Tarkoitus olisi mitata pysäköityneenä olevan auton akusta kuluttama virta.
Joku suosittelisi pihtivirtamittaria - mutta tässä ratkaisuehdotuksessa on omat ongelmansa:
1. Moni halpa pihtivirtamittari mittaa pihtimittauksella vain vaihtovirtaa, eli on tasavirtamittaukseen käyttökelvoton.
2. Ja jos löytäisikin sellaisen pihtivirtamittarin, joka osaa mitata pihtimittauksella myös tasavirtaa, niin asia mutkistuu muusta syystä:
Auton käsikirjan mukaan "Auton voi lukita kauko-ohjausavaimella, mutta vain sillä ehdolla, että:
a) Kaikki ovet ovat suljettuna
b) takaluukku on suljettuna
c) konepelti on suljettuna
- jos yksikin em. ehto ei täyty, ei autoa voi lukita kauko-ohjausavaimella".
Tarkoittaa siis käytännössä sitä, että pitäisi löytää sellainen pihtivirtamittari, että sen pihtiosan voisi jättää sinne konepellin alle mittaamaan akusta otettavaa virtaa, ja laitteen näyttö pitäisi saada konepellin ulkopuolelle, että sen lukeman voi lukea.
Lisäksi, jos auto ei mene "lepotilaan" heti, kun ovet (ja konepelti) on kauko-ohjausavaimella lukittu ja/tai valvottu, niin sitten pitäisi joko odotella ulkona tai sitten se näyttöosa pitäisi ottaa mukaan (ettei sitä kukaan varasta sen ollessa valvomatta ulkona kerrostalon parkkipaikalla), kunnes auto on mennyt lepotilaan, että pääsee mittaamaan, mikä on kulutus pysäköitynä.
Pysäköitynähän kulutuksen pitäisi olla hyvin pieni, päällä ovat vain:
1) kauko-ohjausavaimen vastaanotto -ja tulkintaelektroniikka
ja
2) varashälytin.
Autossa on siis tällä hetkellä huonokuntoinen akku, eli pitäisi ostaa ja asentaa uusi !
Mutta ennen uuden akun ostamista olisi hyvä tarkistaa, ettei auton pysäköitynä oleva virrankulutus ole normaalia suurempi, koska jos on, niin se uusikin akku menee huonoon kuntoon nopeasti.
Omistan digitaalisen älylaturin, josta löytyy myös virransyöttöohjelma:
13,6 V, max 3 A.
Tuolla ohjelmalla (parkkipaikka on varustettu sähkötolpalla, jonka ajastimesta saa verkkovirran päälle enintään 2 tunnin ajaksi yhtäjaksoisesti) voisi tietysti käyttää älylaturin liitäntäkaapelia (tai sen osaa) mittavastuksena, mitata sen yli vaikuttava jännite ja laskea virta ohmin lain avulla.
Tässäkin on omat ongelmansa:
Laskin, että tietyn johto-osuuden resistanssi on 0.0111867 ohmia.
Tuolla resistanssilla 1 mV jännite-ero johtimen päiden välillä vastaa 89.3 mA virtaa.
Kovin tarkkoja tuloksia ei siis "yleismittari ohmin lain avulla laskeminen" -menetelmällä voi saada.
Toinen ongelma on se, että jos akkua ei irrota, niin akun älylaturista ottama latausvirta on silloin mukana mittaustuloksessa.
Ja jos akun irrottaa, niin silloin taas:
Riittääkö 3A virta keskuslukitukselle, kun se lukitsee auton ovet (4 ovea) kauko-ohjainavaimen lukitusnappia painettaessa ?
Jos ei riitä, niin ongelmia on tiedossa tässäkin.
Löytyykö tähän tee-se-itse -keinoin toteutuskelpoista ratkaisua ?
Yksi voisi olla 0,1 ohm mittausvastus ja akun irrotus, mutta tässäkin voi tulla ongelmaksi se, jos tuo em. 3A ei riitä ovien lukitsemiseen.
Lisäksi: JOS tuota menetelmää aikoo käyttää, niin kannattaa laittaa itselleen varoituslappu itselleen SEKÄ auton rattiin että auton avaimiin: "Irrota mittausvastus ennen auton käynnistämistä! - Ohjeen laiminlyönti saattaa sytyttää mittausvastuksen tuleen !".
Virtamuuntaja olisi muuten paras ratkaisu, mutta sekään ei toimi tasavirralla - ainakaan ilman kikkailua !
Tosin: esim. sähkömailoissa eli ns. sähkökärpäslätkässä muuntajaa syötetään - ei aidolla vaihtovirralla - vaan katkotulla tasavirralla !
Autosovelluksessa homma pitäisi siis hoitaa niin, että virtamuuntajan 1-kierroksinen ensiökäämi vuoroin oikosuljetaan ja vuoroinEI oikosuljeta - tällä tavalla virtamuuntajalle menevää virtaa voisi pätkiä (ja siten simuloida vaihtovirtaa tasavirralla em. sähkömailaesimerkin mukaisesti).
Kiinnostaisi tietää, millaisella mittarilla autohuollot tämäntapaisia asioita selvittävät ?
Onko siis olemassa erikoismittaria auton vuotovirran mittaamiseen, siis sellaista, että mittaosan voisi jättää konepellin alle ja sitten sulkea konepellin - ja näyttöosa jäisi ulkopuolelle, että sitä pääsee lukemaan ?
Vuotovirran mittaus
4
3373
Vastaukset
- Anonyymi
En nyt ihan tarkkaan lukenut mutta onhan ongelmaan helppoja ratkaisuita. Olet kysellyt niitä jo aikaisemmin täällä eli vastaukset on vanhassa viestiketjussa.
Hall-anturi akkukaapeliin ja pieneet mittajohdot auton kajuuttaan niin että näkee ikkunasta.
Tarkemmin kuitenkin sarjamittauksena; 5€ päävirtakytkin akun juureen tai sitten kierrätät koko akkukaapelin ohjaamon kautta. Päävirtakytkimen rinnalle kuitenkin yleismittari virta-alueelle. Ajoneuvo käytössä pääkytkin on päällä ja ajoneuvo parkissa pääkytkin offilla jolloin virta kulkee yleismittarin kautta. Myös pelkät yleismittarin johdot voi tuoda lukittuun ohjaamoon.
Sama toteutus automaattisesti korvaamalla pääkytkin releellä jota ohjataan vaikka virtalukosta. - Anonyymi
Konepellin kiinniolo ongelmankin voi ohittaa ohittamalla sen tunnistimen.
- Anonyymi
Helpompaa on kairata konepeltiin iso reikä.
- Anonyymi
Kyseessä on varmaan kertamittaus.
Irroita akun miinusnapaan (plussanapaan kytkiessä olisi oikosulkuriski) tuleva johto ja yhdistä se tavallisen virtaa mittaavan yleismittarin kautta miinusnapaan. Yleismittarilla johdot ulos moottoritilasta mittarille jostain aukosta - ei se konehuone voi niin umpinainen olla, ettei mtitausjohtoja sieltä ulos saa.
Mittauksen jälkeen - ennen ensimmäistäkään starttia tai muuta suurta virrankulutusta - purat mittauspiirin ja yhdistät miinusjohdon akkuun normaalisti.
Jos autosi sekoaa jännitekatkon vuoksi, niin mittauspiirin rakentelu siinä järjestyksessä, ettei katkoa tule.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.2442662Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin691806- 621693
Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä881660En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin1741631Vakava varoitus perussuomalaisista!
Keskustan Annika Saarikolta veret seisauttavaa tekstiä, lukekaa uutinen kokonaisuudessaan, tässä siitä maistiainen: ”Ke270133690-luvulla maa syöksyi lamaan, ja silloinkin oli syypäinä samat tahot kuin nyt
Laman aiheuttajat olivat demarivetoinen virheellinen finanssipolitiikka, sekä ay-liikkeen taipumattomuus tilanteessa mik1491329- 1731017
Olisitko ihminen minulle. Ihan ihminen vain.
Tiedätkö, että saan kyyneleet silmiini, niin syvästi sinua kaipaan. Meidän välillä on jotain todella syvää, kaunista ja57961Mä olisin niin iloinen
Jos vielä joskus nähtäis.. Ollaanko tulkittu mies toisiamme väärin?. Kumpikin luuli ettei toinen tykkää, vaikka molemmat62867