Miksi sukupuolta korjaavia hoitoja on niin saatanan vaikea saada?

Anonyymi

En ymmärrä miksi Suomessa tästä aiheesta on tehty niin vaikeaa. Jutellin yhden Englannista kotoisin olevan muunsukupuolisen kanssa Redditissä. Hän sanoi että hakee varmaan hormonihoitoihin kohta. Olin ihan ihmeissäni että miten niihin sillä lailla vaan hakeudutaan. Täällä pelkällä ei-binääri diagnoosilla saa vääntää transpolilla vuosia eikä ehkä silti saa hoitoja. Asiaa vaikeuttaa jos on joskus ollut esim. masennusta. Kirjoitin tästä asiasta tänne joskus mikä oli virhe. Muut transihmiset täällä olivat sitä mieltä ettei asiasta saa valittaa kun kerta saa ilmaiseksi. Tällä asenteella kaikki pysyy lähes sietämättömänä paskana ja mikään ei edisty.
Ne vähäiset tiedot ja kokemukset joita olen transpolista lukenut ovat olleet negatiivisia, paitsi joku yksi kommentti jossain vauva.fi:ssä.
Arvostaisin suuresti jos kukaan osaisi antaa lisää infoa tästä tilanteeseta ja miten mahdollisesti parantaa oloja transihmisille Suomessa.

8

64

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

No siis, transpolille hakeudutaan yleislääkärin lähetteellä ja lain mukaan lääkärin on se kirjoitettava. Transpolilla sitten annetaan itsestä psyykkisesti terve kuva, ja kerrotaan kuinka elämä helpottuisi huomattavasti, jos saisi tarvitsemansa sukupuolenkorjaushoidot.

Huomioi, että asiasta kirjoittavat netissä lähinnä vain ne, joilla on mennyt sukset ristiin polin kanssa.

• Anonyymi

Näin suunnittelin. Pelottaa vaan että ne ei tosiaan anna niitä hoitoja tai diagnoosia kun ne näkee mun lääkärin paperit, vaikka kuinka vaikuttaisin henkisesti terveeltä. Mutta ei sitä kai tiedä ennen kun menee kokeilemaan. Outoa vaan että juuri kukaan ei tee rintojenpoistoa sillä niin sanotulla ei-binääri diagnoosilla pelkästään, ottaen huomioon että on olemassa ei-binäärisiä ihmisiä jotka tarvitsee silti sen leikkauksen dysforiaansa. Mietin myös, että saako tätä prosessia nopeutettua jos tarjoaa rahaa. Siitäkään en löytänyt tietoa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Näin suunnittelin. Pelottaa vaan että ne ei tosiaan anna niitä hoitoja tai diagnoosia kun ne näkee mun lääkärin paperit, vaikka kuinka vaikuttaisin henkisesti terveeltä. Mutta ei sitä kai tiedä ennen kun menee kokeilemaan. Outoa vaan että juuri kukaan ei tee rintojenpoistoa sillä niin sanotulla ei-binääri diagnoosilla pelkästään, ottaen huomioon että on olemassa ei-binäärisiä ihmisiä jotka tarvitsee silti sen leikkauksen dysforiaansa. Mietin myös, että saako tätä prosessia nopeutettua jos tarjoaa rahaa. Siitäkään en löytänyt tietoa.

Diagnosointi on keskitetty julkiselle, mutta leikkaukset voi teetättää ulkomailla tai Suomessa yksityisellä sen jälkeen, ja sehän toki nopeuttaa prosessia huomattavasti.

• Anonyymi

Suomessa tutkimukseet tehdään perusteellisesti ennen diagnoosin ja hoitojen saamista. Siksi perumisia on hyvin vähän (vaikkakin ne ne muutamat ovat äänekkäitä mediassa). Englanti on ollut yksi pahimmista perujien maista, ehkäpä juuri tuon kevyen tutkimusjärjestelmän vuoksi.

• Anonyymi

Olithan sinä vuosia sitten Mattilaa haastamaan oikeuteen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Cissi sussin taas sekoilee. Miksi oletat kaikkien kirjoittajien olevan eläkeläinen?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Cissi sussin taas sekoilee. Miksi oletat kaikkien kirjoittajien olevan eläkeläinen?

Ei päivää ilman eläkeläistä, niin se vaan tällä palstalla menee.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En ollut! En ole edes tavannut Mattilaa prosessini puitteissa, mutta muissa yhteyksissä useinkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      193
      3579
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      57
      2237
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      376
      2220
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      43
      2082
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1501
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1251
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1213
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      460
      1202
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      121
      1063
    10. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      59
      1014
    Aihe