Voimaa ja painoa olis tarpeeksi ja suht halpa.
Olisko kellään kokemuksia vioista ja käyttö ominaisuuksista.
Muista merkeistä ja malleista myös ehdotuksia, tarvisi siirtää noin 13t telakonetta.
Valmet 2105 lavetin veturiksi
43
16867
Vastaukset
- juuso-2
8 2 synkronoimaton vaihteisto. Pikavaihde.
Katso http://www.konedata.net/
Tuo Volvo on... Katso jotakin muuta merkkiä- agricult
Tuossa on siis 16 4 vaihdetta, ja laatikko on tosiaan täyssynkronoimaton, mutta erittäin liukasliikkeinen, vaihteet menevät päälle kuin ajatus. Ei liene salaisuus, että Volvo toi Valmetille valtavan tietotaidon mukanaan, jota sovellettiin 05 ja Mezzo/ Mega sarjoissa.
- tunaroitsija
Mikä muu merkki? saman hintaisia D-F 6.50DX,MB trac 1500 tai IH 1455XL en sitten tiiä.
Synkronoimaton vaihteisto ei haittaa on sitä Sisullakin tullut ajettua, maantieajossa ei synkronoimattomasta vaihteistosta ole haittaa.
Volvossa ei ole minusta mitään vikaa on sitä tullut tehtyä töitä T650 vm-81selläkin,sitkeitä ja vahvoja pelejä vanha on tietysti vanha.
Kyseisellä mallilla en ole ikinä ajanut mitänyt vaihtokone rivissä olen joskus käynyt koe istumassa.
On tuossa mallissa hyviä puolia turbo ahdettu ja välijäähdytetty moottori,pikavaihde,melu 81db,ajovoimanotto,ilmastointi ja riittävästi tilla ohjaamossa.
Hinnalla on suuri merkitys. - tunaroitsija
agricult kirjoitti:
Tuossa on siis 16 4 vaihdetta, ja laatikko on tosiaan täyssynkronoimaton, mutta erittäin liukasliikkeinen, vaihteet menevät päälle kuin ajatus. Ei liene salaisuus, että Volvo toi Valmetille valtavan tietotaidon mukanaan, jota sovellettiin 05 ja Mezzo/ Mega sarjoissa.
Eikös 05-sarjassa ohjaamo ja voimansiirto ole volvolta.
- Tenho
tunaroitsija kirjoitti:
Mikä muu merkki? saman hintaisia D-F 6.50DX,MB trac 1500 tai IH 1455XL en sitten tiiä.
Synkronoimaton vaihteisto ei haittaa on sitä Sisullakin tullut ajettua, maantieajossa ei synkronoimattomasta vaihteistosta ole haittaa.
Volvossa ei ole minusta mitään vikaa on sitä tullut tehtyä töitä T650 vm-81selläkin,sitkeitä ja vahvoja pelejä vanha on tietysti vanha.
Kyseisellä mallilla en ole ikinä ajanut mitänyt vaihtokone rivissä olen joskus käynyt koe istumassa.
On tuossa mallissa hyviä puolia turbo ahdettu ja välijäähdytetty moottori,pikavaihde,melu 81db,ajovoimanotto,ilmastointi ja riittävästi tilla ohjaamossa.
Hinnalla on suuri merkitys.No se 650,nen volovo on tuohon kysseiseen konneesen nähen puutarharaktori. Ei paljoo muuta yhteistä kun se että kuuluvat "raktoriin heimoon.
Itelläni ei kokemuksia kyseisestä koneesta kuin semmonen vallu on täällä kalkkikärryn eessä ja iso on se kalkkimäärä minkä ovat peltoihin täällä ajaneet eikä oo lumet haitanneet. - tunaroitsija
Tenho kirjoitti:
No se 650,nen volovo on tuohon kysseiseen konneesen nähen puutarharaktori. Ei paljoo muuta yhteistä kun se että kuuluvat "raktoriin heimoon.
Itelläni ei kokemuksia kyseisestä koneesta kuin semmonen vallu on täällä kalkkikärryn eessä ja iso on se kalkkimäärä minkä ovat peltoihin täällä ajaneet eikä oo lumet haitanneet.Tarkoitin tuolla T650 että ei haittaa vaikka 2105nen perustuu volvoon, eli ei koko vertailua.
- paikkansa
tunaroitsija kirjoitti:
Eikös 05-sarjassa ohjaamo ja voimansiirto ole volvolta.
Hytti made in sweden samoin laatikko.
- TD 60 k
tunaroitsija kirjoitti:
Tarkoitin tuolla T650 että ei haittaa vaikka 2105nen perustuu volvoon, eli ei koko vertailua.
Ei siinä taida olla valmettia kun tarrat pelleissä. Jarrut on kuivat levujarrut alipainetehostimella ja käsijarruja on kaksi joka koneessa, toinen vaikuttaa ajojarruihin.
Vetoakseleita on katkennut useammasta koneesta ja valmetilta ostettuna kallis samoin kuin muutkin osat. Varaosia saa kyllä muualtakin esim. TD 60 k ei taida olla vieras moottori kuorma-autopuolella.
Viimeset noista on myyty samaan hintaan kuin 905:set eli on mahdollista löytää myös vähän ajettuja kevyessä maatalouskäytössä olleita, esim mulla olis mutta ei ole nyt myytävänä :).
Eikä se kovin kankeakaan ole kun kääntöympyrä on alle 11m. Ei taida olla valtralla kovin montaa uutta 6-sylinteristä mallia, joka menis tuon alle.
Mites Case magnumi, olis ainakin voimaa ja painoa sekä mukava vaihteisto ? - tunaroitsija
TD 60 k kirjoitti:
Ei siinä taida olla valmettia kun tarrat pelleissä. Jarrut on kuivat levujarrut alipainetehostimella ja käsijarruja on kaksi joka koneessa, toinen vaikuttaa ajojarruihin.
Vetoakseleita on katkennut useammasta koneesta ja valmetilta ostettuna kallis samoin kuin muutkin osat. Varaosia saa kyllä muualtakin esim. TD 60 k ei taida olla vieras moottori kuorma-autopuolella.
Viimeset noista on myyty samaan hintaan kuin 905:set eli on mahdollista löytää myös vähän ajettuja kevyessä maatalouskäytössä olleita, esim mulla olis mutta ei ole nyt myytävänä :).
Eikä se kovin kankeakaan ole kun kääntöympyrä on alle 11m. Ei taida olla valtralla kovin montaa uutta 6-sylinteristä mallia, joka menis tuon alle.
Mites Case magnumi, olis ainakin voimaa ja painoa sekä mukava vaihteisto ?Toi Case magnum vaan on liian kallis.
Kokemusta vähän Case maxxumista voimaa oli lievästi ruuvattuna tarpeeksi ja kulki tasaisesti maantiellä kierroksia nostamalla 47km/h.
Taitaa vaan toi maxxumikin olla liian kallis. - Volvo BM 2105
tunaroitsija kirjoitti:
Toi Case magnum vaan on liian kallis.
Kokemusta vähän Case maxxumista voimaa oli lievästi ruuvattuna tarpeeksi ja kulki tasaisesti maantiellä kierroksia nostamalla 47km/h.
Taitaa vaan toi maxxumikin olla liian kallis.Eli hintaluokka 10-15 t ? ?
Ei toi volvo vältttämättä huono vaihtoehto tossa hintaluokassa ole, mutta jos painoa perässä 20t niin jarrut on aika vaatimattomat ja ne on syytä tarkastaa ja huoltaa, voi meinaan lämmetä ja häipyä niinkun henkilöautossa. - TD 60
tunaroitsija kirjoitti:
Toi Case magnum vaan on liian kallis.
Taitaa vaan toi maxxumikin olla liian kallis.Eli hintaluokka 10-15 t ? ?
Ei toi volvo vältttämättä huono vaihtoehto tossa hintaluokassa ole, mutta jos painoa perässä 20t niin jarrut on aika vaatimattomat ja ne on syytä tarkastaa ja huoltaa, voi meinaan lämmetä ja häipyä niinkun henkilöautossa. - tunaroitsija
Volvo BM 2105 kirjoitti:
Eli hintaluokka 10-15 t ? ?
Ei toi volvo vältttämättä huono vaihtoehto tossa hintaluokassa ole, mutta jos painoa perässä 20t niin jarrut on aika vaatimattomat ja ne on syytä tarkastaa ja huoltaa, voi meinaan lämmetä ja häipyä niinkun henkilöautossa.Lavetissa tarvii olla jonkin näköiset jarrut että uskaltaa lähteä liikenteen joukkoon.
Ilmajarrut varmaan ainoa järkevä vaihtoehto, hydrauliset jarrut taitaa olla aika äkäset. - Uittaja
tunaroitsija kirjoitti:
Hinnalla on suuri merkitys.Osta 1455 Case. Siinä olis kova peli.
Uita ulkomailta vaikka. Tuolla on pari:
http://www.agencykoppinen.net/traktorit.htm - 500:nen
paikkansa kirjoitti:
Hytti made in sweden samoin laatikko.
...made in Suolahti...
- kisälli
Volvo BM 2105 kirjoitti:
Eli hintaluokka 10-15 t ? ?
Ei toi volvo vältttämättä huono vaihtoehto tossa hintaluokassa ole, mutta jos painoa perässä 20t niin jarrut on aika vaatimattomat ja ne on syytä tarkastaa ja huoltaa, voi meinaan lämmetä ja häipyä niinkun henkilöautossa.mistä lisätään vaihteistoöljy 2105/2005
- 2105
Kotitilalla oli tuollainen. Ei kestänyt kunnolla. Urakoitsijat aina sanovat, että maatalousajo on kevyttä. Se ei kestä "edes" maatalouskäytössä. Mieti nyt hyvä henkilö vielä.
Käsittääkseni noista peleistä menee turbo aika usein. Niin myös meillä kesken äestyksen. Männät olivat lopulta pieninä muruina pakosarjassa.
Käsijarru olemattoman surkea. Ohjekirjassakin kerrotaan, että sen olisi voinut tilat kahdella käsijarrulla. Luulisi lavetti käytössä olevan tällä tiedolla merkitystä.
Ohjaustehostimessakin oli jotain pientä häikkää.
No kotimainen ruotsalainen laatupeli se on. :-)- Tenho
Mitenhän lie nämä joilla tämä 2105 on ovat kyllä ihan oikeeta urakoijia.Oisivat kyllä vaihtaneet toiseen merkkiin jos ihan mitään tekemätön oes ollunna ja tosiaan ovatpa melkein kokonaan kahten kunnan kalkituksen tehneet 70-luvun lopulta näihin päiviin asti.Nykynen taitaa olla toinen semmonen 2105.
- 2105
..lisäyksenä tuohon aiempaan kirjoitukseeni.
Nuo alkavat olla yleisesti ottaen aika iäkkäitä. Kuten saattaa arvata noista aika moni on jossain vaiheessa päätynyt turvesuolle. Siellä saadaan tunnetusti aivan kaikki rikki. Jos 2105 hajoaa huolellisillakin miehillä, niin mitä luulet sen olevan muutaman vuoden jälkeen nevamiehen käsissä?
Muutama tuttu turvemies on kehottanut välttämään Valmetteja muutenkin. Uudemmat ovat kai olleet kokoonsa nähden heikkoa tekoa. - Tenho
2105 kirjoitti:
..lisäyksenä tuohon aiempaan kirjoitukseeni.
Nuo alkavat olla yleisesti ottaen aika iäkkäitä. Kuten saattaa arvata noista aika moni on jossain vaiheessa päätynyt turvesuolle. Siellä saadaan tunnetusti aivan kaikki rikki. Jos 2105 hajoaa huolellisillakin miehillä, niin mitä luulet sen olevan muutaman vuoden jälkeen nevamiehen käsissä?
Muutama tuttu turvemies on kehottanut välttämään Valmetteja muutenkin. Uudemmat ovat kai olleet kokoonsa nähden heikkoa tekoa.Joo ei minulla tuohon 2105 sen kummempata kannan otto oo sanoinpahan miten on täällä jolla tiijän. Sitten taas tuohon toiseen valmetti tai valtra asiaan sanon että hyvin käyvät kaupaksi tuskin nykyään huono kauaa.Mikähän se sitten niissä muissa raktoreissa ne kestävimmiksi tekee kun nykyään aika paljon samojen valmistajien osia.Kyllä sieltä suolta huonot merkit pian pois putoo eihän tuonne ne toiset hyvät ulkomaan merkit oo ees kunnolla päässeetkään.
- sika
Tenho kirjoitti:
Joo ei minulla tuohon 2105 sen kummempata kannan otto oo sanoinpahan miten on täällä jolla tiijän. Sitten taas tuohon toiseen valmetti tai valtra asiaan sanon että hyvin käyvät kaupaksi tuskin nykyään huono kauaa.Mikähän se sitten niissä muissa raktoreissa ne kestävimmiksi tekee kun nykyään aika paljon samojen valmistajien osia.Kyllä sieltä suolta huonot merkit pian pois putoo eihän tuonne ne toiset hyvät ulkomaan merkit oo ees kunnolla päässeetkään.
Keskusteluissa turvemiesten kanssa olen joskus puolustellut Valtraa juuri tuolla markkinaosuudella. He ovat usein naljailleet takaisin suomalaisten yleisestä älykkyydestä: "onhan meillä Halonenkin presidenttinä".
No vakavasti ottaen olisin kiinnostunut joskus näkemään hivenen tilastoa, mitenkä eri merkkejä myydään eri käyttötarkoituksiin. Onko Valtra suosituin myös suolle.
Toinen tarttee äitiä toinen tytärtä. Fendtistä en ole yhdenkään sellaisen uutena ostaneen kuullut valittavan kuin korkeintaan hinnasta. Olisikohan täällä kukaan kuullut, onko niitä kokeiltu suo/muussa urakoinnissa Suomessa minkälaisella menestyksellä? - ulkopuolinen
sika kirjoitti:
Keskusteluissa turvemiesten kanssa olen joskus puolustellut Valtraa juuri tuolla markkinaosuudella. He ovat usein naljailleet takaisin suomalaisten yleisestä älykkyydestä: "onhan meillä Halonenkin presidenttinä".
No vakavasti ottaen olisin kiinnostunut joskus näkemään hivenen tilastoa, mitenkä eri merkkejä myydään eri käyttötarkoituksiin. Onko Valtra suosituin myös suolle.
Toinen tarttee äitiä toinen tytärtä. Fendtistä en ole yhdenkään sellaisen uutena ostaneen kuullut valittavan kuin korkeintaan hinnasta. Olisikohan täällä kukaan kuullut, onko niitä kokeiltu suo/muussa urakoinnissa Suomessa minkälaisella menestyksellä?Joo halmeen toni resitenttinä ja suolla ventit älyn taso ois korkeella.
- tuota
ulkopuolinen kirjoitti:
Joo halmeen toni resitenttinä ja suolla ventit älyn taso ois korkeella.
minä ajoinkin takaa...
- Vapomies
sika kirjoitti:
Toinen tarttee äitiä toinen tytärtä. Fendtistä en ole yhdenkään sellaisen uutena ostaneen kuullut valittavan kuin korkeintaan hinnasta. Olisikohan täällä kukaan kuullut, onko niitä kokeiltu suo/muussa urakoinnissa Suomessa minkälaisella menestyksellä?Soilla enimmäkseen Valtroja, joukossa myös Caseja, Hollantilaisia, jokunen Massikka ja Urkki.
- sika
Vapomies kirjoitti:
Soilla enimmäkseen Valtroja, joukossa myös Caseja, Hollantilaisia, jokunen Massikka ja Urkki.
En itse ole turvealalla. Olen joskus nähnyt jossain kuvissa myös jontikoita nevalla. Käsittääkseni ko. kuvat olivat Pohjanmaalta. Kuulin myös jokunen vuosi sitten erään satakuntalaisen urakoitsijan ostaneen fendtin urakointiin, en tiedä tarkkaan tuliko se hänen nevahommiinsa vai muuhun urakointiin.
Noin pääpiirteissään olin alunperin vain kuulemaan, millaisia kokemuksia ihmisillä olisi erilaisista traktoreista eri käyttötarkoituksissa. - Ex-valametti
sika kirjoitti:
En itse ole turvealalla. Olen joskus nähnyt jossain kuvissa myös jontikoita nevalla. Käsittääkseni ko. kuvat olivat Pohjanmaalta. Kuulin myös jokunen vuosi sitten erään satakuntalaisen urakoitsijan ostaneen fendtin urakointiin, en tiedä tarkkaan tuliko se hänen nevahommiinsa vai muuhun urakointiin.
Noin pääpiirteissään olin alunperin vain kuulemaan, millaisia kokemuksia ihmisillä olisi erilaisista traktoreista eri käyttötarkoituksissa.Naapurit urakoivat nevalla, valmet-jontikka-fiiat oli viimekesänä.
Näyttivät vaihtavan jontikan pois valamettiin. Syytä ei ole tullut kysyttyä, mutta tuskimpa jontikka ainakaan valamettia parempi on ollut kun niin äkäsesti talosta pois lähti. - ex2105
Tenho kirjoitti:
Joo ei minulla tuohon 2105 sen kummempata kannan otto oo sanoinpahan miten on täällä jolla tiijän. Sitten taas tuohon toiseen valmetti tai valtra asiaan sanon että hyvin käyvät kaupaksi tuskin nykyään huono kauaa.Mikähän se sitten niissä muissa raktoreissa ne kestävimmiksi tekee kun nykyään aika paljon samojen valmistajien osia.Kyllä sieltä suolta huonot merkit pian pois putoo eihän tuonne ne toiset hyvät ulkomaan merkit oo ees kunnolla päässeetkään.
meillä oli aikoinaan 2105.
maatalous urakoinnissa.
siitä hajos:
laatikko(hampaat väänty)
etuperä(hampaat sileeksi)
voimanotto(akseleita poikki,pakat,koppa halki)
kone ostettiin 2500h ajettuna (tie ajosta)
meiltä se lähti 5000h lasissa.
hidas tiellä, huonot jarrut. ei ksäijarrua, surkea nostolaitteen hallinta.
vaihteet hyvät tiellä. huonot pellolla.
surkea alavääntö. muutenkin tehoton.
ei jääny ikävä.
------------
nyt piahassa 3 8400:sta. yli 11000h lasissa parissa koneessa. tehoa ja kestävyyttä aivan eritavalla kun volvossa. onneksi volvo ei ole sekaantunut näiden laitteiden tekemiseen millään lailla! :-)
- Veturiksi!
Ajelin yhden kesän (1993) kyseistä vehjestä urakointihommissa, vieläkin on mielessä hyvä vääntö koneessa ja mitään huonoa en voi sanoa vaihteistotakaan, jos synkronoimattomalla pärjää, niin ei todellakaan ole huono puoli 2105:ssa! Samassa firmassa oli myös MB-trac 1500, olihan se hulppea vehje, mutta hintaluokka on tänä päivänäkin "hiukan" eri!! Joten ei kannata vielä hylätä Valmettia.
- suopeikko
moikka!Ajelin suolla kuljettajana tuollaisella pelillä voimaa oli ja eikä siinä isompia vikoja ollut mut alle 1500 kierrosen koneestä häviää tehot.Sit kun ekaa omaa konetta hommasin meinasin ostaa tuollaisen mut se kaatui varaosin saanti vaikeuteen joka merkitsi suo hommissa paljon!!muuten olisin varmaan ostanutkin sen;))Minä ottaisin natikan noista vaihtoehdoista siinä on voimaa ja vääntöä vaikka varaosat siihen onkin kallliita mut tarkasta neliveto akseli ym siihen liityvät seikat je ehdottomasti etukeinun välykset!! sit kannattaisi kysellä case 1056 joka olisi turbotettu se olisi varma perus peli.Sit tuo valmet mega sarja joka tuli 05 sarjan jälkeen sen vaihdelaatikossa piilee kallis vika :( pääakselilta leikkaa kiinni neulalaakeri (vm 91)(muillakin on kuulemma mennyt) ja sit on koko paska jumissa minulle kävi noin korjausena oli halvempi ostaa vaihtolaatikko.No ei tässä muuta koeta tehdä oikea pätös ja kerro se meillekin minkä sit valitsit!!
- sarjasta
Kannaattaa muistaa megasarjasta puhuttaessa, että niistä osa on ferguja ja osa aivan oikeita valmetteja. Niissä ferguissa on ollut vaikka mitä vikoja, kuten arvata saattaa...
- agricult
sarjasta kirjoitti:
Kannaattaa muistaa megasarjasta puhuttaessa, että niistä osa on ferguja ja osa aivan oikeita valmetteja. Niissä ferguissa on ollut vaikka mitä vikoja, kuten arvata saattaa...
Ensimmäiset megat olivat 8300 ja 8600, jotka tosiaan perustuivat MF 3600 sarjaan. Vasta sen jälkeeen tulivat Valmetin omaan konstruktioon perustuvat mallit. Ja muuten noissa viimeisissä 8300 ja 8600 malleissa oli mekaanisesti kehittyneempi vaihteisto kuin se laatikko jonka valtra on tähän päivään mennessä saaanut aikaan. :)
- suopeikko
agricult kirjoitti:
Ensimmäiset megat olivat 8300 ja 8600, jotka tosiaan perustuivat MF 3600 sarjaan. Vasta sen jälkeeen tulivat Valmetin omaan konstruktioon perustuvat mallit. Ja muuten noissa viimeisissä 8300 ja 8600 malleissa oli mekaanisesti kehittyneempi vaihteisto kuin se laatikko jonka valtra on tähän päivään mennessä saaanut aikaan. :)
Joo olen asiasta tietoinen siitä ferku/valmet yhdistelmästä.mut minulla ollut 8100t ei ollut enään sellainen.laatikko oli minun mielestä valmetin valmistama mut oli miten oli toivotavasti kyseistä vikaa ei kellekkän satu.
- sika
agricult kirjoitti:
Kaikella kunnioituksella. Kehittyneempi tarkoittaa yleensä seuraavaa ajatuspolkua:
kehittynyt osa/osakokonaisuus menee rikki tavalla, jota ei olisi vanhassa tapahtunut
korjaaminen ei itse onnistu, ainakaan yhtä hyvin kuin ennen
korjaamon lasku on hyvin "kehittynyt"
Mitä nimenomaisesti tulee tuohon puheena olleen 2105:n laatikkoon. Sehän on täysin synkronoimaton. Sinänsä ikivanhaa tekniikkaa. Todennäköisesti niitä viimeiseksi hajoavia osia ko. laitteessa, jos se vaan ei ole ollut huolimattomalla pidolla pitkään. Kaupunkilaispojalta jää vaihde vaihtamatta, mutta kokenut konemies vaihtaa erittäin nopeasti. - agricult
sika kirjoitti:
Kaikella kunnioituksella. Kehittyneempi tarkoittaa yleensä seuraavaa ajatuspolkua:
kehittynyt osa/osakokonaisuus menee rikki tavalla, jota ei olisi vanhassa tapahtunut
korjaaminen ei itse onnistu, ainakaan yhtä hyvin kuin ennen
korjaamon lasku on hyvin "kehittynyt"
Mitä nimenomaisesti tulee tuohon puheena olleen 2105:n laatikkoon. Sehän on täysin synkronoimaton. Sinänsä ikivanhaa tekniikkaa. Todennäköisesti niitä viimeiseksi hajoavia osia ko. laitteessa, jos se vaan ei ole ollut huolimattomalla pidolla pitkään. Kaupunkilaispojalta jää vaihde vaihtamatta, mutta kokenut konemies vaihtaa erittäin nopeasti.Kehittynyt ei mielestäni tarkoita herkemmin rikkoutuvaa, eikä yksinkertainen liioin sitä ettei se voisi mennä rikki. Kuten sanoinkin, kokemusteni mukaan tuossa vaihteensiirto pelaa todella mukavasti, (tosin kokemusta ei ole montaa tuntia) mutta ei se silti ole ikuinen, tiedän muutaman tuollaisen Valmetin/Volvon, ja kolmeen on tehty vaihteistoremppaa. Voit kysyä esim. agronetistä nimimerkiltä mika, muistaakseni hänellä oli 2105 josta oli laatikko auki.
- Huom!
13 t telakone lavetilla. Kuulostaa urakoitsijan tarpeilta.
Siis 13000 kg kone ja ehkä 6000 kg lavetti. Siis yhteensä 19000 kg.
Sinun pitää hankkia liikennetraktori !- tunaroitsija
Niin sellainen liikennetraktori sen tarttis olla!
Kuinka kohan vaikea on rekisteröidä maatalous käytössä ollut traktori liikennetraktoriksi? - Huom!
tunaroitsija kirjoitti:
Niin sellainen liikennetraktori sen tarttis olla!
Kuinka kohan vaikea on rekisteröidä maatalous käytössä ollut traktori liikennetraktoriksi?Jos et käytä kys. koneitasi oman maa- ja metsätalouden harjoittamiseen on maksimi perävaunupaino tavallisella traktorilla 10 t, vaikka traktori olisi miten suuri tahansa.
Jos olet urakoitsija tarvitset 13 t koneen vetämiseen liikennetraktorin.
En tiedä mitä vanhalta traktorilta vaaditaan jos se muutetaan liikennetraktoriksi, mutta ainakin seuraavat asiat pitää selvittää:
- ajopiirturi
- vahvistettu tuulilasi
- etujarrut
- jarrujen teho yleensäkin
- etulokasuojat
- takalokasuojien levitys
- polkimesta säätyvä jarruventtiili
- moottorin tehovaatimus
- jne.
Itse selvittäisin löytyykö sopivaa käytettyä konetta.. - Haastaja
Huom! kirjoitti:
Jos et käytä kys. koneitasi oman maa- ja metsätalouden harjoittamiseen on maksimi perävaunupaino tavallisella traktorilla 10 t, vaikka traktori olisi miten suuri tahansa.
Jos olet urakoitsija tarvitset 13 t koneen vetämiseen liikennetraktorin.
En tiedä mitä vanhalta traktorilta vaaditaan jos se muutetaan liikennetraktoriksi, mutta ainakin seuraavat asiat pitää selvittää:
- ajopiirturi
- vahvistettu tuulilasi
- etujarrut
- jarrujen teho yleensäkin
- etulokasuojat
- takalokasuojien levitys
- polkimesta säätyvä jarruventtiili
- moottorin tehovaatimus
- jne.
Itse selvittäisin löytyykö sopivaa käytettyä konetta..Länsimaisissa uusissa liikennetraktoreissa on toki kaikissa etujarrut , mutta ne eivät ole pakolliset .
Käsittääkseni uusiissakaan VALtion TRAktorin tuotteissa ei ole etujarruja , vaan vaadittu hidastuvuus saavutetaan perävaunun jarrujen avulla .
- Urakoitsija,,
Jos painot tosiaan riittää, niin on tosi hyvä lavetinveturi. Vaihteet menee sisumiehenä hienosti ja on vääntöö. Ei ainakaan voi verrata Caseen tai vastaavaan.
- Huom!
"Jos painot tosiaan riittää..."
Otithan nyt huomioon, että mitkään painot eivät riitä kys. olevalle kuljetettavalle koneelle jos kerran puhutaan TRAKTORISTA ja URAKOITSIJASTA. Em. yhdistelmällä perävaunupaino ei voi ylittää missään tapauksessa 10 t.
Mutta jos puhutaan liikennetraktorista ja urakoitsijasta voidaan alkaa miettimään painojen riittävyyttä.
- k.oneurakoitsia
Hommaa joku Hitech valtra 8450/8950 tästä kokoluokasta löytyy kone joka tarpeeseen ja varmasti tulee lavetti kuokka perässä kun linnavuoren ahdettu kuutonen jylisee nokalla! Hinnat alkaa n.25000e:stä ylöspäin sanotaan että 35000e alv:lla saa jo todella hyvän ja vähän ajetun Hitech valtran. Itsellä lavettiveturina 8950 jota seuraa herbst 3 akselinen lavetti jonka kantavuus on 24tn. tämä paketti ei ole ehkä edullisin mutta hyvän käytetyn lavetin löytää edullisesti helposti. Liikenneluvilla pystyt tekemään isompia urakkoja sis esim maanajot, lumenauraukset,hiekoitukset ja rahtiajot. Tuo ns "tornivolvo" on kyllä monessa mielessä jo aikansa elänyt traktori vaikka oli aikoinaan mahdoton peli moneen hommaan. Konehankinnoissa kannattaa aina ajatella tulevaisuutta ja koneen käyttömahdollisuuksia, ei se traktori itseään takaisin maksa pelkässä lavetin vedossa.
- topim1
Hei.Sä kirjoitat 8 vuotta vanhaan juttuun.Taitaa olla traktori jo ostettu.
- Valtra ukko vm65
Hyviä ja kestäviä pelejä 2105 uutena ja ei ihme sillä olihan nuo lähes kokonaan Volvoja.Etuakseli oli sama mitä Valmetti käytti ja niissä oli ongelmia välillä kuten Valmetille ominaista on.Sitten tuli se Mega Valmetti jossa oli paljon samoja osia kun verkussonneissa ja olivat muuten kestäviä paitsi siltä osin mikä oli Valmettia.Sitten se Valmetin laatu huononi entisestään ja huononee edelleen.Enään ei tule Valtraa ikinä kun samat viat mallista toiseen ja vuodesta toiseen.Ensimmäisen 5000tuntia kestää kohtalaisesti,mutta siitä eteenpäin yhtä painajaista.
- neverendingmatch
Ja kohta tulee taas joku, joka sanoo asian olleen juuri päinvastoin. Eli mega olisi muuten kestänyt, mutta kun joihinkin malleihin oli sekoitettu sitä verkua....loputonta vänkäämistä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman481548Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 241080
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊881044- 88970
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187906Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20851Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99845- 82821
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70789