaappi käy (1 A keskik.) vählntään 2 vuorokautta.Kun sitten aurinkokennot kytketään päälle toimii kaappi, ilman verkkosähköä, vaikka koko kesän .

    • Anonyymi

      Tuo riittää, yhdellä ehdolla. Sinulla on oltava veneessäsi lataava moottori erillisellä starttiakulla tai sitten matkoilla menet noin 3×vko maasähköön kiinni. Tuo on olennaisin asia tässä, ei niinkään aurinkopaneelin olemassaolo. Oma 110W paneeli lataa nyt, Espanjan aurinkoisessa keskipäivässä 3A. Tilanne vastannee Suomen kesää. Päivän mittaan saanti lienee noin 20Ah ja sen saman saa 20 minuutin konekäytöllä.
      Aamulla sinulla on 75 Ah akussa noin 55 Ah varaustaso, käynnistät koneen, nostat ankkurin ja ajat ulos. Tuossa ajassa konelaturi on täyttänyt akkuasi jonnekin 70 Ah tasolle. Paneelisi pitää varauksen samoissa, mutta tuskin sitä juuri nostaa.
      Seuraavana aamuna lähtötaso lienee noin 50 Ah ja silloin konelatausta tarvitaan enemmän, ehkä 30 minuuttia. Sähkötaseesi pysyy kuosissa, mutta se vaatii konetta tai sitten maasähköä 3 × vko. Vähempi ei riitä.
      Likimain kaikki veneilijät aliarvioivat sähkönkulutuksensa ja yliarvioivat paneeliensa tuotot. Siksi akut tuntuvat lyhytikäisiltä, 3-4 v. kun ne tärvääntyvät kroonisesta alilatauksesta johtuen.

      Ariel 336.

      • Meillä akut kestivät 2-3 vuotta kunnnes minulle valkeni että se johtuu siitä että ovat vajaasti ladattuja.Nyt vanhempi akku on ainakin 4 vuotta.
        Suomessa ja kesällä yksi 60 W paneeli lataa keskipäiväällä karvan verran päälle 3 A.
        Hyvää Joulua sinne Espanjaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nokialaisen koulun pihalta löytyi nuoren ruumis

      Näin kertovat iltapäivälehdet ja Nokian uutiset. Mitähän on tapahtunut..?
      Nokia
      143
      3019
    2. Missäs lynkkausjoukot piileksii?

      Tänään lähilehden kirjoituksessa paikallinen entinen pizzayrittäjä kertoi muuttaneensa pois Sysmästä. Syynä oli koulukiu
      Sysmä
      48
      877
    3. Mies hävisi oikeudenkäynnin koronapassista valtiota ja Fazeria vastaan määrättiin korvaamaan lähes

      https://yle.fi/a/74-20091554 Henkilö liikkui ilman Koronapassia ja yritti päästä aamiaiselle Fazer kahvilaan,
      Maailman menoa
      213
      832
    4. Tulihan tästä

      Meidän "jutusta" vähän turhan suuri show tänne palstalle. Sivusta seurasin sitä enimmäkseen.
      Ikävä
      67
      794
    5. Haluaisitko sitten mies

      Että ottaisin sinuun yhteyttä?
      Ikävä
      43
      790
    6. Haluisin jutella sulle siitä

      Mistä mennään. Tiedän yhteyden.
      Ikävä
      36
      783
    7. En ymmärrä käytöstäsi, mies

      Jotain miehen logiikkaa? Et siis halua tutustua yhtään millään tavoin paremmin, vaikka ajatuksissasi näköjään joskus pyö
      Rakkaus ja rakastaminen
      61
      712
    8. Suomen edesottamukset Ukrainan sodassa jaksavat ihmetyttää ulkomaisia työkavereitani

      Työskentelen korkean teknologian yrityksessä, jossa on ihmisiä ympäri maailmaa. Suuri osa ulkomaisista on kotoisin Aasia
      Maailman menoa
      235
      697
    9. Mitä ajattelisit siitä

      Miten reagoisit jos kaivattusi ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      36
      656
    10. Jos nainen haluaa oikeasti tutustua

      Niin tämä tekee jotakin konkreettista sen eteen. Luotan siihen. Jos ei tee, mielenkiintoa ei vaan ole riittävästi.
      Ikävä
      43
      614
    Aihe