Voiko vhh-ruokavaliolla ehkäistä diabeteksen?

Anonyymi

Kuinkahan paljon oikeasti voi vaikuttaa ennalta D2:n puhkeamiseen, vai voiko? Määrääkö geenit ja taipumus kohtalon vai mitä olette mieltä ja mitä sanoo tutkimukset?

Olen ikäni pelännyt, jo nuoresta saakka diabetestä. Meillä ei sitä perheessä ole, mutta olen silti pelännyt. Olen laukannut verensokerimittauksissa nuoresta. Lääkärin ei ole tarvinnut kuin vihjaista siihen suuntaan että mitä metaboliseen oireyhtymään kuuluu kun saan kauhun ja pelon asiasta ja esim olen treenannut hullun lailla. Sitten kun tässä on jo ikääntynyt niin liikuntakaan ei pidä ylikiloja poissa vaan oli otettava tämä vhh ihan vakavasti yhtenä korttina diabeteksen ehkäisyyn. Ainakin painonpudotukseen vhh on ollut hyvä konsti.

Mutta sitten kun tietää että on ihan hoikkia ja normaalipainoisiakin ihmisiä joilla on D2 niin tuntuu että onko kaikki ylipäätään turhaa. 😳

Nytkin kun oli laajat verikokeet ja siihen sisältyi paastosokerin mittaus niin pelkäsin näyttenottoa niin paljon ettei terkkari meinannut löytää suonta ja joutui sorkkimaan neljä reikää ja lopulta survomaan neulan väkisin. Hoitaja sanoi että olen täysin ylijännittynyt ja pyörtymispisteessä ja meinasi keskeyttää koko homman että pääsen makuulle. En siis pelkää piikitystä vaan sitä mitä selviää. Ekana lääkärin vastaanotolla kysyin että miten sokerit, ja lääkäri sanoi että oikein hyvät. Minä rentouduin niin että meinasin nukahtaa siihen paikkaan. Vertailussa ne oli laskeneetkin. Minä en tiedä miksi olen niin vainoharhainen tässä, että epäilen aina aluksi diabetestä vaikka mulla olisi mitä oiretta. Kun mulla oli ne raudanpuutosoireetkin, jotka on voimakkaita mutta epämääräisiä, niin tulkitsin ne heti D2 suuntaan ja pyysin verensokerimittausta.

Olen ilmeisesti saanut jonkun kauhun ja trauman lapsena kun näin että diabeetikolta on amputoitu raajoja ja yksi naapuri tuli sokeaksi. Isäni oli vahvasti ylipainoinen mutta hälläkään ei ollut kumma kyllä diabetesta, mutta muita sairauksia kyllä.

Ehkä se liittyy tunteeseen ettei voi hallita asioita mitä itselle tapahtuu, en tiedä. Kun mulla tulee pientäkään oiretta tai outoa kipua varaan ajan lääkäriin. Olen kyllä aina lääkärille maininnut tästä että toivon että tämäkin on mielikuvitusta ja ylireagoin ehkä. Välillä tuntuu että kehtaako mennä ollenkaan lääkäriin jos mua pidetään lähtökohtaisesti luulosairaana.

Viimeksi kävin hammaslääkärissä kun mulla oli takahampaassa kipua joka alkoi säteillä päähän ja olkapäähän saakka. Olin tietty varma että hammas on nyt tulehtunut. Hampaat oli terveet mutta kävi ilmi että mulla on purentavirhe ja saan kiskot. Lihakset on niin jännittyneet että se aiheutti päänsärkyä ja vetää olkapäänkin kieroon. Jumppaohjeilla ja naaman hieronnalla lihasjännitys helpottui. Niin että selvisi tuollainenkin asia. Vikaa kyllä löytyy muttei sellaista mitä itse luulen. Onneksi hoidettavia ja vähemmän vakavia mitä kuvittelen. Olen koettanut meditoida ohjatusti ja omasta mielestäni siitäkin on ollut tosi paljon apua. Koronaa taas en yhtään pelkää. Silti noudatan hygieniaohjeistusta ja pidän maskia jos ei voi pitää turvaväliä. Tärkeää on siis ylipäätään tunne että jotain voi itse tehdä asioille.

T ketonoviisi

66

83

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kakkostyypin diabeteksen suurimmat riskitekijät ovat lihavuus ja liikkumattomuus. Lue vaikka tämä, on viimeisin metatutkimus aiheesta: 'Low-carbohydrate diets and type 2 diabetes treatment: a meta-analysis of randomized controlled trials'.

      • Anonyymi

        "Kakkostyypin diabeteksen suurimmat riskitekijät ovat lihavuus ja liikkumattomuus."

        ja liikkumattomuus on luonnollinen seuraus siitä kun ensin lihotetaan itsensä liialla hiilihydraatilla/sokerilla.


      • Anonyymi

        Niin mutta miten ne joilla on D2 ja on hoikkia tai normaalipainoisia...? Mun lähisukulaisen mies esim on diabeetikko ja on normaalipainoinen.

        T kn


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin mutta miten ne joilla on D2 ja on hoikkia tai normaalipainoisia...? Mun lähisukulaisen mies esim on diabeetikko ja on normaalipainoinen.

        T kn

        Kakkostyypin diabetestä on hyvin montaa erilaista alatyyppiä. Joillakin keho tuottaa vääränlaista insuliinia joka ei toimi mutta kakkostyypin diabeetikoista on 90% vähintäänkin ylipainoisia. Kaikki ylipainoiset eivät myöskään sairastu Kakkoseen. Minulla on kaksi samanpituista kaveria joista toinen painaa yli 150 kg ha toinen jotain 75 kg. Laihemmalla on kakkonen mutta lihavalla ei.

        Diabeteksen kannalta ainut mihin voi vaikuttaa on painon pitäminen normaalina. Hyvä anekdootti on isäni. 160 yksikköä insuliinia ja laihduttaa 40 kg enää 16 yksikköä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin mutta miten ne joilla on D2 ja on hoikkia tai normaalipainoisia...? Mun lähisukulaisen mies esim on diabeetikko ja on normaalipainoinen.

        T kn

        Ketonoviisikin on alkanut näemmä seurata intensiivisesti hvp27:n kirjoituksia, vaikkei sairastakaan diabetesta. Yleensähän kn on vaikuttanut vhh-palstalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ketonoviisikin on alkanut näemmä seurata intensiivisesti hvp27:n kirjoituksia, vaikkei sairastakaan diabetesta. Yleensähän kn on vaikuttanut vhh-palstalla.

        Hymiö unohtui lopusta :)


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Kakkostyypin diabetestä on hyvin montaa erilaista alatyyppiä. Joillakin keho tuottaa vääränlaista insuliinia joka ei toimi mutta kakkostyypin diabeetikoista on 90% vähintäänkin ylipainoisia. Kaikki ylipainoiset eivät myöskään sairastu Kakkoseen. Minulla on kaksi samanpituista kaveria joista toinen painaa yli 150 kg ha toinen jotain 75 kg. Laihemmalla on kakkonen mutta lihavalla ei.

        Diabeteksen kannalta ainut mihin voi vaikuttaa on painon pitäminen normaalina. Hyvä anekdootti on isäni. 160 yksikköä insuliinia ja laihduttaa 40 kg enää 16 yksikköä.

        Veren sokerit muodostuu ensteks syödyistä hiilihytraateista ja sitten paksukaisilla vararavinnosta. Sit ku paksukainen on käyttänyt ne miselinit poikkeen niin lääkitys vähenee ja jos hiilarit jättää unholaan niin lääkitys vähenee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin mutta miten ne joilla on D2 ja on hoikkia tai normaalipainoisia...? Mun lähisukulaisen mies esim on diabeetikko ja on normaalipainoinen.

        T kn

        Jos hän syö epäterveellisesti, yksipuolisesti ja siihen vielä esim liikkumattomuus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin mutta miten ne joilla on D2 ja on hoikkia tai normaalipainoisia...? Mun lähisukulaisen mies esim on diabeetikko ja on normaalipainoinen.

        T kn

        Kaikki tyypin 2 diabeetikot eivät ole lihavia, eivätkä kaikki lihavat sairastu diabetekseen. Taipumus diabetekseen on perinnöllistä. Riski sairastua tyypin 2 diabetekseen on 40 prosenttia, jos toisella vanhemmista on tyypin 2 diabetes. Riski on 70 prosenttia, jos molemmilla vanhemmilla on. Taipumus voi tulla myös esivanhemmilta vaikka vanhemmat olisivat sairaudelta välttyneetkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ketonoviisikin on alkanut näemmä seurata intensiivisesti hvp27:n kirjoituksia, vaikkei sairastakaan diabetesta. Yleensähän kn on vaikuttanut vhh-palstalla.

        Tämä ON vhh-palsta!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä ON vhh-palsta!!!

        Joo anteeksi sekoiluni.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Veren sokerit muodostuu ensteks syödyistä hiilihytraateista ja sitten paksukaisilla vararavinnosta. Sit ku paksukainen on käyttänyt ne miselinit poikkeen niin lääkitys vähenee ja jos hiilarit jättää unholaan niin lääkitys vähenee.

        Ihmisen glykogeenivarastot kestävät vain noin vuorokauden. Rasvasta ei sokeria tehdä koska se onnistuu vain paritonhiilisistä rasvahapoista. Sen sijaan proteiini kelpaa hyvin sokerin valmistukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ketonoviisikin on alkanut näemmä seurata intensiivisesti hvp27:n kirjoituksia, vaikkei sairastakaan diabetesta. Yleensähän kn on vaikuttanut vhh-palstalla.

        "Ketonoviisikin on alkanut näemmä seurata intensiivisesti hvp27:n kirjoituksia, vaikkei sairastakaan diabetesta. Yleensähän kn on vaikuttanut vhh-palstalla."

        Tarkoituksena oli että saisi ehkäistyä sen diabeteksen, jos siihen voi mitenkään vaikuttaa. Jos vhh auttaa ja hiilareiden karsiminen niin se on hyvä että voi vaikuttaa asioihin. Kun tulee ikää, tulee myös liikunnan tarve isommaksi ja ikävä kyllä samaa tahtia mukavuudenhalu kasvaa.

        T kn


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki tyypin 2 diabeetikot eivät ole lihavia, eivätkä kaikki lihavat sairastu diabetekseen. Taipumus diabetekseen on perinnöllistä. Riski sairastua tyypin 2 diabetekseen on 40 prosenttia, jos toisella vanhemmista on tyypin 2 diabetes. Riski on 70 prosenttia, jos molemmilla vanhemmilla on. Taipumus voi tulla myös esivanhemmilta vaikka vanhemmat olisivat sairaudelta välttyneetkin.

        "Kaikki tyypin 2 diabeetikot eivät ole lihavia, eivätkä kaikki lihavat sairastu diabetekseen. Taipumus diabetekseen on perinnöllistä. Riski sairastua tyypin 2 diabetekseen on 40 prosenttia, jos toisella vanhemmista on tyypin 2 diabetes. Riski on 70 prosenttia, jos molemmilla vanhemmilla on. Taipumus voi tulla myös esivanhemmilta vaikka vanhemmat olisivat sairaudelta välttyneetkin."

        Kiitti tämä oli hyödyllinen tieto mulle. Vältän itse lukemasta liikaa sairauskuvauksia varsinkin sairauksista joita pelkään, koska siinä on vaara että alan tuntea pian oireita joita kuvataan. D2:n oireista toitotetaan kaikissa ip-lehdissä ihan pyytämättä. Nyt tosin korona on vienyt palstatilaa.

        Luottamus lääkäreihinkin on saanut ison kolauksen sen muutaman vuoden takaisen väärän lääkityksen takia. Tajusin että jotkut lääkärit roiskii lääkkeitä yhtään ajattelematta vakavia sivuvaikutuksia, ja että lääkkeestä on enempi haittaa kuin hyötyä tai kuten mun kohdalla: ravinteen puutosta hoidetaan kasalla invalidisoivia lääkkeitä eikä määräämällä sitä puuttuvaa ravinnetta.

        T kn


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kaikki tyypin 2 diabeetikot eivät ole lihavia, eivätkä kaikki lihavat sairastu diabetekseen. Taipumus diabetekseen on perinnöllistä. Riski sairastua tyypin 2 diabetekseen on 40 prosenttia, jos toisella vanhemmista on tyypin 2 diabetes. Riski on 70 prosenttia, jos molemmilla vanhemmilla on. Taipumus voi tulla myös esivanhemmilta vaikka vanhemmat olisivat sairaudelta välttyneetkin."

        Kiitti tämä oli hyödyllinen tieto mulle. Vältän itse lukemasta liikaa sairauskuvauksia varsinkin sairauksista joita pelkään, koska siinä on vaara että alan tuntea pian oireita joita kuvataan. D2:n oireista toitotetaan kaikissa ip-lehdissä ihan pyytämättä. Nyt tosin korona on vienyt palstatilaa.

        Luottamus lääkäreihinkin on saanut ison kolauksen sen muutaman vuoden takaisen väärän lääkityksen takia. Tajusin että jotkut lääkärit roiskii lääkkeitä yhtään ajattelematta vakavia sivuvaikutuksia, ja että lääkkeestä on enempi haittaa kuin hyötyä tai kuten mun kohdalla: ravinteen puutosta hoidetaan kasalla invalidisoivia lääkkeitä eikä määräämällä sitä puuttuvaa ravinnetta.

        T kn

        Rasvamaksastasi pääset eroon parhaiten mahdollisimman paljon monityydyttymätöntä rasvaa sisältävällä ketodieetillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rasvamaksastasi pääset eroon parhaiten mahdollisimman paljon monityydyttymätöntä rasvaa sisältävällä ketodieetillä.

        ....josta seuraa painon aleneminen. Painon aleneminen lähes millä tahansa tavalla parantaa rasvamaksaa. Kovien rasvojen osuus kannattaa aina ja kaikkien minimoida, rasvamaksaa tai ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kakkostyypin diabeteksen suurimmat riskitekijät ovat lihavuus ja liikkumattomuus."

        ja liikkumattomuus on luonnollinen seuraus siitä kun ensin lihotetaan itsensä liialla hiilihydraatilla/sokerilla.

        "ja liikkumattomuus on luonnollinen seuraus siitä kun ensin lihotetaan itsensä liialla hiilihydraatilla/sokerilla."

        Oletteko katsoneet "Hengenvaarallisesti lihava" -sarjaa. Mulla se toimii motivaattorina kun näkee missä jamassa jenkeissä jotkut on. Heistä monet eivät pääse sängystä enää ylös. Dr Nowzaradan koettaa heitä saada ottaa vastuu omasta elämästään. Melkein kaikilla on joku kauhea lapsuus, hyväksikäyttöä ja raiskausta jne. Mutta ikävää että se sitten kääntyy itse uhria vastaan eikä kaikilla ole avun hakemisen mahdollisuuttakaan kun ei vakuutuksia tai sosiaaliturvaa ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ....josta seuraa painon aleneminen. Painon aleneminen lähes millä tahansa tavalla parantaa rasvamaksaa. Kovien rasvojen osuus kannattaa aina ja kaikkien minimoida, rasvamaksaa tai ei.

        "Painon aleneminen lähes millä tahansa tavalla parantaa rasvamaksaa. Kovien rasvojen osuus kannattaa aina ja kaikkien minimoida, rasvamaksaa tai ei."

        Kaikki joiden tiedän kuolleen alkoholiin ja maksakirroosiin, on olleet hoikkia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Kaikki tyypin 2 diabeetikot eivät ole lihavia, eivätkä kaikki lihavat sairastu diabetekseen. Taipumus diabetekseen on perinnöllistä. Riski sairastua tyypin 2 diabetekseen on 40 prosenttia, jos toisella vanhemmista on tyypin 2 diabetes. Riski on 70 prosenttia, jos molemmilla vanhemmilla on. Taipumus voi tulla myös esivanhemmilta vaikka vanhemmat olisivat sairaudelta välttyneetkin."

        Kiitti tämä oli hyödyllinen tieto mulle. Vältän itse lukemasta liikaa sairauskuvauksia varsinkin sairauksista joita pelkään, koska siinä on vaara että alan tuntea pian oireita joita kuvataan. D2:n oireista toitotetaan kaikissa ip-lehdissä ihan pyytämättä. Nyt tosin korona on vienyt palstatilaa.

        Luottamus lääkäreihinkin on saanut ison kolauksen sen muutaman vuoden takaisen väärän lääkityksen takia. Tajusin että jotkut lääkärit roiskii lääkkeitä yhtään ajattelematta vakavia sivuvaikutuksia, ja että lääkkeestä on enempi haittaa kuin hyötyä tai kuten mun kohdalla: ravinteen puutosta hoidetaan kasalla invalidisoivia lääkkeitä eikä määräämällä sitä puuttuvaa ravinnetta.

        T kn

        Perinnöllisyys vaikuttaa kahdella tapaa eli geenien kautta ja sitten ravintotottumuksien kautta. Geenitestillä selviää onko altistavia geenejä mutta tuo voi aiheuttaa stressiä.

        Kakkostyypin diabeteksen ehkäisemiseksi voi yrittää pitää itsensä hoikkana ja liikkua. Syödyillä ruoka-aineilla ei ole juurikaan merkitystä. Tärkeämpää on siis se, että ei liho.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Painon aleneminen lähes millä tahansa tavalla parantaa rasvamaksaa. Kovien rasvojen osuus kannattaa aina ja kaikkien minimoida, rasvamaksaa tai ei."

        Kaikki joiden tiedän kuolleen alkoholiin ja maksakirroosiin, on olleet hoikkia.

        Aika harva kuolee maksakirroosiin niin tuosta syntyy helposti harha mutta kyllä suurin osa maksakirroosista tulee alkoholista. Sokeri rasvoittaa maksaa tehokkaasti '”Karkkidieetti” aiheuttaa rasvamaksan kolmessa viikossa'.


      • Anonyymi

        Kuten tuossa tekstissä useaan kertaan mainitaan, kyse on alkoholilla aiheutetusta rasvamaksasta rotilla.
        Sitä ei pidä sekottaa lihavuudesta johtuvaan rasvamaksaan ihmisillä.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Aika harva kuolee maksakirroosiin niin tuosta syntyy helposti harha mutta kyllä suurin osa maksakirroosista tulee alkoholista. Sokeri rasvoittaa maksaa tehokkaasti '”Karkkidieetti” aiheuttaa rasvamaksan kolmessa viikossa'.

        "Kuol­leisuus maksa­sai­rauksiin ja kir­roosiin on kas­vanut Suo­messa no­peimmin Eu­roopan mais­ta. WHO:n mu­kaan Suo­messa kuol­leisuus kroo­nisiin maksa­sai­rauksiin ja kir­roosiin vuon­na 2010 oli EU:n kor­keimpia. Esim. Ruot­siin verrat­tuna se oli lä­hes nelin­ker­tainen ja al­le 64-vuo­tiailla mie­hillä viisin­ker­tainen.

        Tär­kein syy kirroo­si­kuol­lei­suuden voimak­kaaseen kas­vuun ovat alko­ho­li­mak­sa­sai­raudet. Alko­holin aiheut­tamien maksa­sai­raus­kuo­le­mien mää­rä on maas­samme kaksin­ker­tais­tunut kymme­nessä vuo­dessa. Alko­ho­li­pe­räiset syyt ovat työi­käisten mies­ten taval­lisin ja nais­ten toi­seksi taval­lisin kuo­linsyy."

        Maksa­kir­roosi yleistyy Suo­messa, ja kuol­leisuus sii­hen on Eu­roopan suu­rimpia, kirjoit­tavat Fredrik Åberg ja Pert­tu Ark­kila Lääkä­ri­lehden katsauk­sessa.

        Maksa­kir­roosia ei tunnis­teta ajoissa, kos­ka se ke­hittyy usein vai­vihkaa vä­häisin oi­rein ja löy­döksin. Esi­mer­kiksi mak­sa-arvot, ku­ten ALAT-pi­toisuus, voi­vat pit­kään ol­la nor­maalit tai vain lie­västi poik­keavat.

        "Useat eri te­kijät voi­vat ai­heuttaa mak­sassa pitkäai­kaisen vau­rion ja side­ku­doksen lisään­ty­misen eli fib­roosin. Taval­li­simpia syyl­lisiä ovat alko­holi, yli­paino ja meta­bo­linen oireyh­tymä se­kä vi­rukset, eri­tyi­sesti C-he­pa­tiitti. Tau­din ede­tessä maksa­solut tuhou­tuvat, mi­kä joh­taa mak­san arpeu­tu­miseen, syn­teesi- ja eri­tys­toi­minnan heiken­ty­miseen ja koon pienen­ty­miseen. Kirroot­tisen mak­san veri­suo­ni­vas­tuk­sesta seu­raa portti­las­ki­mo­paineen nou­su."

        https://www.potilaanlaakarilehti.fi/uutiset/maksakirroosi-kehittyy-vaivihkaa-ndash-tunnista-ajoissa/


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Aika harva kuolee maksakirroosiin niin tuosta syntyy helposti harha mutta kyllä suurin osa maksakirroosista tulee alkoholista. Sokeri rasvoittaa maksaa tehokkaasti '”Karkkidieetti” aiheuttaa rasvamaksan kolmessa viikossa'.

        "Aika harva kuolee maksakirroosiin "

        Maksakirroosi on vakava sairaus, ja Suomessa siihen liittyvä kuolleisuus on kasvussa. Maksakirroosiin kuolee tällä hetkellä neljä kertaa enemmän työikäisiä ihmisiä kuin 40 vuotta sitten. Maksakirroosia aiheuttavat pitkäaikainen runsas alkoholin käyttö, vyötärölihavuuden aiheuttama rasvamaksa, maksan virustulehdukset, erityisesti C-hepatiitti ja tietyt autoimmuunitaudit.

        Runsas ja jatkuva alkoholin käyttö aiheuttaa välivaiheiden kautta ensin maksan rasvoittumista, sitten maksasolujen kroonista tulehdusta (alkoholihepatiitti), joka vuosien aikana johtaa sidekudoksen muodostumiseen ja kirroosiin. Kirroosin vaara on selvästi suurentunut, jos päivittäisen absoluuttisen alkoholin määrä on miehillä 60–80 grammaa tai enemmän. Määrä vastaa 4–5 ravintola-annosta. Naisilla jo pienempi määrä on vaarallinen. Suomessa maksakirrooseista suurin osa on alkoholin aiheuttama.

        https://www.duodecimlehti.fi/duo60400
        https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00044


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Aika harva kuolee maksakirroosiin "

        Maksakirroosi on vakava sairaus, ja Suomessa siihen liittyvä kuolleisuus on kasvussa. Maksakirroosiin kuolee tällä hetkellä neljä kertaa enemmän työikäisiä ihmisiä kuin 40 vuotta sitten. Maksakirroosia aiheuttavat pitkäaikainen runsas alkoholin käyttö, vyötärölihavuuden aiheuttama rasvamaksa, maksan virustulehdukset, erityisesti C-hepatiitti ja tietyt autoimmuunitaudit.

        Runsas ja jatkuva alkoholin käyttö aiheuttaa välivaiheiden kautta ensin maksan rasvoittumista, sitten maksasolujen kroonista tulehdusta (alkoholihepatiitti), joka vuosien aikana johtaa sidekudoksen muodostumiseen ja kirroosiin. Kirroosin vaara on selvästi suurentunut, jos päivittäisen absoluuttisen alkoholin määrä on miehillä 60–80 grammaa tai enemmän. Määrä vastaa 4–5 ravintola-annosta. Naisilla jo pienempi määrä on vaarallinen. Suomessa maksakirrooseista suurin osa on alkoholin aiheuttama.

        https://www.duodecimlehti.fi/duo60400
        https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00044

        Maksakirroosiin kuolee vuodessa 500 ihmistä eli alkoholisteistakin pieni murto-osa kun maksakirroosiin kuolee muitakin.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Maksakirroosiin kuolee vuodessa 500 ihmistä eli alkoholisteistakin pieni murto-osa kun maksakirroosiin kuolee muitakin.

        500 kuolemaa olisi ollut vältettävissä terveillä elintavoilla ja alkoholittomuudella.

        Elintapasairaudet on itse hankittuja eli itse olisi voinut ne estää.

        Pitäisi alkaa valtion säästää rahaa ja lopettaa elintapasairauksien aiheuttamien kustannusten maksaminen. Jos on itse tautinsa hankkinut, se pitäisi hoitaakin omilla varoilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Aika harva kuolee maksakirroosiin "

        Maksakirroosi on vakava sairaus, ja Suomessa siihen liittyvä kuolleisuus on kasvussa. Maksakirroosiin kuolee tällä hetkellä neljä kertaa enemmän työikäisiä ihmisiä kuin 40 vuotta sitten. Maksakirroosia aiheuttavat pitkäaikainen runsas alkoholin käyttö, vyötärölihavuuden aiheuttama rasvamaksa, maksan virustulehdukset, erityisesti C-hepatiitti ja tietyt autoimmuunitaudit.

        Runsas ja jatkuva alkoholin käyttö aiheuttaa välivaiheiden kautta ensin maksan rasvoittumista, sitten maksasolujen kroonista tulehdusta (alkoholihepatiitti), joka vuosien aikana johtaa sidekudoksen muodostumiseen ja kirroosiin. Kirroosin vaara on selvästi suurentunut, jos päivittäisen absoluuttisen alkoholin määrä on miehillä 60–80 grammaa tai enemmän. Määrä vastaa 4–5 ravintola-annosta. Naisilla jo pienempi määrä on vaarallinen. Suomessa maksakirrooseista suurin osa on alkoholin aiheuttama.

        https://www.duodecimlehti.fi/duo60400
        https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00044

        "Maksakirroosi on vakava sairaus, ja Suomessa siihen liittyvä kuolleisuus on kasvussa. Maksakirroosiin kuolee tällä hetkellä neljä kertaa enemmän työikäisiä ihmisiä kuin 40 vuotta sitten. "

        Taas aiheetonta hysteriaa, liikenteessä kuolee enemmän ihmisiä Suomessa kuin maksakirroosiin.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Maksakirroosiin kuolee vuodessa 500 ihmistä eli alkoholisteistakin pieni murto-osa kun maksakirroosiin kuolee muitakin.

        Jos Suomessa kuolleita tarkoitit niin tuo 500 ei pidä paikkaansa.

        Vuonna 2019 Suomessa kuoli maksafibroosiin ja maksakirroosiin 165 henkilöä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        500 kuolemaa olisi ollut vältettävissä terveillä elintavoilla ja alkoholittomuudella.

        Elintapasairaudet on itse hankittuja eli itse olisi voinut ne estää.

        Pitäisi alkaa valtion säästää rahaa ja lopettaa elintapasairauksien aiheuttamien kustannusten maksaminen. Jos on itse tautinsa hankkinut, se pitäisi hoitaakin omilla varoilla.

        Juu. Jos esimerkiksi katkaisee jalkansa lenkillä niin itse vaan maksamaa. Myöskään liikenneonnettomuuksia ei tapahtuisi ilman liikennettä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos Suomessa kuolleita tarkoitit niin tuo 500 ei pidä paikkaansa.

        Vuonna 2019 Suomessa kuoli maksafibroosiin ja maksakirroosiin 165 henkilöä.

        Tämmöinen dokumentti kuin 'Alkoholiongelmaisen hoito' sanoo että noin 1 000.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Maksakirroosi on vakava sairaus, ja Suomessa siihen liittyvä kuolleisuus on kasvussa. Maksakirroosiin kuolee tällä hetkellä neljä kertaa enemmän työikäisiä ihmisiä kuin 40 vuotta sitten. "

        Taas aiheetonta hysteriaa, liikenteessä kuolee enemmän ihmisiä Suomessa kuin maksakirroosiin.

        "Taas aiheetonta hysteriaa, liikenteessä kuolee enemmän ihmisiä Suomessa kuin maksakirroosiin."

        Alkoholi taitaa olla yleisin syypää niihin liikenneonnettomuuksiinkin.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Tämmöinen dokumentti kuin 'Alkoholiongelmaisen hoito' sanoo että noin 1 000.

        Kuolinsyytilastot kertoo että 165.

        Kumpaahan nyt uskoisi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kuolinsyytilastot kertoo että 165.

        Kumpaahan nyt uskoisi.

        Mistä löytyy kuolinsyytilastot kuolinsyineen?

        Joka tapauksessa maksakirroosi on harvinainen kuolinsyy vaikka kuolleita olisi 1000 per vuosi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin mutta miten ne joilla on D2 ja on hoikkia tai normaalipainoisia...? Mun lähisukulaisen mies esim on diabeetikko ja on normaalipainoinen.

        T kn

        Samoin, olen normaalipainoinen diabeetikko ja huolehdin itsestäni. Lääkäri sanoi että jos olisin elänyt huonosti, tauti olisi vain tullut aikaisemmin. Eli osa on kiinni elämäntavoista, osa perintötekijöistä.
        Hyvistä elämäntavoista ei ole haittaa, mutta tiukoista dieeteistä voi olla. Syö monipuolisesti ja terveellisesti, älä huolehdi turhia!


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Mistä löytyy kuolinsyytilastot kuolinsyineen?

        Joka tapauksessa maksakirroosi on harvinainen kuolinsyy vaikka kuolleita olisi 1000 per vuosi.

        Tilastot löytyy niinkin yllättävästä paikasta kuin tilastokeskuksesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kakkostyypin diabeteksen suurimmat riskitekijät ovat lihavuus ja liikkumattomuus."

        ja liikkumattomuus on luonnollinen seuraus siitä kun ensin lihotetaan itsensä liialla hiilihydraatilla/sokerilla.

        Peto syo 3 kertaa viikossa.. TULEVA diapeetikko koko ajan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        500 kuolemaa olisi ollut vältettävissä terveillä elintavoilla ja alkoholittomuudella.

        Elintapasairaudet on itse hankittuja eli itse olisi voinut ne estää.

        Pitäisi alkaa valtion säästää rahaa ja lopettaa elintapasairauksien aiheuttamien kustannusten maksaminen. Jos on itse tautinsa hankkinut, se pitäisi hoitaakin omilla varoilla.

        Työstressi ajaa monen käyttämään alkoholia. Pitäisi siis vähentää työntekoa. Kaikki vaan downshiftaamaan.


    • Anonyymi

      Reijo Laatikaiselta on tullut uusi kirja "Verensokeri haltuun – eroon esidiabeteksesta".

      Laatikainen on väitellyt ravitsemusterapeutti, ja hän on tunnettu ravitsemustieteen popularisoija. Laatikaisella on pronutritionist.net-niminen blogi netissä.

      • Anonyymi

        "Reijo Laatikaiselta on tullut uusi kirja "Verensokeri haltuun – eroon esidiabeteksesta"."

        Ja kioskilla myyvät Aku Ankkoja.

        Laatikainen ei ole mikään korkealuokkainen ravinroasiantntija vaan pelkkä THL:n juoksupoika.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Reijo Laatikaiselta on tullut uusi kirja "Verensokeri haltuun – eroon esidiabeteksesta"."

        Ja kioskilla myyvät Aku Ankkoja.

        Laatikainen ei ole mikään korkealuokkainen ravinroasiantntija vaan pelkkä THL:n juoksupoika.

        Voitko perustella miksi ravitsrmustieteiden tohtori ei olisi korkealuokkainen ravitsemusasiantuntija? Onko perustelusi se, että hän on eri mieltä asioista kanssasi? Kuinka paljon sinulla on takana ravitsemustieteen opintoja? Dahlqvistillä, Heikkilällä ja DietDocrorilla ei ole niitä laisinkaan.


    • Anonyymi

      Palataan nyt aiheeseen:

      Ehkäisemiseen on vaikea sanoa muuta kuin että riippuu jokaisen kohdalla pitkälle sokerisietokyvystä. Sitten kun esidiabetes yllättää niin sietokyky on ylitetty ja on syytä alkaa katsomaan kuinka kauan vielä aikoo uskoa esim: THL:n ja Diabetesliiton satuja terveellisestä ravinnosta.

      tiedonhaluiselle:

      hakusana; terveenä ja kylläisenä

      • Anonyymi

        Paljonko vedit hiilihydraatteja että sait itsesi 40kg ylipainoiseksi, ja mikä olikaan THL:n suositus?

        Jos olisit noudattanut THL:n ohjeistusta, et olisi saanut diabetestä, etkä olisi tullut ylipainoiseksi.

        Noiden asioiden vuoksi on hyvin vaikea ymmärtää ajatuksenjuoksuasi siitä, että THL olisi jotenkin syyllinen tapahtuneeseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paljonko vedit hiilihydraatteja että sait itsesi 40kg ylipainoiseksi, ja mikä olikaan THL:n suositus?

        Jos olisit noudattanut THL:n ohjeistusta, et olisi saanut diabetestä, etkä olisi tullut ylipainoiseksi.

        Noiden asioiden vuoksi on hyvin vaikea ymmärtää ajatuksenjuoksuasi siitä, että THL olisi jotenkin syyllinen tapahtuneeseen.

        "Noiden asioiden vuoksi on hyvin vaikea ymmärtää ajatuksenjuoksuasi siitä, että THL olisi jotenkin syyllinen tapahtuneeseen."

        Vaikuttaa olevan vaikeuksia ymmärtää muutakaan mutta koetetaan nyt pysyä iheessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Noiden asioiden vuoksi on hyvin vaikea ymmärtää ajatuksenjuoksuasi siitä, että THL olisi jotenkin syyllinen tapahtuneeseen."

        Vaikuttaa olevan vaikeuksia ymmärtää muutakaan mutta koetetaan nyt pysyä iheessa.

        Näinhän se on. Suurimpia vaikeuksia ymmärtää on:

        -mihin VHH kadottaa syötyä energiaa, kun "kaloriteoria ei toimi"
        -miksi "kallisarvoista tietoa" jaetaan salassa, vain sähköpostin välityksellä
        -miten THL on syyllinen siihen, jos joku syö epäterveellisesti, noudattamatta ohjeita
        -miksi Dr. Ludwigin tutkimuksista tehdään johtopäätöksiä, jotka eivät pidä paikkaansa

        jne jne.

        Niin paljon on asioita joita ei vaan ymmärrä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näinhän se on. Suurimpia vaikeuksia ymmärtää on:

        -mihin VHH kadottaa syötyä energiaa, kun "kaloriteoria ei toimi"
        -miksi "kallisarvoista tietoa" jaetaan salassa, vain sähköpostin välityksellä
        -miten THL on syyllinen siihen, jos joku syö epäterveellisesti, noudattamatta ohjeita
        -miksi Dr. Ludwigin tutkimuksista tehdään johtopäätöksiä, jotka eivät pidä paikkaansa

        jne jne.

        Niin paljon on asioita joita ei vaan ymmärrä.

        Vaikuttaa olevan vaikeuksia ymmärtää muutakaan mutta koetetaan nyt pysyä iheessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näinhän se on. Suurimpia vaikeuksia ymmärtää on:

        -mihin VHH kadottaa syötyä energiaa, kun "kaloriteoria ei toimi"
        -miksi "kallisarvoista tietoa" jaetaan salassa, vain sähköpostin välityksellä
        -miten THL on syyllinen siihen, jos joku syö epäterveellisesti, noudattamatta ohjeita
        -miksi Dr. Ludwigin tutkimuksista tehdään johtopäätöksiä, jotka eivät pidä paikkaansa

        jne jne.

        Niin paljon on asioita joita ei vaan ymmärrä.

        "-miksi Dr. Ludwigin tutkimuksista tehdään johtopäätöksiä, jotka eivät pidä paikkaansa"

        Niin, siellähän se kioskilla mopojen seassa paremmin tiedetään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "-miksi Dr. Ludwigin tutkimuksista tehdään johtopäätöksiä, jotka eivät pidä paikkaansa"

        Niin, siellähän se kioskilla mopojen seassa paremmin tiedetään.

        Ja mistä ne vitamiinit siihen ruokavalioon tulee?

        Näitä me täällä kioskilla ihmetellään että miten on paappa ikiliikkujan keksinny. Energiaa katoaa ja vitamiinit syntyy tyhjästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja mistä ne vitamiinit siihen ruokavalioon tulee?

        Näitä me täällä kioskilla ihmetellään että miten on paappa ikiliikkujan keksinny. Energiaa katoaa ja vitamiinit syntyy tyhjästä.

        "Ja mistä ne vitamiinit siihen ruokavalioon tulee?"

        Terveellisestä ravinnosta tietenkin.
        Onko teillä tyhmyys sukuvikana?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ja mistä ne vitamiinit siihen ruokavalioon tulee?"

        Terveellisestä ravinnosta tietenkin.
        Onko teillä tyhmyys sukuvikana?

        Juu tyhmiä ollaan täällä kioskilla, aivan idiootteja suorastaan.

        Mutta ollaan me hyvällä tuulella, toisin kuin siellä isossa kaupungissa näyttää meinkinki olevan.

        Jostakin syystä paapan vastaukset ei kyllä perustu reaalimaailman asioihin että oliskohan nyt paapalla mennyt vähän aatokset sekaisin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Näinhän se on. Suurimpia vaikeuksia ymmärtää on:

        -mihin VHH kadottaa syötyä energiaa, kun "kaloriteoria ei toimi"
        -miksi "kallisarvoista tietoa" jaetaan salassa, vain sähköpostin välityksellä
        -miten THL on syyllinen siihen, jos joku syö epäterveellisesti, noudattamatta ohjeita
        -miksi Dr. Ludwigin tutkimuksista tehdään johtopäätöksiä, jotka eivät pidä paikkaansa

        jne jne.

        Niin paljon on asioita joita ei vaan ymmärrä.

        Dr. Ludvigin dieetistä on 30-40E% hiilihydraattia. Ludwig in kanta täysjyväviljaa selviää oheisesta artikkelista 'Dr. David Ludwig clears up carbohydrate confusion'. Kannatattaa kokojyväviljaa, palkokasveja, hedelmiä ja kaikkia kasviksia, myös juureksia. Ei myöskään kannata voin ja laardi syöntiä. Ihan järkeviä ideoita.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Dr. Ludvigin dieetistä on 30-40E% hiilihydraattia. Ludwig in kanta täysjyväviljaa selviää oheisesta artikkelista 'Dr. David Ludwig clears up carbohydrate confusion'. Kannatattaa kokojyväviljaa, palkokasveja, hedelmiä ja kaikkia kasviksia, myös juureksia. Ei myöskään kannata voin ja laardi syöntiä. Ihan järkeviä ideoita.

        > Kannatattaa kokojyväviljaa, palkokasveja, hedelmiä ja kaikkia kasviksia, myös juureksia. Ei myöskään kannata voin ja laardi syöntiä. Ihan järkeviä ideoita.

        Kyllä, oikein järkevää, sillä suomalaisille yleinen rasvamaksa altistaa aivoinfarktille.

        Rasvamaksa liittyy yhä useammin ylipainoon runsaan alkoholinkulutuksen sijaan. Liikunta ja laihduttaminen vähentävät maksan rasvamäärää tehokkaasti. Myös ruokavalio voi vaikuttaa rasvoittuneeseen maksaan.

        Etenkin nopeiden hiilihydraattien käyttö lisää maksan rasvoittumista. Esimerkiksi sokeripitoiset virvoitusjuomat lisäävät rasvan määrää maksassa. Suosi mieluummin rypsi- tai auringonkukkaöljyä ja rasvaista kalaa sekä runsaskuituisia hiilihydraatteja: täysjyväviljaa, kasviksia, marjoja ja hedelmiä.

        Rasvojen laadullakin on merkitystä maksan kannalta. Tyydyttyneet, eli kovat, rasvat lisäävät maksasolujen rasvoittumista pehmeitä rasvoja enemmän. Laihdutus on tehokas rasvamaksataudin ehkäisy- ja hoitomuoto, ja jo kohtuullinen 10 prosentin painonlasku vähentää maksan rasvapitoisuutta huomattavasti. (Iltalehti.fi)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Kannatattaa kokojyväviljaa, palkokasveja, hedelmiä ja kaikkia kasviksia, myös juureksia. Ei myöskään kannata voin ja laardi syöntiä. Ihan järkeviä ideoita.

        Kyllä, oikein järkevää, sillä suomalaisille yleinen rasvamaksa altistaa aivoinfarktille.

        Rasvamaksa liittyy yhä useammin ylipainoon runsaan alkoholinkulutuksen sijaan. Liikunta ja laihduttaminen vähentävät maksan rasvamäärää tehokkaasti. Myös ruokavalio voi vaikuttaa rasvoittuneeseen maksaan.

        Etenkin nopeiden hiilihydraattien käyttö lisää maksan rasvoittumista. Esimerkiksi sokeripitoiset virvoitusjuomat lisäävät rasvan määrää maksassa. Suosi mieluummin rypsi- tai auringonkukkaöljyä ja rasvaista kalaa sekä runsaskuituisia hiilihydraatteja: täysjyväviljaa, kasviksia, marjoja ja hedelmiä.

        Rasvojen laadullakin on merkitystä maksan kannalta. Tyydyttyneet, eli kovat, rasvat lisäävät maksasolujen rasvoittumista pehmeitä rasvoja enemmän. Laihdutus on tehokas rasvamaksataudin ehkäisy- ja hoitomuoto, ja jo kohtuullinen 10 prosentin painonlasku vähentää maksan rasvapitoisuutta huomattavasti. (Iltalehti.fi)

        Nämä on taas näitä juttuja joissa ei kerrota mitään korrelaation vahvuudesta.

        Uskallan väittää että kohonnut verenpaine on merkittävästi suurempi infarktien aiheuttaja kuin rasvamaksa.

        Verenpaine kohoaa erityisen tehokkaasti siinä vaiheessa kun sisäelinten ympärille kertyy rasvaa. Minäkin luulin että tuo tapahtuu eritysesti siinä vaiheessa kun maksan ympärille kertyy rasvaa (rasvamaksa), mutta se onkin niin, että paineet kohoaa siinä vaiheessa kun munuaiset joutuvat rasvan puristuksiin.

        Tuosta oli ihan tuore tutkimus jossakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nämä on taas näitä juttuja joissa ei kerrota mitään korrelaation vahvuudesta.

        Uskallan väittää että kohonnut verenpaine on merkittävästi suurempi infarktien aiheuttaja kuin rasvamaksa.

        Verenpaine kohoaa erityisen tehokkaasti siinä vaiheessa kun sisäelinten ympärille kertyy rasvaa. Minäkin luulin että tuo tapahtuu eritysesti siinä vaiheessa kun maksan ympärille kertyy rasvaa (rasvamaksa), mutta se onkin niin, että paineet kohoaa siinä vaiheessa kun munuaiset joutuvat rasvan puristuksiin.

        Tuosta oli ihan tuore tutkimus jossakin.

        Itse laihtuaisin 42 kiloa 18 kuukaudessa ja paranin myös raudanpuutoksesta.

        Kun laihtuaa, rasvamaksa paranee, aivoinfarktien mahdollisuus pienenee, nivelten toiminta paranee ja elämänlaatu nousee. Kun vielä osaa välttää myös turhaa suolaa ja kovaa rasvaa, mahdollisuudet elää terveenä on todennäköisempää.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nämä on taas näitä juttuja joissa ei kerrota mitään korrelaation vahvuudesta.

        Uskallan väittää että kohonnut verenpaine on merkittävästi suurempi infarktien aiheuttaja kuin rasvamaksa.

        Verenpaine kohoaa erityisen tehokkaasti siinä vaiheessa kun sisäelinten ympärille kertyy rasvaa. Minäkin luulin että tuo tapahtuu eritysesti siinä vaiheessa kun maksan ympärille kertyy rasvaa (rasvamaksa), mutta se onkin niin, että paineet kohoaa siinä vaiheessa kun munuaiset joutuvat rasvan puristuksiin.

        Tuosta oli ihan tuore tutkimus jossakin.

        Rasvamaksassa rasva kertyy maksan sisään eikä sen ulkopuolelle. Sisäelinten ulkopuolellekin kertyvä rasva on haitallista mutta sisään kertyvä huomattavasti haitallisempaa.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Rasvamaksassa rasva kertyy maksan sisään eikä sen ulkopuolelle. Sisäelinten ulkopuolellekin kertyvä rasva on haitallista mutta sisään kertyvä huomattavasti haitallisempaa.

        Kiitos tarkennuksesta. Olin väärässä tiedossa rasvamaksan suhteen.

        Mutta jokatapauksessa, uusi tutkimus oli tehnyt havainnon siitä, että munuaisten ympärille kertyvä rasva kohottaa verenpainetta erityisen tehokkaasti.

        Ystävälläni on BMI 40 paikkeilla, verenpaine jotakin 160/110 ja verenpainelääkitystä juuri tuplattiin. Mielialalääkitys on ollut jo vuosia ja taitaa mennä kolesterolilääkeitäkin. Liikunta on nollassa ja paino vaan jatkaa nousuaan, syömiset on hampurilaista ja suklaata kera kokiksen.

        Pitkään nuo paineet pysyivät jossakin järjellisissä lukemissa mutta nyt on joku rajapyykki saavutettu että ne oikein pomppasi ylöspäin. Olisko ne munuaiset hautautuneet rasvan sekaan.

        Surkeita juttuja kun omaa halua ei ole tehdä mitään. Asenne on että "kyllä lääkärit hoitaa". Ikää kuitenkin vasta 40 vee mutta loppusuoralta tuo näyttää.


    • Anonyymi

      "Kuinkahan paljon oikeasti voi vaikuttaa ennalta D2:n puhkeamiseen, vai voiko?"

      Valtavasti ja helposti voi vaikuttaa. Riittää, että ei puhkea märehtimään itseään muodottomaksi möykyksi läskiä.

      • Anonyymi

        "Valtavasti ja helposti voi vaikuttaa. Riittää, että ei puhkea märehtimään itseään muodottomaksi möykyksi läskiä."

        Hyvä neuvo, puuttuu enää vain kuinka.


    • Anonyymi

      Kun lukee noita viestejä ei tarvitse ihmetellä suomen diabetikkojen, ylipainoisten ja rasvamaksan omistajien määrää. Pelkäätte eläinrasvaa ja mätätte hiilihydraatteja joka on oikeasti sokeria.. Katukuvassa näyttävät ainakin puolet olevan raskaana ikään ja sukupuoleen katsomatta, se on pääosin ravitsemussusituksen aikaansaannosta. Jotakin minäkin tiedän kokemusperäisesti olinhan 10v takaperin 45kg painavampi.

      • Anonyymi

        Söit siis ravitsemussuosituksen mukaan ja lihoit 45kg? Tämä tuo lisää uskottavuutta juttuihisi.


      • Anonyymi

        Unohdit kirjoitusvirheet ja mopopojat ja kirkonkylän kioskin tuosta kirjoituksesta.

        Vaikka koetat matkia muita kirjoittajia, et osaa sitä hommaa kunnolla.


      • Anonyymi

        Tosiasiassa lihoin syömällä rasvaista ruokaa (ja olutta) enemmän kuin kulutin ja laihduin kun poistin oluen ja makkaran ruokavaliostani, mutta sitä ei saa tällä palstalla mainita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Söit siis ravitsemussuosituksen mukaan ja lihoit 45kg? Tämä tuo lisää uskottavuutta juttuihisi.

        Ei. Aloin lukea suosituksia vasta sitten kun oli liian myöhäistä.


    Ketjusta on poistettu 15 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      241
      3744
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      27
      2274
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2111
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2005
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      92
      1685
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1291
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1287
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1218
    Aihe