Koskelan teinimurha

Anonyymi

Jossa 16-vuotias kuoli, on pahin esimerkki siitä mihin kiusaaminen voi johtaa! Eikä ole olemassa mitään kiusaamista, vaan henkistä ja fyysistä väkivaltaa. Uhria oli ensin nöyryytetty kuukausia, jonka jälkeen häneen kohdistettiin fyysistä väkivaltaa useiden kymmenien minuuttejen ajan, uhri jätettiin ilman apua, myöhemmin käytiin tarkastamassa elääkö hän ja edes silloin ei ilmottauduttu poliisille. Tälläsiä kiusaajat yleensä on, nämäkin tekijät tulevat todennäköisesti aikuisena saamaan antisosiaalisen persoonallisuushäiriön diagnoosin = psykopaatti tai sosiopaatti. On niin paha empatian vaje!

53

5369

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tämä tapaus on pahin esimerkki siitä mihin huono kasvatus johtaa! Itse olen sekä entinen koulukiusaaja ja koulukiusaamisen uhri ja mulle on tullut harvinaisen selväksi että 90% nykyvanhemmista ei piittaa yhtään. Minun äitini sanoi mulle kun kiusasin et älä tee niin mut siihen se jäikin. Olisi pitänyt ottaa järeemmät keinot käyttöön! Ja tähän mainittakoon etten ollut sieltä pahimmasta päästä oleva koulukiusaaja enkä ollenkaan mahdoton joten mut ois todennäköisesti saanut erittäin hyvin ojennukseen jo pienellä viikkorahan pienennyksellä. Luokkani laihimpana ja heikoimpana poikana vain asetuin sinne kiusaajien puolelle etten itse joutuisi silmätikuksi. Vaikka ei sekään loppujen lopuksi toiminut vaan jouduin lopulta itsekin kiusaamisen uhriksi jossain 7luokalla. Opettajat ovat usein paljon aktiivisempia reagoimaan koulukiusaamiseen kuin vanhemmat, mutta ei se vastuu niille ainakaan pelkästään kuulu! Kuka opettaja voi valvoa 24/7 jonkun oppilaan touhuja? Ei kukaan! Ehkä vanhemmat eivät halua et niiden lapset pitää niitä nipottavina fossiileina ja siksi eivät puutu kiusaamiseen. Oon nykyään yläasteella ja täälä en ole kiusaamista havainnut että täälä se on vähän muuttunut harvinaisemmaksi kuin ala-asteella.

      Jos joku ei tajunnut niin yritän tässä vain sen kertoa että ei nuoria ole yksin syyttäminen vaan myös heidän huoltajiaan! Vanhemmat saattavat pelätä sitä että heidän lapsensa alkavat vihaamaan heitä jos he asettavat tiukkoja rajoja ja ehkä ne alkaakin vihaamaan mutta ajan kanssa he tajuavat että heidän parastaan vanhemmat vain ajattelevat ja kaikki on taas hyvin. Varmasti näiden koskelan teinimurhan tekijöistä on ollut havaittavissa pitkään merkkejä siitä ettei kaikki inkkarit oo kanootissa mutta kun asialle ei olla tehty mitään niin tulos on mikä on.

      • Anonyymi

        Fiksusti kirjoitat yläasteikäiseksi. Olet aivan oikeassa, että vanhemmissa ja aikuisissa on se suurin syy, jos jotakuta kiusataan. Sillä jokaisella lapsella ja nuorella on ympärillään useita aikuisia, jotka voisivat puuttua tilanteeseen. Siksi tämäkin teinisurma monia järkyttää, sillä jokainen vastuuntuntoinen aikuinen ymmärtää perimmäisen syyn olleen välinpitämättömissä ja taitamattomissa aikuisissa. Se nostaa esille sen kysymyksen, että olemmeko kansakuntana sittenkin aivan paskaa.

        Kyse on pitkälti siitä, että vielä 30-vuotta sitten oli muotia suhtautua kiusaamiseen toteamalla mm. "lapset on lapsia" ja "antaa lasten leikkiä ja ratkoa itse omat ongelmansa". Yhteiskunta ja ihmiset on kuitenkin kehittynyt koko ajan ja kehittyy. Tosiasiassa Suomi on ollut demokraattinen oikeusvaltio jo pitkään, jossa asiat ratkotaan lopulta aina puhumalla. Moni "tavallinen tallaaja" ei ole sitä vieläkään ymmärtänyt, vaikka asia on ihan kaikkien nähtävillä ja päivänselvä. Aikuisten tulee näyttää ja opastaa lapselle ja nuorelle kuinka vaikeissa tilanteissa kuuluu toimia, aivan samoin kuin vanhemman kuuluu opettaa lapselle, että hampaat pestään aamuin illoin, jottei tule reikiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fiksusti kirjoitat yläasteikäiseksi. Olet aivan oikeassa, että vanhemmissa ja aikuisissa on se suurin syy, jos jotakuta kiusataan. Sillä jokaisella lapsella ja nuorella on ympärillään useita aikuisia, jotka voisivat puuttua tilanteeseen. Siksi tämäkin teinisurma monia järkyttää, sillä jokainen vastuuntuntoinen aikuinen ymmärtää perimmäisen syyn olleen välinpitämättömissä ja taitamattomissa aikuisissa. Se nostaa esille sen kysymyksen, että olemmeko kansakuntana sittenkin aivan paskaa.

        Kyse on pitkälti siitä, että vielä 30-vuotta sitten oli muotia suhtautua kiusaamiseen toteamalla mm. "lapset on lapsia" ja "antaa lasten leikkiä ja ratkoa itse omat ongelmansa". Yhteiskunta ja ihmiset on kuitenkin kehittynyt koko ajan ja kehittyy. Tosiasiassa Suomi on ollut demokraattinen oikeusvaltio jo pitkään, jossa asiat ratkotaan lopulta aina puhumalla. Moni "tavallinen tallaaja" ei ole sitä vieläkään ymmärtänyt, vaikka asia on ihan kaikkien nähtävillä ja päivänselvä. Aikuisten tulee näyttää ja opastaa lapselle ja nuorelle kuinka vaikeissa tilanteissa kuuluu toimia, aivan samoin kuin vanhemman kuuluu opettaa lapselle, että hampaat pestään aamuin illoin, jottei tule reikiä.

        Taisi olla ihan yksi satuileva aikuinen joka tuon kirjoitti. Täällä on ainakin yksi sellainen vakkari.


      • Anonyymi

        Varmasti tekijät ovat olleet itsekkin täysiä ongelmatapauksia joiden ei olisi pitänyt antaa edes vapaana kulkea. Suljettu laitos olisi noille ollut se soveliain paikka. Välillä tuntuu, että pitäisi ottaa käyttöön se vanha tuttu "Oma kylä opettaa" menetelmä. Eli tässä nämä tällaiset ongelmatapaukset vietäisiin talon taakse, missä heidät hakattaisiin oikein kunnolla. Montaa kertaa tuskin haluaisi turpiinsa saada, että alkaisi käyttäytyä kunnolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmasti tekijät ovat olleet itsekkin täysiä ongelmatapauksia joiden ei olisi pitänyt antaa edes vapaana kulkea. Suljettu laitos olisi noille ollut se soveliain paikka. Välillä tuntuu, että pitäisi ottaa käyttöön se vanha tuttu "Oma kylä opettaa" menetelmä. Eli tässä nämä tällaiset ongelmatapaukset vietäisiin talon taakse, missä heidät hakattaisiin oikein kunnolla. Montaa kertaa tuskin haluaisi turpiinsa saada, että alkaisi käyttäytyä kunnolla.

        Siksihän ne noin käyttäytyi koska oma kylä oli opettanut. Aikuiset opettaa ja näyttää esimerkkiä. Koulukiusaaminen on vain paheneva oire siitä mitä aikuisten maailmassa tapahtuu, lapsilla on vain huonompi hallinta kuin aikuisilla - mutta sieltä se on silti opittu. Keskimääräisesti työpaikka kiusaaminen, ja etenkin aikuisten tekemä some kiusaaminen, on paljon rajumpaa ja rankempaa. Sitä lapset tekee mitä annetaan esimerkiksi, eikä se ole pelkästään vanhemmista kiinni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siksihän ne noin käyttäytyi koska oma kylä oli opettanut. Aikuiset opettaa ja näyttää esimerkkiä. Koulukiusaaminen on vain paheneva oire siitä mitä aikuisten maailmassa tapahtuu, lapsilla on vain huonompi hallinta kuin aikuisilla - mutta sieltä se on silti opittu. Keskimääräisesti työpaikka kiusaaminen, ja etenkin aikuisten tekemä some kiusaaminen, on paljon rajumpaa ja rankempaa. Sitä lapset tekee mitä annetaan esimerkiksi, eikä se ole pelkästään vanhemmista kiinni.

        Melko negatiivista kommentointia täällä tosiaan. Hyvä puoli tässä on se, että kun asioihin puuttuu niin voi vaikuttaa, ja suurin osa ihmisistä on kyllä normaalin järjen ja empatiakyvyn omaavia. Osa toki tykkää olla mielummin hiljaa asioista.


    • Anonyymi

      Li liukkaana kommunisti valehteliana huutaa kurkku suorana että tämä kouluväkivalta on yhteinen asia vaikka hän on tuppaantunun ministeriksi (tyhjäpäänä) niitä ratkomaa.
      Virastaan huolimatta ei hänellä ole minkäänlaista ratkaisu ehdotusta ongelmaa.
      Hänet äänesti valtaan suurijoukko työetävieroksuvia pummeja joiden painajainen on joutuminen töihin.
      Ei näillä eväillä ratkota maailman ongelmia koskaan.

      • Anonyymi

        Kuulin juuri tuossa, että vahvasti PerSu henkisistä porukoista nämä kiusaajat. Uhri oli mitä ilmeisemmin sanonut jotain pahaa Mestaritohtorista. Tämä oli saanut nämä kiusarit verenhimoisesti hyökkäämään. Ja nyt kun seurailee yhteiskunnan muitakin tapahtumia, niin tämä skenaario pitäisi paikkansa. Oikein hyvin.


      • Anonyymi

        Voi viddu mitä tekstiä 😅 Mistä tuollaisia idiootteja sisään, ymmärrys 0


    • Anonyymi

      Vihaan teinejä sen takia että heidän käytös on yleensä kuin jätelavalta revitty! Tehdään keskeneräisillä aivoilla kaikenlaista typerää. Tyyliin pitää kuulua joukkoon ja joukossa tyhmyys tiivistyy, haetaan jotain mainetta ja kunniaa kohdistamalla väkivaltaa toiseen niin kuin psykologi analysoi. Tänään saatiin taas uutta tietoa tästä tapauksesta, kiusattu jo ala-asteelta lähtien ja yks näistä tekijöistä vainonnut jotain toista uhria... Ihan sairas. Kuulemma ajateltu myös että koskelan surman uhri oli helppo kohde koska ei ikinä vastustanut, tulitteko aatelleeks että ehkä hän toivoi että ihmiset ois ite älynneet miten hirveitä tekevät ja lopettaneet sen!

      • Anonyymi

        Ihan samaa aikuiset tekee ja jostain ne teinit tällaisen käytöksen on oppineet. Vähintään aikuiset ei puutu siihen tai korjaa asiaa, koska kiusaaminen on normaalia toimintaa aikuisten maailmassa.


      • Anonyymi

        No teini-ikäisyys on jonkinlaista mielenvikaisuutta


      • Anonyymi

        Täsmälleen oikein sanottu.


    • Anonyymi

      Hyvä, että lasun ja koulun toiminnasta aloitettiin esitutkinta. Uhria on kiusattu koko peruskoulun ajan 9 kiduttavan pitkää vuotta. Tarkoittaa sitä ettei opettajat ole puuttuneet kiusaamiseen.
      On vaiettu salaisuus, että opettajat ummistavat silmänsä kiusaamiselta. Varsinkin jos kiusaajan vanhemmat ns vähän parempaa porukkaa. Poikkeuksiakin on opettajissa, mutta kokemukseni ja kuulemani perusteella on enemmän sääntö kuin poikkeus, että vanhempien hyvä yhteiskunnallinen asema suojaa kiusaajaa.

      • Anonyymi

        Ei se ole opettajat. Edelleen lapset toimii niin kuin tämän yhetiskunnnan KAIKKI aikuiset opettaa ja näyttää esimerkkiä. Ei voi syyttää lapsia/nuoria, ei vanhempia, ei opettajia - jokaisen aikuisen pitää katsoa peiliin, koska sieltä lapset on oppineet. Työpaikka yms. kiusaaminen on paljon jatkuvampaa ja rajumpaa, tottakai lapset osaa hallintaa huonommin, joten heillä tulee näitä, että menee liian laittomaksi... Mutta aikuisista ja yhteiskunnasta tämä on lähetnyt. Koulukiusaaminen on vain vakava oire siitä, että mitä lapset oppivat aikuisten maailmasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se ole opettajat. Edelleen lapset toimii niin kuin tämän yhetiskunnnan KAIKKI aikuiset opettaa ja näyttää esimerkkiä. Ei voi syyttää lapsia/nuoria, ei vanhempia, ei opettajia - jokaisen aikuisen pitää katsoa peiliin, koska sieltä lapset on oppineet. Työpaikka yms. kiusaaminen on paljon jatkuvampaa ja rajumpaa, tottakai lapset osaa hallintaa huonommin, joten heillä tulee näitä, että menee liian laittomaksi... Mutta aikuisista ja yhteiskunnasta tämä on lähetnyt. Koulukiusaaminen on vain vakava oire siitä, että mitä lapset oppivat aikuisten maailmasta.

        *yhteiskunnan

        Titta kyllä, että vanhempien parempi asema auttaa ja usein paremmassa asemassa olevat on niitä kiusaajia, mutta sekin on yhteiskunnan ja muiden aikuisten tekemä rakenne jota lapset oppii seuraamaan. Ei ne tarhassa tuollaisesta välitä, ennen kuin akuiset alkaa sanomaa, ettei saa leikkiä jonkun kanssa koska ne ei vain tykkää jonkun lapsen vanhemmista tai lapsen ihonväristä yms. sellaisesta asiasta mille joku pieni lapsie ei voi mitään. Siitä se lähtee ja kehittyy kiusaamiseksi.


    • Anonyymi

      Yle on selvittänyt tapauksen taustoja. Uhrilla oli ollut kiusaamista, masennusta, mahdollinen tarkkaavaisuushäiriö. Poika on kuitenkin ollut tunnollinen.
      Vanhemmat olivat pyytäneet useaan kertaan etsimään poikaa heti sen jälkeen kun tämä ei tullut lauantain tapaamiseen. Surma tapahtui edellisyönä.
      Lastenkodin osuus on epäselvä.
      Miksi poliisi tai lastensuojelu ei lähtenyt heti etsimään vaan ulkopuolinen löysi pojan maanantaina?
      Surullista kuinka lapsen sijoittaminen tässä tapauksessa ei auttamut lasta lainkaan, pahoinpitelyjä ja ryöstö tapahtui juuri sijoitusaikana.
      Vanhemmilla äärimmäisen raskaat ajat ja menetys.

      • Anonyymi

        Itse ihmettelen LASTENSUOJELUN ja KOULUN toimintaa vaikka vanhemmat ovat apua pyytäneet että miksi kukaan ei tee mitään vaikka asiat ongelmista ovat olleet hyvin tiedossa. Itse lastensuojelussa yli kymmenen vuotta perhekoti-isänä työskelneenä tiedän että on turha puhua resurssien puutteesta. Meillä oli 7 lasta ja pääsääntöisesti oltiin vaimon kanssa kahdestaan lasten kanssa toki oli työntekijöitäkin mutta vain viikolla päivisin. Mutta kun joku oli kadoksissa tai huonoilla teillä niin kyllä aina haettiin ja etsittiin koska VÄLITIMME meidän nuorista ja olimme kiinnostuneet missä he kulkivat ja mitä tekivät. Olen tutustunut moneen laitokseen jossa koko ajan vaihtuvat työntekijät kolmessa vuorossa ja usein ovat itsekin melko nuoria juuri valmistuneita sosionomeja ja lähihoitajia joilla ei ole kokemusta nuorista. Eikä nuoria lähetä hakemaan vaikka ovat olleet useitä päiviä kadoksissa. Myös muiden viranomaisten toimintaan olisi saatava tarkempia ohjeita miten toimia kuten poliisin kun saavat lastensuojelusta pyynnön kadonneen nuoren etsintään. Esimerkiksi pienellä kynnyksellä mennä tarkastamaan asun jos epäillään kadonneen nuoren majailevan siellä nyt pitää olla 100% varmaa että nuori on asunnossa että poliisi menee sisään tai että on tapahtunut rikos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse ihmettelen LASTENSUOJELUN ja KOULUN toimintaa vaikka vanhemmat ovat apua pyytäneet että miksi kukaan ei tee mitään vaikka asiat ongelmista ovat olleet hyvin tiedossa. Itse lastensuojelussa yli kymmenen vuotta perhekoti-isänä työskelneenä tiedän että on turha puhua resurssien puutteesta. Meillä oli 7 lasta ja pääsääntöisesti oltiin vaimon kanssa kahdestaan lasten kanssa toki oli työntekijöitäkin mutta vain viikolla päivisin. Mutta kun joku oli kadoksissa tai huonoilla teillä niin kyllä aina haettiin ja etsittiin koska VÄLITIMME meidän nuorista ja olimme kiinnostuneet missä he kulkivat ja mitä tekivät. Olen tutustunut moneen laitokseen jossa koko ajan vaihtuvat työntekijät kolmessa vuorossa ja usein ovat itsekin melko nuoria juuri valmistuneita sosionomeja ja lähihoitajia joilla ei ole kokemusta nuorista. Eikä nuoria lähetä hakemaan vaikka ovat olleet useitä päiviä kadoksissa. Myös muiden viranomaisten toimintaan olisi saatava tarkempia ohjeita miten toimia kuten poliisin kun saavat lastensuojelusta pyynnön kadonneen nuoren etsintään. Esimerkiksi pienellä kynnyksellä mennä tarkastamaan asun jos epäillään kadonneen nuoren majailevan siellä nyt pitää olla 100% varmaa että nuori on asunnossa että poliisi menee sisään tai että on tapahtunut rikos.

        Vielä edelliseen että kun nuori on huostaanotettu niin silloin vastuu kasvatuksesta ja hoidosta on sosiaalityöntekijällä sekä sijaishuoltopaikalla. Vanhemmat voivat vaatia ja tuleekin vaatia kunnollista ja asiallista asioiden hoitamista ja jos sellaista ei tapahdu niin sitten valitusta aluehallintovirastoon. Herää kysymys että onko kadonneesta nuoresta tehty katoamisilmoitus vastuussa olevalle sosiaalityöntekijälle ja aloitettu etsintä, miksi ei koska se kuuluu lainmukaisiin tehtäviin. Joku tästäkin on vastuussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vielä edelliseen että kun nuori on huostaanotettu niin silloin vastuu kasvatuksesta ja hoidosta on sosiaalityöntekijällä sekä sijaishuoltopaikalla. Vanhemmat voivat vaatia ja tuleekin vaatia kunnollista ja asiallista asioiden hoitamista ja jos sellaista ei tapahdu niin sitten valitusta aluehallintovirastoon. Herää kysymys että onko kadonneesta nuoresta tehty katoamisilmoitus vastuussa olevalle sosiaalityöntekijälle ja aloitettu etsintä, miksi ei koska se kuuluu lainmukaisiin tehtäviin. Joku tästäkin on vastuussa.

        No meidän sosiaalipuoli on mitä on.Samoin psykiatrinen " hoito".Suomi on köyhä maa, ei riitä resurssit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No meidän sosiaalipuoli on mitä on.Samoin psykiatrinen " hoito".Suomi on köyhä maa, ei riitä resurssit.

        Resussit ei riitä kuin maahanmuuttoon!


    • Anonyymi

      Koskelan murhatapausta puidaan paraikaa oikeudessa. Se on jo varmaa että linnaa tulee, mutta nuoret saattavat päästä murhastakin parilla vuodella. Toivottavasti vankilassa näitä kiusataan riittävästi. Mieluiten päivittäin saisi tulla turpaan joka jannulle.
      Olin aikanaan itsekin koulukiusattu. Nyt kolmekymmentä vuotta myöhemmin on kaksi kiusaajistani saanut ansaitsemansa lopun. Toinen sai puukosta, toinen ammuttiin. En liity näihin tapauksiin mitenkään, mutta kyllä se hivelee. Karman laki.

      • Anonyymi

        Eivät pääse parilla vuodella. Syyttäjän mukaan minimirangaistus ei tässä tapauksessa ole mahdollinen, kyllä pidempi kakku on pojilla edessä ja hyvä niin. Linnakundin maineella onkin sitten loppuelämä pilalla ja se on tässä tapauksessa ihan oikein.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eivät pääse parilla vuodella. Syyttäjän mukaan minimirangaistus ei tässä tapauksessa ole mahdollinen, kyllä pidempi kakku on pojilla edessä ja hyvä niin. Linnakundin maineella onkin sitten loppuelämä pilalla ja se on tässä tapauksessa ihan oikein.

        Koskelan teinimurhaajia ei synny kasvatuksenpuutteella. He ovat psykopaatteja, joilla on ihan omanlaisensa aivot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koskelan teinimurhaajia ei synny kasvatuksenpuutteella. He ovat psykopaatteja, joilla on ihan omanlaisensa aivot.

        Paitsi jos ovatkin sosiopaatteja. Se syntyy ympäristöstä ja kasvatuksesta enemmän aj jopa psykopaatit osaa olla asiallisia jos ympäristö opettaa kunnollsiia tapoja käsitellä asiaa.

        On se niin helppoa olla katsomatta peiliin ja syyttää vain, että syntymävika, ei minun tarvitse muuttaa käytöstäni tai olla esimerkillinen muille ketkä minusta saattaa oppia.

        Tämä juuri on meillä Suomessa ongelma, että syytetään vain sellaista asiaa tai osuutta mihin ei itse tarvitse vaikuttaa niin samat ongelmat saa vain jatkua - kun kyseessä on yhteiskunnallinen/kulttuurillinen ongelma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eivät pääse parilla vuodella. Syyttäjän mukaan minimirangaistus ei tässä tapauksessa ole mahdollinen, kyllä pidempi kakku on pojilla edessä ja hyvä niin. Linnakundin maineella onkin sitten loppuelämä pilalla ja se on tässä tapauksessa ihan oikein.

        Yks tyyppi pääsee pois kesäkuussa - 23 vissiin, ja kaks muuta loppuvuonna


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paitsi jos ovatkin sosiopaatteja. Se syntyy ympäristöstä ja kasvatuksesta enemmän aj jopa psykopaatit osaa olla asiallisia jos ympäristö opettaa kunnollsiia tapoja käsitellä asiaa.

        On se niin helppoa olla katsomatta peiliin ja syyttää vain, että syntymävika, ei minun tarvitse muuttaa käytöstäni tai olla esimerkillinen muille ketkä minusta saattaa oppia.

        Tämä juuri on meillä Suomessa ongelma, että syytetään vain sellaista asiaa tai osuutta mihin ei itse tarvitse vaikuttaa niin samat ongelmat saa vain jatkua - kun kyseessä on yhteiskunnallinen/kulttuurillinen ongelma.

        Sanoisin että sosiopaatteja.


    • Anonyymi

      Olin aikoinaan 60- luvulla, keskikouluaikoina, koulukiusuksen kohteena Kuopiossa. Olin luokan ainut rillipääpoika. En ollut ainoa, sästyspianistina uran tehnyt P. K. oli myös. Hän on jo edesmennyt.
      Minä tein duunia neljännes vuosisadan täkäläisessä yliopistossa... olen ollut jo eläkkeellä.
      Kisaaminen jätti elämän mittaisen arvottomuuden ja epävarmuuden tunteen. Onnekseni minulla on ihmisiä, joita rakastan. Ja he myös pitävät minusta.

      Tämä Koskelan tapaus nostaa mielessä mustan pisteen. En pidä kuolemantuomiota pahana asiana sokeasta tuhoamisesta. Se on liian helppo loppu. Vankeus tappajille,pitkä sellainen, ei ei tuo koko pienen elämänsä kärsinyttä takaisin. Eikä se unohdu uhrin läheisiltä koskaan.
      Ei se unohdu myöskään tekijöiden omaisilta, he kantavat toisenlaisen taakan.

      Luin joitakin aikoja sitten Rudof Hössin muistelmat, nämä hän oli kirjoittanut Krakovassa 1946 odottaessaan hirttotuomiota. Mies toimi Auschwitz-Birkenaun komendanttina.
      Tuomio pantiin täytäntöön hänen entisellä työmaallaan. Toimistonsa edessä.
      Kirja oli paha, kenestä tahansa saattaa sopivissa oloissa ja sopimattomana aikana tulla tuhon virkamies.
      Me ihmisapinoiden jälkeläiset pystymme näköjään ihan mihin vain. Ehkä se hieman helpottaa angstia.

    • Anonyymi

      Koko ajan on toitotettu,että uhri oli lastensuojelun asiakas,jospa puhuttaisiin välillä näistä kolmesta muusta ja heidän taustastaan,tuntuu olevan kovin vaiettu asia.

      • Anonyymi

        Katsos kun lastensuojelun asiakas akuisten alitajunnassa ansaitsee tällaisen kohtelun niin se on tavallaan syykin ja helpotus uutisoida noin - eikä niin, että noin keskiluokkaisten perheiden lapset kiusasivat ja pahoinpitelivät heikomman lapsen hengiltä.
        Silloin astutaan liikaa varpaille ja tuodaan esille tämä kantasuomalainen kulttuurillinen ongelma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katsos kun lastensuojelun asiakas akuisten alitajunnassa ansaitsee tällaisen kohtelun niin se on tavallaan syykin ja helpotus uutisoida noin - eikä niin, että noin keskiluokkaisten perheiden lapset kiusasivat ja pahoinpitelivät heikomman lapsen hengiltä.
        Silloin astutaan liikaa varpaille ja tuodaan esille tämä kantasuomalainen kulttuurillinen ongelma.

        Lisäten; Tietysti jos nömä pahoinpitelijät olisivat myös lastensuojelun asiakkaita niin silloin sekin olisi mediassa. Koska niin on oletus. Meillä ei niinkään ole rasismia ja kansan arvon jaettelua ihonvärin mukaan vaan mudien oletusarvojen, vaikka helposti siihen mukaan mahtuu myös se paremmin tunnettu ra.sismi. Oltiinhan me suomalaiset rasi.stisia esim. sotaa pakenevia ja uudestaan muutavia karjalaisia kohtaan, vaikka samaa kansaa ollaan. Me vain niin tykätään heikompien kiusaamisesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katsos kun lastensuojelun asiakas akuisten alitajunnassa ansaitsee tällaisen kohtelun niin se on tavallaan syykin ja helpotus uutisoida noin - eikä niin, että noin keskiluokkaisten perheiden lapset kiusasivat ja pahoinpitelivät heikomman lapsen hengiltä.
        Silloin astutaan liikaa varpaille ja tuodaan esille tämä kantasuomalainen kulttuurillinen ongelma.

        hyvin sanottu. onneksi joku on ymmärtänyt


      • Anonyymi

        Niinpä onhan täytyny näkyä näiden käytös koulussa ja kotona ei vanhemmat voi sokeita olla! Lasten suojelu mitä lässytystä kun kuuntelee! Tämä uhri miksi häntä ei kaivattu laitoksessa???? Näissä asijoissa on niin koulu kuin koti ja koti on se ensimmäinen! Koulussa puututtaisiin kiusaamiseen keinoja löytyy jos halutaan mutta koulun maine sitä toitotettiin omien lasten aikana koulussa et jos tulee epäkohtia PUUTTUMINEN oikeella tavalla ihan varmasti avustajia opettajille välituntivalvonta!!!!. Ja jos paha koulusta etottaminen näille ennen oli tarkkailu luokka! Näin käy hyysätään ja lässytetään! Ja tämä maailman meno🤔!


    • Anonyymi

      Pitäis olla kiusaajille, kunnon rangaistus eikä kiusaajia vaan päänsilitellä! Päättäjien puuduttava tähän, Uusi laki koulukiusaajille, ja seuraus mitä tulee kun kiusaa!

      • Anonyymi

        Miksi vain koulukiusaajille? Miksei myös aikuisille jotka kiusaa työpaikalla ja muussa elämässä?
        Miksi aina vain nuoria ja lapsia pitää rangaista aikuisten aiheuttamista asioista?
        Mitä järkeä siinä on, että rangaistaan vain oiretta ja sitten pää asialliset ongelman aiheuttajat saa jatkaa ilman rangaistusta?


    • Anonyymi

      Toivotaan että pojat ei ikinä vapaudu vankilasta.Vanhemmat myös telkien taakse.

      • Anonyymi

        Ne vapautuu 2023


    • Anonyymi

      Ahdistuneena olen lukenut oikeudenkäynnin uutisointia ja ihmettelen miksi syyttäjä esittää erimittaisia tuomioita pojille. Mielestäni pojat B ja C uhrin lapsuudenystävät ansaitsevat yhtä pitkän tuomion A:n kanssa, jolla ei ollut samanlaista tunnesidettä uhriin kuin edellisillä. En puolustele ketään ja toivon, että vankilan sijaan heidät sijoitetaan esim.mielisairaalaan jossa pystytään vaikuttamaan heidän henkiseen kasvuunsa ja muokkaamaan heistä normaaleja ihmisiä takaisin yhteiskuntaan rangaistusajan jälkeen. Mitään päänsilitystä ja lyhennettyä rangaistusta en toivo vaan kunnollista empatiaopetusta ja katumuksen tajuamista.

    • Anonyymi

      Jopa lapsiasiainvaltuutettu vetosi tänään Ylen aamussa päättäjiin, jotta kiusaamiseen ja väkivaltaan puututaan toden teolla, aikaa ei ole hukattavissa.
      Kivakoulu on vekkuli juttu, jolla jotkut aikuiset saavat itselleen mielenrauhan. Väkivallan ja kiusaamisen uhrien piina jatkuu ja johtaa pahimmassa tapauksessa uhrin surmaamiseen, uhrin työkyvyttömyyteen tai itsemurhaan. Jälkimmäisistä on viime aikoina kuultu mm näyttelijä isän riipaisevan kertomuksen kautta, koulukiusattu tytär teki itsemurhan,

      • Anonyymi

        ylen aamussa joo.. vähän kylmää. tämä juutisen yle kun uutisoi vaan "surmasta" ja mielellään satuilee, että yksi poika teki niin ja niin vähän. oikeen äitin ja isin criminal mind


    • Anonyymi

      Yhtälailla käräjäoikeus on osasyyllinen noilla noloilla tuomioilla. Tuomarit linnaan!!

      • Anonyymi

        Niiden kasvot näkyviin ja niitä puolustavien kans!! Käräjäoikeuden naamat myös ketkä niitä paapoo


    • Anonyymi

      yleä ei saa mainita? :D

      yle uutisoi "surmasta", joka on mielestäni juutisen levittämien valheiden lisäksi aika halventavaa.

      Kyseessä on kuitenkin jo tuossa kohtaa ollut tuomio murhasta, joka on tehty kiduttamalla.

    • Anonyymi

      Tässä on hyvä esimerkki miksi lasten kuritus saisi taas olla laillista että kakarat perkele oppis jotain. Mua kiusattiin ala-asteella ja yritin sen takia jopa kerran itsemurhaa. Olen jossain määrin myös kiusannut jotain luokkalaisiani mutta ne eivät olleet väkivaltaisia tai edes loukkaavia. Eivätkä myöskään olleet mitään läppää kaikenlainen kiusaaminen on väärin pitäis noille pojille tehä sama tuplat kovempana ja tuplat pidempänä ja tuplat pahempana. Sen ne ansaitsisivat.

    • Anonyymi

      Eikö noi kolme hullua äpärää voisi lähettää Pohjois-Korean työleirille vähintään 10 vuodeksi. Tulkoot sitten vaikka soutaen takas, jos hengissä selviävät. Jos noilla elukoilla mitään vanhempia on, niin samaan pakettiin vain . Ei noi mitään ihmisiä ole,. Paskakasakin on liian imarteleva nimitys!

    • Anonyymi

      Uudet nimet julkisiksi tänne. Kyllä ne selviää.

    • Anonyymi

      Nythän on kaksi päässyt vapaaksi ! Kolmas ensikeväänä! Niin järkyttävä teko ei oo sanoja!

    • Anonyymi

      Ja onhan pitäny näkyä ongelmat koulussa ja lastesuojelussa kotona? Miten oli Volja-Eerikan juttu kastensuojelu????

    • Anonyymi

      Vilja😅

    • Anonyymi

      Ei hätää. Nämä tekijät ovat jo ehkä vapaallaa jalalla. Näin täällä oikeus toimii ja toteutuu...

    • Anonyymi

      Ja kohta täällä otetaan oikeus omiin käsiin, kun viranomaisiin eikä oikeuslaitokseen voi enää luottaa.

    • Anonyymi

      Luin sitä tekoo mitä pitää sisällään aivan karmeeta kirjoitus MTV uutiset pääsevät vapaaksi! Miksi vapaaksi nyt?

    Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      3970
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3782
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      605
      3758
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      15
      2419
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      72
      2342
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      328
      1995
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      123
      1980
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      188
      1819
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      28
      1509
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1382
    Aihe